Жена вози, бегај подалеку – типичен балкански коментар… Идиот, види како вози, мора да е женско… – уште еден балкански коментар. Жената возач се доживува како опасност на сообраќајниците. Но се чини статистиката се противи на стереотипот што е создаден за жените што управуваат моторни возила. Бројот на жени возачи е многу помал од бројот на мажи возачи. Но процентуално земено и бројот на сообраќајни незгоди што ги предизвикале жени е многу помал од тој што и предизвикале мажи возачи.
– Освен како пешаци и велосипедисти, денес сѐ поголем број жени активно учествуваат во сообраќајот и како возачи на моторни возила и како мотоциклисти, а некои од нив и како професионални возачи. Едноставно, статистиката во тој поглед се менува на дневна основа во насока на континуиран пораст на бројот на жени возачи. Тоа само потврдува дека перцепциите од минатото за способноста на жената како возач се менуваат и жените сѐ почесто ја преземаат улогата на возачи, меѓу другото затоа што и тоа го наметнуваат секојдневните обврски и динамиката на живеење. Поделбата на учесниците во сообраќајот по пол, можеби, и не е најсоодветна, но ако веќе правиме одредени анализи од тој аспект важно е да нагласиме дека во 2015 година од вкупно 148 лица што го загубиле животот во сообраќајни незгоди, 29 биле жени, од кои две биле возачи, а другите спаѓаат во друга категорија учесници во сообраќајот, односно патници и пешаци. Исто така, со телесни повреди во 2015 година се здобиле 5.913 лица од кои 1.887 биле жени, а од нив 258 се возачи. Оваа статистика говори дека жените помалку страдаат во сообраќајни незгоди во споредба со мажите, што наведува на тоа дека тие се поодговорни и посовесни учесници во сообраќајот во споредба со мажите – вели Ристо Манчев, секретар на Републичкиот совет за безбедност во сообраќајот.
Дамите прават помалку прекршоциИстражувањето спроведено од РСБСП покажува дека 30 проценти од жените никогаш не ја пречекоруваат максимално-дозволената брзина, 58 проценти од нив го прават тоа ретко. Додека кај мажите, таа бројка е многу поинаква: од вкупно 1.500 испитаници мажи, само седум одговориле дека никогаш не ја пречекориле максимално дозволената брзина, што е помалку од еден процент, додека околу 400 од нив или 30 проценти одговориле дека често или секогаш ја пречекоруваат максимално дозволената брзината.
– Иста е состојбата и со консумирањето алкохолот – 90 проценти од жените никогаш не управувале со своето возило под дејство на алкохол, кај мажите таа бројка е многу помала и изнесува 50 проценти – додава Манчев.
На трибината по повод 8 Март „Жената фактор на безбедност во сообраќајот“ беше посочено дека жените се добри возачи, но секако, не и совршени. На тоа укажуваат и прекршоците што најчесто ги прават тие, а настануваат поради одвлечено внимание.Тоа подразбира: зборување на мобилен телефон или пишување на СМС за време на управување на моторното возило, правење фотографии, козметичко средување за време на управување со возилото.
Сепак, вели Манчев и кога е во прашање користењето мобилниот телефон, жените се поодговорни во споредба со мажите. Слични бројки се забележуваат и кај другите појави, кои, дефинитивно, ги ставаат жените во категоријата на поодговорни и посовесни учесници во сообраќајот.Сериозен проблем е неупотребата на сигурносните појаси, особено кога се патува на кратки дестинации и во населено место. Сепак, и тука доминираат несовесните мажи возачи. 65 проценти од жените секогаш користат појас, додека оваа бројка кај мажите е значително помала – изнесува 49 проценти.
Поширок паркинг за поголема безбедност
Пошироки ленти за паркирање, полесен пристап, назнака „паркинг за дами“ – првиот паркинг-простор специјално наменет за жени, кој се наоѓа во катната гаража кај Универзитетската библиотека, крена врева. Жените се чувствуваа навредени, мажите се мајтапеа на сметка на дамите возачи. Но, причината за овој посебен простор е далеку од стереотипот дека жените се лоши возачи. Приватната компанија што ја управува гаражата има направено истражување на пазарот во тој дел од градот. Поголемиот дел од вработените во судовите, кои се наоѓаат во непосредна близина, театарот и универзитетската библиотека, се жени. Тие се и најголемата целна група на гаражата.
– Но, во Македонија, како и секаде во светот жените се плашат да паркираат во затворен простор. Стравот доаѓа од фактот што местата не се фреквентни, обично се неосветлени и се природна средина за напаѓачи (вклучително и сексуални). Затоа се наоѓаат начини како да се направат овие јавни ресурси (паркинг-местата) безбедни, но и да се привлечат жени како клиенти. Местата обележани за жени се блиску до излезите / влезовите, до безбедносните камери и веднаш до местата на осветлување. На тој начин се одговара на потребата на жената, која е посебна од потребата на мажот – изјави за „Република“ д-р Марија Ристеска, ЦРПМ.
Манчев, пак, вели дека паркирањето и возењето наназад претставуваат дел од проблемите со кои се соочуваат жените возачи, особено почетниците, но сепак практиката и искуствата покажуваат дека жените ги имаат надминато овие проблеми и дека сосема безбедно и сигурно го извршуваат и тој сегмент од процесот на управување на возилото.
– Лично сметам дека доколку има просторни можности би било добро сите паркинг-места да бидат проширени. Тоа, секако, е во прилог на сите возачи – коментира тој.
На прашањето дали како маж смета дека жените се лоши возачи, Манчев вели:
– Апсолутно не се согласувам со констатацијата дека жените, по принцип, се лоши возачи. Напротив, сметам дека се внимателни и одговорни возачи. Статистиката вели дека жените помалку прават прекршоци во сообраќајот што имаат фатални последици. Секојдневните примери, искуството и статистичките податоци тоа го потврдуваат.
Унисекс-професија
Развојот на општествените процеси и потреби ја наметна обврската жените да земаат активно учество во сообраќајот како возачи, а со тоа, со текот на времето возењето се трансформира од машка во унисекс-професија. Денес сѐ поголем број жени активно и успешно се занимаваат со професионално возење и тоа како возачи на такси, автобуси, па дури и на камиони. Иако нивниот број не е на еднакво ниво со мажите што професионално се занимаваат со возење, сепак тие што го работат тоа докажуваат дека жените имаат капацитет, знаење, можности и способности професионално и квалитетно да ја извршуваат и оваа работа. Манчев верува дека бројот на жени професионални возачи во иднина континуирано ќе расте.
– Историски, мажите, можеби, имаат управувано повеќе возила од жените, но тоа не ги прави ниту подобри ниту поодговорни учесници во сообраќајот. На крајот, би нагласил дека поделбата на мажите и на жените во сообраќајот може да се прави за одредени научни или статистички цели, но реалноста и практиката потврдуваат дека безбедноста на сообраќајот на патиштата е заедничка и поделена одговорност на сите учесници во сообраќајот, без разлика на нивната улога во сообраќајот, а уште помалку на нивниот пол, род или национална припадност. Во сообраќајот постојат само добри и лоши возачи. Совесни и несовесни – додава Манчев.
Првата жена возач е од Њујорк
Не постојат многу информации за тоа кои се првите жени возачи, но сепак, некои извори наведуваат дека првата жена возач била Геневра Маџ (Genevra Mudge) од Њујорк, во далечната 1899 година. На самиот почетокот тоа било привилегија само на богатите жени, но важно е да се нагласи дека со тоа, всушност, почнал процесот на уривање на стереотипот за жените како лоши возачи, односно, почнал процесот за докажување на способноста на жените за управување моторни возила, и покрај тоа што на почетокот физичките карактеристики на автомобилот не биле соодветни на потребите на жените возачи.
Пишува: Билјана Зафирова
(Текст објавен во 184. број на неделникот „Република“, 11.03.2016)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.