Македонија е во третата фаза или ера на преговорите, барем, детерминирано според преговарачите. Сагата со преговорите ја почна Иван Тошевски – Вања, ја продолжи Никола Димитров, а сега е во рацете на Зоран Јолевски. Трите периоди имаат различни карактеристики во однос на комуникацијата и на интензитетот на преговорите, но и три претседатели, кои имаа силно влијание врз нив – Киро Глигоров, Борис Трајковски и Бранко Црвенковски. Констатацијата на познавачите на состојбите е дека првите две „ери“ беа со послаба динамика, за разлика од фазата што е во тек, но тоа не зависело од самите преговарачи, туку најмногу од политичкиот естаблишмент, атмосферата и од целосната надворешно-внатрешна политичка констелација во која се наоѓала Македонија.

Првиот преговарач за името, Тошевски, не го доживеа решението за името. Почина во 2008 година, на 79-годишна возраст. Тој, засега, беше единствениот од тројцата, кој самиот си поднесе неотповиклива оставка на функцијата. Со писмо до тогашниот претседател Трајковски, доставено и до премиерот Црвенковски, тој соопшти – „Оставката ја поднесувам затоа што сакам да се тргнам од бркотницата што ја направивте во изминативе неколку месеци, која му прави штета на угледот на Македонија“. Следуваше одговорот од портпаролот на Трајковски – „Тошевски не е сменет поради незадоволство на претседателот Борис Трајковски, туку целта е да се надмине јаловоста во преговорите што трае седум години“. Политичките аналитичари случајот „Тошевски“ го оквалификуваа како класичен конфликт на релација премиер – шеф на државата.

Тошевски важеше за човек од доверба. Тој жестоко се противеше на наметнувањето на кратенката ПЈРМ, а особено на опасноста од нејзино одомаќинување. Во интервју во 2007 година предочи дека ни претстои иднина со Грција, но долга и мачна, имајќи го предвид наметнатиот спор од страна на нашиот јужен сосед. Застана јавно против таканаречената двојна формула.

Во 2006 година, преговарачката позиција од Тошевски ја презеде Никола Димитров, кој претходно, како амбасадор на Македонија во САД, се закити со признавањето на уставното име од Вашингтон, иако реално, тоа беше дел од приказната за стапот и за морковот во кризата настаната со Законот за територијална организација и Референдумот во 2004 година, кој, според многумина, не успеа токму поради емотивниот македонски занес предизвикан од еуфоријата на признавањето на најмоќната држава во светот. Од функцијата во ноември 2008 година го смени тогашниот претседател Бранко Црвенковски барајќи ново решение од Владата. Во игра за позицијата на неговиот наследник, освен Зоран Јолевски, кој сѐ уште е на оваа позиција, беа актуелниот претседател Ѓорѓе Иванов и амбасадорот Благој Ханџиски. Според аналитичарите, токму Јолевски, кој веќе речиси пет години е македонски преговарач, ја има најтешката задача досега, како и најмногу динамика и комуникација со колегата Адамантиос Василакис и со посредникот Метју Нимиц.

ТУПУРКОВСКИ – ПРВИТЕ ДВЕ „ЕРИ“ БЕА ПОБАВНИ, НО НЕ ПО ВИНА НА ПРЕГОВАРАЧИТЕ
Статусот и активностите на преговарачите во преговорите за името се објективно детерминирани од државно-политичкото раководство на Република Македонија и немаат слобода во однесувањето и во донесувањето одлуки, вели за „Република“ професорот по меѓународно право Васил Тупурковски. Тој дава позитива оценка за работата на тројцата, но според него, првите два периода, на Тошевски и на Димитров, беа побавни поради пасивноста, диригирана од двете страни. Тупурковски ги поздравува актуелните македонски иницијативи за раздвижување на преговорите и препорачува активна преговарачка политика.
Го прашавме, како би го оценил труд на преговарачите и колку преговарачот е важен во процесот?
ТУПУРКОВСКИ: Не би било прецизно доколку преку констатација за трите фази на преговорите за името, врзани за тројцата преговарачи, би сакале да наметнете заклучок за јасните контури и содржини на секоја од нив одделно. Имено, колку што ми е познато, барем генерално гледано, преговорите додека за нив беа одговорни господата Тошевски и Димитров, не беа карактеристични по нивната динамичност и продуктивност. Веднаш би сакал да подвлечам дека за тоа не беа одговорни нашите споменати преговарачи, туку на таквата атмосфера и пасивност на преговарачкиот процес му кумуваа двете страни, односно Република Македонија и Република Грција.
Во повеќегодишниот период во кој преговорите ги водеа споменатите преговарачи, при што во него дејствуваа тројцата поранешни претседатели на Република Македонија, Глигоров, Трајковски и Црвенковски, јавноста не беше доволно информирана за текот на преговорите, од една страна, а од друга страна, и таа самата, како да не создаде механизми за дебата во врска со суштинските прашања на македонско-грчките односи, вклучувајќи го и самиот преговарачки процес.
Во тој контекст, би сакал да потсетам дека кај нас не е доволно позната историјата на преговарачкиот процес и дека јавноста нема доволно информации за тоа кои прашања се наоѓале на дневен ред и какви иницијативи имало за решавање на проблемите во односите меѓу двете земји.
Конечно, во последните неколку години може да се почувствува поголема динамичност во преговорите. Најверојатно, ќе бидеме во право доколку процениме дека господинот Јолевски има повеќе обврски и комуникација со господата Нимиц и Василакис.
Има кој да ја оценува работата на македонските преговарачи, но по моја скромна оцена, тие коректно ја вршеа и ја вршат својата одговорна должност.
Конечно, би сакал да констатирам дека во услови на постоење на едно крајно комплексно и деликатно прашање, како што се разликите за името што постојат меѓу Македонија и Грција, не би можеле да очекуваме некаква слобода во однесувањето што преговарачите би ги трансформирала во независни и активни субјекти на самиот преговарачки процес. Нивниот статус и активности се објективно детерминирани. За поставувањето на двете страни решава државно-политичкото раководство.
Заедно со преговарачите, со годините се менуваа и динамиката и темпото на преговорите. Како познавач на состојбите, како би ги оцениле годините од почетокот на процесот до денес, имаме ли промена во дискурсот и во пристапот од двете страни?
ТУПУРКОВСКИ: Кај нас долго време преовладува логиката дека бавен преговарачки процес, всушност, е во наш интерес. Меѓутоа, ваквиот пристап повеќе беше плод на недефинираноста на македонската стратегија, отсуството на консензус на клучните политички фактори во земјата и на една погрешна методолошка претпоставка дека пасивното поставување кон проблемот не ги разоткрива внатрешните слабости и дека е возможно на јавноста да ѝ се пласира една цела надворешно-политичка доктрина дека времето работи за Македонија.
Инаку, проблемот можеше да биде надминат на најдобар начин во 1992 година, без актуализирање на кое било прашање на националниот, јазичниот и на културниот идентитет на македонскиот народ и со динамична дипломатија. Сакале или не, еден ден ќе мораме самокритички да оцениме каков развој ќе имаа вкупните развојни процеси во земјата, вклучувајќи ги и евроатлантските интеграциски процеси, доколу македонско-грчкиот проблем со името беше одамна адактиран и без оптоварувачки потенцијал за македонско-грчките билатерални односи.
Оттаму, мојот заклучок е дека пасивната македонска политика не беше вистинската алтернатива и дека им нанесе сериозни последици на интересите на земјата.
Грција, статистички гледано – по којзнае кој пат најави посериозно занимавање со проблемот за името наесен. Очекувате ли поголема активност од страна на официјална Атина по, буквално, неколкумесечен мораториум на преговорите?
ТУПУРКОВСКИ: Грција нема потреба да го динамизира преговарачкиот процес. Тоа, во крајна линија, не е ни во нејзин интерес во ова време на објективна економско-финансиска и на политичка криза низ која поминува. Нејзината внатрешна и меѓународна позиција ја умртвуваат како водечки и активен балкански субјект. Меѓутоа, би било погрешно да се игнорира историската позиција што Грција ја има во западниот свет и дека филохеленството на западните интелектуални и културни кругови брзо ќе биде заменето со прагматичен однос кон неа. Тоа останува грчкото оружје што ние во Македонија тешко го разбираме.
Тоа оружје ѝ овозможува на Грција да опстојува врз нерационални позиции во преговарачкиот процес, да го одолжува, да здобива по некој нов сојузник и да го опструира финалното решение на проблемот.
Во овој контекст, повторно би повлекол дека пасивната македонска политика од деведесеттите години е сѐ уште главниот енергент на грчкото позиционирање.
Македонската страна се обидува со повици за директни средби и т.н. „промена на форматот“ да ги интензивира преговорите, можеби и како начин да се прикаже иницијатива пред Меѓународната заедница. Колку ваквите иницијативи можат да го раздвижат процесот?
ТУПУРКОВСКИ: Во секој случај, на Македонија ѝ одговара активна преговарачка политика. Таа, од една страна, има надворешна димензија, која ја карактеризираат иницијативите кон Грција и пошироката меѓународна заедница. Добро е да ги имаме и да ги преземаме. Нема да згрешиме доколку сме активно поставени во преговарачкиот процес. На Грција, исто така, нема да ѝ побегне ни фактот дека интензивирањето на македонската политика, како временска димензија, ќе престане да се користи.
Меѓутоа, не смееме да ја потцениме внатрешната димензија на нашата преговарачка политика. Во овој момент, слабостите на политичкиот дијалог во земјата, не само како политички критериум за нашето приближување кон ЕУ и кон НАТО, туку многу повеќе во контекст на преговорите, ја слабее нашата позиција. За мене ќе остане неразбирливо, како одговорност кон граѓаните на Македонија, но и како неопходна одбрана на државните интереси, зошто не можеме да проговориме со јазикот на единствена преговарачка политика на сите политичко-државни фактори, демонстрирана со консензус?
Велат дека е неблагодарно да се прогнозира, но кои се Вашите очекувања за преговорите и за можноста за решение на деценискиот спор со Грција?
ТУПУРКОВСКИ: Jaс сум убеден дека македонско-грчкиот заемен интерес да се надмине прашањето на името има многу посериозна специфична и стратегиска тежина отколку сета палијативна корист што која било страна во спорот може да ја инкасира како некоја своја актуелна позитива. Македонија и Грција како соседни земји ги врзуваат трајни интереси во безбедносната, економската и во национално-политичката сфера. Нерационално е да не се препознаваат овие категоријални вредности на македонско-грчките односи. Тие потекнуваат од геостратегиските и од геополитичките релации што на Балканот се константа и реалност, барем од времето на Втората светска војна.
Анализата на трите посочени клучни сфери на заемните македонско-грчки интереси убедливо покажува дека е во најдобар интерес на двете земји да изградат рационално прифатливо решение, на тој начин, иницирајќи ново поглавје во меѓусебните односи.

О’НИЛ, ВЕНС, НИМИЦ – И ООН СО ТРОЈЦА ПРЕГОВАРАЧИ ДОСЕГА
Прв посредник во процесот, кој се води во Организацијата на обединетите нации, беше британскиот дипломат Робин О’Нил, кој по завршувањето со преговорите застана во отворена одбрана на македонските позиции. Во десетиците интервјуа, О’Нил секогаш, како нереални и изнасилени, ги напаѓа ставовите на официјална Атина. Во далечната 1995 година, него го менува адвокатот и поранешен државен секретар на САД, Сајрус Венс. Во негово време се потпиша и Привремената спогодба, која Грција не ја почитуваше во 2008 година на самитот на НАТО во Букурешт, за што потврда даде и Меѓународниот суд во Хаг. Помошник на Венс од 1995 година е токму актуелниот преговарач Метју Нимиц, кој во периодот од 1994-1995 година беше и специјален пратеник на американскиот претседател Бил Клинтон за прашањето за името меѓу Македонија и Грција. Нимиц ги презеде преговорите по оставката на Сајрус Венс во 1999 година, кој почина во јануари 2002 година. Нимиц, познат и како „вечниот“, 74-годишен дипломат, сѐ уште е главната нишка меѓу двете страни и ООН.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Расистички скандал во Грција: Коментатор нарече црномурест играч „мајмун“
-
Нова демократија: Нови разговори со Скопје, ако Сириза не успее да го ратификува договорот
-
Нова демократија: Владата се наоѓа во распаѓање поради Договорот од Преспа
-
Воружен инцидент на границата со Грција: Војници на АРМ отвориле оган во обид да спречат поголема група мигранти да влезат на македонска територија!


