Урбаните средини секојдневно мака мачат со загадувањето на воздухот и на животната средина. Се работи за глобален проблем, со оглед на тоа дека Светската здравствена организација утврдила дека девет од 10 луѓе во светот дишат лош воздух. Загадениот воздух носи и смртоносни последици. Според СЗО, повеќе од 6 милиони луѓе во светот годишно умираат поради загадувањето. Кај нас ситуацијата е посебно алармантна во зимските месеци кога за зголемување на загаденоста на воздухот дополнително придонесува греењето на дрва. Комбинацијата од издувните гасови и чадот од согорување на огревното дрво доведува до ситуација кога е опасно да се излегува надвор, посебно за децата, старите и за болните лица. И досега како никој да не знаеше или не сакаше да се фати во костец со решавање на овој горлив проблем кој ги засега сите. Но, се наѕира крајот на оваа наизглед безизлезна ситуација. Имено, субвенции за користење автомобили на струја, електрични автобуси, такси-превоз и субвенции за вградување плински уреди се дел од сетот мерки што треба да стартуваат од 2017 година, а кои треба да го намалат загадувањето во Скопје, да го подобрат квалитетот на воздухот и да ја намалат маглата која во зимскиот период се јавува во скопската, полошката котлина и во Пелагонија. Мерките, според експертите, ќе имаат значително влијание врз животната средина, но ќе значат и поволност која ќе може да ја искористат граѓаните.
– Набавката на електричен автомобил, можеби, е поголема инвестиција од купувањето автомобил на бензин, но на долги патеки е поисплатлива. Освен тоа што нема да ја загадува средината, возилото на електричен погон е поисплатливо за користење. Благотворно ќе биде и влијанието на користењето електрични автомобили и автобуси, но и вградувањето плински уреди кои се поекономични од класичните бензински или дизел-мотори. Преку поставување уреди за полнење комплетно ќе биде решен проблемот со тој аспект, па граѓаните нема да треба да се плашат дека ако купат електричен автомобил, нема да можат да го користат, односно ќе нема каде да го полнат. Според најавите, мерките нудат комплетна услуга која ќе овозможи користење возила на електричен погон. Сѐ на сѐ, идеално решение и за околината и за граѓаните – велат експертите од областа на машинството.
Експертите порачуваат граѓаните што е можно повеќе да се посветат на замената на тековните автомобили на бензинските мотори со плински уреди или, пак, да ги искористат субвенциите што ќе бидат дадени за да купат електрични возила.
За реализација на мерката за помасовно користење електрични автомобили, планирано е увозот на нови електрични возила да биде со нула проценти царина, без дополнителна акциза и повластена даночна стапка од 5 проценти. Предвидена е субвенција за купување електрично возило од 3.500 до 5.000 евра Во период од 10 години електричните автомобили ќе бидат ослободени и од плаќање на патарина, паркинг и регистрација. А, исто така, предвидено е и Градот Скопје во рамки на Јавното сообраќајно претпријатие да започне со набавка на 50 целосно електрични автобуси. Со втората мерка се предвидува субвенционирање за вградување плински систем во автомобилите. За таа цел секоја година, почнувајќи од следната година, ќе се овозможат ваучери од 300 евра за набавка на плински уред кои ќе се распределат на јавен повик секоја година.
Од мерките ќе се офајдат и таксистите.
– Со изменување на регулативата ќе овозможиме такси-компаниите што имаат само електрични возила да бидат ослободени од сите давачки кон градот што ги имаат останатите такси-компании, како и да добијат неповратни 5.000 евра грант за секое ново електрично возило што ќе го набават. Полнењето со енергија за нив ќе биде бесплатно на сите државни паркиралишта во наредните 10 години. Паркиралиштата ќе бидат обврзани најмалку 5 отсто од достапните паркинг-места да бидат за електрични возила и за нив да обезбедат приклучоци за полнење со енергија – истакна претседателот на ВМРО–ДПМНЕ, Никола Груевски, за време на промовирање на мерките.
Покрај тоа, тој нагласи дека секоја државна или општинска јавна институција и секое јавно претпријатие формирано од Владата или општините ќе биде обврзано при секоја јавна набавка на повеќе од три возила годишно, најмалку половината да бидат електрични.
Со цел да се стимулира купувањето електрични автомобили, предвидено е фазно да се обезбеди пристап до специјални полначи на енергија. Постојат брзи полначи на енергија кои целосно ја полнат батеријата на автомобилот за 20 минути и чинат околу 15.000 евра, бавни кои полнат за четири часа и чинат 1.000 евра и полнење преку обичен трофазен штекер со кој се неопходни осум часа за целосно да се наполни батеријата на автомобилот.
Со овие мерки Македонија се придружува на најнапредните земји во Европа, кои во користењето на возилата на електричен погон ја гледаат својата иднина. Во урбаните средини загадувањето најчесто е сконцентрирано покрај најпрометните сообраќајници. Поради големата фреквенција на возилата и затвореноста на сообраќајниците од двете страни со згради, доаѓа до концентрација на загадувањето и таканаречен феномен на улични клисури, и тоа придонесува за несакани ефекти по здравјето на луѓето, астма кај децата, срцеви заболувања и белодробни заболувања.
– Со сигурност можеме да кажеме дека како што ќе расте бројот на употребата на електрични возила, така ќе доаѓа до пад на загадувањето во урбаните средини. Ова е еден тренд присутен во целиот свет, и Норвешка и Холандија најавија дека до 2025 година ќе престанат со продажба на нови неелектрични возила и останатите земји во Европа ќе го прифатат овој тренд, во кој ние очигледно се приклучуваме – објасни Александар Митов, советник на премиерот за здравство.
Тргнувајќи од фактот дека поради климата и метеоролошките услови во скопската котлина, Пелагонија и во Полошката Котлина честа е појавата на инверзиони магли, овие проекти се важни за истражувањето на животната средина, за здравјето на населението и ќе помогнат при намалување на штетните гасови.
Текстот е објавен во неделникот Република
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст