Неодамна, во издание на „Или-или“, излезе книгата „Исповедни финеси“ на Влатко Галевски. Книгата содржи вкупно 30 раскази или, пак, како што вели авторот во насловот, финеси, и секоја е уникатна, лична, шармантна, заводлива, сугестивна. Во поговорот на книгата професорот Ферид Мухиќ напиша дека книгата спаѓа во онаа хуманистички инспирирана и естетски афирмирана литература од рангот на Серојан, Селинџер, Ефраим Кишон, а којашто одигра витална улога во самопочитување цели генерации.
Галевски е градски лик кој многумина го препознаваат како новинар, филмски критичар, вокалист во октетот „Македонија“, потоа вокалист во музичкиот проект „Октоехос“. Тој беше и уредник на видеоизданијата на „Македонија филм“, уредник на филмската програма и автор на емисиите „Синема“ и „Синеманија“ на телевизијата „А1“, продуцент, директор на фотографија и коавтор на музиката на филмот „Маклабас“, една деценија беше уредник за култура и уметност во магазинот „Форум“, дваесет години автор и водител на емисијата „Слушајте филм“, уметнички соработник на Македонската филхармонија за четири концерти на филмска музика, член или претседател на неколку филмски фестивалски жирија, автор на повеќе од 600 филмски рецензии…
Во поднасловот на „Исповедни финеси“ пишува дека станува збор за уникатни, лични, шармантни, заводливи, сугестивни раскази. Би се согласила со сите констатации и би додала дека филмскиот и музички критичар Влатко Галевски, културен деец и новинар, напишал одлично прозно дело. Какво е задоволството на пишувачот кога своите искуства ќе ги сподели со непознати?
ГАЛЕВСКИ: Поднасловот што го спомнувате е маркетиншка флоскула на издавачите од „Или-или” кои имаат слични особини, и шарм и заводливост… и професионалност. Ми годи, исто така, и вашата оценка. Задоволството, пак, од споделувањето на својот светоглед и со познатите и со непознатите читатели е состојба на ментална и духовна исполнетост која е вистинската движечка сила во која и да е професија или активност. „Исповедни финеси” е создадена од едно интимно извориште, од потребата и навиката за комуникација со луѓето и природата и, како што вели професорот Ферид Мухиќ во прекрасниот поговор на книгата, … од потребата да се торпедира песимистичката, аутистичката, депресивната и алиенирачка психоза на која, по инерција и имитација, последниве децении ѝ подлегнуваат сè поголем број луѓе.
„Исповедни финеси“ содржи 30 кратки раскази во кои на еден начин се пребарува по сеќавањето. Од каде таа универзална потреба на човекот да се навраќа на сеќавањето?
ГАЛЕВСКИ: Во секојдневниот живот луѓето со подеднаква страст и возбуда зборуваат и за убавите и за грдите страни на настаните од своите сеќавања, и за новороденчето или свадбата во семејството, и за смртта на блиски или познајници. И за убавото искуство од риболовот на финските езера и реки, но и за паниката во авионот при принудно слетување. Никако не можеме да избегаме од толкувањето на реалноста, пишувањето е само избор на кој начин ќе ја толкуваме или соопштиме таа неизбежна автентичност. Своите лични гледања и пориви подеднакво лесно можам да ги пренасочам кон нивната темна страна и сигурно е дека нема ниту грам од автентичноста да изостане доколку зборувам не за сеќавањата, туку за изминатата недела или денешниов ден. Мојот „книжевен оптимизам” можеби е прилично одвоен од несносната реа на политикантската наразеност, кога моите сограѓани на сите дразби реагираат како тасманиски ѓаволи, како напалени мандрили… па нека! Јас претпочитам да ја соопштам својата приказна од хуманистичко, а не од бестијално и хејтерско гледиште. Не ја осудувам различноста, само се згрозувам од количеството омраза меѓу луѓето, особено од тие што ги познавам и на некој начин ми се блиски. Навраќањето на сеќавањата за мене (а би сакал и на читателите) не е бегство од суровата реалност на Македонецот, туку потреба да создадеме односи на доверба, почитување и достоинство. Особено достоинство!
Пишувате за Вашите страсти – филмот, риболовот, виното, музиката. Дел од читателите ги препознаваат ликовите, местата кои ги опишувате во расказите. Лично е, а, сепак, не е патетично. Дали македонските автори воопшто (филм, музика, литература) можат да се одвојат од личното, да го надминат, за да направат добар филм или добра музика или да напишат добра книга?
ГАЛЕВСКИ: Моите страсти се мојот модус вивенди. Во „Исповедни финеси” пишувам за нешта и некои кои мене ми значат, и претпоставувам дека многумина во расказите ќе ги препознаат и своите лични приказни и страсти. На тој начин ќе се определат за самопочит и верба во вистинските вредности и, се разбира, верба во луѓето.
За жал, синдромот на Македонците се сведува на тоа што сè што правиме за надвор е супер, а за дома – катастрофа!? И дотеравме до состојба кога завидливоста и љубомората се престорија во мизантропија. Имам десетици примери на домашни автори од областа на филмот (филмски, режисери) или музиката или книжевноста кои за своите колеги зборуваат погрдно и омаловажувачки. Отсуство на елементарна конструктивност во нивните егоистички и идеологизирани пориви за културна супрематија. Но, тоа е веќе прашање и на лошо воспитување.
Инаку, личното во творештвото не е никаков хендикеп, напротив. За среќа, и покрај неблагопријатните општествени состојби и урнисаниот дигнитет на поединецот, во спомнатите области се појавуваат млади, силни индивидуалци кои имаат сопствен став, кои ќе творат според сопствениот капацитет на талентот, кои ќе знаат да се клонат од подаништвото и лицемерството.
Со години упорно и многу ненаметливо се борите против шундот и кичот. Дваесет години сте автор и водител на „Слушајте филм“, десет години бевте уредник за култура и уметност во магазинот “Форум”, 20 години член на октет „Македонија“… Не се уморувате од борбата?
ГАЛЕВСКИ: Уморот настапува во недостиг на волја. Сите мои активности се тежнение да дојдам до резултати од кои ќе бидам задоволен, зад кои ќе го ставам својот потпис, а повратните одгласи за мојот труд ќе ми кажат дека сум направил нешто и за туѓо задоволство. Можам да кажам дека радиоемисијата „Слушајте филм”, која се емитува на „Метрополис“, е мојот животен проект. Тоа што нешто опстојува 20 години со 1000 двочасовни емисии од областа на филмската музика само ми потврдува дека сум нашол оригинален и успешен рецепт за радискиот медиум. Октетот остана како трајна вредност во областа на староградската, ренесансната и евергрин интерпретација, едно фантастично другарување и незаборавни живи настапи по европските подиуми. Филмската критика, работата во „Форум”, филмските фестивали, соработката со Македонската филхармонија, работењето во „Македонија филм“ и во телевизија „А1“, сето тоа претставуваше континуирана надградба, изострување на критериумите, селективност и во крајна линија – сатисфакција.
А што се однесува до шундот и невкусот, тие се достојни за борба, силни противници, медиумски франкенштајни кои најчесто се фабрикувани од центрите на моќ, токму од оние кои треба да нè одбранат од нив. Сепак, мислам дека битката со нив не е залудна. Субверзивноста е начинот на војување. Субверзијата сфатена како културна разорност. Како борба против сервилноста која ги поразува духот и креацијата. Затоа мојата „борба” не е само против невкусот и кичот, моето орудие е зборовниот протест и против медиокритетот и против политичкото манипулантство и против провинцијализмот кој стана официјална општествена агенда во Македонија.
Деновиве имавте убав ангажман околу првиот фестивал на музички документарни филмови „Скопје синема сити“. Убав настан во Скопје во кој се споени музиката и филмот, вашите љубови. Како поминавте на фестивалот?
ГАЛЕВСКИ: Од организаторот на фестивалот добив покана да одржам работилница и дебата на тема по мој избор. Се определив за темата „Минимализмот во филмската музика”. Имав прекрасна деветчлена публика и соговорници со кои се дружевме речиси два часа. Очигледно не ни било здодевно.
Како ќе го поминете летото? До каде е материјалот за новата книга која треба да содржи рецензија на сите македонски играни филмови, од „Фросина“ па до денес?
ГАЛЕВСКИ: На бреговите на Црн Дрим, во кафулето „Синема” во Струга, со ќерка ми Ива и со синот Мартин, со пријателите, и со струшка промоција на „Исповедни финеси” (се надевам) зашто дел од расказите непосредно се врзани за Струга. Во сите комбинации рибите се неизбежни, како на јадица така и на трпеза. Со новата книга ќе се занимавам во меѓувреме.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.