
Почетоците на нејзината блескава музичка кариера се во далечните педесетти години од минатиот век. Како 12-годишно девојче била членка на културно-уметничкото друштво „Орце Николов“ од Скопје. Во друштвото и пеела и играла. Нејзината преголема желба за пеење во 1957 година ја однела во тогашното радио Скопје каде што испеала мошне тешка рубато песна со наслов „Овца рогуша“.
Кога ја слушнале членовите на оркестарот што ја придружувал веднаш сфатиле дека пред себе имаат млада и неверојатно талентирана интерпретаторка. Набргу потоа ја снимила и песната „Елено ќерко“, која ја научила од баба ѝ Фиља Алчева од Велес, позната илинденка. Неколку години подоцна Анка станала членка на Скопската опера каде што вонредно посетувала часови во средната музичка школа кај професорот Коста Трпков. Таму мошне успешно го усовршила својот глас, што ѝ било од исклучителна важност во натамошниот развој на кариерата.

Турнеја во Мелбурн, Австралија
– Се сеќавам како да беше вчера, низ насмевка вели сега веќе 74-годишната пејачка. Тоа беше период кога требаше да решам дали да бидам оперска певица или да продолжам со народната музика. Се решив за второто и никогаш во животот не се покајав. Набргу потоа се случи и првата турнеја низ поранешна Југославија, која траеше цели три месеци. Со оркестарот на Стево Теодосиевски бевме јас, Васка Илиева и Никола Бадев.
Во 1958 година таа станала ексклузивец на ПГП–РТБ . На првата снимена плоча ѝ биле песните „Елено ќерко“ и народната песна „Мајка на Марика“. На тие југословенски турнеи со нив настапувале и српските пејачи Предраг Гојковиќ – Цуне, Лепа Лукиќ, хармоникашот Тозовац, а со Неда Украден имала заедничка турнеја низ Европа.
Како пејачка премногу била почитувана во Србија и многу често настапувала во Домот на синдикатите во Белград, што во тоа време било престиж. Често била канета да пее на големи манифестации, а неколкупати пеела и пред маршалот. Секогаш пеела во живо, а за плејбекот вели дека е само мамење на публиката.

Анка во Домот на синдикати во Белград
Сепак во нејзиното најдлабоко сеќавање ќе остане првата турнеја во Австралија како група „Китка“ во која покрај Анка биле и Никола Бадев, Сариевски и Виолета Томовска придружувани од оркестарот на Кочо Петровски.
– Таква еуфорија немам никогаш и никаде доживеано. Нѐ пречекаа со црвен килим. Бадев го носеа на рамена, а по нас трчаа да им дадеме автограми. Бевме вчудовидени од големиот публицитет. На сите вести имаше информација за нашиот пречек. Нашинците ни се радуваа до бескрај, а другите Австралијци нѐ пречекаа со огромна почит.
На таа турнеја со задоволство се присетува и нејзината колешка и голема пријателка Виолета Томовска:
– Постојано бевме заедно. Со Анка спиевме во иста соба. Денот не ни почнуваше без чоколада, а јас не излегував на сцената без претходно на Анка да ѝ ја направам фризурата и убаво да ја нашминкам. Иако таа е неколку години повозрасна од мене, ние бевме вистински другарки и досега во животот ништо не сме си згрешиле.

Гиева и Томовска на концертот на Неда Украден во Скопје
Во 1958 година, на иницијатива на Стево Теодосиевски и на тапанарот од радио-оркестарот на Методија – Смолски, со Драгица Мавровска за „Југотон“ во Загреб снимиле во дует неколку ромски песни. Една од песните, која веднаш станала хит, била „Башал, башал Сељадин“, испеана во чест на кларинетистот од „Танец“, Сељадин. Другите песни биле „Оф, оф Камераф“, „Ајде чае ми чаршије“, „Амен сама бутрома“. Подоцна овие песни ги пееја многу пејачи низ поранешна Југославија.
Вечерта по катастрофалниот земјотрес во Скопје, Анка со неколкумина наши пејачи требало да одржат концерт во Сараево. Но, кога утрото слушнале за трагичната вест, веднаш се вратиле за Скопје, а концертот бил откажан. Набргу потоа следувала голема хуманитарна турнеја низ југословенските простори, а средствата биле собирани за обнова на градот Скопје. Анка често учествувала и на хуманитарни концерти организирани од Црвениот крст. Каде и да оделе, со себе носеле полни куфери постери и фотографии. Публиката насекаде срдечно ги пречекувала и од нив барала по нешто за спомен. Анка повеќепати учествувала на пограничните средби со Бугарија и со Грција каде што нејзините песни од нашинците преку границата биле прифатени со посебни емоции.

Награда од Македонската естрада 1985
Во македонската телевизија постои антологиска видеокасета со снимени спотови за 18 песни на различни локации низ Македонија. Еден примерок Анка љубоморно го чува во сопствениот дом. А, таму, во нејзината соба, има албуми со фотографии и неколку слики закачени на ѕидот. Прелистувајќи ги албумите во еден миг шегобијно прокоментирав гледајќи во една од фотографиите:
– Ех, Анке, Анке што си била тенка и убава!
Во тој момент неможев, а да не ја прашам дали тагува по младоста и по минатите добри времиња.
– Не. Јас, главно, го живеев животот така како што сакав. Со песната постигнав сѐ. Во секој период од мојот живот бев среќна со тоа што го правам. И сега сум среќна и задоволна од животот. Премногу ги сакам мојот син Александар, снаата Лилјана, а моја посебна радост е внукот Горазд – ми одговори Анка.
Инаку, Гиева потекнува од стара скопска фамилија, нејзината мајка била болничарка, а татко ѝ занаетчија.
Во нејзината музичка кариера добила повеќе награди и признанија, а посебно ѝ се драги плакетата од естрадата на поранешната Југославија и плакета од естрадата на Македонија. Во 2001 година тогашното радио „Рос“ ѝ додели награда за животно дело. Но, неостварена желба на Анка е да ја добие наградата „11 Октомври“ и потајно се надева дека и тоа ќе се случи, како круна на сѐ што оставила во македонската музичка ризница.
Од нејзиниот богат музички репертоар ќе ги издвоиме следниве песни
– Пилето ми пее
– Кажи, кажи либе Стано
– Калеш Анѓо
– Крај Вардара седеше
– Да сум бистра вода
– Елено ќерко
– Мајка на Марика
Текст објавен во 9. број на неделникот Република (2 ноември 2012)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


