Митрополитот Пимен, кој неполни шест години е на чело на Европската епархија, во моментов раководи 32 црковни општини во 12 европски земји. За најновиот предлог од српскиот претседател Николиќ за меѓуцрковните односи, во интервјуто за неделникот „Република“, владиката Пимен вели: „За првпат имаме признание од српска страна дека проблемот е политички, што е во спротивност со долгогодишните тврдења на Српската црква дека станува збор за црковен, односно каноски проблем“. По објавувањето на зборникот текстови под наслов „Што напишав, напишав“, г. Пимен планира да продолжи со овој вид едукација на тие што стојат на прагот на црквата и размислуваат дали да влезат и да останат во неа

Дали предлогот на српскиот претседател Николиќ ќе придонесе кон приближување до решение за признавање на МПЦ–ОА од страна на СПЦ. Прифатлив ли е предлогот Вранишковски да биде ослободен, а за возврат МПЦ да добие томос, кога веќе еднаш таков документ српската црква издаде за црквата на Вранишковски?
г. Пимен: Предлогот што доаѓа од страна на српскиот претседател Николиќ поттикна многу анализи и размислувања во црковните кругови за тоа дали е позитивен, негативен, популистички, посреднички, но Светиот архиерејски синод на МПЦ сѐ уште не заседавал за да имаме изграден конечен став, па затоа само можам да наведам некои од размислувањата.
Ако г. Николиќ пред да ја даде оваа изјава се консултирал со Српскиот црковен врв и добил согласност да ја пушти во етерот, што лично верувам дека е така, секако е позитивна зашто води кон обновување на дијалогот (кој неколку години е во прекин) до негово конечно решение, а иницијатор за тоа е СПЦ.
Ако е само блеф за да се видат реакциите од наша страна или ако се застане само на првиот дел да се ослободи г. Вранишковски од затвор, а за возвратат да добиеме само неизвесни преговори место бомбастично најавениот томос за признавање, се толкува како негативен. Постои сомневање тој предлог да е даден само за претседателот да се амнестира пред македонската јавност за изјавите давани за Македонија и за македонскиот народ за време на градењето на неговата политичка кариера пред неговото доаѓање.
Сепак, неспорна е една работа, која е позитивна, а која деновиве ја кажа и митрополитот Тимотеј, дека за првпат имаме признание од српска страна дека проблемот е политички, што е во спротивност со долгогодишните тврдења на Српската црква дека станува збор за црковен, односно каноски проблем. На крај, сепак, сметам дека е неумесно да се праќаат посредници во ликот на актуелните политичари за едно вакво повеќедецениско прашање и дека СПЦ би требало да испрати и официјален документ за тоа како потврда, а не само ветувачки изјави.
Ние како црква немаме власт ниту да затвораме некого, ниту, пак, да го ослободуваме. Имаме право и обврска да простуваме, да се помолиме за грешникот и може да се заложиме со препорака некој да биде помилуван, но, сепак, конечната одлука ќе треба да ја донесе тој што има право и власт да помилува некој осуденик. Конечно, ако, навистина, залогот е таков каков што го најавува српскиот претседател, јас лично би се залагал како член на Синодот да биде ослободен еден човек во интерес на сите православни христијани во Македонија, кои, според оваа изјава, се заложници на неговото затворање.
МПЦ – ОА годинава одбележува 45 години од својата автокефалност. Светиот синод на МПЦ-ОА се прошири со уште двајца нови владици, кои се сѐ уште викарни. Беше отворена темата за раздвојување на Австралиско-новозеландската епархија, како и повлекување од таму на сегашниот администратор, владиката Петар, чијшто мандат е истечен? Што може да очекуваме ново од оваа, така да речам, трета генерација членови на Синодот?
г. Пимен: На последната седница на Синодот беше споменато прашањето за поделба на Австралиско-новозеландската епархија по предлог на надлежниот администратор г. Петар, но поради сериозноста на прашањето и усогласување на поделбата со каноните на православната црква беше предложено тоа да се помести за некоја следна седница. Да појаснам само дека во предлогот за поделба на епархијата не стои дека митрополитот Петар би се повлекол целосно, туку би останал да администрира со една од нив.
Како што споменавте, по повод одбележувањето 45 години од својата автокефалност МПЦ-ОА избра двајца нови епископи во ликот на Јосиф Велички и Јосиф Лешочки, кои ќе бидат викарни епископи во Скопската, односно во Кумановско-полошката епархија. Како што беше нагласено при нивниот избор од страна на портпаролот на Синодот, митрополитот Тимотеј, дека ќе немаат право на глас во прво време, и не може да се очекува Богзнае какви резултати, но во иднина, во зависност од нивниот натамошен ангажман, ќе се очекуваат свежи идеи за развој на црквата.
Соговорник или посредник?
„Сметам дека е неумесно да се праќаат посредници во ликот на актуелните политичари за едно вакво повеќедецениско прашање и дека СПЦ би требало да испрати и официјален документ за тоа како потврда, а не само ветувачки изјави.“
Неодамна поглаварот Стефан ја изнесе својата разочараност од слабиот наталитете во македонските православни семејства. Го повика населението да се поправи ваквата демографска состојба во Македонија. Но, верниците соочени со немаштија, велат дека не можат да си дозволат повеќе од две деца. Има ли МПЦ – ОА своја стратегија за подобрување на целата ситуација меѓу христијаните?
г. Пимен: Оваа тема е актуелна со години наназад и нашиот архиепископ г.г. Стефан, а и сиот клер на нашата црква постојано јавно апелира и се залага за многудетност во современите семејства. Овој апел неколку години наназад се споменува во Божиќните посланици на САС, но и во нашите секојдневни проповеди. Тој беше споменат и во резолуцијата од неодамнешниот Архиепископски црковно-народен собор во Калиште. Судејќи според коментарите, меѓу народот има чудење зошто ние како црква постојано ја актуализираме оваа тема.
Но, треба да се знае дека првиот благослов од самиот Господ Бог на нашите прародители Адам и Ева бил врзан со заповед да се плодат и множат и така да ја завладеат земјата. Во согласност со оваа заповед и ние како чувари на верата сме должни да го поттикнуваме нашиот верен народ да се држи до верата и до традицијата на нашите не толку дамнешни предци за многудетни семејства и да ги отфрли сите тие изговори на современото општество од типот дека се нема средства за егзистенција и за одгледување деца, а всушност зад тоа го затскриваат својот егоизам и кариеризам.
Мал ли е бројот на луѓе што поради својот комодитет не се решаваат да стапат во брак и да раѓаат деца во него или, пак, кои поради личната кариера одложуваат со години семеен живот? Фактичката состојба на теренот лесно може да ни потврди дека оваа теорија за економската состојба со намалениот наталитет не држи вода бидејќи таа покажува дека ниту имотните семејства не раѓаат повеќе деца, ниту најсиромашните се ограничуваат на едно дете. Станува збор за една убеденост на народот дека најдобро решение е простата репродукција.
Ние како црква, навистина, не можеме којзнае колку да помогнеме околу материјалното стимулирање на повеќечлените семејства, како што прави државата, но, секако, можеме и мораме да работиме на подигнување на совеста за еден друг сериозен проблем за подигнување на наталитетот, а тоа е несфаќањето на тежината на гревот на абортусот од страна на тие што лекомислено и без трошка совест се решаваат на тој чекор.
Ако само се направи мисија меѓу гинеколозите за да се замолат при првата средба со тие што имаат намера да абортираат да им споменат за сериозноста на нивната одлука, место веднаш да ги поведат во сала за негово извршување, сметам дека значително би се променила демографската структура на земјава. Според официјалните податоци што се објавуваат, токму преку абортирањето годишно губиме по еден и не толку мал град.
Но, овој проблем не е локален, туку е проблем на сите христијански држави и народи во Европа, што уште еднаш потврдува дека економијата е само лош изговор.

Дали поглаварот Стефан, чијашто позиција во Синодот е да биде прв меѓу еднаквите, е отворен за предлозите што доаѓаат од помладите членови на Синодот. Постојат ли непремостливи разлики меѓу помладите и постарите владици во Синодот?
г. Пимен: Откако сум јас член на Светиот архиерејски синод на нашата црква не се случило да биде поставено на дневен ред прашање што би било јаболко на раздорот меѓу двете генерации владици. Кога се работи за прашања од догматски или од канонски карактер и не може да има поделеност затоа што Христос е еден и ист и вчера и денес и утре, но кога се работи за прашања од пастирски аспект за развој на црквата, може да се појави генерациско разногласие за пристапот кон верниот народ.
Архиепископот г.г. Стефан, кој е своевиден спој на овие две генерации, секако, има клучна улога во нивното надминување бидејќи кај него постои отвореност за нови идеи, кои би нѐ приближиле кон народот, како што се отворањето веб-страници, портали, профили на „Фејсбук“, интернет-радио, црковна телевизија и слично. Би споменал и дека не мора секогаш овие идеи да потекнуваат од помладите генерации затоа што имаме и владици од постарата генерација, кои одлично го следат развојот на современото општество и потребата на нашето приспособување кон него.
Фискализација на црквата?
„Не сум сретнал фискализација во ниедна црква, без разлика во која земја се наоѓа или на која конфесија припаѓа, па така и нашите цркви низ Европа не се фискализирани. Во поголемиот број европски земји, и покрај доброволните прилози за црквата, се собира и еден вид религиозен данок (во кој ние како епархија не сме вклучени) од верниците, кои во различни држави има различни имиња и годишна ставка.“
Митрополитот дебарско-кичевски Тимотеј со години е портпарол на црквата, дали сте размислувале МПЦ-ОА на таа позиција да ангажира професионалец – човек одговорен за односи со јавност или тоа се негира со некои црковни правила?
г. Пимен: Не се размислувало за промена на актуелниот портпарол на Синодот г. Тимотеј, но секако дека се размислувало и се разговарало за ангажирање агенција за односи со јавноста или за обучување луѓе од црквата преку семинари и курсеви и би можело да се направи сондажа на теренот за тоа што би сакале луѓето да чујат и да видат од нас за во иднина да не се доведуваме во ситуација на глуви луѓе што зборуваат нешто за што не се прашани бидејќи не биле во можност да чујат што ги прашале и така да не бидеме слушани. Тоа не противречи на црковните правила бидејќи од ангажираните професионалци нема да бараме догматски и канонски совети туку само правец за полесно приближување до народот, па затоа не е грев да се дејствува во таа насока.
Господин Пимен, неполни шест години сте надлежен архиереј на Европската епархија, Вашето седиште е во Малме, Шведска, каде што подигнавте и нов храм. До каде е изградбата на црквите во Мајнц, Германија, во Тринген, Швајцарија… Дали ја имате потребната поддршка од тамошното население?
г. Пимен: Без потребната поддршка и ангажман на нашинците не би можеле да ги имаме овие достигнувања низ епархијата во изминативе шест години. Благодарение на Божјата милост и на оваа поддршка, пред две години го изградивме, осветивме и ставивме во богослужбена употреба храмот„Св. Наум Охридски“ во Триген, а сега продолжуваме понатаму со изградба на придружните објекти таму, но и да ги приведеме при крај градбите на црквите во Мајнц и во Малме, кои по повод големиот јубилеј на Црквата, 1700 години од Миланскиот едикт, следната 2013 година, со Божја помош, ќе се осветат.
Во овие шест изминати години би ги споменал и изградбата на параклисот во Берлин, купувањето и преуредувањето на објектите во Виена, Хановер, купеното земјиште за градба на храм во Загреб, преуредените цркви во Париз, Неиве, Пјаченца и сето тоа, повторно ќе речам, со поддршката од нашите иселеници бидејќи целото финансирање на сите овие проекти е од нивните личните донации.
Како живеат Македонците во Данска, Шведска, Германија? Имате ли податок за бројот на верниците? Дали живеат соборен живот и на кои проблеми најчесто Ви се жалат?
г. Пимен: Со оглед на тоа што најстарата европска емиграција, од средината на педесеттите години на 20 век, се населила во Шведска, може да се каже дека третата и четвртата генерација на емиграција се добро вклучени во тоа општество, но не и асимилирани. Истото се однесува и на Германија и на Данска, емиграција што, главно, е од седумдесеттите години на 20 век. Што се однесува до бројот на верниците, точната бројка никогаш не може да се утврди, но имаме некои неофицијални информации. Станува збор за 150 до 200.000 православни Македонци низ целиот европски континент. Тоа, секако, не значи дека сите тие ја посетуваат црквата бидејќи некои од нив се отуѓиле, а до дел од нив ние не можеме да допреме од технички причини што немаме нивни адреси, но и поради немањето можност секаде да се организираме на црковен план. Во нашата епархија постојат 32 црковни општини во 12 европски земји, каде што преку редовните или повремени богослужби се трудиме да го задржиме и унапредиме соборниот живот.
Проблемите што најчесто се споменуваат меѓу нашата емиграција се однесуваат на тешкотиите при зачувувањето на мајчиниот јазик кај помладите генерации, како и на административните проблеми при средувањето на личната документација кога доаѓаат во Македонија.
Вашата прва книга „Што напишав, напишав“ излезе од печат минатата година. Дали подготвувате нешто ново?
г. Пимен: „Што напишав, напишав“ е зборник на мои текстови објавувани низ неколку печатени медиуми или на интернет-портали низ земјава и во странство. Согледувајќи го ефектот од нејзиното објавување се мотивирам и понатаму да продолжам со овој вид едукација на тие што стојат на прагот на црквата и размислуваат дали да влезат и да останат во неа. Па, здравје Боже, може да се појави и некој нов зборник во иднина, кога ќе имам зад себе доволно материјал и целина од тие текстови.
Фото: Игор Ангеловски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.



„Не сум сретнал фискализација во ниедна црква, без разлика во која земја се наоѓа или на која конфесија припаѓа, па така и нашите цркви низ Европа не се фискализирани. Во поголемиот број европски земји, и покрај доброволните прилози за црквата, се собира и еден вид религиозен данок (во кој ние како епархија не сме вклучени) од верниците, кои во различни држави има различни имиња и годишна ставка.“