„Со песната неколкупати го обиколив светот и ги развеселував луѓето, но никогаш и никаде однапред не договорив за колку пари ќе пеам. Јас тоа го правев со срце и душа, а луѓето толку многу ме сакаа што ме преплавуваа со подароци“. Вака говореше Васка Илиева, некрунисаната кралица на изворната македонската песна.
Кога почнала да работи во Тутунскиот монопол во Скопје постојано им пеела на вработените, а тие со задоволство ја слушале. Еден ден за тоа разбрал татко ѝ и посакал да ја слушне.
Откако забележал дека неговата ќерка има прекрасен глас ја испратил на аудиција во „Танец“ каде што без проблем ја примиле за солистка. Во почетокот ги искористила песните што ѝ ги дал татко ѝ, со што полека почнала нејзината блескава кариера.
,,Нико, Нико, меанџико“ е првата песна со која Васка настапила на сцената. По неа „Што имала ксмет Стамена“ и „Аир да не сториш мајко“ се следните две песни што ги испеала во Стариот театарот во Скопје.
Во 1954 година, незадоволна од статусот што го имала во „Танец“, го напуштила друштвото и почнала да снима за Радио Скопје, каде што се вработила. За кратко време нејзината популарност се зголемила и подоцна станала најбараната пејачка не само во поранешна Југославија, туку и во дијаспората.
Покрај соло-настапите, пеела во дует, најчесто со Александар Сариевски, Никола Бадев и со Кирил Манчевски. Во едно интервју, Сариевски за својата колешка и голема пријателка изјавил: ,,Нашиот дует беше мошне успешен, а со Бадев неповторлив. Васка беше талентирана пејачка, која настапуваше со посебна одговорност кон професијата. Таа беше продорен мецосопран, едноставно имаше грло, што велиме ние, и тоа ѝ го дал Господ. Песните што ги пееше Васка извираат однатре, од душата. Таа при интерпретацијата се соживуваше со текстот и правеше гестикулации во согласност со него. Нејзините песни се за сите времиња“.
Совршената музикалност, извонредната меморија – никогаш пред концерт посебно не се подготвувала, а песните ги пеела без грешка, и безграничната љубов кон песната, како да ја предодредиле низ годините да направи епски опус во народната музичка ризница. Тука е и нејзиниот глас, рустикално моќен, кристално чист и благороден во сите свои регистри и преливи. Нејзината изведба ги буди емоциите
на слушателот до неверојатни граници и го остава без здив. Во периодот од 1954 до 1956 година, заедно со Сариевски, Бадев, како и со српските пејачи Цуне Гојковиќ, Предраг Живковиќ – Тозовац и Лепа Лукиќ имале незаборавни турнеи низ поголемите градови во поранешна Југославија. Ги придружувал оркестарот на Кочо Петровски и пееле исклучително на македонски јазик. Насекаде биле срдечно пречекани, а некои од песните публиката ги пеела заедно со нив.
Генетски предодредена да има убав глас
Васка Илиева е родена во скопски Чаир, во старата градска фамилија на познатиот гајдаџија Тодор Бошков и на неговата сопруга Доца, на 21 декември 1923 година. Татко ѝ бил долгогодишен гајдаџија во ансамблот „Танец”. Но, и целото семејство било музикално – и татко ѝ и мајка ѝ пееле убаво, и нејзините две сестри, како и вујковците.
Како ексклузивец на дискографска продукција на РТБ, Илиева речиси секоја година се појавувала со нова плоча. Композициите и текстот ги подготвувала самостојно, а публиката тоа посебно го почитувала. Во тој период имала и неколку европски турнеи, а ја имала и таа чест да пее и пред британската кралица Елизабета, Винстон Черчил, маршал Тито, и тоа на негово барање. Има снимено голем број плочи, како за ПГБ-РТБ, така и за странски компании. Најмногу соработувала со холандскиот ,,Филипс” , како и со повеќе белгиски и француски компании.
На репертоарот повеќе од илјада песни од кои 150 авторски
Васка Илиева имаше статус на народен уметник, пред сѐ, благодарение на исклучителниот придонес во негувањето и во афирмацијата на нашето фолклорно битие. Нејзините песна и глас не се забораваат. Таа е великан кон кој секогаш треба да се однесуваме со особена почит, а тоа го потврдуваат и многубројните меѓународни и домашни признанија за нејзиното музичко дело. Репертоарот на некрунисаната кралица на македонската изворна песна имал повеќе од илјада песни од кои околу 150 се нејзино авторско дело.
Со група српски пејачи придружувани од белградскиот ансамбл, во 1952 година преку белградската канцеларија за естрада настапила во Солун. Кога среде Солун почнала да пее македонски патриотски песни, Грците се вознемириле и ги избркале. Подоцна нешто слично ѝ се случило и во Софија, кога по нејзиниот настап каде што отпеала неколку песни за Јане и за Гоце, бугарските власти ѝ забраниле да пее во Бугарија. Често пеела на пограничните средби каде што нејзините настапи со одушевување биле проследени од Македонците во пиринскиот и во егејскиот дел од Македонија.
По долго време, во 1996 година грчките власти двапати ѝ дозволиле да влезе во Грција објаснувајќи им дека оди на гости и дека нема да пее. Но, во организација на „Виножито “ таа одржала два концерта во Леринско и во Воденско, кои ќе остават неизбришлива трага во нејзината меморија. Таму го одржала најдолгиот концерт во својата кариера. Пеела од пладне до следниот ден во рани зори.
Насобраниот народ со овации ја проследувал секоја песна на Васка, а многумина од нив со солзи ги пееле песните заедно со неа.
Ѝ приоѓале, сакале да ја гушнат, да ја бакнат и ѝ давале безброј подароци. Тетка Васка забележала дека таму сѐ уште е силна македонштината и дека луѓето се желни за македонските песни и ора.
Во едно интервју за весникот „Народна волја” таа изјавила: „Не можете ни да претпоставите каква еуфорија беше тоа и со какви емоции луѓето ги пееја песните заедно со мене. Едноставно, не може човек да не заплаче“.
Интересни случки од турнеите
На турнеите многу често патувал и хумористот и имитатор Ранко Рангелов. „Се сеќавам дека беше концерт во едно битолско село. Имаше многу народ, а салата беше мала. Васка излезе на сцената и почна да пее. Публиката се одушеви и во еден миг подлогата пропадна! Се направи врева и Васка престана да пее. Тогаш се придигна еден од публиката и ѝ рече: Васке, ти продолжи да пееш, а ние ќе се снајдеме. Настана општа смеа и Васка продолжи да пее. На крајот ѝ дадоа за подарок жива кокошка, да ја носи за Скопје“, ја завршува приказната Рангелов.
Подоцна Васка се обидела да одржи уште еден концерт во егејскиот дел, но кога пристигнала во Солун полицијата ја легитимирала, ја внела на „црната листа“ и ја вратила во Македонија.
По повод 50 години од нејзиното музичко творештво, во организација на фондацијата „Благовестие“, во почетокот на 2001 година беше одржан концерт во Универзална сала во Скопје. Набргу по концертот, Илиева почина на 4 мај 2001 година. Живееше за песната и таа и беше сѐ во животот.
Дел од нејзиниот богат музички опус
– Мост ми ѕидаа девет мајстори
– Излегол невен Пејо
– Излегол Јане Сандански
– Сестра мили брата за вечера
– Судбо моја судбино
– Кој што ме чуе да пеам
– Петроле пиле шарено
– И ние сме деца на мајката земја
– Четворица комити
– Земјо македонска
– Заплакало е Мариово
Текст објавен во 4. број на неделникот Република (28 септември 2012)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.