Во делот на индивидуалните права апсолутно немаме намера да се наметнуваме како нивни носител туку како заштитник, вели претседателот на Либералната партија Ивон Величковски. Смета дека политиката не е само појавна состојба и затоа не ги повторуваат своите позиции, на пример, во однос на ЛГБТ заедницата и врските од ист пол. Уште во 2005 година јасно истакнавме дека поддржуваме т.н. заедница на ниво на регистрирано партнерство, вели Величковски.
Преку партијата е дел од здружената опозиција на фронтот, но има поконструктивни предлози за комисијата, начинот за решавање низ институциите, па и на некој начин да се врати опозицијата во институциите. Колку му се слуша гласот во опозицискиот фронт?
Величковски: Па, очигледно, недоволно. Во спротивно, денес ќе имавме поинаква ситуација.
Ако е недоволно, зошто е во коалицијата?
Величковски: За да се сфати ова, би почнал со појдовните позиции на ЛП дека 24 декември 2012 година не смее да биде само датум на календарот. А, за тоа мора да се направи нешто, да се расчисти, за луѓето да знаат што е причината, поводот и кој е институционалниот епилог. Затоа, сметаме дека формирањето стручна комисија, според нас, со поинаков потребен формат, се јави како можност за вонинституционален бајпас, во услови кога опозицијата го бојкотира Собранието, а сите сакаат да се утврдат виновниците. Во моментов имаме уште покомпликувана ситуација: по инцидентот и воспоставениот бојкот, во кризата се внесоа две нови теми што се одвоена проблематика од инцидентот: барањето за предвремени избори и бојкотот на локалните избори. Затоа инсистиравме на расчистување на настаните преку експертската комисија – така, де факто, ќе се разграничат тие работи, наодите на комисијата ќе лоцираат одговорност, а политичкиот дијалог паралелно ќе дефинираше решенија за датум за избори, постапките до нив и ќе ги спречеше вака оштетените локални избори. Впрочем, тоа ќе го заживееше политичкиот дијалог од самиот почеток, од утврдувањето кој ќе биде во комисијата, преку нејзините надлежности, до рокот за нејзините заклучоци. Потоа, таа ќе посочеше на тоа кој е одговорен и виновниците ќе понесат политичка одговорност. На пример, таа ќе заклучи дали е одговорен претседателот на Собранието, чијашто оставка само јас ја барам, дали министерот за внатрешни, дали генералниот секретар на Собранието, на Владата, кој го примил тој буџет во Владата, кој го пуштил во процедура, дали сите заедно… А, ако не се расчисти тоа, џабе зборуваме за сѐ друго. Како може во парламентарна демократија во која Уставот гарантира владеење на правото, тоа прашање да го оставиме настрана? Да, и предвремените избори на крајот би продуцирале решение, но новиот пратенички состав нема да има мандат да го расчисти 24 декември 2012 година. Тоа се причините за ваквиот впечаток за разлики во самата опозиција.

Но, кој би ги расчистил работите што се случуваа надвор, насилството од здружената опозиција, кога лидерот на опозицијата тргна преку барикадите кон полицијата и народот. Треба ли да се бара одговорност и за тоа?
Величковски: Таа комисија можеше да се изјасни за секое констатирано насилство, макар и од случаен минувач. Секој мора да преземе одговорност за постапките, вклучително и јас. Еве, ироничен сум, ако сум го погледнал на криво Трајко Вељаноски и со тоа сум му предизвикал душевна болка, нека се констатира тоа. Но, сериозно, секоја постапка бара одговорност и промисленост, а најмногу кај професионалните политичари. Лично сметам дека претседателот на Собранието има огромна одговорност за тоа што се случи и затоа сум изненаден што сум осамен во барањето на неговата оставка. А, пред сѐ, инсистирам да биде утврдена неговата одговорност и одговорноста на сите инволвирани, вклучително и мојата, бидејќи бев во салата. Истото се однесува и на сите настани околу собраниската зграда. А, ако ВМРО-ДПМНЕ искрено, од самиот почеток посакуваше политички дијалог, тогаш неговата оставка ќе беше понудена следниот ден. Инаку, на располагање стои институционалниот инструмент во однос на Буџетот. Уставниот суд мора да каже дали е тој донесен во легална постапка и ако не е, Буџетот да биде прогласен за противуставен.
Можно ли е такво нешто со оглед на тоа што ќе помине цел квартал?
Величковски: И можно е, но и неопходно. Нелегалната постапка го прави Буџетот нелегален и противуставен. Одминувањето на времето не го поправа тоа.
Бевте ли вие запознаени со евентуален план за инциденти?
Величковски: Не. Впрочем, познато е дека ниту Либералната партија, ниту јас лично не би биле дел од таков план.
Лидерот на ДПА, Мендух Тачи, во интервју за „Република“ вели дека странските дипломати имале најава и сознанија за инциденти предизвикани од опозицијата, му го пренеле тоа на средба притоа барајќи од него да не долева масло во огнот.
Величковски: Ниту верувам ниту сакам да верувам дека било исценирано такво нешто. Од снимките се забележува дека во тоа време бев долу, покрај говорницата, но не предизвикав никаков инцидент. И ајде објаснете зошто бев исфрлен од салата? Зошто беа исфрлени пратеници од опозицијата што седеа во столчињата и го снимаа настанот? Затоа што беа само опозиција. Само опозициските пратеници беа исфрлени. Тоа е доказ за прекршувањето на Деловникот. Затоа верувам дека власта сакаше да го создаде тој инцидент и успеа во тоа.

Начинот на изразување сила пред 24 декември не ли Ви укажуваше на такво нешто?
Величковски: Политичката криза беше „јамб во најава“. Се чувствуваше дека од маргините се пресели во собраниската сала, а од Законот за бранители таа почна да добива видлив тек, а огромните политички разлики меѓу власта и опозицијата и отсуството на реален и суштински политички дијалог потоа придонесоа работите да дојдат до оваа ескалација. Затоа и сметам дека е потребен одговорен однос кон институциите, на начин како што објаснив претходно. Институциите не смеат да бидат блокирани, зашто со блокирани институции се блокира системот. Во тој момент кога тие остануваат предолго блокирани се поставува прашањето за нивната излишност. Во вакви услови, во мултиетничка држава со тековна економска криза, прашање е кога тие институции ќе станат излишни, а тогаш ќе биде предоцна за политички мерки. Власта мора да биде свесна за тоа, зашто кај неа е најголемиот дел од одговорноста.
Ова ме навраќа пред 24 декември, ги барам корените на тоа однесување, Вие бевте дел од опозицијата што ги блокираше институциите, комисијата, затоа што СДСМ бараше да им се прифатат амандманите.
Величковски: Во Законодавно-правната комисија и во Комисијата за финансирање и за буџет се покажа дека сите се обидуваат да ги искористат методите што се на располагање од Деловникот: опозицијата со „филибастеринг“ (одолжување на дебатата до крајни граници за одложување или спречување да се гласа), а власта со бројките и со мнозинството. Но, власта го злоупотреби мнозинството праќајќи извештај до Владата од Комисијата за финансирање и за буџет потпишан од мнозинство пратеници, што не смее да остане незабележано и несанкционирано бидејќи, во спротивно, тоа ќе стане практика. Тоа не е демократски бидејќи демократијата е заснована на процедури, а кршењето на процедурите е кршење на демократијата. И, низ оваа призма, се враќам на собраниските настани по Слупчане и Законот за бранители блокиран со 15.000 амандмани на ДУИ. Ако таа постапка беше легитимна, зошто да не биде легитимна и оваа на опозицијата? Преседанот и правилото важат за сите.
Што правиме сега со бојкотирањето на изборите од Вас како опозициска коалиција? Од една страна, постојат најави за демонстрации за да нема избори, да се прекине изборниот процес. Од друга страна, Вие, како партија, велите дека во ниеден момент нема да се блокираат демократските процеси како избори. Немате ли конфликт во опозицијата?
Величковски: Влогот на Либералната партија во коалициската солидарност е неистакнувањето кандидати на ЛП за локалните избори, ЛП никогаш не повикувала и не повикува на постапки спротивни на закон или лично убедување. Затоа ние јасно кажавме: не истакнавме кандидати и ја донесовме една од најтешките одлуки во нашата партиска историја.
Но, зошто? Каква врска имаат локалните избори со инцидентот во парламент?
Величковски: Веќе реков дека тоа се два издвоени процеса, исто како што објаснив дека нашата одлука беше мотивирана од коалициската солидарност. Навистина, се покажа дека не постапија сите исто, но имам разбирање за етничките партии, кои својот електорат го генерираат токму по етничка основа. Затоа ги упативме сите наши членови во избирачките органи да ги вршат своите надлежности според законот и сопствените убедувања и не ги повлекуваме со партиска одлука. Мора да придонесеме партијата да се разграничи од државата. Нека почне тоа од ЛП.
Постоеше ли преддоговор или навестувања Стевчо Јакимовски да се кандидира преку Вашата партија?
Величковски: Излишно е да зборуваме за тоа што сите знаат дека се покажа како неточно.
Во случај да Ви се обрател, ќе му го дадевте ли на „заем“ печатот?
Величковски: ЛП е партија и политичка институција во која печатот не се дава на заем, туку се става на сопствени акти и тој не е сопственост на претседателот на партијата. Од друга страна, не му се лутам на секој што сака својата средина да ја задржи со јасна опозициска определеност – односно на тој што ѝ пркоси на вмроизацијата. Јакимовски го направи тоа. Неговата кандидатура е своевиден референдум. Одѕивот во Карпош е опозициски „референдум“ за Скопје, исто како и одѕивот на ниво на држава. Ако имаме сила да ги надминеме суетите, опозицијата треба да помогне Карпош да остане опозициска општина.

Пред инцидентот подготвував закон за „олабавување“ на законот за пушење, но сега ќе чекаме решение за актуелната ситуација.
Но, Црвенковски, кој е лидер на здружената опозиција на фронтот, вели рововската битка сѐ уште трае, ние тој Јуда нема да го поддржам и ќе повикаме на бојкот. Зар тоа не е кршење?
Величковски: Мојот политички речник не познава ниту „ровови“, ниту „битки“.
Црвенковски повикува на бојкотот на изборите, Вие сте дел од опозицијата, велите не…
Величковски: Изборот на членот на ЛП и изборот на органите на ЛП не секогаш коинцидираат бидејќи не би биле либерали ако им кажуваме на членовите како да размислуваат. Ве потсетувам и дека ЛП често коалицирала и асиметрично, со кандидати и надвор од коалициите. Таква понуда упативме до партнерот и пред овие избори, уште пред да се знае дека ќе се бојкоти рат. Впрочем, ако имаме кандидати само за во коалиција, која е тогаш смислата на нашето постоење?!
Нели сметавте дека е добра можност да се наметнете како нова опозиција, нова опција?
Величковски: Во согласност со изборниот модел, во 2011 година предупредувавме дека е најкорисно сиот опозициски фокус да се стави на едно место. Доколку нѐ послушаа, опозицијата ќе освоеше барем еднаков број пратеници со власта во парламентот, ако не и повеќе. Ние ставивме на располагање сѐ што имавме, се обидовме да влијаеме на сите потенцијални и сегашни партнери за да направиме силен опозициски блок уште во 2011 година. Потоа веќе зборуваме за состојбата базирана на резултатот од освоените гласови на изборите, со сите разлики во идеолошките постулати на партиите во опозицискиот фронт, левица, лев и десен центар, десница… што формално сѐ уште нема заедничка платформа. Затоа, ние и сега ја промовираме политиката на ЛП од 2011 година.
Особено што не се согласувате со сите чекори со лидерот на опозицијата, а го следите и покрај сите негови различни и променливи ставови.
Величковски: Коалицирањето е процес на урамнотежување на програмите, заложбите и на методите на сите партнери.
Зошто ЛП како партија што опстојува 20 години, служи како добар ресурс на државата со членови и идеи, не се наметнува на политичката сцена? Да речеме, се отвори центар на ЛГБТ заедницата, а Вас не ве видовме таму? Во дебатата во јавноста го немаше вашиот став.
Величковски: Наметнувањето не ни е стил на дејствување. А, за конкретното прашање, позициите на ЛП се многу јасни. Уште во 2005 година, јасно истакнавме дека поддржуваме т.н. заедница на ниво на регистрирано партнерство, додека коалициравме со ВМРО-ДПМНЕ. Таа позиција на ЛП не е променета, а кај сегашната власт, очигледно, се променила. Тие си знаат зошто. Инаку, расправата за која зборувате беше вештачки продуцирана од министерот, на тема „што би било кога би било“. ЛП не расправа за хипотези, ние сме партија, а не невладина организација. Напротив, еве прашувам зошто ВМРО-ДПМНЕ не ја поддржа декларацијата за говор на омраза што ја предложив во Собранието и беше поддржана од опозицијата? Да резимирам, не нагласуваме ставови што не сме ги менувале ставовите, не држиме конференции за печат за да нѐ има на ТВ, туку само кога нешто сакаме да соопштиме. Политиката не е сликање и не е само појавна состојба.
Тогаш, која е поентата на политичката партија?
Величковски: Да ја спроведува политиката што ја декларира.
А како ќе ја спроведува ако не ја освои власта или ако не ѝ се наметне на власта?
Величковски: Конзистентни сме во своите ставови.
Да, ама Ве нема да се наметнете, освен кога „нешто гори“?
Величковски: Во своето дваесетгодишно постоење, ЛП решава проблеми, а не ги создава.
Но, би можеле да се наметнете, освоите повеќе гласови, да им се наметнете на коалициските партнери, воопшто…
Величковски: Ја имаме комоцијата да имаме различни погледи со коалициските партнери. На пример, платформата за решавањето на спорот за името, која сметаме дека треба да помине низ Собранието. Ние остануваме на таа идеја. Според нас, Собранието постои за да се решаваат крупните прашања врз основа на репрезентативност на волјата на граѓаните, бидејќи тоа е смислата на претставничката демократија. Таквиот пристап повеќе ќе се цени отколку да сме посветени на сликање пред јавноста.
Сепак, се остави простор за наметнување, а не го искористивте, а Вашите идеи и предлози биле прифатени и донеле големи и крупни промени.
Величковски: Ете, вие самите потврдувате дека нашите идеи се добри и водат кон крупни и корисни промени, а не сте член на ЛП. Ние сме партија што нуди идеи, а не ги наметнува. Тие што во политиката тргнуваат од наметнување во јавноста, ги завршуваат своите проекти со големи слабости и отворање нови проблеми. За нас е побитно нашите препознатливи проекти да ги завршиме успешно и потоа да се цени нашиот придонес во државата. Затоа, можеби, сме неагресивни во јавноста, но на долг рок, мислам дека сме многу покорисни.

Дали Ви е криво што ги бојкотиравте локалните избори?
Величковски: Да. Бојкотот е тешка одлука што неминовно ќе произведе последици. Впрочем, како и бојкотот во 1994 година од тогашната опозиција.
Ќе излезете ли сега од опозицискиот фронт?
Величковски: Такво прашање не сме си поставиле.
Се согласувате ли со сите предлози на лидерот на тој фронт? На пример дека ако на гласањето за советничките листи се освои барем еден глас повеќе да се оди на предвремени избори, или да се даде дополнителен рок за поднесување кандидатски листи, или дека нема да барате предвремени избори ако се затвори проблемот за името?
Величковски: Вие разговарате со претседателот на ЛП. Впрочем, во новите околности тие предлози не се актуелни.
Но, Вие сте дел од коалицијата, чијшто лидер ги поставува условите и во Ваше име.
Величковски: Би рекол дека премалку се фокусираме на слабостите на власта, а премногу на опозицијата.
Јас не велам да се откажете од опозициската поставеност, туку дали сега би настапувале сами затоа што јавноста Ве идентификува со тие ставови?
Величковски: Подготовките за избори, биле ние во коалиција или не, ги вршиме како за самостоен настап. Бидејќи објаснив дека овие избори ќе бидат своевиден референдум, по 24 март, ќе можеме да зборуваме за следните чекори, откако ќе ги процениме ефектите од бојкотот.
Не беше ли ова преголем влог за државата, вмешување и повикување на меѓународната заедница да притисне на едните или на другите?
Величковски: Трите одвоени ситуации за кои претходно зборував го доживуваат своето крешендо поврзани во едно. Камо среќа власта да имаше подготвеност да разговара за решението за експертската комисија и потоа да се произведеше политички дијалог.
Но, условувањето на Црвенковски беше комисија во пакет со предвремени избори, инаку не се прифаќаше.
Величковски: Различни предлози доаѓаа во различни периоди, па барањето резултат од политичкиот дијалог беше континуирано. Таа фаза траеше и можеше да трае сѐ до 16 февруари на полноќ. Сега сме во нова фаза, кога повторно ќе мора да се бара решение и тоа е обврската на избраните, професионални политичари.
Барањата и предлозите се менуваа на 12 часа. Постоеше барање дека мора да се смени парламентарниот состав за да се реши инцидентот, Вие тврдите поинаку – дека нов мандат на Собранието не би имал мандат да решава за инцидентот. Ми се чини дека Вие „помалите браќа“ на опозицијата можевте да ги обедините и гласовите на опозицијата и на неопределените (особено по „идиотес“), со што ќе се наметневте како сериозен партнер во општеството.
Величковски: И за тоа можеше да се зборува само до 16 февруари.
Се исплашивте колегите опозиционери да не покажуваат кон Вас како кон „марионетка на власта“ по најавите за формирање нова опозиција?
Величковски: Во градењето на ставот, се водевме од тоа да не даваме активна легитимација на власта истакнувајќи кандидати за локалните избори, кои во старт се оштетени со најавениот бојкот на опозицијата. Два дена дебатиравме во два органа и, на крајот, и покрај големата желба да ги одмериме силите со власта, ја донесовме одлуката што е веќе позната.
Учествувате во протестите. Би учествувале ли на протести на изборниот ден, што, според мене, е нарушување на демократскиот процес.
Величковски: Нарушувањето на изборниот процес на денот на изборите и во предизборниот молк е противзаконско. Тоа се основните принципи на Либералната партија.
Зар протести во околина не се еден вид притисок и заплашување?
Величковски: Законите во тој дел се многу јасни.
Ако се најавува дека ќе има протести за да се прекине изборниот процес, би учествувале ли во такви протести?
Величковски: Мислам дека веќе ви одговорив на ова прашање.
Гледате ли скорашен излез од кризата и како?
Величковски: Сигурно ќе има предвремени парламентарни избори, но политичкиот дијалог треба да ги произведе одговорите на прашањата како и кога ќе се стигне до нив и како институциите да продолжат да бидат функционални.
Дали има излез до јуни?
Величковски: Многу тешко, а не гледам дека некој сериозно го бара. Секоја криза има причина, повод, последица и, секако, излез. Ние сме сега во една од фазите на кризата и ние, професионалните политичари, сме најупатени да го најдеме во што пократок рок. А, ВМРО-ДПМНЕ и власта, воопшто, ја имаат најголемата обврска и одговорност за тоа.
Наближуваме ли до излезот?
Величковски: Од секоја криза еднаш се излегува, но колку ќе нѐ чини тоа…?
Прашувам во однос на интегративниот процес.
Величковски: Самиот факт дека идејата за комисија е со бриселска „инспирација“ покажа колкава е желбата на ЕУ да помогне. Во нашите дневни барања и расправии, тој факт не беше валоризиран. Сепак, ќе дојдеме во фаза кога ќе мора повторно да се седне и да се размисли што да се прави. Само да не прескокнеме три-четири години.
Разговараше: Наум Стоилковски
Фото: Александар Ивановски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


