Даночната администрација секогаш се наоѓа меѓу барањата на државата и можностите на стопанството. Ефикасната даночна политика што ја води Македонија, ни овозможи дури и во услови на криза да обезбедиме стабилно ниво на даночни приходи, без дополнителни даночни оптоварувања за стопанството и за граѓаните, што не беше случај со другите земји. Сето тоа позитивно се одразува врз одржувањето, но и унапредувањето на деловната клима во Македонија, но и, генерално, секоја деловна приказна во Македонија да продолжи, да има континуитет и да не згасне – вели за „Република“ првиот човек на Управата за јавни приходи, Горан Трајковски. Тој смета дека „казнената политика“ на УЈП е полабава во 2014 година или има 75 проценти помалку изречени казни во споредба со изминатата година. За сметка на ова, Управата за јавни приходи извршила 980 едукации на даночните обврзници или 538 повеќе спроведени едукации на правни лица и на одговорни лица во споредба со измината година.
Kолку ќе чини проектот „ГПРС во Македонија“, какви ефекти очекувате од него и што со тие што сѐ уште немаат набавено нови фискални апарати?
ТРАЈКОВСКИ: Конечната бројка на ГПРС фискални апарати ќе ја знаеме на 31 јануари, а некаде на крајот на годинава би можеле веќе да шпекулираме со бројката колку ќе чини проектот „ГПРС во Македонија“.
Во старата евиденција имаме околу 85 илјади регистрирани фискални каси, а од податоците од теренот и врз основа на податоците за деловните единици од Централниот регистар, очекуваме на 31 јануари да имаме некаде од 55 до 58 илјади активни фискални каси. Разликата во бројките се јавува бидејќи многу фирми што престанале да работат или престанале да ја користат касата не ја исполниле обврската да ја одјават кај овластениот производител. Овој проект е огромен чекор напред за сите – Управата, бизнисот и, општо, за Македонија. Првенствено овозможува реално следење и евиденција на прометот, а од друга страна значи поедноставување и намалување на трошоците на постапките за фискализацијата и тоа од самиот момент на регистрација. Постапките на регистрација, кои траеја од три до пет дена, сега се сведени на 10 минути, целата комуникација се одвива електронски, без никаква хартија, документи… Сето ова значи ослободување на многу ресурси во УЈП и тоа што најмногу ќе ги интересира обврзниците – намалување на бројот на контроли на УЈП на терен.
Текот на фискализацијата ја следиме будно од повеќе страни. Од една страна, интересот што постои кај компаниите во законските рокови да ја почитуваат обврската, но, за жал, како и секогаш, и сега се соочуваме со нашиот менталитет – обврските да се исполнуваат последните денови, пред истекот на роковите. И, од друга страна, можноста на производителите благовремено да одговорат и услужат огромен број клиенти за два или три дена. Токму од овие причини, во постојан контакт сме и со производителите во однос на податоците колку компании ја почнале постапката за фискализација и во која фаза се – имаат договор, профактура, имаат платено, ја чекаат новата фискална каса…, а бројката на обврзници и ГПРС каси за кои е заокружена постапката на регистрација ја добиваме во реално време преку новиот систем на УЈП. Во вакви случаи и крупни реформи, надвор од здрав разум е да казнувате. Управата никогаш не го направила тоа, ниту ќе го направи.
Во последниов период актуелни сте со даночните контроли во, условно кажано, ризични подрачја каде што се избегнуваат даночните обврски, дали досега имаше поретки контроли таму или отпорот на контролите не беше толку голем, па сега се добива слика дека нешто се прави на сила?
ТРАЈКОВСКИ: Даночните контроли се секогаш актуелни и будат интерес кај јавноста, а кој каква слика сака да создаде и каков интерес се крие зад делумното презентирање информации и факти за контроли што се спроведуваат во цела Македонија, јавноста нека оцени. За сите наши контроли говорат бројките и фактите, а тие се јавно и транспарентно објавени на нашата веб-страница. Контроли се спроведуваат секој ден и ќе ги има секаде каде што УЈП има информација или пријава дека некој не работи како што треба. За жал, синдромот на нелојалната конкуренција „зошто кај мене, а не кај комшијата“ е сѐ уште присутен секогаш кога се во прашање даночните контроли.

Какви неправилности се откриваат најчесто при контролите?
ТРАЈКОВСКИ: Конкретно за контролите во делот на фискализацијата, најчесто тоа е неиздавање фискални сметки што произлегува од намерите на обврзниците да не го регистрираат во целост прометот во готово, понатаму неводење на потребната финансиска документација, која ја налага законот, и сѐ помалку обврзници што воопшто немаат фискален апарат, односно лица што нерегистрирано вршат дејност.
Каков е трендот на изрекување казни годинава во однос на претходните години?
ТРАЈКОВСКИ: Во контекст на претходното прашања и тука би нагласил дека едно е како некој може или сака да ја презентира работата на УЈП. Бројките може да ни се допаѓаат или да не ни се допаѓаат. А ако ги следиме бројките, „казнена политика“ на УЈП е полабава во 2014 година или 75 проценти помалку изречени казни во споредба со изминатата година. За сметка на ова, Управата за јавни приходи извршила 980 едукации на даночните обврзници или 538 повеќе спроведени едукации на правни лица и одговорни лица во споредба со измината година. Ова ја потврдува нашата заложба превентивно да дејствуваме во насока на намалување на даночните прекршоци и на сивата економија, да ги запознаеме новорегистрираните обврзници за нивните права и обврски, но и лицата што вршеле нерегистрирана дејност да ги внесеме во системот, да ги едуцираме со цел да станат видливи и рамноправни со сите играчи на пазарот.
Како оди прибирањето даноци и што илустрира актуелниот тренд?
ТРАЈКОВСКИ: На мое огромно задоволство, можам да кажам дека оваа година нашето стопанството е во добра кондиција. Даночната администрација секогаш се наоѓа меѓу барањата на државата и можностите на стопанството. Ефикасната даночна политика што ја води Македонија ни овозможи дури и во услови на криза да обезбедиме стабилно ниво на даночни приходи, без дополнителни даночни оптоварувања за стопанството и граѓаните, што не беше случај со другите земји. Сето тоа се одразува позитивно врз одржувањето, но и на унапредувањето на деловната клима во Македонија, но и, генерално, секоја деловна приказна во Македонија да продолжи, да има континуитет и да не згасне.
Според досегашната динамика, даночните приходи се движат во рамките на планираното и очекуваме така да ја завршиме годината. Зголемена наплата бележиме во споредба со минатата година или 12,46 проценти повеќе наплатени даночни приходи. По видови даноци, за првите десет месеци најголем пораст бележи персоналниот данок и тоа 18,57 проценти во споредба со истиот период изминатата година, понатаму данокот на добивка за 16,59 проценти и ДДВ за 10,43 проценти.
Каква е состојбата со поврат на ДДВ?
ТРАЈКОВСКИ: Стопанството го „сервисираме“редовно. Повратот на ДДВ се администрира и се одвива во рамките на утврдените рокови. Знаете, враќањето на ДДВ е показател за степенот на доверба меѓу државата и бизнисот. Административните постапки во УЈП за реализирање на барањата на поврат траат не повеќе од 15 дена, секако доколку обврзникот ги помине сите филтри на ризик. Кај обврзниците кај кои УЈП има сомнение дека бараат повеќе ДДВ од тоа што треба да им се врати се спроведуваат дополнителни проверки и инспекциска контрола, поради што постапката за поврат може да се одолжи. Секогаш постојат обиди за финансиски малверзации со повратот на ДДВ на штета на буџетот.
Што покажува прибирањето на ГДП, дали се зголемува процентот на лица со екстра-приходи и дали и како ќе се одрази врз тоа задолжителното плаќање придонеси за хонорарците од наредната година?
ТРАЈКОВСКИ: Македонските граѓани ги пријавуваат дополнителните приходи и, на мое огромно задоволство како даночник, можам да кажам дека поднесувањето годишна даночна пријава е веќе навика во Македонија, а не исклучок. Се разбира, секогаш постојат луѓе што ненамерно или намерно ќе заборават, но затоа тука сме ние да ги потсетиме. Масовноста и огромниот број на податоци добиени од ГДП ни овозможи во изминатите години да се создаде квалитетна даночна политика кога станува збор за даночниот третман и за услугите кон граѓаните, кои се многу специфична категорија даночни обврзници и бараат посебно внимание. Според нашите анализи, од година во година се зголемува бројот на лицата и износот на вкупниот приход што го оствариле, но и салдото на одделните видови приходи бележи нагорна линија.
Видовите на приходи, даночната основа, даночните ослободувања… кои граѓаните ги пријавуваат во ГДП се утврдени во Законот за персоналниот данок на доход, а финансиските показатели по вид на приход во годишната даночна пријава зависи, пред сѐ, од индивидуалниот ангажман на секој граѓанин во текот на годината, но и од одлуките на фирмите и од третманот на исплатениот приход на физичкото лице.
За ефектите на измените на Законот за придонеси од задолжително социјално осигурување би можеле да говориме по 15 март 2016 година, кога ќе ја правиме анализата на годишните даночни пријава што граѓаните ќе ги поднесуваат за остварените приходи во 2015 година.
Разговараше: Александрија Стевковска
Фото: Александар Ивановски
(Интервјуто со Горан Трајковски е објавено во 117. број на неделникот Република, 28.11.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Пензионерите што немаат дополнителни приходи не треба да се регистрираат за е-персонален данок
-
Возило на УЈП превртено стои во река – друго удрено во Битола
-
Важи и за плата и за пензија: Секој што има остварено приход, мора да се регистрира во системот Е-персонален данок
-
УЈП ќе шпионира кој работи за странство


