Пари за тоалетна хартија, хартија за раце, за влажни марамчиња, за течен сапун… Списоците за родителите чии деца се во училиште се големи. Се бара сѐ и сешто, од хартија, до клима-уред и завеси. Дел од родителите се лути што на почетокот на школската година мора да одвојат многу пари за работи кои, како што велат, треба да ги обезбеди самото училиште.
– На почетокот на оваа учебна година дадов 6.000 денари за средства за хигиена и за инвентар во училиштето. Имам две деца кои одат во училиште. Помалото е прво одделение. Дадовме пари за кутии за ранецот и за опремата за училиште. Исто така, плаќаме и за закачалки каде децата ќе ги ставаат јакничките. Прашањето е дали и наредната година ќе плаќаме за закачалки, со оглед на тоа што овие сега, најверојатно, ќе мора да останат во истата училница. Се даваа пари и за тоалетна хартија, хартија за раце… Само за течен сапун не плаќавме, зашто има обезбедено – вели Александра, мајка на две деца.
Таа смета дека најголеми виновници за парите кои се даваат се самите родители. Вели, има родители кои постојано предлагаат да се купи нешто – телевизор, клима-уред, завеси, музички систем, ДВД-плеер.
– Наставниците, директно, никогаш не побарале ништо. Знаат да спомнат дека нема каде да се чуваат ранците, или јакничките, по што се појавува иницијатива ние да го обезбедиме тоа. За првото дете плаќавме за дрвени плакарчиња, кои во секое наредно одделение им се префрлаат во нивната училница. За второто падна одлука да се купат картонски кутии. Имаше обид да се соберат пари за телевизор, но тоа не помина. Дел од родителите побаравме програма – што ќе гледаат децата на телевизија и зошто тој телевизор е потребен за нивната настава. По ова веќе никој не го спомна телевизорот – додава Александра.
Нашата соговорничка коментира дека условите во училницата зависат од тоа колку ќе се заинтересираат родителите, и колку тие се снаодливи. Во некои одделенија родителите успеале да најдат некоја донација, па да им донесат на учениците телевизор, озвучување, клима-уред, диспанзер за вода. Има и деца кои потекнуваат од побогати семејства, па нивните родители инсистираат да се обезбедат што подобри услови, се бараат ролетни, разновидни табли, прожектори, држачи за течен сапун и за хартија за раце.
– Во некои одделенија родителите купуваа табли на кои се пишува со маркер. Кај нас во одделението немаше таква иницијатива. Но ова со купувањето сè и сешто за во училиште не е ништо ново – коментира соговорничката.
Се чини навиката на родителите од времето кога децата им оделе во градинка останала. Тогаш добивале список што треба да купат – влажни марамчиња, тоалетна хартија, хартија за раце, пластични чашки. Со истото се продолжува и во училиште.
Злоупотреба на бесплатното образование
Но, не сметаат сите родители дека вината е кај нив и дека има родители кои претеруваат во идеите како да се подобрат условите во училиштата. Додека едни се жалат на преголемите апетити на дел од родителите со чии деца учи нивното дете, други вината ја гледаат кај наставниците.
– Дел од наставниците од училиштата, наголемо ја злоупотребуваат позицијата и го кршат концептот на бесплатно образование. Од родителите, особено на тие што имаат првачиња, уште додека се збунети и возбудени од новата страница во нивните животи им се наметнуваат различни потреби кои би требало да бидат задоволени токму со пари од родителите – мебел, завеси, ролетни, клима-уреди, телевизори, музички системи. Кај нас во училиште директно ни побараа инвентар, а родителите влегоа во дискусија за клима-уред, дрвени масивни шкафови, завеси, разни затемнувачи како вариолајт или венецијанер ролетни за прозорците, музички систем, сѐ под изговор дека е „неопходно за нормално одвивање на образовниот процес“. Се бараа и средства за лична хигиена, што пак постојано се повторува дека за тоа на училиштата им се дадени пари – вели Наум, родител на две деца кои одат во училиште.
Тој додава дека еден е проблемот што вработените во образовните институции креваат раменици под изговор дека се работи „за доброто на децата“, за што самиот не верував дека не е со дозвола или поттикнато од раководството на училиштето. Но, за него пострашен е проблемот што кога некој и ќе спомене дека тоа не е работа на родителите и на родителските совети, станува предмет на обработка од другите родители.
– Беспредметни стануваат дискусиите дека половина од мајките, на пример, не би пуштиле дете да седи под удар на клима-уред. И тука веќе не се гледа дали и колку некој е во можност да оддели од семејниот буџет. Во ова време за некого 1000, 2000 или пет илјади денари се малку, но за дел од родителите се многу сериозен товар. Сепак, за жал, се фаќаат за џеб со помислата дека „детето ќе биде подложено на подбив и ќе биде исклучено, што, за уште поголема жал, и се случува подоцна во училиштата. Дури и се оди дотаму, што тие родители се двојат од групата на „моќните“ кои сакаат да им удоволат на учителките, па и директно им се предочува кои се тие „непослушните“ – коментира родителот.
Сето тоа завршува со најдиректно и најбрутално двоење на децата кои се најневините учесници во овој процес, бидејќи дел од учениците се под многу поинаква „опсервација“ од наставничките.
– Особено што „раководството“ на советите влегува во лични врски со учителките и станува главен пренесувач на информациите и на разменетите ставови за време на договарањето. Најстрашно во нашиот случај е што откривме дека училиштето во својот буџет имало определени средства за ролетни, но тоа го одложиле бидејќи „родителите веќе почнале сами да опремуваат училница по училница“. Така, низ овој процес кој се практикува со години, ништо веќе не е „за доброто на децата“ – додава родителот со кој разговаравме.
Не давајте пари за инвентар
Родителите бараат државата, Министерството за образование и наука и општините да најдат модел и да прецизираат колкава ќе биде улогата на родителскиот совет во однос на тие „доброволни“ донации и ограничување на нивната висина.
– Мора да се земе предвид дека од година на година, висината на тие изискувања е сè поголема. Секако, тука е и проблемот дека не е и не може да биде дел од образовниот процес сѐ она за што ќе се договорат родителите. А што ако половина од родителите сакаат да платат за, да речеме, затворен базен со олимписки стандарди и на товар на секое дете да дојде „рата“ поголема од утврдениот минималец во државата или поголема од просечниот доход на самохран родител? – коментираат родителите.
Од Министерството за образование и наука пак, се децидни – пари за инвентар и за средства за хигиена не давајте.
– Согласно со Законот за основно образование, основното образование е задолжително и бесплатно и согласно со тоа, училиштата не смеат да бараат дополнителни средства од родителите за инвентар, за средства за хигиена и слично. Согласно со Законот, основните училишта се во надлежност на општините, кои од Министерството за образование и наука добиваат блок-дотации, средства наменети за тековно одржување на училиштата – велат од Министерството.
Родителите имаат право да пријават доколку им се бараат дополнителни средства за потребите во училиштата.
– Доколку на родителите од страна на наставниците и раководните лица во училиштата, им се бараат средства за одржување на хигиената или пак за канцеларски материјал, тие можат да поднесат писмена претставка до Државниот просветен инспекторат, кој веднаш по доставување на истата излегува на терен да ја утврди фактичката ситуација – додаваат од ресорното Министерство.
Сепак, родителите мора да внимаваат какви одлуки се носат на ниво на Советот на родители и на Училишните одбори. Доколку се работи за одлука што ја донел Советот на родители, државниот инспекторат е немоќен да го спречи дополнителниот трошок врз џебот на родителот.
– Мораме да напоменеме дека доколку ваквата ситуација е утврдена со Одлука на Советот на родители и Училишниот одбор на училиштето, согласно со член 165 од Законот за основно образование, Министерството за образование и наука и Државниот просветен инспекторат, нема законска основа да започне постапка против раководното лице на училиштето – објаснуваат од МОН.
Пишува: Билјана Зафирова
(Текст објавен во 160. број на неделникот „Република“, 25.09.2015)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.