Амбасадорот на Руската Федерација во Македонија, Олег Шчербак, во ексклузивно интервју за „Република“ прави осврт на настаните што се случија во светот во 2014 година и ги изложува неговите очекувања за претстојната 2015 година. Освен за односите меѓу Русија, САД и ЕУ, амбасадорот зборува и за македонско-руските политички и економски врски при што најавува дека Македонија ќе биде дел од новиот гасовод познат како „Турски тек“, кој се очекува да биде завршен пред 2025 година.
Господине амбасадор, ова е Ваше прво интервју за нашето списание во новата година. Како Вие, генерално, ги оценувате резултатите од 2014 година на политички план и што очекувате од 2015 година?
ШЧЕРБАК: Минатата година беше период на сериозни искушенија за современиот систем на меѓународните односи. За жал, кон многуте проблеми што веќе постојат – Сирија, Иран, Блискиот Исток, порастот на меѓународниот тероризам, проширувањето на оружјето за масовно уништување, кризните појави во светската економија – се додадоа и нови предизвици.
Посебна закана претставува граѓанската војна во Украина, предизвикана од државниот удар, која веќе однесе повеќе од седум илјади животи, а, исто така, и никнувањето на фактички новата појава во меѓународната практика – терористичката држава ИДИЛ. Морам да констатирам дека сите овие големи конфликти се резултат на неразумната политика на Вашингтон и на Брисел, кои се обидуваат по секоја цена да го зацврстат своето доминирање во светската политика, да не дозволат формирање на мултиполарен светски поредок. Одбивањето на западните држави, и покрај нашите многубројни предлози, да почнат со градење на еден систем на еднаква и неделива безбедност во евроатлантскиот регион, нивниот курс на постепено освојување геополитички простор на Истокот, типувањето на сила и создавањето сѐ повеќе нови жаришта, значително ги дестабилизира состојбите во светот. Сето тоа доведе до сериозни компликации и во нашите односи со западните земји, замрзнување на соработката во повеќе области. Сметам дека таквата политика е опасна за сите и нема иднина.
Што очекуваме од 2015 година? Би сакал да верувам дека, сепак, ќе надвладее здравиот разум и место почнатата „војна на нерви“ од страна на Западот, на секакви санкции и блокади, ќе дојде конструктивен рамноправен дијалог и заемно почитување по сите прашања од светската политика. Убеден сум дека имаме можност да го промениме негативниот тренд од пред некое време, да излеземе од спиралата на конфронтација што се наметнува од страна на некои западни партнери.
За тоа е потребно напуштање на порочната логика на еднострано дејствување, на мешање во внатрешните работи на суверените држави, спротивно на Повелбата на ООН, на „двојните стандарди“, на организирање „обоени“ револуции и геополитички игри со „нулти резултат“, на обиди за прекројување на ситуацијата во различни региони според своите теснопрофитни интереси, вклучително преку употреба на насилни методи. Таквите акции водат само кон зголемување на заемната недоверба и нестабилност во меѓународните односи. Русија не е заинтересирана за конфронтација со Западот, подготвена е за соработка во сите формати и ќе продолжи да дава свој придонес за заедничко решавање на вистинските, а не на измислените проблеми, врз основа на рамноправност и на заемно почитување на интересите.
Како ја оценувате актуелната состојба во односите меѓу Русија и Македонија?
ШЧЕРБАК: Со задоволство забележувам дека, дури и во овие нелесни услови, традиционално пријателските односи меѓу Руската Федерација и Република Македонија се развиваат многу успешно. Го цениме избалансираниот и одговорен пристап на вашата земја кон многубројни меѓународни проблеми, почитувањето на нормите на меѓународното право, заложбите за унапредување на соработката со сите држави, вклучувајќи ја и Русија.
Ваквата прагматична и повеќевекторска политика овозможува поволни услови за нашата соработка и во 2015 година. Лично верувам дека во сите насоки, а, меѓу другото, и во трговско-економската и инвестициска сфера, таа има голем потенцијал. И понатаму, активно ќе работиме во функција на ефикасно реализирање на овој потенцијал. Сметам дека во новата година имаме добри основи да очекуваме суштинско зголемување на извозот на македонски земјоделски производи за Русија, успешна реализација на низа проекти од областа на гасификацијата и на енергетиката, во индустријата, интензивирање на научните, хуманитарните и на меѓурегионалните врски.
Како би можеле да ја прокоментирате анализата на „Стратфорд“, според која промената на власта во Украина и украинската криза се контраодговор на САД за ставот на Русија во врска со Сирија?
ШЧЕРБАК: Го разбирам вашиот интерес за мислењето на оваа позната приватна разузнавачка организација, која во САД често ја нарекуваат „ЦИА во сенка”. Процените на „Стратфорд“ понекогаш се многу корисни бидејќи, како што неодамна рече на шега еден од популарните стручњаци во САД, тоа што го кажува „Стратфорд“, всушност го мисли Вашингтон. Но, шегата на страна, сосема е можно дека успехот на руската дипломатија, која одигра клучна улога во решавањето на кризата околу хемиското оружје во Сирија со политички методи, можеше да предизвика незадоволство во влијателни кругови во Вашингтон навикнати да решаваат проблеми во надворешна политика со употреба на воена моќ. Сепак, сметам дека оваа верзија на шефот на „Стратфорд“, Џорџ Фридман, претставува само еден дел од многу поголем мозаик. Ако внимателно го читаме неговото интервју, во кое признава дека токму САД ја организираа промената на власта во Украина со „најнеприкриен државен удар во современата историја”, можеме да заклучиме дека формирањето на екстремистичкиот режим во Киев од страна на Американците, кои и го контролираат, претставува уште еден чекор во една повеќепотезна комбинација. Нејзината стратегиска цел е дестабилизација на Русија и спречување зближување меѓу Европа и Русија, кои имаат потенцијал за создавање нов моќен центар на сила, способен ефикасно да им конкурира на САД. Според откровенијата на Фридман, крвавата криза во Украина и расколот по таа основа меѓу Европа и Русија, поттикнати од страна на Вашингтон, имаат за цел зголемување на тензијата во Европа, дефинитивно потчинување на европските земји, давање нов здив на НАТО, активизирање на трката на вооружување во интерес на американската воена индустрија и на тој начин стимулирање на американската економија и овозможување своја хегемонија во светот.
Тоа што оваа опасна игра, која веќе го разурна територијалниот интегритет на Украина, ја дестабилизира ситуацијата во целата Европа и го доведе светот на прагот на студена војна, се чини, не го загрижува Фридман. Логиката на американската исклучителност ваквите ризици ги смета за колатерална штета, не повеќе од тоа. Да не беше Сирија или Украина, ќе се најдеше друг повод за зголемување на тензиите. Патем кажано, самиот шеф на „Стратфорд“ говори за ова без никакви скрупули, како и за тоа дека во последниве 100 години САД тргнуваат само од принципот на сопствена корист. Штета што во самата Европа сѐ уште не ги разбираат сите ваквите специфики на американската надворешна политика. Убеден сум дека порано или подоцна и Европа ќе се праша дали вреди вака, без размислување, да се поддржуваат авантурите на САД на своја сопствена штета?
Каков е Вашиот став во однос на проширувањето на НАТО на Балканот?
ШЧЕРБАК: Животот покажува дека проширувањето на НАТО, кое продолжува спротивно на сите претходни договори, ни најмалку не е во интерес на зацврстување на регионалната, општоевропска и глобална безбедност. На сите им е познато дека во целата своја историја на оваа алијанса не ѝ успеало да реши ниту една криза, додека повеќепати беше искористена за дестабилизирање на состојбите во различни делови на Земјината топка, за разурнување и уништување цели држави. Има премногу примери за тоа: Југославија, Либија, Ирак. Резултатот од 13-годишниот масовен престој на НАТО во Авганистан (со 22.000 загинати цивили), исто така, е тешко да се нарече пример за создавање мир.
Проширувањето на овој воено-политички блок, кој е агресивен по својата суштина, резултира со појавување нови линии на поделба, ја зголемува недовербата во меѓународната заедница, ја нарушува геополитичката рамнотежа и рамнотежата на сили, што претставува основа за стабилен и цврст мир. Суштината на сегашната доктрина на НАТО има за цел доближување на нивната воена инфраструктура кон границите на Русија. На некој начин можеме и да ги разбереме авторите на оваа крајно опасна идеја од Вашингтон, кои имаат егоистичка перцепција за доброто и за злото. Во случајов, вооружените сили на САД, вклучително и нуклеарните, добиваат широки можности за т.н. превентивни удари врз Русија од територија на другите земји што се членки на алијансата, и на тој начин дисперзираат ресурси на Русија во однос на возвратни удари врз територијата на самите САД. Меѓутоа, се поставува логично прашање, што добиваат европските земји од сето тоа? Според многу стручњаци, одговорот е очигледен – нивната безбедност само се намалува, ризикот за вовлекување во конфликти се зголемува, додека дополнителните трошоци за „одбранбените“ програми на НАТО значајно ќе ја оптоварат нивната економија. Се разбира, да се поддржуваат или не таквите стратегиски заложби на НАТО е избор за кој мораат да решат самите држави-членки на алијансата. Тоа еднакво се однесува и на перспективите на проширувањето на НАТО. Во тој контекст, секоја земја мора да го решава тоа прашање со оглед на своите национални интереси. Русија непроменливо ги почитува мислењата на другите земји, независно од тоа дали тоа ни се допаѓа или не.
Уверен сум дека целата меѓународна заедница само би добила доколку место проширувањето на НАТО во Источна Европа, на Балканот или каде било на друго место, нашите западни партнери би се погрижиле за создавање систем на вистинска колективна безбедност, кој би водел сметка за интересите на сите држави. Русија е подготвена за практични чекори во таа насока, се залага за суштински дијалог меѓу Евроазиската економска унија и ЕУ во функција на реализирање на проектот за „интеграција на интеграции” и за формирање единствен економски простор од Атлантикот до Пацификот, основан врз принципите на еднаква и неделива безбедност. Убедени сме дека реализација на оваа наша иницијатива ќе овозможи засилување на заемната доверба, реално зацврстување на мирот, стабилноста и конструктивна соработка.
По економските санкции, следуваше пад на цената на светскиот пазар, сега е на удар руската валута. Сето тоа сериозно ја погоди руската економија. Ги очекуваше ли Москва овие потези и имате ли подготвено одговор?
ШЧЕРБАК: Не сум веќе толку млад за да верувам во случајни негативни коинциденции. Јасно е дека станува збор за координиран удар врз руската економија однадвор. Составен дел од тој удар се и финансиско-економските санкции и шпекулативното уривање на цената на нафтата и на курсот на рубљата. Се разбира, во вакви услови ги разгледуваме сите можни сценарија. Меѓутоа, ме изненадува дека авторите на овој напад дејствуваат олку грубо и шаблонски и не го земаат предвид потенцијалот на нашата земја, нејзината специфика. Руската економија има огромни резерви, руските луѓе се креативни, не се плашат од предизвици и знаат да се борат со нив. Несомнено е дека Русија ќе излезе од оваа ситуација дури и посилна од тоа што беше претходно. Истовремено, како што се вели, во секое лошо треба да се гледа добро. До 2014 година руската деловна заедница, под влијание на митот за неповредливост на правилата на Светската трговска организација и на принципите на глобалната економија, многу малку посветуваше внимание на диверсификување на економијата и сметаше дека е порационално голем дел од производите да се набавуваат во Европа и во САД. Сега ваквите илузии, конечно, паднаа, што претставува апсолутно добро за руската економија. Таа доби моќен поттик за внатрешен развој и за зголемување на релациите со посигурни странски партнери. За Западот, ова значи загуба не само на стотици милијарди долари, туку и на голем дел од гигантскиот руски пазар.
Меѓутоа, тоа не е најважно. Посериозен проблем се долгорочните последици од антипазарните потези на нашите партнери. Наметнувајќи ги нелегитимните санкции кон Русија (да потсетам дека во согласност со меѓународното право, санкциите можат да бидат воведени само со одлука на Советот за безбедност на ОН) и бесрамно газејќи ги принципите на глобалната економија, западни политички елити, всушност, го создадоа механизмот за уривање на системот на светските економски врски, на банкарската и на транспортната инфраструктура, кој се создаваше со децении, и ја поткопаа во корен довербата кон западните институции. Која нормална земја, односно кој сериозен бизнисмен ќе пласира и плаќа нарачки во Германија, Франција и во другите земји од ЕУ или во САД кога со еден телефонски повик од Вашингтон или со прозивање од сенаторот Мекејн, и најголемите компании од овие земји одбиваат да ги исполнуваат своите договорни обврски, блокираат испорака на веќе платени производи, а банки блокираат трансакции? Кој ќе ризикува инвестиции што чинат милијарди во долгорочни инфраструктурни и индустриски проекти во оваа ситуација на правен нихилизам и на непредвидливост? Кој ќе верува на анализи и на прогнози на западни финансиски аналитичари на агенции за определување рејтинг, чиишто процени се претходно подготвена политичка порачка?
Мислам дека ова и многу други прашања во моментов се предмет за загриженост на деловните кругови во повеќе земји, кои трпат големи загуби од политичкиот авантуризам на Вашингтон и на Брисел. Русија цврсто се залага за почитување на нормите на меѓународното право, за принципите на пазарната економија и смета дека уривањето на нивните темели е крајно опасно за сите. Ваквите непромислени потези го тераат светот кон хаос и кон перманентна нестабилност.
Како ја оценувате иницијативата за нормализирање на односите меѓу САД и Куба?
ШЧЕРБАК: Овој чекор е во правилна насока. Секоја иницијатива насочена кон нормализација на меѓудржавни односи е многу подобра од чекорите кон нивно нарушување. Во текот на 50 години Вашингтон на различни начини, од обидите за директна воена интервенција до организација на атентати врз Фидел Кастро, се трудеше да ја смени кубанската влада, која беше непожелна за САД. За истите цели ги користеше најсуровите политички, трговско-економски, финансиски, хуманитарни и други санкции. Таа политика сосема пропадна и Барак Обама беше натеран јавно да го признае тоа. Се радувам дека барем во однос на ова прашање Американците почнуваат да покажуваат здрав разум. Само, за жал, на Вашингтон му беше потребен половина век за да сфати дека блокадата на Куба нема перспектива. Се надевам дека сега на Американците ќе им биде потребно многу помалку време за да ја сфатат бесмисленоста на ваквите активности во однос на другите земји. Со тоа ќе ги придобијат сите, а пред сè самите САД.
Неодамна Русија изјави дека е невозможно „Јужен тек” и натаму да се реализира во неговиот претходен формат. Што ја предизвика таквата одлука? Можно ли е новата маршрута на гасоводот да помине низ територијата на Република Македонија? Во која фаза е оваа идеја?
ШЧЕРБАК: Во текот на шест години Русија даваше сѐ што може за реализација на „Јужен тек“, кој би овозможил континуирана испорака на нашиот гас во земјите од Јужна и од Централна Европа. Со тоа тие земји, вклучувајќи ја и Македонија, не само што би ја обезбедиле својата енергетска безбедност, туку и би имале можност за купување на гасот по намалена цена. Изградба на „Јужен тек“, секако, беше од национален интерес како за Русија, така и за сите земји што учествуваа во овој проект, кои би добиле моќен дополнителен поттик за свој економски и социјален развој, големи инвестиции, илјадници нови работни места и можност успешно да ги решаваат своите опасни еколошки проблеми, кои моментно ги има во регионот.
За жал, „Јужен тек“ беше блокиран од страна на Вашингтон и на Брисел, кои, раководејќи се само со своите политички и економски интереси, извршија притисок без преседан врз учесничките во проектот. Притоа на Русија ѝ беа поставени мошне апсурдни барања: „Гаспром“ мораше на своја сметка да изгради гасовод со вредност од 18 милијарди долари, а со него би управувала само Европската унија. Бугарија, како клучна транзитна земја, се најде како најподложна на странско влијание. Таа по неколку години задржување не му даде на „Гаспром“ официјална дозвола за изградба на „Јужен тек“ на својата територија и во својата економска зона во Црно Море. На крајот на минатата година беше јасно дека „Јужен тек“, во кој Русија веќе инвестираше неколку милијарди долари, не може да остане во заложништво на геополитичките игри на Вашингтон и на Брисел. Во овие услови Русија беше присилена не само да ја промени маршрутата на гасоводот, туку и самата концепција на испорака на гасот во земјите од Источна и од Јужна Европа. Во новиот проект основен транзитен партнер е Турција, која ќе игра улога на гасовeн разводник со капацитет од 63 милијарди кубни метри, но гасоводните цевки од турско-грчката граница до Европа ќе се градат од страна на самите земји-членки на ЕУ. Исто така, се планира транзитот на рускиот гас низ територијата на Украина целосно да се премести во Турција. Во моментов е во тек преработка на сите технички и економски аспекти на проектот. Многу е веројатно дека Македонија може да стане една од транзитните земји. Би сакал да истакнам дека, без оглед на натамошниот развој на новиот проект, процесот на гасификација на Македонија, кој е веќе почнат, има доволна ресурсна база за многу години. Гасоводот, кој овде веќе функционира, може да обезбеди испорака на 800 милиони кубни метри руски гас годишно, а доколку е неопходно, оваа бројка може да биде зголемена до една милијарда и 200 милиони кубни метри. Според процените на специјалистите, тоа ќе биде доволно најмалку до 2025 година. Сигурен сум дека многу време пред тоа работите по новиот проект ќе бидат завршени.
Рускиот претседател Владимир Путин пред извесно време изјави дека никој не може да ја уништи врската што постои меѓу Русија и словенските народи во Европа. Можете ли да го надополните претседателот и да дообјасните што ќе преземе Русија за да го спречи тоа, односно до каде е подготвена да оди Москва во заштита на овие традиционални врски?
ШЧЕРБАК: Не мислам дека е возможно такво раскинување. Повеќестраните и повеќевековни врски меѓу словенските народи се премногу длабоки. Историјата памети многу обиди да се разделат Словените, да се ослабат и дури да се судрат. Но, фактот останува факт, односно во тешките времиња, и покрај некои несогласувања меѓу политички елити, словенските народи секогаш биле заедно. Нема сомневања дека така ќе биде и во иднина. Токму за тоа зборуваше рускиот претседател.
Меѓутоа, битно е да разбереме дека живееме во свет што многу брзо се менува, живееме во доба на информациска технологија, која создава уникатни, претходно непознати можности за менување на човечката самосвест. Во овие услови многу е битно сите етноси, не само Словените, да не им подлегнат на искушенијата да се растворат во глобалниот казан за топење, да научат да разграничуваат лажни и вистински вредности, да ги чуваат својот идентитет, јазик, богати национални и културни традиции. Словените претставуваат најголем етнос во „големата Европа“, дадоа истакнат влог во светската цивилизација и без словенскиот историски и културен код Европа ќе ја загуби својата разновидност, нејзиниот позитивен традиционализам и веќе нема да биде Европа. Русија претставува неодделив дел на европскиот цивилизациски простор и, секако, не е заинтересирана за таква перспектива.
Што би им посакале на македонските граѓани во новата година?
ШЧЕРБАК: Од сѐ срце на сите граѓани на Република Македонија им го посакувам истото што и на другите, односно мир, добар, стабилен и успешен развој, просперитет, сигурност во својата иднина и во иднината на своите деца.
Разговараше: Ненад Мирчевски
Фото: Александар Ивановски
(Интервјуто со рускиот амбасадор во Македонија, Олег Шчербак, е објавено во 125. број на неделникот Република, 23.01.2015)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст