Не можам да ти кажам, ќе ти пишам на „Фејсбук“ кога ќе дојдам дома – ова е најчестиот разговор на денешните млади луѓе. Социјалните мрежи го зазедоа местото на комуникацијата во четири очи. Младите избираат разговор на „Фејсбук“, „Скајп“, „Вибер“, повозрасните се решаваат на комуникација преку е-пораки. Полесно е некому да му кажеш дека е казнет со 30 проценти од плата преку порака, отколку да го викнеш во канцеларија и да се соочиш со него. Залепени сме за компјутерите и за телефоните, па дури и тогаш кога седиме со друштво.
Дали ваквиот начин ги оттуѓува помладите? Иако поголем дел од нив се свесни за тоа, сепак и натаму го применуваат. Дури и комуникацијата со професорите, било во средно образование или на факултет, оди преку „Фејсбук“. Студентите и учениците велат дека професорите на тој начин ги информираат дека следниот ден ќе бидат отсутни, ги информираат за денот кога може да дојдат на консултации, кога е испитот, кога ќе има резултати. Често, коментираат тие, преку популарниот „чет“ се договара кога студентот да помине за да земе оценка, или се решаваат дилеми за одредена тема од испитот. Приватниот живот, комуникацијата меѓу млада двојка се сведува на „Фејсбук“ или на „Вибер“… Дури и искажувањето љубов оди во тој виртуелен свет. Погледот при изговарањето на „те сакам“ е енигма за младите.
– Сакав да му кажам на момчето со кое се гледав неколку месеци дека не можам веќе да останам со него. Едноставно, не ми е убаво. Се обидував да му го кажам тоа додека сме заедно, но немав храброст да го изговорам зборот „крај“ додека го гледав в очи. Не знам, непријатно ми беше. Тргнав кон дома и уште во автобус му пишав на „Фејсбук“ дека е крај. Така ми беше полесно – вели 17-годишната Ина.
Денеска животот се врти на интернет, на социјалните мрежи, тука е местото каде што се „здобиваат“ нови пријателства и се прекинуваат старите пријателства.
– Бев со момче неколку години, човек, кој, според годините што ги имаше треба да биде зрела личност. Но, неговите потези покажуваат нешто сосема поинаку. Откако се разделивме, првото нешто што го кажа беше „ќе те избришам од ’Фејсбук‘, да знаеш“. Тоа и го направи, како тоа да најважната работа на свет. Ме избриша мене и луѓето околу мене, со кои неколку години интензивно се дружеше. Работите се изместени веќе. Луѓето не знаат да комуницираат меѓу себе – вели триесетгодишната Марија.
Социјалните мрежи се битни во животот на тинејџерите
Интервју за работа, настап пред професор, јавно говорење, вербална комуникација – усно искажаниот збор станува минато. Младите не знаат да се изразат усно, имаат страв од зборување, имаат страв од соочување во четири очи. Луѓето се отуѓуваат од пријатели бидејќи социјалните мрежи заробуваат и личноста заборава вистински да комуницира со пријатели и станува интровертна. Несвесно почнуваме да ги напуштаме вредностите што подразбираат пријателство, почит, дружељубивост… Истражувачите велат дека „Фејсбук“ и другите социјални мрежи се многу важни во животот на еден тинејџер.
– Доказите укажуваат дека однесувањата на тинејџерите на социјалните мрежи имаат влијание врз нивните врсници – објаснува Грејс Хуанг, дел од еден истражувачки тим.
– Околу 95 проценти тинејџери меѓу 12 и 17-годишна возраст во САД имаат пристап до интернет секој ден, а околу 80 проценти од тие млади луѓе ги користат социјалните мрежи за комуникација. Многу малку е познато за тоа како социјалните мрежи влијаат врз однесувањето на адолесцентите. Нашата студија укажува дека, можеби, би било од корист да ги научиме тинејџерите за штетните ефекти на објавувањето ризични однесувања на интернет и како тие прикажувања можат да ги повредат нивните пријатели – смета доктор Томас Валенте, кој следел 1 .562 тинејџери на возраст од 15 и 16 години на нивните социјални мрежи.
Свет на една „нема“ комуникација
Виртуелната комуникација подразбира неможност да го следиш соговорникот од другата страна. Експресијата на лицето, нешто што е многу важно во една комуникација, е апсолутно отсутна при комуникацијата на „Фејсбук“. На оваа тема разговаравме со доцент д-р Сузана Џамтоска-Здравковска, доктор по комуниколошки науки, професор на новинарство и односи со јавноста на Правниот факултет при УГД – Штип.
– „Фејсбук“ и другите слични социјални мрежи, поточно кажано друштвени мрежи, имаат исклучително големо влијание врз младите, но, за жал, не толку за нивна социјализација, туку повеќе во насока на нивна десоцијализација. Социјализацијата е процес во кој индивидуите го учат начинот на живот во општеството или групата, што подразбира дружење, размена на вештини, знаења, ставови, вредности и начин на однесување преку процесот на комуницирање. Каде е проблемот со „Фејсбук“? Таму не се разменуваат ставови и мислења доколку не се работи за нешто интересно, привлечно, смешно, духовито. Поточно, ако нема нешто духовито да се каже или да се сподели нешто смешно, се губи потребата за поставување информација на „Фејсбук“! Така што, конкретно кога станува збор за „Фејсбук“, тогаш може да се почувствувате и несигурни за дружење доколку немате смешна или духовита порака. Ова е еден момент за влијанието на оваа друштвена мрежа врз младите што, секако, е резултат на новиот начин на комуницирање што го продуцира.
Директните контакти и непосредната комуникација се сведуваат на минимум. Пред себе го имаме компјутерот и некоја имагинарна слика за тоа како изгледа соговорникот од другата страна. Дури и тонот на гласот го замислуваме во согласност со добиените пораки. Се влегува во свет на една „нема” комуникација во која се губи говорот како една оптимална човечка комуникација.
Младите се исклучуваат од тоа што значи заедничко доживување. Создаваат пријатели во виртуелниот свет со кои не можат да комуницираат поинаку освен преку социјалните мрежи и да создаваат слика за тој од другата страна каква што самите сакаат да создадат. На „чет на ’Фејсбук‘“ секогаш имаат што да кажат. На маса со пријатели се молчаливи, повлечени, некомуникативни. Тие велат дека разговорите на социјалните мрежи им го поедноставуваат контактот со пријателите, но социолозите предупредуваат дека тоа не е вистински начин за остварување комуникација и дека не може да го обезбеди чувството за подлабоко поврзување, потребно за вистинско пријателство. Виртуелните разговори треба да бидат само надополнување, а не замена за реалните социјални интеракции. Професорката вели дека ширењето пријателства од една страна е позитивно, но од друга страна ваквата комуникација има и многу негативни страни.
– „Фејсбук“ и другите друштвени мрежи овозможуваат запознавање нови луѓе, здобивање нови пријатели, дури се појавува и еден своевиден натпревар кој колку „пријатели” има. Тоа, од една страна, е добро, се овозможува брза комуникација со луѓето во светот. Но, од друга страна, не треба да се заборави дека пријателството, меѓу другото, се темели и врз заедничкото искусување на моментот, врз заеднички доживувања тука – во реалноста, а не во виртуелно создадениот свет во која единственото што станува реално е осамената интеракција. Всушност, отуѓувањето, односно оддалечувањето на едните од другите, од општеството, реалноста, е осмислено од самата просторна лоцираност на компјутерски посредувана комуникација – најчесто во затворен простор, меѓу четири ѕида. Младите се свртуваат кон изолација со компјутерот в рака, а во таа осаменост често како пречка ги доживуваат и родителите – додава д-р Џамтоска-Здравковска.
Разговорите на социјалните мрежи, или популарно наречениот „чет“, сметаат социолозите, можат да го загрозат социјалниот живот. Тие треба да се користат само во неможност да го направите тоа лице в лице, или за контакт со лица што се на поголема оддалеченост. Во спротивно, ваквите разговори се смрт за тоа што значи јавно говорење и реална комуникација. Социјалните мрежи влијаат врз вкупната изградба на младиот човек, почнувајќи од формирање ставови, навики, начини на комуникација – речник и говор, како и формирање на неговиот морален и вредносен кодекс. Професорката Џамтоска-Здравковска нагласува дека интернетот и друштвените мрежи предизвикаа низа промени во сите области во општествено-социјалниот живот. Се измени начинот на размислување, информирање, комуницирање. Брзината на комуникацијата предизвикува промени во темпото на животот, начинот на однесување, вкупниот начин на живеење.
– Друштвените мрежи, со популарниот „Фејсбук“ како предводник, создадоа т.н. глобален интернет-јазик со кој комуницираат и можат да се разберат младите од целиот свет. Но, младите забораваат да говорат! Се одвикнуваат од тоа да разговараат директно со некого, да разменуваат мислења, ставови! А да не говориме за дискусии, дебати, или, пак, уште повеќе, за јавен настап или јавен говор. Масовната употреба на „Фејсбук“ од страна на младите не е во насока на негување на литературниот јазик. Се прифаќаат новоизведени зборови, кои потекнуваат од англискиот јазик, голем дел од нив се симбиоза меѓу англиски и македонски зборови. На тој начин оваа форма на пишана, компјутерски посредувана комуникација придонесе кон појава на нови зборови и фрази, кои навлегуваат во македонскиот јазик и стануваат дел од комуникацијата на младите, а брзината на комуникацијата резултира со кратенки. Фондот на зборови не оди во насока на негово етаблирање и зголемување, туку се применува формата на брзо, кратко и штедливо пишување. Така, не само што се оштетува говорната усна комуникација, туку и пишаната добива сѐ потесна форма на изразување – коментира нашата соговорничка.
Комуникацијата како предуслов за успех
Ова отвора една ново размислување. Дали е потребна обука на младите за јавно говорење. Дали, можеби, е потребно во училиштата да се воведе предмет за говорење и јавен настап. Комуникацијата на социјалните мрежи не ги подготвува децата и младите за комуникација во реалниот живот и разговорите на социјалните мрежи во никој случај не можат да бидат замена за разговорите лице в лице.
– Доколку во минатото јавното говорење се сметаше за привилегија на политичката елита, денес секој е поставен пред предизвикот јавно да настапува – почнувајќи од разни свечености, прослави, собири, па до работни состаноци, семинари, обуки, одржување презентации и сл. И самите ученици, студенти, кога ќе одговараат имаат своевиден јавен настап. Познато е дека комуникацијата е предуслов за успех на секоја индивидуа. Затоа, оваа вештина пожелно е да се негува во училиштата, понатаму во текот на студиите, преку соодветни предмети или обуки за комуникациски вештини или јавен говор и јавен настап. Не случајно денес многу истакнати компании организираат за своите вработени токму такви обуки. Причината е што секоја професија во суштината на својата реализација ја има комуникацијата и колку поуспешно ја владееме толку поуспешно ќе се соочиме со сите нејзини барања и предизвици – констатира комуникологот Сузана Џамтоска-Здравковска.
div style=”width: 520px; height: 1px; background-color: #000;”>
Пишува:Билјана Зафирова
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст