Свети Никола Чудотворец е заштитник на поморците и на сиромашните, еден од најсаканите христијански светци и најголем дел од Македонците имаат слава токму на 19 декември, Св. Никола. Меѓу можните причини за големата популарност на Свети Никола кај Македонците е и тоа што огромен број цркви го носат неговото име и ја одбележуваат славата. Една од нив е и манастирската црква „Св. Никола“ во селото Шишево во Матка.
– Македонскиот просветител Јордан Хаџи Константинов – Џинот во својот напис „Јужна страна скопска“ од 21 мај 1855 година во „Цариградски весник“ за селото Шишево, а кај него стои Шешево, запишал дека е основано на реката Треска до манастирите „Свети Никола“ и „Свети Андреја“. Понатаму, запишал дека во селото има стара црква со едно кубе, храм „Свети Никола“, со славјански ракописи, како и шест цркви разорени и други старини, велат историчарите.
Средновековната манастирска црква „Св. Никола“ се наоѓа наспроти црквата „Св.Андреја“, од другата страна на езерото Матка. Теренот е тешко достапен. Таму може да се стигне само пеш, ниту со моторно возило, ниту со велосипед. Црквата се наоѓа високо на стрмните падини на кањонот Матка, од нејзината десна страна.
Според најстарите сочувани фрески, црквата, најверојатно, била изградена и живописана во втората половина на 14 век. На фасадата се препознаваат неколку сполии т.е. камени делови, остатоци од антиката, а употребени како градежен материјал при изградбата на црквата. Се претпоставува дека припаѓале на антички храм т.е. светилиште што се наоѓало во близината. Денес видливиот фрескоживопис датира од 1630 година.
Според сочуваните изворни податоци, се дознава дека манастирот за време на 15 и на 16 век претставувал силен и активен културен центар во околината на Скопје. Зачувани се имињата на тројца игумени на манастирот: Јаков, Самоил и Венјамин. Од нив, особено е активен првиот, Јаков, кој го управувал манастирот од 1630 година до 1645 година. Во негово време црквата била одново живописана, биле купени значителен број книги за потребите на манастирот и бил купен крст за олтарната преграда. Кон крајот на 19 век, како резултат на сѐ позачестените напади на локалните арнаутски банди, манастирот бил целосно запустен.
Денес, манастирот „Св.Никола Шишевски“ претставува едно од најубавите места на Матка. Има малку пишуваните извори за овој манастир, но, сепак, во еден препис на манастирски поменик се споменува дека во подигањето и во живописувањето на постарата црква помагал кралот Марко, така што може да му се припише ктиторство. Не се знае точно кој бил ктиторот и на новата црква, а се претпоставува дека лично се заложил скопскиот митрополит Симеон.
Манастирската црква се состои од две градби. Постарата првобитна градба претставува еднокорабна црква. Западниот дел е збиен, граден од камен и од тула и неговите фасади се расчленети со аркади. Во црквата „Св. Никола“ има два слоја живопис. Старите фрески потекнуваат од 14 век и се делумно откриени под живописот од 17 век. Од старите фрески видливи се ликовите на четворица свети оци на северниот и на јужниот ѕид на олтарот и двајца свети воини во наосот. Тоа се светите воини Ѓеорги и Димитрија облечени во современи владетелски одежди, со високи капи. Според досега познатите фрески од првиот слој живопис, се чини дека го изработиле двајца сликари што припаѓаат на племенско-монашката група сликари од втората половина на 14 век.
Живописот од 1630 година кој се наоѓа во втората црква, односно во припратата, е мошне добро зачуван. Во долната зона се сликани одделни светители, над нив сцени од животот на св. Никола, а во горните зони се сцените од чудата и маките на Исус Христос.
Свети Никола е една од најпопуларните и најпрославувани слави во Македонија. Многу семејства ја празнуваат оваа посна слава во чест на светецот Никола, заштитникот од несреќи, патронот на голем број куќи во земјава. Славата почнува да се празнува со вечера на 18 декември за најблиските од семејството. Пред да стигнат гостите доаѓа поп, кој ги благословува славата и семејството. Кај многу семејства празнувањето на славата се пренесува од колено на колено.
– Св.Никола е заштитникот на Прилеп. За вечера се подготвува сарма и грав, утре продолжуваме дома, повелете има уште, а потоа в град, ќе има масовно јадење сарма и грав. Дозволени се и гости. Среќен празник на сите – велат прилепчани.
– Многу семејства си имаат свој ден, свет ден или сведен, како што се вика меѓу народот, служба или слава: Петковден, Митровден, Арангеловден, Танасовден, Свети Врачи, Св. Никола, Св. Ѓорѓија и други што го празнуваат со служби, со месење обредни лебови, со носење во црквата, со гости итн., но малкумина знаат за светецот што го сметаат за свој патрон или заштитник, кој бил тој, каде е роден, во кој век живеел, за што се борел, кои се неговите заслуги за христијанството, како го завршил животот итн. Малку се знае и за симболиката на обредните предмети што притоа се употребуваат – темјан, вино, пченица, масло, свеќа, икона, вода и други. Некои се прашуваат зошто Св. Никола има два празника и летен и зимски – вели Марко Китевски од Институтот за фолклор.
– Свети Никола се паѓа во време на пост, а за посен ручек во куќата секогаш имало. Брашно за леб, кисела зелка и компир за ручек, како и ракија, а тоа било доволно да ги послужите соседите, пријателите и роднините – велат етнолозите.
Верскиот аналитичар потсетува на уште една практична причина за омиленоста на Свети Никола.
– Бидејќи во минатото овде селаните се занимавале со земјоделство, во текот на зимата времето било погодно за слави и за собирање на луѓето бидејќи немале полска работа.
Неверојатната животна приказна на свети Никола е највозбудливиот дел од сторијата за еден од првите светители. Причината за неговата популарност треба да се бара во самата личност на свети Никола, кој целото свое богатство наследено од родителите го разделил на сиромашните, старите и на немоќните. Со една торба тргнал на пат со вербата во Бога и се смета за чудотворец – велат етнолозите.
Бидејќи сакал да остане анонимен, парите не им ги давал на луѓето в рака, туку им ги ставал в џеб за да се изненадат кога ќе ги најдат. Токму од неговата добрина произлегла легендата на Дедо Мраз, кој во пресрет на Божик на децата им остава подароци во чорапите закачени на огништето.
Пишува Невена Поповска
Фото: Златко Божиновски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст