Кинотеката на Македонија во соработка со Амбасадата на Кралството Шведска во Скопје организира „Филмски циклус 100 години Бергман“.
„100 години Ингмар Бергман“: Навидум рамнодушен кон криците, шепотањата и плачот. Треба ли да се биде толку луд за да се биде искрен, или, пак, треба да се биде прилично искрен за да се биде доволно луд? Ваквата софистичка дилема веројатно е можна – а и прилично потребна! – кога станува збор за шведскиот режисер Ингмар Бергман (1918-2007). Бидејќи, кога ја читате неговата автобиографија „Мојот живот: Латерна магика“ (Moj život: Laterna magica“, Grafički zavod Hrvatske, 1990, Zagreb) – поточно, една од неколкуте неговите (авто)биографии – и кога ќе се судрите со толкава количина искреност кога се работи за филмот, театарот, подемите, падовите, но и првите сексуални искуства, внатрешните немири, душевните болки, траумите од детството, бројните љубовни врски што резултирале пет официјални брака и девет деца… неретко помислувате дека овој автор, како и сите генијалци во уметноста, е луд, пишува Стојан Синадинов.
Според распоредот, на 28 септември во 20 часот ќе биде прикажан „Лето со Моника“, на 29 септември е документарниот филм „Островот Бергман“ (18 часот) , потоа следи „Седмиот печат“ (20 часот), 30 септември во 18 часот е „Навлегувајќи во Бергман“ и „Диви јагоди) (20 часот), на први октомври ќе се прикаже „Персона“ (20 часот), втори октомври (20 часот) е „Есенска соната“, трети октомври „Фани и Александер“ (20 часот), а циклусот завршува со „Сарабанда“ кој ќе биде прикажан на четврти октомври во Кинотека на Македонија во 20 часот.
28 СЕПТЕМВРИ (ПЕТОК) 20:00 Ч.
ЛЕТО СО МОНИКА
(Sommaren med Monika/Summer with Monika)
Двајца тинејџери од работничката населба во Стокхолм, Моника и Хари (Андерсон и Екборг), се запознаваат еден летен ден. Се вљубуваат и, сакајќи да бидат заедно, ги напуштаат нивните работни места и семејствата.
Хари е 19-годишно момче, а Моника е 17-годишна девојка со бунтовен и безобѕирен дух, но со романтична душа. Го напуштаат предградието на Стокхолм и со чамецот на таткото на Хари заминуваат на мал изолиран остров. Летната љубовна идила на островот е прекината со недоразбирања заради финансиски причини. Кога се враќаат во градот, Моника открива дека забременила. Хари ја прифаќа одговорноста и решава да се ожени со Моника, созрева како човек, наоѓа работа, се враќа на факултетот да ги доврши студиите и се стреми да биде грижлив родител на нивната ќерка Џун. За тоа време Моника сака само авантури и забава.
ЛЕТО СО МОНИКА е еден од карактеристичните филмови на Бергман кои се сместени во летен амбиент и ги навестува неговите подоцнешни тематски преокупации по кои стана препознатлив автор – анализа на психата на жените.
29 СЕПТЕМВРИ (САБОТА) 18:00 Ч.
ОСТРОВОТ БЕРГМАН
(Bergman och filmen, Bergman och teatern, Bergman och Fårö /Bergman Island)
Документарецот на шведската национална телевизија претставува трилогија во која Бергман говори за неговата работа на филм, во театар и за островот Форе. Сите три документарни филмови се главно снимени во домот на Бергман на малиот остров во Балтичкото море.
Форе е своевиден азил на Бергман, и режисерката Ниреред е прва документаристка која имала пристап во неговиот дом. Во првиот дел од документарецот Бергман говори за неговите филмови, почнувајќи од првиот наслов МАЧНИНА (Hets/ Torment) во 1944 г., во кој бил асистент на режија, па сè до САРАБАНДА во 2003 г., со уникатен материјал од приватната архива на Бергман, снимен на филмските сетови.
Вториот дел содржи приказни за некои од 125-те претстави кои Бергман ги има режирано во театрите во Шведска и странство, за искуствата со телевизискиот медиум, посебно со успешната мини ТВ серија СЦЕНИ ОД БРАЧНИОТ ЖИВОТ (Scener ur ett äktenska/Scenes from a Marriage, 1973 Г.). Третиот дел е посветен на Форе, остров кој стана култно место заради Бергман. Тој раскажува за неговото детство и како тоа го обликувало како личност, како го снимал филмот ПЕРСОНА на овој остров и се вљубил, но ги наведува и најголеми демони во неговиот живот.
29 СЕПТЕМВРИ (САБОТА) 20:00 Ч.
СЕДМИОТ ПЕЧАТ
(Det sjunde inseglet/The Seventh Seal)
Приказната се одвива во 14 век, кога витезот Антониус Блок и неговиот штитоносец (помошник) Јенс се враќаат од крстоносните војни во нивната татковина Шведска, во која владе чума. На морскиот брег, додека се одмора од напорниот пат, витезот ја среќава Смртта, која дошла по него. Со оправдувањето дека неговото тело е подготвено, но не и душата, Антониус ја предизвикува на партија шах, со неговиот живот како влог.
Ако витезот ја изгуби партијата шах, тогаш Смртта ќе му го одземе животот; ако, пак, победи, ќе ги добие сите одговори на егзистенцијалните прашања што го мачат. Иако знае дека никој не ја победил смртта, Антониус ја игра партијата шах во неколку фази и на неколку места, сакајќи да добие на време и пред смртниот час да дознае дали постои Господ и бесмртна душа. Кога витезот конечно ќе пристигне во неговиот замок, во кој го пречекува сопругата, Смртта ќе тропне на вратата за го повлече последниот потег…
30 СЕПТЕМВРИ (НЕДЕЛА) 18:00 Ч.
НАВЛЕГУВАЈЌИ ВО БЕРГМАН
(Trespassing Bergman)
Документарецот ги обединува кажувањата на веројатно најрепрезентативната група режисери, актери и сценаристи на денешнината, собрани во еден филм.
Дел од соговорниците на Јан Магнусон и Хинек Палас доаѓаат на островот Форе, во домот на Бергман, каде што ги споделуваат личните впечатоци и размисли за него, а дел се снимени во местата ширум светот, каде што живеат и работат.
Меѓу учесниците во оваа документарна „фреска“ посветена на генијот се и неговите омилени актерки Хариет Андерсон и Пернила Аугуст, потоа Френсис Форд Копола, Роберт Де Ниро, Михаел Ханеке, Томас Винтерберг, Ларс фон Трир, Такеши Китано, Изабела Роселини, Мартин Скорсезе, Александер Пејн…
30 СЕПТЕМВРИ (НЕДЕЛА) 20:00 Ч.
ДИВИ ЈАГОДИ
(Smultronstället/Wild Strawberries)
Пензионираниот професор Борг (Сјестрем) треба патува во Лунд, каде што треба да биде промовиран во почесен доктор. Ноќта по кошмарниот сон, решава да тргне на пат со Мариан (Тулин), која му раскажува за проблемите во бракот со неговиот син Евалд. За време на патувањето среќаваат млада автостоперка Сара (Андерсон), ја земаат неа и нејзините пријатели со нив.
Во друштво со младите професорот се присетува на детството, пропуштените прилики и грешките во животот. Откако ќе заврши свечената церемонија, Борг решава да ги смири тензиите меѓу снаата и синот, со кого, пак, има многу студен однос…
Оценето како репрезентативно дело на психолошкиот жанр, ДИВИ ЈАГОДИ го потврдува Бергман како еден од најголемите автори во светската кинематографија во втората половина на 20. век, а легендарниот режисер и актер Виктор Сјестрем, великан од ерата на шведскиот нем филм, ја игра прошталната роља.
ДИВИ ЈАГОДИ ги освои Златниот глобус за најдобар странски филм, БАФТА и Златната мечка на Берлинале, а беше и номиниран за Оскар.
1 ОКТОМВРИ (ПОНЕДЕЛНИК) 20:00 Ч.
ПЕРСОНА
Воглер не е болна, туку едноставно избрала засекогаш да замолчи. Заедно со нејзината негувателна Алма заминуваат на еден остров и таму се развива интересен однос меѓу нив: колку што повеќе меѓусебно се конфронтираат во различни ситуации, толку повеќе се зближуваат. Кризата на идентитетот станува сè „покреативна“ со мешањето на двете личности во една персона.
ПЕРСОНА е оценет како ремек-дело на филмскиот модернизам и како најекспериментално дело во опусот на Бергман.
2 ОКТОМВРИ (ВТОРНИК) 20:00 Ч.
ЕСЕНСКА СОНАТА
(Höstsonaten/ Autumn Sonata)
Шарлота Андергаст (Бергман) е пијанистка со светско реноме. Има две ќерки: Ева (Улман) и Хелена (Ниман). Ева, мажена со селскиот свештеник Виктор, трагично го изгубила единственото дете, а Хелена со години е тешко хендикепирана.
Шарлота тагува по нејзиниот пријател, исто така музичар, кој починал по долготрајна болест, па Ева ја повикува мајка си да ја посети во селото, надевајќи се дека по долги години несогласување, ќе најдат меѓусебно разбирање. Наместо помирување, експлодираат несогласувањата и Ева ја обвинува Шарлота дека заради нејзината музичка кариера ги напуштила кога им била најпотребна мајчинската љубов. Кога страстите малку ќе се смират, Шарлота повторно заминува во нејзината осаменост исполнета со музика, а Ева и Виктор остануваат во нивното тивко село.
ЕСЕНСКА СОНАТА беше наградена со Златен глобус за најдобар странски филм, а ликот на Шарлота е последната филмска улога на Ингрид Бергман.
3 ОКТОМВРИ (СРЕДА ) 20:00 Ч.
ФАНИ И АЛЕКСАНДЕР
(Fanny och Alexander/Fanny and Alexander)
Во добростоечкото семејство Екдал во шведската провинција се слави Божик, 1907 година. Главна во семејството е Хелена (Вилгрен), поранешна актерка во локалниот театар кој сè уште го води нејзиното семејство. Синот Оскар (Едвал) е режисер, а снаата Емили (Фролинг) актерка во семејниот театар. Десетгодишниот Александер (Гуве) и помладата сестра Фани (Алвин) се нивни деца.
Оскар тешко се разболува додека ја пробува улогата на Духот во Хамлет и набргу умира. Бискупот Вергерус ја теши вдовицата Емили, и тоа резултира со нов брак. Емили со Фани и Александер се сели во домот на бискупот, но децата не наоѓаат заеднички јазик со крутиот и бесчуствителен очув, кој постојано ги казнува, па утеха бараат во закрилата на еврејскиот трговец со антиквитети, Исак Јакоби, кој, пак, е љубовник на нивната баба Хелена…
Многумина го сметаат ФАНИ И АЛЕКСАНДЕР за тестаментарно дело на Бергман, своевидна синтеза на неговите авторски преокупации. Филмот е делумно инспирирано од неговиот живот и е добитник на 4 Оскари: за најдобар странски филм, фотографија, костимографија и сценографија.
4 ОКТОМВРИ (ЧЕТВРТОК) 20:00 Ч.
САРАБАНД
(Saraband)
Триесет години по разводот Мариан (Улман) одненадеж решава да го посети поранешниот сопруг Јохан (Јозефсон) во неговата летна викендичка. Пристигнува токму во вителот на семејната драма меѓу Јохан и Хенрик (Алстед), неговиот син од вториот брак. Хенрик ја подучува неговата ќерка Карин (Дуфвениус) да свири на виолончело и тагува по неодамна починатата сопруга. Односите меѓу таткото и синот се затегнати и полни со расправии…
САРАБАНД е последниот филм на Бергман. Изворно е реализиран како телевизиски филм и продолжение на култната ТВ серија ПРИЗОРИ ОД БРАЧНИОТ ЖИВОТ по 3 децении.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст


