Македонскиот народ и македонската држава во најсложената фаза од своето постоење како независен меѓународен субјект ќе влезат најслаби во својата историја. Со поделени граѓани, закрвени македонски политички партии, обединети партии на Албанците, коишто поттикнати од несериозната политика на лидерот на СДСМ бараат уште едно редефинирање на државата, Македонија влегува во период во кој се соочува со опасност од исчезнување, најмалку со исчезнување на политичкиот и на општествениот систем кој се гради од 1945 година, а кој гарантираше опстојување на македонската државност и историски континуитет на македонскиот народ.
За голем број теоретичари на политичката наука секоја криза е можност со надминување на старите проблеми што го запираат развојот на општеството и државата да се влезе во нов циклус, кој може да донесе напредок. За жал, во Македонија иако за дел од проблемите може да важи оваа научна теза, за стратегиските прашања напредокот не може да биде еднаков за сите. Прифаќањето на платформата на албанските политички партии, која официјално освен поединци не ја осудија ниту Брисел ниту Вашингтон, не може да значи напредок за Македонија, туку само за албанските политички првенци и за дел од албанските граѓани во Македонија. Воведувањето на албанскиот јазик како втор службен јазик во земјава и другите барања, како осуда на геноцидот врз Албанците од 1912 година, се национално исклучиви на една заедница и како такви мора да се отфрлат.
Ситуацијата со албанската платформа, барем во практична меѓучовечка смисла, можеше да биде многу поприфатлива доколку во периодот зад нас од кога во Струга, Кичево, Гостивар, Тетово или во Чаир, каде што има градоначалник Албанец, Македонците ги имаа сите права за кои сега Албанците прават проблем. Да видевме искрена намера на албанските политичари дека прават сѐ што можат за да ги третираат Македонците, Турците, Ромите, Србите, Власите како рамноправни со Албанците, можеби ќе имаше некаква логика и разбирање за нивните сегашни барања. За жал, тоа не се случи ниту видовме намера за такво нешто. Во ниту една од општините каде што Албанците се доминантно население не работат веб-сајтовите на македонски јазик, а доколку нема меѓупартиски договор за поддршка, не важи ниту Бадинтеровото правило, односно освен Албанците никој друг нема никаква можност за развој. Со тоа албанските политички партии и нивните првенци го зацементираа стравот кај Македонците и сите други заедници дека ревидирањето на Охридскиот рамковен договор, кој е инкорпориран во Уставот, ќе значи развој само за албанската заедница, а не и за сите граѓани.
Правото да се говори на свој мајчин јазик како едно од основните човекови права е неприкосновено и за Албанците во Македонија, но тоа важи само кога треба да се „земе“. Кога Албанците треба да „дадат“ или да бидат разумни и солидарни со останатите, тогаш не важи. Ова е особено важно во ситуација кога албанските партии одбиваат да прифатат албанските деца да учат македонски јазик од прво одделение, токму во годините кога најлесно и најприродно се учи кој било јазик. Благодарение на овој политичко-етнички инает кај Албанците, најголем дел од Албанчињата не го говорат официјалниот јазик на државата и со тоа создаваат услови за натамошно разидување со Македонците и останатите што го говорат единствениот служен јазик, кој не е само средство за комуникација туку и кохезивно лепило околу со кое се поврзуваат сите граѓани.
Албанските партии мора да знаат дека без еден јазик што го говорат сите, а без заедничка историја, култура, фолклор и без излетите на Заев, земјата е осудена на кантонизација, федерализација или како сакате наречете ја длабоката поделба што е пред нас. Ова е особено важно во ситуација кога кај албанските политички фактори и голем број граѓани воопшто нема желба за вистинска унитарност, туку само за привремено делење на ресурсите на земјата, додека не се оствари Призренската лига.
Албанците бараат рамковен договор за промена на рамковниот
Албанците во Македонија и секаде во светот се умни луѓе, домаќини и, пред сѐ, многу реални и практични. Тие знаат дека ова е можеби последна шанса да ги добијат правата што не се предвидени никаде и што не ги добила ниту една друга малцинска група во светот. Тие знаат дека сега шансата ќе трае до завршувањето на најголемата поделба меѓу Македонците во последните 70 години и затоа, прво, се обидуваат да ја продлабочат и продолжат кризата во македонскиот блок, и второ, без разлика на нивните длабоки разлики во поглед на исламот и прифаќањето на западните вредности, глумат единство.
Една од работите што ги кочи и која може да им ги урне плановите е тоа што последниот попис, кој во Македонија е извор на колективни човекови права, е спроведен во далечната 2002 година. И на пилињата им е јасно дека причината зошто Али Ахмети одбива спроведување попис е опасноста тие да се под 20 проценти од вкупното население што според Уставот значи губење на посебните бенефиции како најголемо малцинство. Албанците со попис можат да го загубат и ова што го имаат затоа што и тие знаат дека од последното пребројување наваму поголем број од албанските деца државјани на Македонија се раѓаат во странство, а само во Хамбург живеат повеќе од 20 илјади Албанци од Македонија. Колкав ли е тогаш вкупниот број Албанци од Македонија во цела Германија, во Швајцарија, Белгија, Италија или во Данска. Лидерите на ДУИ, Беса и на другите партии знаат дека бројот на иселените Албанци од Македонија, процентуално земено, е многу поголем од Македонците. И, конечно, знаат дека ова е последна шанса да направат нов рамковен договор за менување на Охридскиот рамковен договор, во кој тие би се стекнале со права кои за другите заедници во Македонија се само товар, пред сѐ финансиски, кадровски.
Етноцентризмот на Албанците не го прифаќаат и другите помали заедници
И, навистина, каков ќар ќе имаат Македонците или Турците од агенција која ќе треба да решава и да ја контролира употребата на албанскиот јазик на сите нивоа на територијата на целата земја или од меѓународна комисија која ќе проверува дали Албанците се застапени во сите институции (особено што нема потреба од посебни комисии за работи што можат и самите Албанци во владата да ги проверат). Каква корист имаат Ромите или Србите, на пример, од исполнувањето на платформата што ја предлагаат Албанците. Зар околу 200 илјади Турци, Роми, Срби, Бошњаци, Муслимани, Египќани, Власи, Хрвати, Црногорци, Бугари, Грци треба да имаат помали права од Албанците само затоа што не се подготвени за војна или затоа што не се граничат со своите матични држави, иако во случајот со Србите има сличности поради заедничката граница. Зар сите помали заедници треба да уживаат помали права затоа што немаат своја платформа. Што ќе се случи ако овие 200 илјади луѓе се соберат под иста платформа и побара и нивните јазици да бидат официјални?
(Текст објавен во 232. број на неделникот Република, 10.02.2017)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.