Мајските избори за Европскиот парламент, најверојатно, ќе бидат пречекани со апатија низ целиот континент, а многумина од тие што гласаат, ќе го сторат тоа имајќи ги предвид националните прашања или ќе ја искористат можноста да го осудат целокупниот проект за таква Унија. Се очекува дека изборниот резултат ќе биде одлука на само мал дел гласачи од големите земји-членки, кои би ги претпочитале централнолевичарските и централнодесничарските европски партии. Тоа, генерално, значи дека законодавната агенда на Брисел не е целосно урната иако до Европската комисија ќе има неколку импликации. Најлошите последици ќе се почувствуваат на национално ниво, каде што партиите кои се далеку од политичкиот тренд, најверојатно, ќе ја искористат пригодата во мај да го издигнат својот профил и да генерираат моќ во својата држава.
Европските парламентарни избори се закажани од 22 до 25 мај низ континентот. Тие се случуваат во момент кога Парламентот е помоќен од кога и да е, со волја да ја предизвика Европската комисија, извршната рака на Европската унија. Меѓутоа, изборите ќе бидат пречекани и од евроскептиците низ континентот, за кои е дискутабилна самата легитимност на Парламентот. Оваа легитимност, изразена според изборниот одѕив, е најниска досега.
Изборните резултати ќе имаат големо влијание на ЕУ во критичен момент, посебно врз одлуката за следниот претседател на Европската комисија. На изборите во 2014 година главните парламентарни групи – централнодесничарската Европска народна партија (ЕПП), централнолевичарската Партија на европски социјалисти (ПЕС) и централната Алијанса на либерали и демократи за Европа (АЛДЕ) – номинираат кандидати за претседател на Комисијата (сегашен претседател е Хозе Мануел Баросо). Тоа, пак, ќе влијае врз тоа кој ќе биде следен претседател на Советот (моментално е Херман ван Ромпуј) и кој ќе биде висок претставник за надворешни работи и безбедносна политика (моментално Кетрин Ештон).
Важни теми што ќе одлучуваат на изборите
На огромно разочарување на Брисел, малкумина Европејци би го дале својот глас за програма која предвидува сеевропска партија. Факт е дека многу Европејци нема да излезат на гласање, а тие што ќе гласаат, најверојатно, ќе гласаат имајќи ги предвид националните фактори. Следните теми ќе бидат од огромно значење:
– Конкретните национални прашања, најверојатно, ќе имаат најголемо влијание врз одлуката за кого гласачите ќе го дадат својот глас. Динамиката во шесте најголеми земји – Германија, Франција, Италија, Обединетото Кралство, Шпанија и Полска – кои ќе имаат 421 од вкупно 751 пратеник во следниот Европски парламент – ќе биде одлучувачка.
– Многумина ќе го искористат своето право на глас само за да искажат негативна осуда на ЕУ во целина, со тоа што би гласале за антиевропските партии. Светската финансиска криза од 2008-2009 година и кризата со еврото, која следуваше потоа, го зголемија бројот на противници на ЕУ во многу земји. Тоа создаде клима за екстремистичките групи да добијат поголема јавна поддршка, особено екстремната десница.
– Постои и генерациски елемент, посебно во Јужна Европа, каде што невработеноста кај младите под 25 години е на рекордно ниво и многу од нив се принудени да емигрираат во побогатите северни земји за да бараат работа.
– Кризата во Украина би имала одредено влијание врз тоа како луѓето ќе гласаат иако од поголемите земји што имаат најголем број пратеници во Европскиот парламент во Брисел, кризата во Украина би била одлучувачки фактор само во Полска.
Кој ќе победи?
Тешко е да се предвиди изборниот резултат за парламент со 751 пратеник и со гласачи во 28 земји. Според анкетата на „Воутвоч“ (Votewatch) од 23 април, ЕПП ќе освои 217 места, ПЕС – 208, а АЛДЕ – 63. Тоа е слично со останатите неодамнешни анкети, според кои ЕПП ќе продолжи да биде најголема партија, но со значајно помала поддршка од таа во сегашниот Парламент, додека, пак, поддршката на ПЕС ќе биде во благ пораст.
Во некои од поголемите земји, особено во Обединетото Кралство и во Франција, партиите кои се десноориентирано во поглед на ЕПП, уживаат голема моќ и имаат одлични изгледи. Меѓутоа, во други земји, како, на пример, Шпанија и Германија, екстремнодесничарски групи речиси не постојат, што значи дека моќта на екстремната десница во следниот Парламент, најверојатно, ќе биде ограничена. Во Полска, пак, кризата во Украина како да ја зголеми поддршката за владејачката партија Граѓанска платформа (ПО), која припаѓа кон ЕПП. Во Италија, Движење 5 ѕвезди (М5С) има добри можности за успех и раст на поддршката од 25 проценти, која ја доби на општите избори во февруари 2013 година.
Меѓутоа, иако М5С е популистичка и евроскептична партија, која е против поредокот на ЕУ, не е екстремно десничарска. Значи, дури и да испрати значаен број европратеници во Брисел, мала е веројатноста дека ќе пронајдат сличности со многу други протестни партии во Парламентот.
На изборите во 2009 година, 12 од 15 најголеми земји-членки имаа одѕив под просекот на ЕУ. Тоа сугерира дека резултатите од изборите ќе зависат најмногу од група мотивирани гласачи од најголемите земји. Со оглед на доброорганизираната и пространа партиска машинерија и дисциплината на централната десница и на централната левица во овие земји, главно, ЕПП и ПЕС ќе имаат поголема предност пред помалите партии. Се чини дека централните и проевропските партии ќе си го задржат мнозинството во структурата на новиот парламент.
Некои загрижувачки последици за домашната политика
Иако не се очекува екстремната десница да добие доволно места во новиот парламент и да има значително влијание врз законодавната агенда, сликата може да биде различна во некои поединечни земји-членки. Позитивниот резултат на некои екстремнодесничарски партии, како Независната партија на Обединетото Кралство (УКИП), францускиот Национален фронт (ФН) и холандската Партија за слобода (ПВВ), би ја зголемил нивната важност, притоа создавајќи силен импулс кон добар резултат на националните избори. А, пак, поголемата важност за овие партии би ги поттурнала централнодесничарските (и можеби и централно-левичарските) партии во овие земји кон десницата околу прашања, како, на пример, имиграцијата. Може да се тврди дека ова се има случено, барем во Велика Британија и во Франција. А, особено добриот резултат на италијанската политичка партија M5С може да изврши понатамошен притисок врз Владата да оди против фискалните цели на Европската комисија.
Последици за Европската комисија
Сѐ уште постои шанса дека земјите-членки нема да ги земат предвид резултатите од парламентарните избори при изборот на следниот претседател на Комисијата. Сепак, ние веруваме дека е многу веројатно оти следниот шеф на Комисијата ќе биде или кандидатот од ЕПП, Жан-Клод Јункер, или кандидатот од ПЕС, Мартин Шулц. Ќе биде особено тешко да се игнорира Шулц доколку победи ПЕС. Како шеф на Европскиот парламент, тој се покажа како многу способен оператор во коридорите на бриселската бирократија. Нашето мислење е дека од нив двајца, поголема е веројатноста дека Шулц е тој што би ја размрдал статус кво состојбата. Познато е дека тој фаворизира поголем федерализам и не се плаши од соочување со владите во поголемите земји-членки, вклучувајќи ја и Германија, неговата родена земја. Жан-Клод Јункер повеќе би претставувал продолжение на актуелната ситуација, каде што поголемите земји-членки ќе продолжат да имаат големо влијание врз водењето на целокупната политика. Еден одреден тип промени под водство на Шулц може да значи и промена на строгоста на Комисијата. Шулц веќе бара попуштање кон француската цел за намалување на буџетскиот дефицит. Тоа би можело да создаде тензии меѓу Комисијата и некои членови на Советот, со оглед на противењето за олеснување на целта за намалување на буџетскиот дефицит од страна на земјите како Германија и Финска.
Последици за Европскиот парламент
Главно, очекуваме умерените и проевропски партии да го задржат мнозинството во Парламентот, што би требало да придонесе евроскептичните партии да не бидат во позиција да ја нарушуваат законодавната агенда во голема мера. Ако партиите што протестираат се покажат во подобро светло од тоа што се во моментов, тоа ќе создаде посериозни проблеми врз креирањето на политиката во Брисел. Сепак, дури и не се случи тоа, постои добра шанса дека овие групи, едноставно, ќе ги искористат резултатите од парламентарните избори за да ја зајакнат нивната порака на национално ниво, со оглед на недостигот од видливост од страна на членовите на Европскиот парламент од повеќето земји-членки. Шансите на евроскептичните партии да формираат силен и обединет фронт и да се обидат да ја креираат политиката во Брисел се минимални. Откако ќе се сместат во новиот парламент, тие, веројатно, ќе дознаат дека во многу случаи нивните разлики се поважни од нивните сличности.
(Пишува: Ненад Мирчевски
Текст објавен во 90. број на неделникот „Република“, 23.02.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.