Половина месец пред почетокот на 2015 година возачите беа израдувани со вистински добра вест, намалување на цената на бензините за 4,5 денари за литар, а на дизелот за 4 денари. Тоа што е сигурно е дека домашниот буџет ќе почувствува придобивки од поевтино полнење на резервоарите и од возење повеќе километри со истите, но изгледа дека позитивните ефекти од поевтинувањето на горивата престануваат тука. Тоа што ги интересира сите, цените на прехранбените производи остануваат на сегашното ниво. Конкретни најави за намалување на цените на другите производи и услуги од стопанствениците засега нема. И трговците, и производителите, и транспортерите се едногласни дека поевтинувања нема да има бидејќи и досега работеле на границата на рентабилноста. Одговорноста за тоа што нема да се намалат цените на производите се префрла од еден на друг.
– Цената на производите, главно, зависи од производителите, а досега од нив нема никакви најави за евентуални поевтинувања на производите. И онака во трката за потрошувачи многу од нас работат со мала маржи и на границата на одржливост, така што нема простор за пад на цените – велат трговците.
Производителите со свој став.
– Цената на горивата е променлива категорија. Можеби трендот на пад на цените на нема да продолжи, па ние не можеме на секои две недели да ги коригираме цените на производите. Плус тоа, сите трошоци на работење ни се зголемени, па едноставно нема простор за намалување на цените – велат дел од производителите.
Од Сојузот на стопанските комори сметаат дека намалувањето на цените на горивата нема да се одрази позитивно врз падот на цените на производите.
– Евентуално, би можело да дојде да намалување на цените во транспортниот сектор, каде што горивата се доминантни. Тука е и земјоделството, каде што дизелот се користи за обработка на земјата. Во секторите во кои доминира употребата на електричната енергија, поевтинувањето на горивата нема да има ефект врз цената на финалните производи – вели Митко Алексов од ССКМ.
Транспортерите, пак, велат дека ова е шанса да обезбедат некаков профит бидејќи нивните цени досега не биле на рентабилно ниво.
– Секогаш кога се намалуваат цените на горивата, веднаш се бара намалување и на цените на транспортните услуги, а никогаш не се остава простор кога се зголемува вредноста на горивата, да се покачат цените. И овие цени со кои сега работиме се далеку од рентабилните, па едвај успеваме да го обновиме и одржуваме возниот парк, а колку е тој постар, толку се поголеми трошоците за нивно одржување – вели Билјана Муратовска од „Макам транс“.
За седум месеци, регулаторите за енергетика дури единаесет пати донеле одлука за намалување на цените на горивата, а само еднаш за нивно покачување. Така, бензините од 83 денари за литар летово, сега се продаваат за 67, а дизелот за 56 денари.
Нафтата на светските берзи од преку 100 долари за барел во јуни падна на околу 60 долари за барел. Падот е комбинација од неколку фактори. Презаситен глобален пазар поради бум во експлоатацијата на нафта од шкрилци во САД, бавно глобално стопанство со намалена побарувачка, како и смислено уривање на цената како економско оружје на Западот против Русија, која половина од буџетот го добива од извозот на нафта и на гас. Дали падот на цените на горивата ќе продолжи и во наредните месеци, почнува да станува малку неизвесно. Имено, како што пренесуваат медиумите, цената на нафтата на светските берзи забележи пораст за околу половина долар, како резултат на позитивните глобални резултати во преработувачкиот сектор.
Шпекулациите што доаѓаат од светските берзи на нафта одат дотаму што говорат дека цената на нафтата може да падне до неверојатни 12 денари за литар. Највлијателните членки на ОПЕК изразија желба да дозволат намалување на цената на нафтата и до неверојатни 40 долари за барел.
Министерот за енергија во Владата на Обединетите Арапски Емирати, Сухаил ал Мазроуеи, најави дека неговата земја нема да го смени мислењето во врска со новиот потенцијален состанок со членките на ОПЕК.
– Не е важно дали цената на нафтата е 60 или 40 долари за барел – додал Ал Мазроуеи.
Инаку, еден барел е еднаков на 159 литри, кои ќе чинат неверојатни 2000 денари, односно речиси 12,5 денари за литар.
За потсетување, членките на ОПЕК го предизвикаа падот на цената на нафтата со одлуката да ја одржат квотата на производство на 30 милиони барели дневно.
Доколку цената на барел падне на 40 долари, тоа ќе биде значителен поттик за економијата на голем број земји. Одредени аналитичари сметаат дека земјите на ОПЕК го направиле тоа со цел да предизвикаат војна со цената на пазарите на Блискиот Исток, а најмногу на пазарите на САД и на Русија.
Пишува Александрија Стефковска
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.



