Резултатите од референдумот за ГТЦ го потврдија тоа што со месеци им е јасно на добрите аналитичари, ниту една бомба не може да ја пробие личната претстава за реалноста на македонските граѓани. Таа претстава се гради со години, пред сѐ на неа влијаат личните бенефиции, квалитетот на животот во сите сфери и, можеби најважниот елемент, нивото на надеж што го имаат граѓаните. Авторот на овие редови неколку години тврди дека ниту една реклама на телевизија, ниту еден спин, ниту сите медиуми на светот, ниту едно фрлање лопата на камен-темелник на отворање нова фабрика или црква (џамија) не може да влијае врз ставот на граѓаните, како што тоа може да влијаат личниот бенефит и придобивките на луѓето околу вас.
Ние што живееме во главниот град или тие што живеат во поголемите урбани средини не знаеме какво влијание има изградбата на пат, макар тој бил широк пет метри во средина каде што асфалт немало никогаш или каде што последниот слој од тој што е ставен во 1979 година исчезнал пред десетина години. Ние што живееме во средина каде што секоја недела можеме да гледаме мечеви од Лигата на шампионите во спортската сала „Борис Трајковски“ или во новата сала во населбата Аеродром не можеме ни да замислиме дека изградба на обична спортска сала може толку многу да задолжи некого, а тој истовремено да не биде ниту вработен во државна администрација ниту да е член на партија. Доволно е само да види како по десетици години играње фудбал на ливади и на полјани неговите деца спортуваат во спортска сала која, можеби, не е најмодерна, но сигурно е сосема пристојна.
Се разбира, работите се далеку од идеални, како што е случај со речиси сите земји во Европа. Оваа влада во своите девет години направи низа грешки. Дел од граѓаните се незадоволни од многу работи во здравството, во сообраќајот, во образованието, но на крајот повторно се сведува на тоа дали тие мислат дека сега живеат подобро од претходно. Тие што до пред некоја година не можеа со години да дојдат на ред за операција за вадење перде од око, сега кога времето за чекање за таа операција се намали за десетина пати, сигурно дека ќе му ги простат на Тодоров сите други гревови, како што на Коце Трајановски ќе му ги заборават сите други забелешки кога возејќи се во нови и чист автобуси, ќе го минат Скопје за трипати пократко време од пред некоја година.
Шиптари и каури
Опозицијата се обиде да поентира на дел од контроверзните изјави на високите владини функционери, кои допрва треба да бидат потврдени дека се вистински или немонтирани. Нејзините аналитичари сметаа дека ако на аудиоснимка се пушти како еден министер Албанците ги нарекува Шиптари, ќе го зголеми гневот на најголемото малцинство во Македонија и со тоа ќе предизвика криза. Од СДСМ заборавија само едно, а тоа е дека на место каде што различни заедници живеат со векови нема тајни што мислат и како се нарекуваат едни со други. Како што не е тајна и тоа дека љубовта меѓу ДУИ и ВМРО- ДПМНЕ не е причина за заедничка влада.
Ќе излажеме ако негираме дека најголемиот дел од Македонците кога зборуваат меѓу себе, Албанците ги нарекуваат Шиптари, а Ромите – Цигани. Исто како што Албанците ги нарекуваат Македонците каури. Точно е тоа дека по Охридскиот рамковен договор голем дел од Македонците и од Албанците што на работното место се запознаа со поинакви од нив и видоа дека и тие се нормални луѓе, почнаа да внимаваат како ги нарекуваат во јавниот говор, но „на само“ ситуацијата не е сменета. Сепак, традицијата негувана со децении и со векови не може да се искорени брзо, па така „шпоновите“ (Албанци) и „шкавелите“ (Македонци) во неформалната комуникација ќе останат присутни сѐ додека не дојдат некои нови генерации кои ќе бидат имуни на историското национално наследство преполно со стереотипи и со предрасуди.
Чудно е и тоа што СДСМ не сфати дека употребата на зборот „Шиптар“ од македонските министри може да биде протолкувана позитивно од македонските националисти за кои е лицемерие што Албанците меѓусебе се нарекуваат „Шчиптари“, а други не смеат да ги нарекуваат така. Дополнително прикажување материјали од кои се гледа дека Албанците се во дефанзива пред министри на ВМРО-ДПМНЕ може да го зголеми анимозитетот на Албанците кон Македонците генерално, но и драматично да ја зголеми поддршката на власта кај обичните граѓани кои можат да помислат дека оваа влада го нашла вистинскиот рецепт за соработка со Албанците.
Настрана тоа што, ако се анализира човечки и ако тргнете од себе, ќе сфатите дека секојдневно во нашиот вокабулар имаме зборови кои се крајно несоодветни, но реално се користат, а притоа нивното значење е различно од вистинското. Најмалку десетина мои блиски пријатели или роднини секојдневно го користат терминот „педер“, а речиси никогаш тој не означува хомосексуалец. Кој е тој што ќе каже дека барем еднаш во денот не користи зборови како педер, дебел, човечиња, шиптар, циган, каур, ненормален, будала, лудак и десетина други навредливи поими кои звучат неморално, но се користат. Се разбира, кога доаѓаат од високи државни претставници, звучат шокантно и политички некоректно, но, сепак, дали за тоа ќе сносат одговорност зависи од граѓаните, а не од тој што ги пласира нивните разговори.

Погрешна перцепција за погрешни очекувања
Да завршам со уште една погрешна перцепција или политичка стратегија поврзана со Градскиот трговски центар во Скопје. По неговото пропаѓање, локалната владејачка гарнитура што го организираше воопшто не се обиде да даде реален приказ на причините за поразот, туку веднаш некој друг ѝ стана виновник. Повторно власта, за која од авион можеше да се види дека ќе го игнорира, стана виновник. Никој од Општина Центар не излезе да каже дека лошо бил планиран, дека можеби погрешно било поставено референдумското прашање, дека времето кога земјата се соочува со терористи не е баш најсоодветно за естетско-политички авантури. Наједноставно е да се каже „власта нѐ малтретира и притиска и затоа загубивме“. А, граѓаните гледаат и паметат, и кога ќе дојде време да се гласа на вистински избори, ќе се запрашаат дали луѓе што не можеле да организираат еден банален референдум можат да ја водат државата. Најстрашните оправдувања во овој контекст беа споредбата на референдумот за ГТЦ со манастирот „Свети Пантелејмон“ во Нерези, која се појави на „Фејсбук“ и, секако, споредбата со референдумот за територијалната поделба во 2004 година. Според теоретичарите на опозицијата, и сега, како и пред 11 години, ќе се случи истото сценарио – опозицијата ќе загуби, ама веднаш потоа ќе почне долгата низа победи како што ѝ се случи на ВМРО-ДПМНЕ. Целосно картаџиска логика во која губитникот постојано мисли дека нема среќа, а не гледа дека противникот ги памти картите и постојано наметнува нови игри. Да се спореди состојбата со Кичево и со Струга од 2004 година со изгледот на ГТЦ е монументална глупост, која само докажува зошто Груевски и под ваква канонада сериозни обвинувања и информации сѐ уште е во убедливо водство пред сите свои противници. Да се спореди претворањето на Кичево и на Струга во градови со доминантно албанско население, што никогаш во историјата не било, со промената на изгледот на ГТЦ е политичка трагикомедија без преседан. Застапниците на таа теза и нивните лидери сѐ уште не можат да разберат дека етничкото прекројување на двата тогаш доминантни градови со „тури – претури“ рецепти и неприродното припојување селски средини со градски е една од главните причини за сите порази што ги претрпи СДСМ во последните 10 години. Уште пострашно е што во Кичево, на пример, сега се на власт неколку илјади Албанци што со гласовите на своите сограѓани во Швајцарија, Белгија, Италија и во Германија владеат со македонското мнозинство и во самиот град, но и во целата општина. СДСМ, Жерновски и целата опозиција сѐ уште не можат да направат разлика меѓу реконструкција на еден објект и оставањето на цедило на десетици илјади Македонци во Струга и во Кичево без можност да избираат свој градоначалник. Во политиката непрепознавањето на бесот на народот обично се плаќа, понекогаш и на рати.
Пишува: Горан Момироски
(Текст објавен во 139. број на неделникот „Република“, 1.05.2015)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


