Новиот светски поредок требаше да се базира на толеранција, разбирање и почитување на различностите, и, секако, почитување на човековите права. Но, на т.н. реални шоуа на светските телевизии, кои може да се следат со македонски превод, доминираат емисии на кои јасно и гласно се исмеваат тие што и делумно се поразлични. Наметнатата отвореност се претвори во униформираност и потполна нетолеранција кон сè што има барем малку поинакви поимања за начинот на кој сака да живее.
Таа лажна отвореност и менување на свеста кај јавноста е одлична подлога за наведување и предизвикување бес и насилство кон поинаквите до степен на озлогласениот џихад. Но, ако Западот и културниот империјализам ви изгледаат далечни, доволно блиски се средствата што ги користи домашната политичка опозиција во своето дејствување. Слична на телевизиските сапуници – хит на светските телевизиски станици.
Далечински управувач на мислењето
Триесетгодишна професорка на факултет од САД не обрнува големо внимание на „светот на модата“. Следејќи го текот на својата професионална определба, гледа тоа што го облекува да биде во склад со потребите. Секако, во таа насока се и фризурата, очилата и чевлите. Шминката и тоа што се истакнува како најпогодно, сексапилот, таа ги заменила за духовно и професионално воздигнување.
Но, не, нејзините пријатели ја пријавуваат во ТВ-емисија, во реално шоу, во кое дваесет поротници ја дефинираат како неугледна, непривлечна, несексапилна, жена што никој не би ја погледнал или вреднувал. Нејзиниот шок го надополнуваат водителите кои велат дека затоа е сама и затоа ја напуштил долгогодишниот свршеник.
Погодувајќи ја емотивната линија во карактерот – осаменоста, професорката за момент ги напушта сите вредности на нејзиниот живот и се подложува на комплетна измена. Гардероба, операции на очи, заби, движење, шминка. Манекенството ја замени науката, високите потпетици ги заменија книгите, а голите коленици и длабокото деколте научните теории. Униформираниот секс ја замени научната мисла. Професорката со солзи-радосници ги слуша новите критичари од улица – сега е прифатена од околината, сега не се разликува од другите, сега и семејството не се „срами“ од неа затоа што била посветена на науката, а не на вредностите на медиокритетското американско општество.
Таквите телевизиски емисии земаат сè поголем замав. Навидум невината агресија шири сè поголема нетолеранција кон „поинаквите“, кон оние што имаат поинаков став или начин на живот, или, поточно, кон тие што сакаат да ги зачуваат автентичните вредности. Таквите емисии само ја потковуваат јавноста, односно градат потполна нетолеранција кон тие што имаат барем трошка поинаков начин на прифаќање на светот околу себе. И сè би било толку едноставно и наивно доколку потоа таа убеденост во исправноста на начинот на живот во западната демократија не е во спротивност со основата на демократијата – почитување на тие што размислуваат поинаку.
Културниот империјализам во политиката
Коренот на медиумското креирање на тоа што е, а што не е исправно лежи токму во градењето на културниот империјализам кога западната страна – победничка во Втората светска војна – влезе во судир со другата победничка страна – источниот блок, преку зони на влијанија и наметнување на својот начин на живеење. Првично преку музиката и сода-пијалаците, зоната на влијание и наметнување начин на живеење преку мас-медиумите се креираше и со ликови како вселенецот Алф или капиталистичките империјалисти од американскиот Тексас. Тие набргу беа заменети со серии во кои најтранспарентно се нагласуваат двајцата мажи-соседи кои одгледуваат дете, притоа како случајно се промовира отпуштена атмосфера која ја создаваат лесните опојни дроги.
И пак случајно, откако домашната (западна) јавност ја поприми таа слика на современото општество, истополовите бракови и марихуаната беа легализирани во САД, а бранот ги зафати и западните општества. Всушност, матирани од светската криза, западните економии мораа да покажат пред гласачите исправност и напредност на „својот начин“. Притоа да се креира нова прогресивна визија во светот наспроти темите како што се крах на берзите за недвижнини, банкрот на некогаш најголемиот центар на американската автомобилска индустрија, ново воено „заглавување“ на Блискиот Исток.
Темите како демократија и човекови права, со акцент на семејните вредности, доминантни во осумдесеттите и во деведесеттите години на минатиот век во САД го доживеаја врвот со изборот и реизборот на првиот афроамерикански претседател. Наметнатата итност од покажување цврстина на општеството не беше потребна многу за толеранцијата – инаку основа на либерализмот и демократијата – да биде заменета со агресија. Наместо семејните вредности, сега на медиумите се доминантни агресивноста кон различностите на „американскиот начин на живот“ како модел на современата цивилизација и вредности. И тоа мора да се почитува и вреднува без никаква дебата или поговор во насока на зачувување на различностите или на спротивставените мислења. И повторно – основата на демократијата.
Во економски исцрпената Европска унија таквите трендови, веќе испитани на американски терен, само се копираат без притоа да се земат предвид културните вредности на секоја држава одделно. Целосно згаснатиот отпор, на пример францускиот, пред налетот на глобализацијата, сега дозволува копирани законски решенија. Иако насилството со кое се наметна таа волја е пресилно за какво и да е спротивставување со поголем ефект, резултатите од изборите за составот во Европскиот парламент и вртењето на грбот на неофицијалната европска химна може да се разберат и како нов ветер и кон овие прашања.
Либералната нетолеранција во Македонија
Македонската опозиција во налет на безидејност со петни жили сака да се прикаже како носител на прогресивните идеи кои доаѓаат од надвор. Така, во спротивност на општоприфатените вредности на граѓаните во Македонија, со агресивни налети се спротивставува на политиките на конзервативност. И на сè што е традиционално, исконско, што е волја на мнозинството. Речникот што се користи во комуникацијата не оди подалеку од режим, отпор, талибанство, но и низа други погрдни зборови кои, доколку се наведат, би го девалвирале овој текст. Се исмеваат семејните вредности, се негираат поддршката на семејството, стимулациите за брак, за поддршка на многудетни семејства, за законска рамка за абортирањето, за сопирање на негативната стапка на раст на популацијата.
Но, токму истиот речник се користи и кон тие што ја поддржуваат оваа политика за да се застане спроти „белата чума“, а не се дел од јавниот живот. Агресивност и исмевање на нивното почитување на традиционалните македонски вредности и начин на живеење. Агресивност и исмевање со кои се посакува ефектот како кај професорката на почетокот на овој текст. Всушност, отсуството на дебата во Македонија се темели токму на таа агресивност и арогантност на самонаречените прогресивци за сето она што е различно и поинакво од тоа што доаѓа од надвор, а на што треба да му се потчиниме без поговор.
Македонскиот традиционален брак како заедница меѓу еден маж и една жена наскоро ќе стане уставна категорија. Како што постои во повеќе највисоки законски акти во светот, со нагласена заштита од дискриминација на луѓето со различна сексуална ориентација или на оние кои не би сакале врската да ја дефинираат како брак. За да помине во Уставот, ќе бидат потребни гласовите на две третини од пратениците во Собранието.
Законското решение во ваков налет се чини недоволно. Додека пред повисоките судски тела се поставени законските решенија што произлегоа од претходно наведените политики, математиката е проста. Бракот меѓу маж и жена станува уставна категорија за да ја рефлектира реалната волја на јавноста во Македонија. Доколку некој во иднина сака да ја измени, за тоа повторно ќе му треба поширок консензус од јавноста. Законското решение ќе може да се смени само со четириесетина гласови. Доколку остане само на таа бројка, нема да ја одразува реалната волја на јавноста, туку само налетот на агресивните „прогресивни“ политики. И да, за да се заштитат токму почитувачите на семејните вредности, а се подложени на терор.
Следува период кога низ светот ќе почне да се озаконува слободното носење оружје, онака по американски терк. Само дали и за тој тренд ќе се покажува иста желба и агресивност?
(Пишува: Наум Стоилковски
Текст објавен во 97. број на неделникот „Република“, 11.07.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.