Претставата за вербата, надежта и за љубовта „Пепелашка“ премиерно беше изведена на 22 јуни на сцената на Театарот за деца и младинци. „Пепелашка“ од Шарл Перо е во режија на Дејан Дамјановски и драматизација на Горјан Милошевски, а користи мотиви од некогашната адаптација на „Дизни“. Тоа е претстава за двајца зрели сонувачи – од една страна Пепелашка, која не може да се помири со потребата за богатство на маќеата и на полусестрите Анастасија и Дризела, а, од друга страна, принцот кој сака сам да ја избере својата жена, наспроти традиционалните погледи на својот татко, кралот. И двајцата силно мечтаат за вистинската љубов, која на крајот ќе ја најдат.
Горјан Милошевски е роден во Скопје во 1981 година. Тој е драматург, драмски автор и сценарист. Почнува да пишува драма за аматерска театарска група во 1998 година, но од 2006 година професионално пишува драми и сценарија. Тогаш се запишува на драматургија на Факултетот за драмски уметности во Скопје. Сега работи како драматург во Театарот за деца и младинци во Скопје.
Во 2008 година и во 2009 година работеше како асистент драматург во две претстави во Македонски народен театар и во Драмски театар. Автор е на радиодрамата „Шепоти од вода“, на едночинката „Ние нешто пропуштаме“, која подоцна беше изведена на сцената на Театар Комедија под наслов „Нешто пропуштаме“, а Битолски народен театар го изведе неговиот текст „За домот се работи“.
Се успева ли во животот со верба, надеж и со љубов? А во театарот?
МИЛОШЕВСКИ: Со нив се влијае на сите околу тебе. Тоа е супер за инспирација. Не се работи за успех, едноставно ги носиш нив во себе и така твојот живот и животот на другите по еден природен пат се облагородени. Ги поднесуваш проблемите полесно. Не ги гледаш како такви, туку како моментални станици на интелектуален и душевен испит. Станици кои веруваш дека ќе ги минеш и доаѓаш до нешто од кое сите сте среќни. Во театарот, пак, ако ги имаш и срдечно ги делиш, тогаш се создава многу добра средина за работа. Депресијата, силниот скептицизам, ладноста не помагаат (се смее). Агресијата и притисокот се методи на многу театарџии, но тие често даваат негативен ефект. Сметајте дека екипата минува низ тежок воздух, страв и викање за да се дојде до резултат. Зошто?
Дали ни се потребни бајки што секогаш имаат среќен крај за да го протуркаме денот, годината, можеби животот?
МИЛОШЕВСКИ: Не се работи за тоа да го протуркаме, туку да го направиме поубав, да му дадеме нова смисла, волја за нашиот пат и борба во него. Сигурен сум дека бајките ги учат децата на многу морални вредности, ги прават среќни. И на возрасните им даваат простор и време да размислат за своите моментални постапки, мисли, однесување. Затоа е многу важно кога се драматизира една бајка, да се помисли кои аспекти и делови ќе се нагласат. Децата се најкревки, најинвентивни, но тие се како сунѓери. Треба само да ги поттикнуваме и да ја шириме нивната фантазија. Среќниот крај сметајте дека е како добриот збор што ќе го чуеме од родителите, од некој близок, пријател во тешки моменти. Среќниот крај е патоказ низ сѐ што ни се случува лошо или добро. Нѐ води напред или само ни ја потврдува надежта.
Рековте дека ликовите во „Пепелашка“ ги напишавте на свој начин. Дали имавте пред себе инспирација во некои ликови пред да ги напишете нивните реплики?
МИЛОШЕВСКИ: Секогаш инспирацијата ја собирам од личното искуство и од луѓето што ги познавам. Потоа го ширам полето на ликови од други дела, филмови, музички спотови, самата музика многу влијае на мене, и тоа многу инспиративно. Многу често инспирацијата доаѓа од некои непознати, скриени делови во нашата имагинација и меморија. Потоа знае да биде многу лесно, барем за мене, да ми се закачи некоја идеја, некое мало богатство од слики, тогаш живеам за да ја развијам, да ги развијам во цел еден свет.
Веќе една година сте вработени во Театарот за деца и младинци. Дали е ова ваша прва претстава која е поставена на оваа сцена?
МИЛОШЕВСКИ: Ова е првпат да се постави текст кој јас сум го пишувал, т.е. драматизација на „Пепелашка“. Тоа значи дека како драматург сум бил на сите процеси кои се работеа во тој период од годината. Просто сакам да сум дел од сѐ што се работи зашто колективот кај нас работи со многу идеи и фантазија, со многу физички, материјални, просторни ограничувања, но нив многу умешно ги претвора во живи, динамични, сликовити, инспиративни и модерни бајки на сцената. Актерите даваат сѐ од себе за да ги направат децата среќни кога ќе излезат од театар, а останатиот креативен тим ги надополнува со сценографијата, костимите. Сѐ живее за децата да бидат радосни, поучени, за да се збогати нивната фантазија.
Вие сте драматург во независниот театар за изведувачки уметности „Театра“. Работите претстави и во Театар Комедија, со Народниот театар Битола, потоа со „Театра“. Кога ќе направите споредба, како е да се работи во институционален, односно неиституционален театар?
МИЛОШЕВСКИ: Точно, и сите овие театри ми носат драгоцено искуство, но и убави соработки и успешни претстави. Не е лесно на кратко да се направи споредба. Сѐ е испреплетено. Редовната плата носи стабилна финансиска платформа, која, пак, исто ви дава шанса сами да се поддржувате кога работите приватен проект, до некаде е помош. Тоа значи дека можете да си покриете некои трошоци додека не го сработите проектот во приватната продукција за што по премиерата по некое време ве исплаќаат доколку сте конкурирале преку Министерство. Доколку одите со спонзори и алтернативни средства, тогаш сами одредувате услови. Многу е важно како се развива вашиот креативен аспект во театарот и за публиката. Секогаш постои опасност редовната плата да ве стави во позиција на комфор, додека, пак, во приватните проекти вие навистина вложувате многу ум борејќи се за убава претстава и публика. А, многу често во државните театри кога ќе се презентира добра, провокативна идеја, тогаш како да се будат сите и се борат за убав театар и публика. Како и да е, добрата идеја секаде може да побуди голем влог. Постојат ограничувања и слободи и на едната и другата страна кои нудат привилегии и поубави шанси. Не е баш лесно да се измери што е подобро. Она што сите треба да го сфатиме е дека иднината носи приватни битки. Тоа значи дека во голем дел од светот театарџиите работат од проект за проект без редовни приходи и, секако, со идеја да понудат што поуникатен израз (зашто публиката го сака тоа, театарот го бара тоа) во алтернативни услови независни од државниот буџет.
Дали на сцените на македонските театри доволно често се поставуваат македонски текстови од современи автори и драматурзи? Што треба да се направи за да се подобри ситуацијата?
МИЛОШЕВСКИ: Сметам дека не се доволно застапени младите автори, современи автори и драматурзи. За нив се одвојува место, се поддржуваат, се бараат, им се дава шанса, но не доволно. Тие се свежата сила на нашиот театар, новиот театарски поглед од кој зависи развојот на нашиот театар и театарот воопшто. Затоа треба да се поттикнуваат и поддржуваат што повеќе. Мора да се најде начин, на пример, би било одлично ако секој наш театар и дом на култура се залага да постави еден до два современи македонски автори или, пак, да вклучи македонски драматурзи во проекти секоја година. И тоа треба да биде нагласено во конкурсот што Министерството за култура го организира секоја година во јуни.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Театар за деца и младинци ќе го прави првиот македонски мјузикл за деца
-
Кренаре Невзати- Кери го постави Шекспир за деца во Театарот за деца и младинци
-
Театар за деца и младинци ја подготвува претставата „Сонот на Вилијам“ посветена на Иван Ивановски (фотогалерија)
-
Стотта изведба на „Цветната улица” на Театарот за деца и младинци