„Свесно ја избирам животната патека на куче. Ќе бидам сиромав, ќе бидам сликар…“ рекол Винсент ван Гог, очигледно не знаејќи дека ќе претставува еден од најголемите и највлијателни уметници на сите времиња и дека неговите слики ќе бидат едни од највредните уметнички дела во светот.
Веројатно поголемиот број уметници во тоа време размислувале на ист начин, а нивните дела денес се проценуваат на милиони долари.
Колекционерството на уметнички дела претставува престиж меѓу припадниците на светската елита, меѓу кои има вистински љубители на уметноста, но има и такви што тоа го прават за докажување на својата моќ. Какви и да се побудите, натпреварот меѓу нив вртоглаво им ја зголемува вредноста на уметничките дела.
Слична е состојбата и со делата на основоположниците на современото македонско сликарство и на втората генерација македонски ликовни уметници: Димитар Андонов Папрадишки, Лазар Личеноски, Димитар Аврамоски Пандилов, Никола Мартиноски, Вангел Коџоман, Димче Коцо, Томо Владимирски, Ангеле Иваноски, Ванчо Ѓорѓиески, Јоне Симонче, Спасе Куноски, Миле Корубин, Петар Мазев и Димитар Кондовски.
При посетата на Македонија, eмирот на Катар, шеикот Хамад бин Калифа ал Тани, беше одушевен од творештвото на академскиот скулптор Боро Митриќески и пројави желба да ги купи скулптурите „Коњаникот – Кузман Капидан“ и „Птици“. Скулптурата „Коњаникот – Кузман Капидан“ е изработена во 2000 година и е приватна сопственост на Митриќески, додека „Птици“ е дел од приватна колекција, а семејството не сака да ги открие сопствениците. Емирот од Катар при посетата на националната поставка во „Даут-пашин амам“ ја видел скулптурата „Коњаникот-воин“ од Митриќески и изразил желба да види повеќе негови скулптури бидејќи дрвото од кое се изработени коњите и птиците го потсетувале на пустината и сметал дека делата на Митриќески се меѓу најавтентичните скулптури во светот и носат универзална вредност. Емирот уште тогаш посакал да ги купи скулптурите за сума од 500.000 евра, но поради законските прописи што важат за приватните колекции бил спречен во тоа. Имено, ако некој предмет е приватна сопственост, за секое продавање или изнесување треба да се консултира Управата за заштита на културното наследство. Ако е многу важно уметничкото дело, прво треба да се понуди да го купи државата. Ако таа нема пари, сопственикот треба по иста цена да го понуди на приватно лице. Но, ако Комисија оцени дека некое дело е од особено значење за нашата култура, тогаш не може да се изнесе, па дури и да е приватна сопственост.
Упатените велат дека досега највисока цена што ја достигнало едно македонско дело се движи околу 30.000 евра, а сумата што на Митриќески му беше понудена (половина милион евра) можеби е највисока цена што некој уметник ја добил за своето уметничко дело.
– Дај боже сите да добиваат вакви понуди, но колку што знам, досега за ниедно дело од наш автор не била понудена ваква сума. Нашите автори повисоки цени постигнуваат дома отколку во странство – велат од одделението за движно културно наследство при Управата.
Сличен став има и Владимир Величковски, кој се потсети на една анегдота од аукција во позната француска аукциска куќа „Друо“, која работи уште од времето на Kлод Моне (1840-1926).
– На аукција беше понудено дело од Родољуб Анастасов. Понудената цена беше многу пониска од таа што делото би ја добило ако се продаде на овие простори – раскажува тој.
Десетте најскапи уметнички дела
На топ десет листата на најскапо продадени уметнички дела девет се слики, а само делото на Џакомети е скулптура:
1. „Акт, зелено лисје и биста“ на Пикасо продадена за 106,5 милиони долари
2. „Човек што оди 1 “ на Алберто Џакомети продадена за 104,3 милиони долари.
3. „Момчето со луле“ на Пикасо продадена за 104,3 милиони долари.
4. „Дора Мар со мачка“ на Пикасо продадена за 95,2 милиони долари.
5. „Портрет на Адел Блох Бауер“ на Густав Климт продадена за 87,9 милиони долари.
6. „ Триптих 1976“ на Френсис Бекон продадена за 86,2 милиони долари.
7. „Портрет на доктор Гаше“ на Винсент ван Гог продадена за 82,5 милиони долари.
8. „Забава во Мулен де ла Галет“ на Пјер Огист Реоноар продадена за 78,1 милиони долари.
9. „Масакр на недолжните“ на Петер Паул Рубенс за 76,7 милиони долари.
10. „Бел центар“ на Марк Ротко продадена за 72,8 милиони долари.
250 милиони за Сезан
На оваа листа не се вклучени уметничките дела што се продадени приватно, каде што понекогаш се постигнува дури и повисока цена. Се верува дека најскапо уметничко дело воопшто продадено е „Картаџии“ на Пол Сезан“, кое го промени сопственикот на аукција за 250 милиони долари.
Емирот од Катар, шеикот Хамад бин Калифа ал Тани, за рекордни 250 милиони долари стана сопственик на сликата „Картаџии“ од Пол Сезан. Во наддавањето за сликата биле вклучени најголемите светски трговци Лари Гагосијан и Вилијам Асквавела, а сликата ѝ е продадена на кралската династија на државата Катар, која, според доброупатените, е меѓу најголемите купувачи на светскиот пазар со уметнички дела. Водечко место за купување во династијата има 28-годишната ќерка на катарскиот владетел, која за Националниот музеј и порано избирала дела од Ворхол, Хирст итн.
Најскапите уметнички дела на кои им се губи трагата
Илјадници украдени уметнички дела лутаат на црниот пазар или собираат прав во некои магацини. Според Регистарот на загубени уметнички дела, не им се знае трагата на дури 350.000 дела во светот.
– Кога крадците ќе сфатат дека неможат да го продадат украденото уметничко дело на аукција или да добијат откуп без да бидат фатени, се решаваат да го продадат илегално – вели Крис Маринело, генерален советник на Регистарот.
– Потоа уметничките дела одат во подземјето, на црниот пазар, каде што се продаваат за 5-10 проценти помалку од нивната вистинска вредност. Сме имале случаи кога со уметност се тргува за дрога, оружје, антиквитети, меѓународна терористичка трговија – вели Маринело и додава дека кога криминалците веќе немаат опции за правење пари со уметничките дела, често ги оставаат по магацините или по приватните домови, каде што може да останат со години, пред некој да сфати за колку вредно дело станува збор.
Највредните слики што се украдени и на кои им се загубила секаква трага се проценуваат на сума од една милијарда долари, а тоа се следниве:
1. „Концерт“ на Јоханес Вермер
2. „Булки“ на Винсент ван Гог
3. „Бура на Галилејско Море“ на Рембрант
4. „Поглед на морето од Шевенинген“ од Винсент ван Гог
5. „Погледот на Овер-сир-Оаз “ на Пол Сезан
Најскапата слика на современ уметник продадена за 37 милиони долари
Маслото на платно на германскиот уметник Герхард Рихтер било продадено на аукција за дела од современата уметност за 37 милиони долари, што претставува нов рекорд за еден жив уметник. На аукцијата во Њујорк се собрани 293,6 милиони долари, а пет дела биле продадени за повеќе од 20 милиони долари.
Некои дела од современите ѕвезди Енди Ворхол и Џеф Кунс не биле продадени или биле продадени по пониска цена од очекуваната.
Највисока цена била постигната за „Орнамент VI“ на Барнет Њуман, која е продадена за 43,8 милиони долари.
Пишува: Невена Поповска
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.