Заврна ли или уште сме „Пред дождот“?
Манчевски: Како за кого. „Пред дождот“ е за поединци, а не за групи, за општества или за нации. Тој зборува за луѓе, чесни луѓе, фатени во чаталот на историјата.
Гледајќи го од временски аспект, 20 години потоа, што би промениле во филмот? Ако го гледаме како една уметничка рефлексија на општеството, како би изгледал сегашниот „Пред дождот“? За „Њујорк тајмс“ во 1995 година, посочувате дека филмот не е документарен , а сите промени во земјата се направени по ненасилен пат.
Манчевски: Не би менувал апсолутно ништо во „Пред дождот“. Можеби би коригирал некои ситни технички детали, кои беа резултат на низок буџет. Во секој случај, тоа би биле ситници. Да, многу често повторувам дека „Пред дождот“ не е документарен филм. Ниеден од моите филмови не се занимава исклучително со документирање на фактите или со општествен дијалог – моите филмови најмногу се занимаваат со луѓе, со нивните радости и таги, со нивните размислувања и чувства, со универзални проблеми; се занимаваат и со филозофија на естетски начин. Кутра е таа уметност што се сведува само на документирање на фактичките состојби или, уште полошо – на слугување на нечии политички или психијатриски потреби. Документирање на фактите е работа на новинари, историчари, публицисти, социолози, антрополози или на пропагандисти.
Во нашата заедница, во целина, постои една вулгарна потреба уметноста, и особено филмот, да ги лекува комплексите на инфериорност на гледачот. Мислам дека тоа, колку и да го сака дури и самиот уметник, не е можно. Ако некој има проблем со сликата за себе и ако сака таа слика да се поправи со пропагандистички методи место да се занимава со решавањето на вистинскиот проблем, тој некој уште повеќе ќе заглави во проблем за кој треба психијатар. Јас сум режисер, не сум психијатар или пластичен хирург. Морин Дауд од „Њујорк тајмс“ тоа одлично го објаснува: „Не е целта на уметноста да каже: ’Ти си во право’, туку: ’Размисли!’“
Од тогаш до сега имаше неколку насилства во Македонија. Колку надвор е изменета перцепцијата за Македонија од „Пред дождот“ до сега?
Манчевски: Не би знаел да ви кажам. Не се занимавам со тоа. И мислам дека ние во Македонија премногу се занимаваме со тоа што имаат другите да кажат, а премалку со тоа како, навистина, живееме и како се однесуваме едни кон други и што правиме за да ни биде поубаво.
На 20-годишнината, може ли на „Дождот“ да гледаме како на ЕУ, на НАТО, на Македонија еднаква во светот? Како Ви изгледа целата оваа голгота на македонското признавање? Го „убивте“ ли затоа Корто Малтезе во „Прашина“?
Манчевски: Мене повеќе ме интересираат фактичките и практични работи, кои се одраз на цивилизациско ниво. Од нив зависи квалитетот на животот. Многу ми е поважно дали е загаден воздухот во Скопје, дали има место за пешаци на тротоарот и дали е корумпиран судот кога ме суди, одошто тоа што има да каже некој бирократ во Брисел или во Вашингтон. Сами си го правиме животот добар или лош и не треба да се криеме зад поплакување и глумење жртва. Македонија е еднаква со светот во многу нешта. Во некои работи е подобра, во некои полоша. Не би се занимавал толку со другите, туку би погледнал како самите си го правиме животот.
Колку едно оспорување на националните корени, на исконското, Ве навредува како уметник?
Манчевски: Ме навредува како човек, а не како уметник. За тоа имам јавно зборувано повеќе пати. Одбив да одам на церемонијата на доделување на наградите „Оскар“ затоа што Македонија требаше да биде најавена како ФИРОМ. Го повлеков мојот филм од фестивал на ЕУ затоа што тие инсистираа на навредливото име ФИРОМ (а друг наш автор подготвено втрча на моето место). Прецизно и остро ги појаснив историските факти за неинформираната публика во големо интервју за грчкиот весник „Елефтеротипија“. Од друга страна, глумење жртва (дури и кога си навистина жртва) не е од голема полза. Треба да се дејствува, а не да се плаче.
Колку сето тоа има или би имало улога во македонското општество; и на полето на меѓуетничките односи, на уметноста, и воопшто, економијата, архитектурата, менталното здравје…
Манчевски: Да, добро би било Македонија да биде дел од поголема заедница, да има поголем и порамноправен проток на идеи, луѓе и на капитал. Ама, не заборавајте дека Македонија веќе е дел од поголемата заедница, а ние тоа не го ползуваме до крај. Аутистично си гледаме во папокот, место да создаваме светски квалитет. „Пред дождот“ не само што учествуваше на светско првенство, туку и победи (во Венеција). Би сакал да видам повеќе такви резултати, одошто задоволување со „добро е за наши услови“ и местење резултати пред домашната публика.
Се чини се множат македонски филмови, но колку македонската кинематографија го погодува нервот на „западната публика“? Потребен ли е (и како ли само би изгледал) македонски Ајронмен или некоја верзија на македонски „Мамурлак“?
Манчевски: Македонија, како и повеќето европски и светски земји, нема голем потенцијал за светски комерцијални филмови, ама никој не ни брани да правиме добри филмови. Не е толку важна темата – важно е како е направена. И на најблагородна и најинтересна тема можете да направите лош филм, како што генијалниот автор ќе направи големо дело и од банален момент. Мислам дека моќниците во културата и во општеството треба да стимулираат квалитетна култура, а не да стимулираат само одредени теми, затоа што тоа е пресликување на неуспешната матрица од времето на комунизмот. Не ни треба нов соцреализам.
(Разговараше: Наум Стоилковски
Текст објавен во 115. број на неделникот „Република“, 14.11.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.