Приказната од крајот на 19 век за неостварената љубов меѓу убавата битолчанка Елени Каринте и младиот Мустафа Кемал Ататурк, кои многумина ги нарекуваат балканските Ромео и Јулија, денес станува незаобиколна туристичка атракција во Битола. Турските туристи минуваат илјадници километри за да ја посетата спомен-собата во битолскиот музеј, да се фотографираат под балконот на Каринте, каде што е исплетена, можеби, најголемата љубовна сага на овие простори, но и да го читаат писмото што таа му го напишала на Ататурк.
Битолската убавица Елени Каринте имала само десет години кога се сретнала со Мустафа Кемал Ататурк во 1900 година, додека човекот што подоцна ќе стане основач на современа Турција и татко на нацијата бил матурант на Воената гимназија во Битола.
– Љубовта меѓу нив не се родила веднаш, како што се раскажува денес по филмовите и по написите, зашто таа сѐ уште била дете. Романсата се случила седум години подоцна, во 1907, кога Ататурк се вратил повторно во Битола за да ја управува Воената гимназија – велат битолчани.
Денес, по повеќе од еден век, приказната не само што не паднала во заборав, туку балконот од кој Елени го гледала Мустафа додека минувал на Широк сокак, стана атракција за турските туристи во Битола. Но, за жал, не е зачувана ниту една фотографија од Елени.
Битолчани велат дека со снимањето на разни документарни филмови и играни филмови, приказната ја губи вистинитоста.
Прво треба да се објасни како успеал матурант на Воената гимназија во Битола, каков што бил Ататрук, да влезе во куќата на големиот трговец Ефтим на Широк сокак. Посредник бил роднина на таткото на Кемал, кој работел во Јуч катли, нешто како полициска станица на Широк сокак, спроти куќата на Каринтеви. Тој го однел Мустафа на првиот именден на Елени, кога таа имала 10 години, се вели во приказната, која со години ја раскажуваат битолчани.
На приемот, мајка рекла: „Нашето девојче ќе ви покаже на малиот клавир ’клавсен‘ што научи да свири кај Французинките” (тоа биле учителките по пијано во Битола).
Така Елени пред Мустафа ја отсвирела песната „Брате Жак“. Но, по првото познанство, тие се разотишле, а Ататурк заминал на Воениот колеџ во Истанбул.
Патиштата повторно им се вкрстиле по седум години, кога тој се вратил да ја раководи Воената гимназија во Битола. Повторно на празникот Елена и Константин, неговиот роднина го однел кај Каринтеви, а таму сега го пречекала 17-годишна дама. Така почнала љубовта. Иако, средината не одобрувала врска меѓу христијанка и муслиман, Елени побегнала за Ататурк.
– Направија филмови дека бегал со неа по лозјата. Но, нему тоа не му прилегало, бил офицер. Ја однел кај својот роднина, во куќа во близина на денешниот ресторан „Ловец“.Се дигнало многу прав. Семејството го ангажирало дури и грчкиот владика да влијае, па успеале девојчето да го вратат дома – раскажуваат постарите битолчани.
По ова, Мустафа заминал од Битола. Елени за кусо време ја омажиле за Тоде, најдобриот работник на татко ѝ, кој му дал мираз од 900 наполеони само за да ја земе за жена зашто угледот ѝ бил нарушен. Родила две деца, но фатиле војните, децата ѝ умреле, а Елени избегала во Лерин и никогаш не се вратила во Битола.
Се раскажува дека до крајот на животот примала чек од лице што ја издржувало, но до денес не е откриено од кого.
Спомен-собата во чест на големиот турски реформатор се наоѓа во битолскиот Завод и музеј, објект во кој било сместено училиштето во кое се школувал младиот кадет. Фотографии, скици од битки, библиотека, биста, восочна фигура – одаја што ги збрала сите тајни од животот на големиот реформатор. Таму е поставено и писмото за кое се верува дека пред повеќе од еден век му го напишала битолчанката Елени Каринте на младиот Мустафа Кемал, кој учел во воената гимназија во Битола. Всушност, централно место зазема писмото од Елени Каринте, а приказната за балканските Ромео и Јулија, тој муслиман, таа христијанка, нивната голема љубов, предвреме осудена на пропаст поради религиските и општествените стеги, денес, еден век подоцна, е главен адут за привлекување турски туристи. Со воздишки го читаат писмото, се фотографираат пред куќата на Каринте на битолски Широк сокак, додека балконот ја раскажува тажната љубовна приказна…
Според друга верзија, пак, Елени била ќерка на трговецот Ефтим Каринте. Нејзиното семејство било едно од најбогатите влашки семејства, кои со другите семејства од тој ранг го диктирале општествениот и трговски живот во Битола во последните децении на деветнаесеттиот век. Семејството Каринте било длабоко религиозно семејство, а Елени била израсната во духот на православното христијанство. Според преданијата, а во недостиг од нејзина фотографија, се смета дека била убава руса девојка, која многу ја сакала книжевноста. Куќата на Каринте се наоѓа на Широк сокак, кој бил центар на сите збиднувања. Го видела Мустафа сосем случајно додека седела на балконот. Во неколку наврати имале случајни средби и погледи додека нѐ сфатиле дека се родила љубов, која морало да ја кријат бидејќи била забранета.
– За оваа приказна дознав многу одамна. Ги сакам љубовните приказни како тие за Пирам и Тизба, Самсон и Далила, Лејла и Меџнун, шах Јахан и Мумтаз Махал. Има нешто во нив што ме тера да верувам во љубовта иако понекогаш си велам дека, веројатно, таквите љубови отишле со нив и сега се многу ретки – вели Николина Василевска, актерката што ја изведува педесетминутната монодрама „Големата љубов на Елени“.
Младиот кадет Мустафа во 1896 година доаѓа од Солун да учи во воената гимназија во Битола. Често шетал по Широк сокак, а едно попладне пред Велигден, во 1897 година, на балконот од куќата на богатиот трговец Ефтим Каринте, која и денес постои на аголот од улицата, веднаш наспроти хотелот „Епинал“, ја забележал убавата Елени, негова врсничка. И девојката не останала рамнодушна, па крадешкум, таму од балконот и таа фрлила поглед на стројниот Ататурк, висок, со убав стас и со сини очи. И така Мустафа секој ден минувал пред куќата, а Елени го чекала на балконот. Меѓу нив се распламтила силна, но забранета љубов. Девојката за да биде со него, побегнала преку визбите на куќата. Заедно заминале надвор од Битола, но таткото на Елени, Ефтим, ги фатил, ја затворил девојката дома, а потоа, купил куќа во Лерин. Насила ја однел таму, со намера да ја омажи за друг човек.
„Има цела година откако ме грабна од тебе, ме заклучи дома и не ме пушти цел месец. Не плачев, знаев дека џабе му се сите катанци и затвори. Човекот со кој тој сакаше да се венчам, го видов само еднаш и ме праша дали можам да го љубам. А јас му реков ’Не, јас си го љубам првото либе‘. И повеќе не го видов. Татко ми никогаш не ми прости, а и јас нему. Вечно ќе те сака и чека твојата Елени Каринте”, му напишала Елени на Ататурк.
Девојката никогаш не се омажила, доживеала длабока старост, а до крајот на животот, неколку пати во годината примала чекови од странство. Починала во Лерин на 80 години.
Мустафа Кемал подоцна стана прв претседател на Турција, творец на модерната турска држава, поради што го добил името Ататурк, татко на нацијата. Се оженил со Латифе Ханам, но бракот траел само две години. Ататурк и Каринте не се сретнале никогаш повеќе.
Љубовната сага за балканските Ромео и Јулија, во Битола се пренесува од генерација на генерација. Некои велат дека оригиналот на писмото од Каринте се наоѓа во историски архив. Други, пак, велат дека станува збор за легенда. Сепак, меѓу битолчани, и денес живее оваа љубов.
– Оваа љубов е вистински магнет за турските туристи. Минуваат илјадници километри од Турција до Битола, со желба да го прочитаат писмото во спомен-собата, да ја видат куќата на Широк сокак и да се фотографираат под балконот од кадешто Елени првпат го здогледала Мустафа. Додека туристите се одушевени, високите воени и државни делегации што доаѓаат да ја посетат спомен-собата, не прашуваат ништо за оваа љубовна приказна. За оваа љубов нема ниту збор во биографијата на Ататурк, не е пронајден ниту еден пишан документ што би ја потврдил приказната. Дури од научните кругови во Турција било сугерирано овде, кај нас, да не се обрнува толкаво внимание на таа приказна затоа што нема други документи, освен писмото за кое кај нас се верува дека Елени го напишала до Ататурк – велат упатените.
Оваа љубовна приказна е инспирација за филмските и театарски работници. Во 2006 година беше снимен краток документарно-игран телевизиски филм, направен е музичко-театарски перформанс, а, исто така, најновиот филм на Александар Поповски „Балканот не е мртов“, работен според сценариото на Дејан Дуковски за истоимената претстава, кој беше прикажан на фестивал „Браќа Манаки”, ја раскажува приказната за љубовта меѓу Ататурк и Каринте.
Писмото на Елени Каринте до Кемал Ататурк
До Кемал Ататурк,
некаде и некогаш!Поминаа толку години, а јас ете уште секој ден чекам абер од тебе. Ако некогаш го добиеш писмово, сети се, види ги солзиве на хартијава… Годините си врват. Овдека се зборува за тебе. Нешто се случува.
Ако ги читаш овие редови додека љубиш некоја друга жена, искини го писмово и прашај ја неа дали верува дека некоја си Елени Каринте од Битола го поарчила цел живот за еден човек со кого била само еден ден. Ако ја љубиш неа, како што јас те љубам тебе, не кажувај ѝ ништо, нека биде среќна ако си и ти.
Ако, пак, уште ја паметиш девојката од Балканот и не љубиш друга, знај дека те чекам. Ќе те чекам секој ден, цел живот… Знам дека ќе се вратиш, дека не си заборавил.
Татко ми умре. Има веќе цела година. Тој ден кога ме грабна од тебе, ме заклучи дома. Не ме пушти цел месец. Не плачев. Знаев дека џабе ќе се сите катанци и затвори. Човекот со кој тој сакаше да се земам го видов само еднаш. Ме праша дали некогаш ќе можам да го љубам… му реков: не! Си го љубам првото либе. Повеќе не го видов.
Татко ми никогаш не ми прости. Ни јас нему. Неколку дена пред да умре ме викна кај себе… рече: Знам дека згрешив, но знам и дека никогаш не бев добар татко. Не барам да ми простиш, не барај ни ти! Бог нека ни прости на двајцата. Сакав најдобро, а направив најлошо.
Татко ми не беше лош човек!
Не сум веќе млада и убава како тогаш.
Цел живот еден ден…Вечно те сака и секогаш ќе те чека
вечно твоја
Елени Каринте
(Пишува: Невена Поповска
Текст објавен во 95. број на неделникот „Република“, 27.06.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.