Во минатото и македонското и албанското население биле под нечија власт, секогаш се сплотувале и заеднички се бореле за ослободување од „третиот“. Но, штом била прогласена независноста на албанската држава, работите почнале да се менуваат.
Проф. д-р Катерина Тодороска е виш научен соработник во Институтот за национална историја. Таа е единствена во одделот за преродбеничкото и национално-ослободително движење во Македонија од 19 век до 1912 година, чијашто специјалност се денес мошне актуелните македонско–албански односи. На оваа тема и докторирала пред 12 години, конкретно за македонско-албанските врски од 1903 до 1913 година. Со неа разговараме за македонско-албанските односи. Нејзиното истражување открива пријателство и сојузништво меѓу двата народа, што денес е незамисливо.
Професорке, кој период од историјата, воопшто, можеме да го сметаме за зачеток на македонско-албанските односи, пријателски или непријателски?
Тодоровска: Имајќи го предвид фактот дека во историјата на Балканот постојано говориме за испреплетеност на население, на домородно и на дојденци, јас ќе си дозволам нашиов разговор, а воедно и одговор на прашањето да го лоцирам во времето на Георги Кастриот – Скендербег. Тој, како еден од најголемите борци против исламизацијата на балканските народи при напливот на османлиите на Балканот, цели 25 години успевал да раководи востанички акции, бунтови во кои речиси немало христијанско население што не учествувало.
Пред поконректно да ги разгледаме односите меѓу двата народа, дали може да дете еден општ заклучок гледајќи ја историјата – од што најмногу зависело дали односите се пријателски или непријателски?
Тодоровска: Од самите нас. Во минатото и македонското и албанското население било под нечија власт, секогаш се сплотувало и заеднички се борело за ослободување од „третиот“. Но, штом била прогласена независноста на албанската држава, и покрај нејзината економска и политичка нестабилност, уште долг период по 1912 година, односот почнал видно да се менува. Тоа што претставувало опасност по меѓусебните односи, било странското „протежирање“ на едната страна. Влијанието имало и своја цена.
До пладне Алија, попладне Илија
Колку војни воделе Македонците и Албанците едни против други, а колку заеднички (против трета страна)?
Тодоровска: Ако ги сметаме Втората светска војна и конфликтот од 2001 година, тогаш има вкупно две меѓусебни војни. Многу повеќе се тие против трети народи. Сепак, имајќи го предвид петвековниот период на османлиско владеење со македонските и со албанските територии, во овој период ги бележиме и најважните заеднички акции.
Каков е меѓусебниот однос на Македонците и на Албанците за време на Османлиската Империја имајќи предвид дека повеќето Албанци ја прифатиле муслиманската вера?
Тодоровска: Лично мислам дека за да се одговори на ова прашање треба прво да го споменеме и начинот или, потребата од прифаќањето на исламот како вероисповед во замена за дотогашното христијанство т.е. православие. Во периодот на навлегување на османлиските сили на Балканот, една од нивните првични задачи било конвертирањето на верниците во ислам бидејќи верата се поистоветувала со националноста и со имотноста. Секој што имал имот, бегови и други богати феудалци, полесно го прифаќале исламот бидејќи тоа било услов за задржување на имотот, за плаќање ограничен данок и за други привилегии. Кај населението тој процес во почетокот одел потешко, но, сепак, се остварувал со давање привилегии, како заштита од разбојништва врз фамилијата. Новата вера неретко ја прифаќал само еден од членовите во фамилијата, а другите останувале да ја практикуваат својата православна вера. Затоа кај народот често се среќавала изреката „До пладне Алија, попладне Илија“. Како и да е, факт е дека албанското население масовно го прифатило исламот, првенствено од економски причини, потоа поради фактот што муслиманите не морале да одат во војска далеку од своите домови, потоа биле вработувани во администрацијата и слично. Меѓутоа, не било заборавено претходното живеење со соседите, роднините (иако во некои фамилии едни биле муслимани, други христијани). Основата на непријателствата меѓу македонското и албанското население, на верска основа, испливало на површина со почетокот на разбојништвото, кое како професија го практикувале одредени жители, најчесто на соседни села со македонските. Но, затоа, пак, Македонците барале заштита и им плаќале на други албански групи.
(сликата горе) Илустрацијата на првата страница на весникот го симболизира заедништвото на Македонија и на Албанија. Имено, на сликата се појавуваат две девојки со расплетени долги коси (кои асоцираат на Албанија и на Македонија), фатени за раце, кои им се оковани во синџири и прицврстени со тег (кој ја претставува османската власт). Двете девојки стојат на заедничко копно, а зад нив се наоѓаат мориња. Над главите на девојките, покрај името на весникот, испишана е девизата „братство и слобода“ над која грее ѕвездата на слободата. Во заднината се исцртани ангели што им вдишуваат живот и сила, а штитот и пушката, во подножјето на сликата, ја покажуваат борбеноста на Албанија и на Македонија.
Осумнаесет сојузи
Во ерата на раѓањето на препородот во 19 век, дали и кога може да се зборува за заеднички идеи за борба против Османлиската Империја за создавање национални држави Македонија и Албанија?
Тодоровска: Како што веќе спомнавме, тоа е периодот кога македонско-албанските врски ги доживуваат своите „светли моменти“. Како показател за тоа ќе наведам неколку заеднички акции, кои, за жал, поради просторот, ќе бидат ограничени и во активностите и во важноста.
1. Стојан Везенков (1828-1897) бил еден од тие дејци, кој го внесол својот морален, општествен и емотивен залог во изградбата и зацврстувањето на албанско-македонското пријателство, во искреното зближување, поврзување и соработка на двата соседни народа, кој употребувал и конспиративно албанско име Зека Бисов.
2. Македонско-албанското пријателство и врски ги одржувал и Исаија Радев Мажовски, кој добро го говорел албанскиот јазик и имал воспоставено трајни пријателски контакти со албански патриоти. Тој е еден од најекспонираните дејци на Македонско-албанската револуционерна лига од 1887 година, која издала и проглас на албански јазик за повик на соработка со албанското население во борбата за ослободување од османлиската власт.
3. Во 1888 година бил создаден еден Албанско-македонски одбор, со цел заеднички да се борат за остварување на своите ослободителни стремежи.
4. На 25. 12. 1892 година ( 6. 1. 1893 година) во Букурешт (Романија), македонско-албанската емиграција го објавила првиот број на весникот „Албано-Македонија“, кој е карактеристичен по цртежот на насловната страница.
5. Во Лондон во 1893/94 година бил направен обид за формирање заедничка лига, која претставувала нов момент во развојот на македонско-албанските врски. Оваа лига, за разлика од претходната, се викала „Национално-централна албанско-македонска лига“.
6. Кон крајот на 1898 година во Атина било формирано друштвото „Албано-Македонски силогос“.
7. Македонско-албанската соработка во Софија била најинтензивна, а од неа произлегол и еден предлог-проект за автономија на Македонија и на Албанија од 23 февруари 1899 година, составен од 23 точки.
8. Во 1902 година „Националната македонско-албанска лига“ од Лондон ја зголемува својата работа, кога нејзиниот Извршен комитет издал еден проглас или апел, кој од активностите на Лигата – Стеван Дамчев и Јашар-бег бил дистрибуиран во места населени со Албанци и со Македонци. Лигата подготвила проект за автономија на Македонија, Албанија, Стара Србија и на Одрин, составен од 12 члена.
9. На 10 мај 1902 година излегол првиот број на органот „Л’ Аутономие“, од кој излегле пет броја. Весникот излегувал двапати месечно, со мото Македонија на Македонците, Албанија на Албанците. Според програмата „Нашата цел, нашите идеи се добивање автономија на Албанија и на Македонија и формирање царинска унија на сите соседни мали земји Црна Гора, Србија, Бугарија и Грција. Сите овие земји имаат потреба од нас и ние од нив. Таа царинска унија, која би можела да се вика Балканска конфедерација, ќе им даде на Србија и на Бугарија пристап на море, на Грција богатите рамнини на Македонија. И место Македонија и Албанија да бидат постојано жариште на непријателства би можеле да станат извор на богатство, на богата економија на соседните земји“.
10. Имајќи ги предвид разликите што постоеле меѓу Македонците и Албанците, како на пример религиозните, Македонската револуционерна организација си поставила задача, да дејствуваат среде албанскиот народ во правец на негово придобивање за ослободителното дело. Притоа биле користени старите семејни пријателства меѓу македонски и албански фамилии. Кон крајот на 19 век во Македонија со голем замав се создавале револуционерни комитети. Овие комитети, преку нивните водачи, комитите – Петре Чаулев, Ринко Џамбазовски, Коста Лештар и други, одржувале врски со патриоти од албанскиот народ во Поградец. Преку овие контакти биле зацврстувани старите семејни пријателства и се создавале нови. При еден престој во Албанија биле воспоставени врски со албанската чета на капетанот Кајо Бабиена. Македонските револуционери имале свои бази во домовите на Албанци христијани и муслимани, како Коци Спири, Наки Тиарс, Кол Тала, Аслан Минароли, Риза Минароли, Косу Орхан-бег и други.
11. Шефќет Аголи во 1901 година запишал: „Во тоа време во преспанската зона немаше албански чети што војуваа за да го урнат ропството, поради тоа барав да влезам во македонските чети. Во ова време Македонците беа организирани добро и убаво ѝ вршеа на турската влада опширна и отворена војна… Михо Лахо ме поврза со една македонска чета каде што и тој самиот беше комита. Во македонската чета имавме целосно братство комита со комита, многу се сакавме. Забележував дека Македонците многу ја ценеа машкоста, јунаштвото и бесата на Албанците”.
12. Покрај пријателски, биле создавани и врски со бракови. Така, Албанецот Коли Тоди, зет на рибарот Коста Каневче, потоа Коци Спири, роднина на учителот Коста Лештар од Поградец, Томаќи, шура на Марко Томче и други, вршеле разни услуги и набавувале оружје за Организацијата.
13. Албанците, како доставувачи на оружје биле многу доверливи и доследни. Тие биле активни во Гостиварско, Тетовско, Дебарско, Охридско, Струшко, Костурско, Леринско итн. Во леринскиот крај албанските христијански села Негован, Белкамен, Елеово, како и муслманското албанско село Пешевица, биле пријателски расположени кон македонските патриоти, ги прифаќале нивните чети и го помагале нивното дело. Особена верност кон македонското револуционерно дело покажувале селаните од муслиманското село Плешевица. Така, Суљо – Али-ага поради својата верност кон Организацијата бил поставен за шеф на разузнавачката секција на територијата на соседните села. Суљо – Али-ага, во соработка со својот роднина Осман, кој бил капетан во османската војска и одговорен за муницијата што доаѓала во Лерин, ја снабдувале Организацијата со оружје и со муниција. Притоа, за една пушка со еден штик и двесте патрони биле плаќани три турски лири.
14. Како особен активист во работата на Организацијата во Охридско се смета Белул Ариф Наѕак, кој за својата револуционерна активност од одборот за доделување илинденски пензии при президиумот на Народното собрание на НРМ добил илинденска пензија. Според сеќавањето на Наѕак, преди востанието, во востанието 1903 година и след востанието, като илегален борец во четата на Деана, П. Чаулев, Стефан Алабакот и Петре Лесов.
15. Продолжување на македонско-албанската соработка меѓу емигрантите бележиме во 1904 година, кога во Виена било формирано Хуманитарно албанско-македонско друштво. Како потписници на основачкиот акт на ова друштво ги среќаваме Цветко Х. Фортуниќ, Хил Моси и Петер Каранфилов. Уште при основањето било објаснето „нашето друштво ниту претставува некаква австриска политика, ниту, пак, е некое политичко дело, туку е едно хуманитарно друштво, кое со политиката е поврзано само толку што е против секаква политика“.
16. Во Виена, во јуни 1908 година бил формиран таканаречен Албанско-македонски комитет. Комитетот бил раководен од влијателни личности, како што бил гроф Александар Икономов и Ѓерѓ Пекмези.
17. Пред почетокот на Втората балканска војна, во јули 1913 година, Јане Сандански, заедно со Стоју Хаџиев, заминале во мисија во Албанија, по налог на Фердинанд. Нивната задача била да преговараат со албанските раководители за заедничко дејствување на Бугарија и на Албанија во случај на нова војна, овој пат, меѓу сојузниците, поточно против Србија. За таа цел, не биле обезбедени доволно средства за трошоци, поради што Јане бил принуден лично да се задолжува. Јане имал задача во Албанија да се сретне со познатите албански водачи Бајрам Цури и Исо Булетина…
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст