Нено Белан, Миро Буљан, Борис Ѓургевиќ, Тончи Хуљиќ, Џибони… Ова се дел од најплатените музичари од хрватската сцена минатата година. Хрватскиот ЗАМП го објави извештајот за работата во 2012 година на својот веб-сајт притоа објавувајќи ги имињата на авторите што најмногу заработиле, како и композициите што биле најслушани.
Го побаравме истиот одговор од македонското Здружение за заштита на авторски музички права (ЗАМП). Оттаму велат дека имињата на најплатените автори не смеат да ги кажат затоа што тоа било прекршување на нивните права.

– Такви информации не смееме да даваме. Тоа е нелегално, прекршување на правата на авторите – ни рекоа од ЗАМП телефонски. Иако побаравме писмено образложение, од ЗАМП неколку дена не ни одговорија.
На веб-страницата на ЗАМП е објавен правилник за распределба, во кој стои:
„Сите податоци за остварените авторски надоместоци на одделни носители на права се деловна тајна и можат да се дадат само на барање на носителот на права на кој се однесуваат, како и на барање од судот во случај на водење судска постапка против носителот на право“.
Имињата на најплатените автори се деловна тајна, а нивните хонорари уште поголема тајна. Тајна се и најслушаните песни, односно песните што добиле најмногу пари од ЗАМП, бидејќи не ја добивме ниту таа листа, под изговор дека сѐ уште не постои електронски систем со кој се следи која песна е најемитувана, па листата што би ни ја дале не би била реална.
– Не можеме да ви дадеме таква листа затоа што таа е нереална. Очекуваме радиостаниците да воведат систем за следење на песните што се пуштаат во етер, по што би имале таква листа. Сега-засега само неколку станици имаат таква листа. Меѓу нив се „Бубамара“, „Антена 5“, Македонско радио втора програма… – ни рекоа телефонски од ЗАМП.
Зар не постои листа на десет дела на македонски автори според емитирање во 2012 година? Како утврдува ЗАМП која мелодија била најемитувана доколку нема реална листа, која би можеле и да ни ја дадат.
Од друга страна, на ЗАМП му плаќаат сите радија, телевизии, угостители, младоженци кои прават свадба. За свадба со 200-250 гости треба да одвоите 8.000 денари, повеќе од 250 гости 10.000 денари, а повеќе од 300 гости 12.000 денари. Но, кому му плаќаат, кој е авторот што добива најмногу од нивните пари, за која песна најмногу се одвојува е деловна тајна.
На веб-сајтот на ЗАМП нема ниту еден извештај. За разлика од нас, Хрватите работат транспарентно со целосни листи на приходи, најемитувани песни од хрватски автори, најемитувани песни од странски автори.
100 денари за три албуми
Често слушаме како авторите се жалат поради малите приходи што ги добиваат од ЗАМП за нивните авторски дела.
Васко Тодоровски од „К-15“ во една пригода изјави за „Република“ дека за „Шуруп“, „Градинарот“, „Ногу љубам да веслам“… и другите хитови на „Дуо трио“ имаат земено 100 денари за цела година.
– Имаме три албуми, 22 песни. Пред две-три години, кога песните се вртеа на сите радиостаници, ни јавија од ЗАМП дека имаме 100 денари за авторски права. Беше смешно и срамота да се земат тие пари за песни што се слушаа – неодамна изјави Тодоровски за „Република“.

Во едно интервју за „Република“ се пожали и Златко Ориѓански.
– Од ЗАМП за сите години сум добил седум евра. И еве, јавно и јасно ја прашувам министерката за култура и ја повикувам јавно да ми одговори дали мојата земја има намера да ми плати и да ми го даде тоа што е мое за изминатите 20 години – изјави Ориѓански.
Огнен Неделковски во една пригода изјави дека во 2008 година за 25 песни, кои ги пеел Тоше Проески, а текстот бил негов, добил меѓу пет и 50 евра од песна. Кристијан Габровски, пак, има изјавено дека најбизарниот авторски хонорар го добил во 1996 година кога му биле исплатени 65 денари за песната „Во парк“ на „Студени нозе“, а таа тогаш беше хит на годината и се пушташе на сите радиостаници. Композиторот на популарната „Чија си“, Славе Димитров, со години водеше судски спор со ЗАМП. Здружението го тужи поради негова изјава дадена во 2001 година, во која посочува дека за верзијата на легендарната песна „Чија си“, што тој ја изведува, добил 3,5 германски марки за една година.
– Тоа не е ниту половина килограм месо. Ако имам факти дека таа песна е емитувана многу пати, тогаш се прашувам каде одат моите пари. Ова е очигледен доказ дека ЗАМП краде од нас – изјавил тогаш Димитров, притоа обвинувајќи дека од ЗАМП се арамии и монопол кој без конкуренција го собира кајмакот од авторскиот труд.
Пишува: Билјана Зафирова
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Наградените композитори ќе го тужат Министерство за култура
-
По поништување на конкурсот за класични композиции реакции: Алаѓозовски не смее да биде министер повеќе ниту еден ден!
-
ЗАМП попушти: Од утре повторно македонска музика во етерот
-
Нашето боли најмногу: На Македонците им недостига нивната музика


