„Да“ за мешовит брак,„ не“ за брак меѓу Албанци и Македонци. Статистичките податоци за склучување мешовит брак говорат дека Македонците и Албанците во земјава живеат едни до други, но не и едни со други. Во текот на минатата, 2012 година, биле склучени 146 брака меѓу припадници на овие две националности во земјава, или нешто повеќе од еден процент од вкупниот број склучени бракови – 13.991.
Македонците почесто се решаваат да влезат во брак со Албанка, отколку Македонките со Албанци. Биле склучени 132 брака меѓу Македонец и Албанка и само 14 брака меѓу Албанец и Македонка. Бројот на разводи кај мешовитите бракови е мал – 16 разводи минатата година, а 146 склучени брака. Од тие бракови во кои брачниот партнер е од македонска етничка припадност, а партнерката од албанска само осум брака завршиле неславно, а иста е бројката и кај обратните случаи. Од друга страна, во 2013 година биле склучени 6.879 брака меѓу Македонци, а имало 1.074 разводи. Кај Албанците судбоносното „да“ го кажале 4.597 двојки каде и двајцата партнери се од албанска национална припадност, а имало 465 разводи.
Сепак, во податоците на Државниот завод за статистика не е наведена религиската припадност на брачните партнери. Познавачите на состојбите велат дека разликата на бројот меѓу браковите со младоженец Македонец и на тие со младоженец Албанец се базира на фактот што многу често Македонците купуваат невести од соседна Албанија.
– Не се работи за тоа дека Албанките се похрабри да влезат во мешовит брак од Албанците. Најчесто невестите Албанки не се од Македонија туку се од Албанија и во најголем број од случаите се работи за невести со католичка вероисповед. Секако, има исклучоци кога невестата е Албанка од Македонија, но таа бројка е приближна на бројката на склучени бракови меѓу Албанец и Македонка – велат познавачите на состојбите.
Бројот на бракови меѓу Македонци и Албанци расте, доколку се земе предвид бројката од 2011 година, кога биле склучени 127 брака, или 10 брака помалку. И тогаш значително е поголем бројот на тие бракови во кои младоженецот е од македонска национална припадност, а невестата од албанска – 112.
Подобро Грк отколку Албанец
Се чини Македонците, а и Албанците, не се за етнички строго чисти бракови, но се строго против бракови со партнери од албанска, односно македонска етничка припадност. 386 Македонци влегле во брак со партнерка од друга етничка заедница, а 244 Македонки се решиле на истиот чекор.
Македонците полесно би стапиле во брак со лице што се декларира како Грк, отколку со Албанец и покрај тоа што Грците нѐ негираат како нација, ги негираат нашиот јазик, нашата држава, нашиот идентитет. Во Државниот завод за статистика не е посочено колку од македонските граѓани стапиле во брак со грчки граѓани зашто тие се сместени во категоријата „други“. Но секој од нас познава барем по еден македонски државјанин што стапил во брак со партнер од грчка етничка припадност.
– Не би можела да стапам во брак со Албанец. Не знам, можеби се работи за предрасуди. Воопшто немам проблем со тие што избрале мешовит брак. Лично не верувам дека би можела да влезам во таква врска и да ги истрпам притисоците и осудата од луѓето околу мене, од општеството – вели 32-годишната Јована, која е во врска со Грк.
Сличен став има и 31-годишната Александра П., која вели:
– Љубовта не познава граници и различни религии. Но бидејќи живееме во средината во која живееме, полесно и поприфатливо е стапување во брак со Грк, кој нема политички предрасуди.
Педесет и шестгодишната Верче вели дека отсекогаш била против врските на македонските девојки со некој од муслиманската вероисповед, без разлика дали е Албанец или Турчин.
– Сум била сведок на тоа како на една весела и дружељубива девојка момчето на почетокот ѝ забрани да излегува, да се дружи со пријателките, а подоцна и да зборува со своето семејство. Колку и да е некој во ова време слободен и не до толку посветен на религијата, неговото семејство, сигурно, е – ни изјави таа.
Триесет и двегодишната Дана е една од ретките што велат дека не зависи од националната припадност, туку од самата личност.
– Не е важно дали е Грк или Албанец. Важна е личноста – коментира Дана.
Ист е случајот и кај Албанците. 218 Албанки и 125 Албанци се решиле да стапат во брак со припадник на друга етничка заедница. Пет од овие Албанци минатата година се омажиле за Србинка, а три Албанки со Срби.
–Бројот на мешовити бракови меѓу Македонците и Албанците е мал бидејќи живееме во општество, кое сѐ уште не може да сфати дека таквите бракови може да функционираат. Не би рекол дека верата е проблем колку што е националната припадност, иако во последно време нештата почнуваат да се менуваат во позитивна смисла, особено меѓу младите – вели триесет и петгодишниот Ибраими.
И триесетгодишната Исмаили смета дека недоразбирањата меѓу двете националности е главна причина што луѓето се против брак меѓу припадници на македонската и на албанската заедница.
– Мешовитите бракови во Македонија меѓу граѓаните од македонската заедница и од албанската се реткост, а како причина се наведуваат верските предрасуди. Сметам дека голем проблем се и пречките и недоразбирања меѓу нив. Предрасудите се создаваат како последица на непознавање на едни со други. Може да се стапи во брак само кога две индивидуи може да ги надминат овие наведени пречки. Доказ за тоа се и не толку ретките случаи кога еден Албанец или Албанка стапува во брак со личност од друга вера или нација, главно од западните земји. Од друга страна, пак, причина за ваквите бракови се финансиските цели за подобар живот – коментира таа.
Бегаме од реалноста во која живееме
Предрасудите се едно, животното искуство друго. Новинарот Борјан Јовановски и актерката Амернис Нокшиќи имаат две деца, кои почнуваат да се соочуваат со предрасудите на општеството за мешовитите бракови.
– Неодамна на ќерка ми ѝ рекоа „Шиптарче“. И јас и Борјан бевме подготвени на тоа преку разговор да ги елиминираме таквите работи. Моите деца не прават разлика меѓу Ромче, Македонче, Албанче, затоа што ние не правиме такви разлики. На родителите на тие деца им посочив да разговараат со своите деца и да им го рашират видикот, да ги научат дека не треба да прават дискриминација . Луѓето се луѓе, без разлика дали се Македонци, Албанци или Роми. Сметам дека сѐ е култура од дома. Тој збор нема да го знае ако не се употребува дома – вели Амернис во разговор за проект на УСАИД за различностите.
Јовановски е дециден:
– Како што Бора и Каја треба да бараат толерантност од другите, така и тие треба да ја покажат. Иако сме општество на различности, не сме доволно свесни за тоа. Првата кукла на Бора што ја купивме беше Црнка со идеја да се соочи со тоа дека има и луѓе со друга боја на кожа… Мислам дека треба да се поработи на мултиетничкиот елемент – да не се делат луѓето по националност. Различноста треба да ја експонираме, а не да бегаме од неа. А ние сѐ уште бегаме од неа, бегаме од реалноста во која живееме.
Тој смета дека мешовитиот брак успева поради тоа што двајцата се производ на две либерални, уметнички и атеистички семејства во кои никогаш немало разговор за тоа овој е тоа, затоа е ваков или таков. Среќен е што неговите деца на две години почнале да ги зборуваат двата јазика.
– Празниците ми се збогатени. Ако јас сум сакал да ги одбележам Божик и Бадник како убави празници, сега на тие денови ги имам и двата Бајрама. Благодарен сум на бога што сум имал можност да ја доживеам таа мултикултурна заедница – вели Борјан Јовановски.
Актерот Висар Вишка неодамна стапи во брак со водителката Елена Митева, сега веќе Елена Вишка и им се роди и првото дете. Тој не сака многу да зборува за предрасудите на општеството за мешовитите бракови.
– Тоа е мој интимен живот и сѐ додека никому не му давам право да се меша во мојот живот, немам право ни јас некому да му делам памет – коментира Вишка.
Живот во мешовит брак
Девојката со која разговаравме има 28 години. Таа е дете од мешовит брак – мајка Македонка и татко Албанец, но и двајцата родени во Албанија. Живее во Скопје и иако често се сретнувала со проблеми поради предрасудите во општеството вели дека е среќна што е плод на љубов меѓу Албанец и Македонка. Таа, како и нејзините родители, е високообразована, а во нејзиното семејство има звучни имиња како во уметноста, така и во медицината.
– Не знам дали доколку моите родители биле родени во Македонија ќе можеле лесно да ги надминат тие пречки, дали овој брак, во кој татко ми е муслиман и мојата мајка православна воопшто би постоел. Искрено мислам дека шансите би биле многу мали. Но таму нивниот брак се случил без проблеми од семејствата. Често ме прашуваат како е да се живее во мешовито семејство. Тоа не им е познато на тие што не живеат во таква заедница, но моето лично искуство е сосема позитивно и немало никакви пречки во мојот живот од таа заедница туку, напротив, сум се чувствувала привилегирана и среќна – вели таа.
Како мала се соочувала со проблеми поради фактот дека е дете од мешовит брак, но тоа не бил толкав проблем, веројатно поради фактот што во тој период работите и комуникацијата меѓу двете националности била поинаква.
– Сметам дека на таа возраст, кога си дете, има недостиг од разбирање и сфаќање. Кога ќе се навратам наназад, можеби на почетокот, кога ќе запознаам некого, имало некој поинаков однос, им било чудно или имале некои предрасуди, но откако сфатиле дека јас сум позитивна личност, образована и културна, немале проблеми да комуницираат со мене, да создаваат пријателства и тоа било прекрасно дружење со многу убави спомени.
Во семејството на нашата соговорничка се празнуваат и православните и муслиманските празници.
– Поради тоа што мојот татко е Албанец и муслиман, дома се слави Бајрам и тогаш целото семејство е тука. За Велигден одиме на гости кај фамилијата на мајка ми, кај баба ми и таму сме со семејството и секогаш преовладува позитивна атмосфера – коментира таа.
Нејзините родители никогаш не се мешале во нејзиниот избор на верска или национална припадност.
– Тоа е моја одлука и сум горда на тоа што сум и никогаш не би сменила ништо од тоа. Мултиетничките расправии во земјата и политиката за моето семејство не се важни. Едноставно, родителите решиле да бидат заедно такви какви што се. Нивната љубов е преголема, а нивната култура превисока за да дозволат да се занимаваат со ниски размислувања – додава нашата соговорничка.
Таа смета дека не е проблем вероисповедта, туку националноста:
–Проблемот е што личноста е од македонска националност, или од албанска, а не што е православен или муслиман. За жал, тоа е така… Но, сепак, сите прсти не се исти и секој има право за своја одлука со кого ќе биде во брак.
Пишува: Билјана Зафирова
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Македонец подготвувал терористички напад во името на Исламската држава во Италија
-
Македонец од Виена и Србин од Марвинци шверцувале антички монети и артефакти со непроценлива вредност
-
Грк пронајден мртов во Гевгелија
-
Камионот цел ден го ваделе од насипот, штета над 200 илјади евра: Фотографии од сообраќајката во која Македонец излета од пат во Германија