Академик Горазд Росоклија, врвен научник во областа на истражувањето на невропатологијата и невроимунологијата, од 1998 година е професор на Mедицинскиот факултет при Универзитетот „Колумбија“ во Њујорк, САД. Професорот со светско реноме зборува за присуството на светската наука во Македонија, за предложената реформа за воведување државен испит, за причините за отпор кај студентите и кај професорите и за обврската на универзитетите да произведат кадри што ќе се натпреваруваат на глобалниот пазар на труд.
Како го оценувате степенот на научниот развој во Македонија? Создаваат ли македонските образовни институции квалитетни кадри, кои соодветствуваат на европските стандарди?
РОСОКЛИЈА: Не треба јас или ние да го оценуваме тоа затоа што постојат објективни критериуми со кои се вреднува научниот придонес на една земја во европската и светска наука. Според тие критериуми, македонскoто присуство во светската наука е скромно, речиси безначајно.
Историски, Македонија имала и има извонредни поединци во науката, но никогаш не изградила систем за создавање научен кадар, ниту, пак, општеството е воспитано да ја вреднува науката и да го вреднува интелектуалниот труд.
Кога претседателот Бил Клинтон ја посетил научната лабораторија во Лос Аламос, го кажал следново: ,,Многу е непријатно чувството кога лидерот на најмоќната нација на светот, влегувајќи меѓу вас, во оваа просторија, го намалува просечниот коефициент на интелигенција”.
Дали и на каков начин е тоа опасно не само за поединецот, туку и за македонското општество?
РОСОКЛИЈА: Ако едно општество не го стимулира стремежот кон интелектуалното и не го наградува умот, тоа општество заостанува во својот развој зад општествата што ги стимулираат и вреднуваат тие квалитети.
Македонија предвидела дека ќе има талентирани уметници и спортисти и решила таквите да ги награди со статус национален уметник или спортист. Одлично. Но Македонија не предвидела дека ќе има и паметни луѓе, поради што не постои статусот национален научник. Ако уметник добие врвно признание како ,,11 Октомври” или ,,23 Октомври” за животен придонес во уметноста, тоа му обезбедува пензија до максималниот износ на пензиите во Македонија, но не и на научникот што ја добил истата награда.
Претседателот на САД, Барак Обама, го презеде водството на нацијата во екот на финансиска криза. Тој изјави дека науката ќе ја извлече Америка од кризата и, буквално, истури пари врз нас научниците. Знаеме дека денес САД се надвор од финансиската криза, додека Европа се дави во рецесија и неефикасно се обидува да ги придушува, но не и да ги гасне пожарите во нејзините јужни територии. Цивилизираната Европа има историски однос кон умот, но бирократизираната Европа има некои други приоритети и нема пари да му дозволи на тој ум да биде креативен.
Сметате ли дека државниот испит ќе ги реши проблемите во високото образование?
РОСОКЛИЈА: Не, еден или три испита не можат да го решат проблемот со квалитетот на високото образование. Државниот испит го сфаќам како привремена брана пред напливот на безвредни дипломи, додека не го реорганизираме целиот образовен систем.
Кому повеќе му пречи проверката на знаењето – на студентите, на образовните институции и на професорите или сметате дека проблемот има политичка заднина?
РОСОКЛИЈА: Им пречи на сите. Студентите не сакаат да имаат дополнителни испити откако ја поминале голготата да ги положат учејќи го тоа што се бара од нив, но и соочувајќи се со специфичните карактери на професорите поради начинот на полагање испити со кој не е исклучена субјективноста на професорот. Професорите, тие што имаат капацитет да им дадат знаење на студентите, а до тој момент не им го пренеле, ќе треба да го направат тоа, што значи сериозен напор од нивна страна, а малкумина меѓу нас прифаќаат екстра-напор. Професорите, пак, без професорски капацитет, ќе бидат први на менталните барикади за каква било промена на системот што продуцира незнаење.
Институциите не треба само да создаваат програма, што е најлесниот дел, туку и да ја спроведат, што значи бирократите да си го нарушат сопствениот мир.
На можете да дадете интерпретација од аспект на нечиј политички интерес, но само крајно неодговорни луѓе, или идиоти, можат да го политизираат образованието.
Не се нарушува ли со државниот испит автономијата на образовната институција?
РОСОКЛИЈА: Не знам која е правната дефиниција на автономијата на универзитетот и не можам да зборувам за тоа?
Од тоа што јас го знам, универзитетот е автономен во изборот на професорскиот кадар, во изборот на програмите и во изборот на методологијата. Овие три елемента ја дефинираат автономијата на универзитетот и го одредуваат квалитетот на дипломецот. Од своја страна, универзитетот има општествена обврска да произведе дипломци што можат да се натпреваруваат со сите други на глобалниот пазар на трудот.
Професор што ги исполнува локалните критериуми за избор, може да создаде дипломец со локална вредност на знаењето. Ако факултетите не се во состојба да спроведат одредени докторски студии затоа што нивните професори не ги исполнуваат ниту локалните критериуми за менторство, а таквите професори ја задржуваат професорската позиција, можете да претпоставите какви дипломци создаваат.
Велите на образованието му се неопходни болни и длабоки реформи. Каде би требало да „боли“ најмногу ако сакаме позитивни промени? Кои реформи се неопходни за да се подобри образовниот систем?
РОСОКЛИЈА: Најболно е да се создаде професорски кадар според критериуми за избор што ги имаат паметните земји.
Се почнува од учителите и од наставниците, а се завршува со универзитетските професори. Најзначајните луѓе што ни ја одредуваат животната иднина, нашите учители, се меѓу најслабоплатените, често изложени на уцени и на закани од моќните родители. Мојот син Гаврил, некаде во петто одделение, при доделувањето на свидетелствата, ни го постави прашањето: „Зошто ме теравте толку да учам, кога сите поминавме ’скроз‘ одлични?“
Намерно се повторувам: општеството мора да го вреднува умот, за умните да го изберат патот кон интелектуалното.
Кога бев избран за професор на Универзитетот „Колумбија“, го прашав шефот на катедрата Рон Ридер, брилијантна личност, кои се мои должности. Тој ми одговори со една реченица:,, Студентите, докторандите и специјализантите, да ги стимулираш да се стремат кон интелектуалното”. Толку!
Со учителски и професорски кадар што ги стимулира студентите да се стремат кон интелектуалното, секоја реформа со леснотија ќе се спроведе. Позитивна селекција и достоинствено наградување е формулата за сигурен успех.
Вие сте дел од тимот составен од 17 врвни светски научници што работи на откривање на причините за појавувањето на аутизмот. Во исто време, тимот работи и на откривање на лек за оваа болест. До каде е постапката за проверка на лекот?
– Сѐ уште не ги знаеме причините за појава на аутизам. Тоа што ние го откривме се патолошките промени кај деца со аутизам, кои се состојат во вишок синаптички врски како резултат на поголема количина протеин мТОР во мозокот. Протеинот мТОР го регулира кастрењето на дендритичните иглички на кои се наоѓаат синапсите. Со давање имуносупресор рапамицин, кај експерименталниот модел го нормализиравме нивото на протеинот мТОР, што доведе не само до нормализирање на бројот на синаптичките врски, туку и до нормализирање на однесувањето на моделот. Очекувам дека многу бргу, за една или две години, ќе имаме на располагање нетоксичен препарат, кој ќе го регулира нивото на протеинот мТОР кај децата со аутизам, што ќе резултира во нормализирање бројот на синаптички врски, во надеж дека тоа ќе доведе и до корекции во нивното однесување.Постои ли врска меѓу вакцините што ги примаат децата и појавата на аутизмот?
– Науката и клиничките истражувања никогаш не откриле врска меѓу вакцината и појавата на аутизам.
Разговараше: Ненад Мирчевски
Фото: Александар Ивановски
(Интервјуто со академик Горазд Росоклија е објавено во 119. број на неделникот Република, 12.12.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.