Македонија на последниот самит на Европската унија не го доби тоа што го заслужува и тоа што го посакува, а причините не беа ниту банални ниту резултат на некаква конфузија во Брисел. Најголемиот дел од јавноста смета дека само досегашната практика во која Грција рутински ја блокираше земјата на последниот состанок на шефовите на дипломатиите и подоцна на држави и влади е причината за најновата македонска блокада. Но, не е само тоа. Има уште нешто.
„Да се каже дека Грција може да ја води целата Европска унија е како да се каже дека некоја од банана републиките во Латинска Америка може да ја промени надворешната политика на САД“
Арис Хаџистефану, новинар
Во ситуација кога сите, па дури и грчки интелектуалци, се согласуваат дека Грција нема капацитет да промени ништо на ниво на ЕУ, владата на Самарас ќе се обиде да ги истурка своите национални интереси додека ја има в раце палката со Унијата. Високи претставници на грчкото Министерство за надворешни работи, кои со месеци го координираат грчкото претседателство со ЕУ во седиштето во Брисел, кое почна на први јануари, на сите свои партнери од земјите-членки индиректно им дале до знаење за грчката агенда кон Македонија во наредните шест месеци. Според најавите од Атина, се до јули, кога Италија го менува јужниот сосед како претседавач со Унијата, Македонија ќе биде изолирана во сите европски активности на кои претседавачот има влијание, а такви се многу. Ако на новата формална позиција на Атина се додаде „трговскиот“ дух на грчката дипломатија, којашто секогаш со невидени акробации успева да ги покрие негативните последици од грчката непринципиелна политика за Кипар, Турција, Македонија, финансиската (не)стабилност, тогаш Македонија треба да биде подготвена за длабока изолација сѐ до јули, но и потаму за време на италијанското претседателство затоа што и тогаш, поради координацијата меѓу актуелниот и следниот претседавач, Атина ќе има силно влијание врз активностите на ЕУ.
Колкава е моќта на Грција да нѐ блокира и во периодот во кој таа ќе ги насочува краткорочните политики на ЕУ може да се види најдобро преку примерот од Европскиот парламент. Во оваа институција Грција има 22 пратеници, а грчки претставници се претседавачи или копретседавачи во најмалку дваесетина комисии и комитети. Со бескрајни преговори и математики Атина дава поддршка на други земји за прашања за кои таа нема интерес со цел да добие поддршка на други полиња. Само за споредба колку е функционална грчката дипломатија, Германија, која има осумдесет европратеници, своето влијание го користи само во десетина тела на ЕП. Притоа за грчките европратеници нема ниту идеолошки ниту партиски разлики, сите тие, без разлика на своите убедувања, учествуваат во трговијата од која интерес има грчката дипломатија и држава. Особено кога се работи за прашања поврзани со Македонија и со Кипар. Од тој аспект, Македонија и во наредните шест месеци треба да очекува целосно замрзнување на интеграцијата во институциите на ЕУ.
Непристојна понуда за Филе
Фактот што оваа година се менува составот на Европскиот парламент и на Европската комисија сосе комесарите ѝ дава на Атина дополнителна вредност затоа што од својата позиција ќе може да влијае врз договорите и лобирањето. Една од главните цели на грчката дипломатија во овој контекст е еврокомесарот за проширување Штефан Филе, кој принципиелно и професионално се залага за почеток на преговори за Македонија и чии амбиции се големи. Покрај Чехот, на списокот на Атина се и десетина други европратеници и бирократи кои досега постојано биле на страната на Македонија, а кои во новата влада на ЕУ се гледаат повисоко во хиерархијата. Колку од нив ќе успее да „купи“ грчката дипломатија со своите „трговски“ принципи ќе се знае во јули.
Според информациите на „Република“, новата грчка блокада нема да биде како таа во 90-тите години кога јужниот сосед практично ни ги симна рампите на „Меџитлија“. Но, последиците може да бидат и полоши. Идејата на Атина е во наредните шест месеци да го запре и самото споменување на кратенката ФИРОМ, по што во ЕУ би се создал преседан кој треба да го следат и другите членки. Аргументите на Грција се дека Македонија е таа што сама се блокира и дека сѐ додека не се „вразуми“, треба да биде оставена настрана. Поради Македонија се очекува и целиот пакет активности поврзани со проширувањето да биде ставен, практично, ад акта затоа што нема логика да се говори за нови членки, а да не стане збор за Македонија, која иако ги исполни сите критериуми, сѐ уше не може да почне преговори. Од друга страна, се очекува Самарас и Венизелос да продолжат јавно да ја користат реториката во која Грција е најголемиот поддржувач за влез на сите балкански земји, како што се случи на декемврискиот самит со поддршката за Србија и за Албанија.
Попоски со алтернативна агенда
Сѐ на сѐ, министерот за надворешни работи на Македонија, Никола Попоски, во наредниве шест месеци ќе мора да гради паралелна и различна агенда од таа што ја имаше до јануари кога други земји беа претседавачи со ЕУ. Дури и да биде поканет, не може да очекува дека ќе добие можност за презентација на македонските остварувања на самитите и министерските средби, како таканаречените „гимних состаноци“ или на други регионални конференции каде што ЕУ е спонзор или организатор. Попоски ќе мора да бара заобиколни патишта до простор за наметнување на нашата вистина, а тој постои иако до јули ќе биде минимален.
Сите претседавачи со ЕУ до 2020
Грција – јануари-јуни 2014
Италија – јули-декември 2014
Летонија – јануари-јуни 2015
Луксембург – јули-декември 2015
Холандија – јануари-јуни 2016
Словачка – јули-декември 2016
Малта – јануари-јуни 2017
Обединетото Кралство – јули-декември 2017
Естонија – јануари-јуни 2018
Бугарија – јули-декември 2018
Австрија – јануари-јуни 2019
Романија – јули-декември 2019
Финска – јануари-јули 2020
(објавено во 70. број на неделникот „Република“, 3.01.2014)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.