Сите настапи по затворената седница во парламентот посветена на текстот за договор за добрососедство со Бугарија ги потврдуваат стравувањата дека Зоран Заев во Софија прифатил текст со кој се прифаќаат сите антимакедонски големобугарски ставови. Уште на почетокот се отвори прашањата со што се согласил Заев, што е тоа во текстот што толку го возбуди имајќи ги предвид спорните точки што досега беа пречка за завршување на текстот, па и главното прашање, чиј е текстот, кој од македонска страна учествувал во подготовката имајќи го предвид кусиот период на Заевата администрација по долгиот прекин на средбите на работните групи, до тоа дали Заев воопшто е запознаен што му е понудено во замена за ситни бриселски лизалчиња во форма на поздрави од Федерика Могерини за „успех без посредници“.
Впрочем, ништо досега не остави простор за некој да помисли или барем да се праша сиот овој период на молк за тоа што цели да потпише Заев, дали воопшто имало обид за интервенција за зачувување на македонските ставови, зачувување на националните интереси, на вистината! Во таа поделба не може да се сместат ниту тие обиди за креирање на јавното мислење дека е „добро да се потпише договор со Бугарија“. И во таа насока, никој не би оспорувал текст што ќе ја унапреди соработката на сите полиња, економска, трговска, транспортна, научна, културна. Дали ќе се гради пруга, пат или ќе се отвораат нови гранични премини, или на кој било начин би се олеснила комуникацијата меѓу двата народа. И, навистина, никој и не помислува дека не треба да се градат добри односи, особено со соседите, но само доколку сето тоа, навистина, затвори определени отворени прашања, а не само да ги продлабочи и да отвори нови проблеми, особено ако се засега во достоинството и во основните човекови права, дали, навистина, се постигнува договор за заемно почитување и за рамноправност или за исполнување чисти уцени?
„Република“ во еден од претходните броеви, кон анализата за тоа што може да донесат избрзаните најави за потпишување договор, укажа дека и да се потпише, а уште повеќе ако не се потпише договор за добрососедство, македонско-бугарските односи реално ќе паднат под дебел мраз, што е сосема спротивно од посакуваниот ефект. Сега забелешките упатени од ВМРО- ДПМНЕ кон нацрт-текстот уште појасно покажуваат дека доколку, случајно или намерно, не бидат земени предвид ставовите што се поклопуваат, веројатно, со мислењето на целата македонска јавност, потпишан или не, договорот нема да заживее и дополнително ќе ги влоши односите.
Но, тоа што, сепак, загрижува, и покрај оградувањата на Заев дека работата е доведена до ратификација и обидот за споделување на одговорноста за тоа со зачестените пофалби до ВМРО-ДПМНЕ, е дека досега тој се нема изјаснето на кои „политички причини“ мислеше кога зборуваше во Софија, но и која била таа пречка што ја „отстранил“ од нацрт-текстот на договорот поради што со години тој беше „заглавен“.
Од тоа што можеше да се дознае и од Заев и од ВМРО-ДПМНЕ по затворената средба, воопшто не станува збор за „политичка причина“, туку, за нас, за пет есенцијални прашања поради негаторската бугарска, па и балканска политика кон македонството, како посебност, нација, јазик, историја, држава.
Ќе се прифатат ли забелешките…
Вистинското прашање сега, спроти Илинден, семакедонски празник, трн во очите на соседството, е дали Заев и неговиот тим ќе собере храброст да ги прифатат петте клучни забелешки што ВМРО-ДПМНЕ му ги предочи за да се избегнат непријатностите што би произлегле?
Секако, тоа се укажувањата за обврзувачките стапици, кои произлегуваат од со разликата меѓу декларација и договор, и кои може да имаат последици со години по неговото потпишување. Оттука и укажувањето дека не може да постои асиметрија, односно многу повеќе права за Бугарија и повеќе обврски за Македонија. Меѓу нив и обврски што би се негирале со Уставот каде што се предвидува обврска на државата да се грижи за Македонците надвор од неа. И, секако, најексплоатираните прашања што произлегуваат од бугарското негирање на македонскиот јазик и историја – дали македонскиот јазик ќе биде споменат само поради постоење на Уставот или тој има своја посебност независно од Уставот, како прво, а како второ, во договорот да се овозможи една поширока фраза во која што ќе бидат истакнати и дел од заедничката и дел од посебната историја на Македонија и на Бугарија и на македонскиот и на бугарскиот народ.
Вистинската оцена ја даде Антонио Милошоски, пратеник од ВМРО-ДПМНЕ и поранешен шеф на дипломатијата.
– Цениме дека следниов период Владата треба место да брза и да брка датум за потпишување македонско- бугарски договор, да брза и да постигнува подобар квалитет на текстот за постигнување на еден заемен договор што ќе значи и заемна почит на двата народа и заемно признавање на двете држави, на двете култури и заемна соработка за перспективата на Македонија ина Бугарија како соседи – нагласи Милошоски.
Претходникот на Никола Димитров, Никола Попоски, е прецизен „Потпишувањето договор со Бугарија, кое е нивно барања, треба да ги почитува и нашите барања“.
– Треба да бидеме по внимателни, ѓаволот е токму во вакви текстови и договори. Треба да се расчистат тие дилеми. Не можеме во 2017 година да оставиме некој да решава дали нѐ има или нѐ нема. За нас е многу важно Бугарија да биде пријател со нас. Ние можеме да потпишеме каков сакаме договор со Бугарија, но нема да ја постигнеме целта… Мора да нѐ почитуваат како суверена држава и пандан. Во Бугарија постои посебна чувствителност за заедничка историја, според нив, во Македонија, де факто, постојат „Бугари што не се освесетни“. Но јас мислам дека денеска е важно дека основните човекови права гласат така што ние може да се изјасниме како што се чувствуваме. Важно е дека во никој случај не може врз база на комисии некој да ја кажува историјата на нашиот народ. Не може Бугарија да ни диктира како се чувствуваме, каква националност сме и како да зборуваме. Бугарија го бара овој договор од нас како услов, за почнување преговори со ЕУ и со НАТО, но треба да имаме предвид дека договорот не е гаранција дека ние веднаш ќе ги почнеме преговорите со ЕУ. Треба да имаме согласност и од лева и од десна политичка опција. Да се постигне консензус – додава Попоски, кој потсетувајќи дека договорот е поставен како бугарски предуслов за македонска натамошна интеграција, предупредува дека „доколку тој не е напишан на начин што ќе ни даде комоција, тоа значи дека во следниот временски период Бугарија точно, или која било влада во Бугарија или кој било функционер во Бугарија, ќе може да ни поставува непринципиелни услови за отворање прво поглавје, второ поглавје, трето итн“.
…или ќе се оди „на ѓон“?
Фактот дека Заев побара заедничко разгледување на, како што самиот го нарекува, нацрт- текстот на договорот што не е финален, за да може да се создаде консензус пред негово прифаќање, може да биде позитивен, ако се спореди со тоа како почна целата работа. Но треба да се почека што сѐ ќе изроди тоа во следниот кус период за да може тој чекор да биде поздравен и договорот во јавноста да наиде на одобрување.
Меѓу главните причини за натамошен сомнеж може да се набројат неговите изјави пред посетата дека „ние сме еден народ“, како и тоа да се вели на бугарски, потоа објаснувањата во Софија за постигнат договор (по што следуваше и потврда од Димитров), како и на плановите за заедничка прослава на Илинден и измена на учебниците по историја, па сѐ до поздравот од Могерини од Брисел за тоа дека Договорот е постигнат без посредници. Тука не може да се прескокне и ставот на Заев искажан по затворената седница во парламентот, односно дека гледајќи ја „чашата полуполна“, а по сите забелешки од опозицијата, не гледа дилеми дека „се работи за две држави, два народа, два јазика“.
Сепак, најголемата стапица изостреното уво на јавноста ја препозна во посочувањето дека „заедно ќе ја спречуваме недобронамерната пропаганда доколку се појави внатре во државите“. Бугарија постојано, во овој меѓу период, од посетата на Заев на Софија досега, ги брои медиумските наслови во македонските медиуми што се однесуваа на досегашните негаторски ставови на Бугарија кон македонската историја, јазик, македонската посебност и идентитет, сметајќи ги за антибугарски. Дали тоа би значело дека таа „полуполна чаша“ ќе се дополнува со бугарски барања за замолчување македонски медиуми и ќе се забранат настапи на историчари и на дејци што ќе ги истакнуваат разликите во историските читања или бугарските антимакедонски позиции, а македонското министерство „за вистина“, како што го нарекува јавноста, ќе работи на „бреинвошинг“ (перење на мозокот) на јавноста наспроти „бреиндреинот“ на Заев, со медиумска кампања за одбрана на договорот преку платени историчари? Притоа, дали Заев ќе издејствува од Софија пензионирање на Божидар Димитров, негова медиумска изолација, како и на омаловажувањето во бугарските медиуми за Македонците „производ на коминтерната“, додека во Македонија ќе се слави „заедничката историја“ до 1945 година, на „бугарски дијалект“, кој е јазик поради Уставот?
Доколку Заев ја разбрал важноста од консензус за националните интереси, особено во пресрет на вакви значајни документи, тогаш би требало забелешките сериозно да ги вгради во документот. Само инсистирање на договор што би ја уживал сета поддршка ќе ги засили и државната и национална позиција, било пред соседите, било пред меѓународната заедница и нејзината „тешка артилерија“. Ова е и вистинскиот меѓународен тест дали Заев ќе собере сили да ја надмине политиката на сервилност по катастрофалната изјава дека Македонија е виновна за сѐ, или ќе продолжи по патот на манипулирање на јавноста. Забелешките се предочени, консензусот е на дофат, од Заев зависи како ќе постапи.
Пишува: Наум Стоилковски
(Текст објавен во 255. број на неделникот „Република“, 21.7.2017)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.