Македонскиот продуцент Владимир Крстевски работел на многу светски познати филмови. Неговото студио е сместено во филмскиот град Бојане во Бугарија. Неодамна работеше на италијанскиот филм „Индекс зеро“, а наскоро на Македонија ќе ѝ подари опрема за архивирање, со што, како што смета тој, Македонија ќе стане регионален центар за реставрирање филмови.
Зошто се решивте да донирате опрема за архивирање и дигитализирање на Македонскиот филмски архив?
Крстевски: Сметам дека работата на Кинотеката на Македонија преку реставрирањето и архивирањето на македонскиот филмски архив е од исклучително значење за нашата држава и народ. На дел од тие филмски записи е документирана нашата историја од почетокот на минатиот век до ден-денес. Од друга страна, процесот на дигитализација на националните филмски архиви не е веќе само индивидуална потреба на државните филмски архиви, туку и директива, односно препорака од ЕУ. Од тој аспект, државите што имаат опрема за дигитален трансфер, т.н. телекина, се во поповолна позиција, односно можат побрзо, поквалитетно и поевтино да си ги дигитализираат своите архиви, за разлика од тие што немаат таква опрема. Згора на тоа, реставрирањето на материјалите се случува дома, па ризикот од евентуални транспортни штети е сведен на минимум. Да не заборавиме дека во некои случаи, сепак, се работи за ленти стари и по повеќе од 50 години. Понудената соработка подразбира инсталирање телекино со висока резолуција (со комплетна придружна конфигурација), донација во делот на обработка и реставрирање на македонскиот филмски архив, и партнерство во комерцијалното работење кон трети пазари. Како Македонец, навистина, би сакал конкуренцијата во смисла на квалитетот на реставрирањето да се изгради на толку висок степен што ќе ја направи Македонија препознатлива како регионален центар за реставрирање филмови. Квалитетната опрема е предуслов, но, секако, не помалку важна е и инвестицијата во квалитетен кадар, и тоа е тоа што би претстоело како предизвик во следниот период. Лично сметам дека оваа институција работи одлично,особено во последните години. Интензивно работи на својот развој и, секако, тоа е еден од мотивите за понудената соработка од моја страна. Во последните четири години реставрирањето ми беше спореден бизнис и од досегашното искуство сметам дека доколку добро се конципира, тој бизнис може да биде профитабилен со оглед на фактот што во скандинавските земји, на пример, тој процес е многу скап и тие се во постојана потрага по поевтин, а висококвалитетен сервис. Македонските филмови досега беа праќани надвор од земјава. Во случај сето тоа да го правите дома, трошоците се сведуваат на минимум. Значи, речиси за 90 проценти се помали отколку во првиот случај.
Колку изнесува таа донација?
Крстевски: Вредноста на целата конфигурација изнесува околу 1.000.000 евра.
Имате ли информации дали земјите од регионов поседуваат таква опрема?
Крстевски: Јас имам слично телекино во Бугарија, но со послаби карактеристики и работи за префрлање филмови кои се снимаат во актуелниот момент. Таму многу се снима, особено американски продукции со високи буџети, кои во добар дел се на лента и се префрлаат на таа опрема.

Колку новиот закон за филм би ги привлекол странците да снимаат во Македонија?
Крстевски: Ги поздравам измените во Законот за филмска дејност и сметам дека со нивното донесување, дефинитивно, се создадени многу добри услови за развој на квалитетна филмска продукција. Со оглед на фактот што во последните десет години основниот мој бизнис е давањето комплетен филмски сервис (од сценарио до филм) на странски продукциски куќи, за мене, а од аспект на конкуренцијата во смисла на привлекување на таквите компании, е посебно важен стимулативниот дел кој се однесува на даночните олеснувања. Тоа е многу важна предиспозиција за градење сериозна понуда на Македонија како дестинација за снимање, како на пазарот на високобуџетни, така и нискобуџетни проекти. Значи, со тоа Владата создаде услови за квалитетен и брзорастечки пазар во оваа сфера, а, секако, сега останува филмската фела во земјава да работи на професионално усовршување за да одговори на предизвиците и спецификите што ги нуди квалитетниот филмски сервис. Различниот тип структура на една американска, италијанска, руска или индиска продукција, во споредба со македонската, во случај на филмски сервис, подразбира прифаќање на нивните норми и стандарди, а пред сѐ прифаќање на системот на планирање, отчет, финансирање итн. За среќа, по мое мислење, Македонија има доволно професионалци и од тој тип луѓе, кои дел од своите искуства ги стекнале токму во вакви продукции во Бугарија, Хрватска, Словенија. Луѓе како Јани Бојаџи, Саше Кузмановски, Јане Ќортошев, Горан Поповиќ и ред други се, според мене, од непроценлива важност во спроведувањето на новиот посакуван филмски амбиент. Значи, успешноста на измените зависи од синергијата на компетентните луѓе во државните институции, кои ќе ги контролираат, стимулираат и креираат условите за продукција, и професионалците на терен, кои ќе покажат дека во земјава постои продукциски капацитет што ќе го спроведе тоа на дело.
Тоа е најдобриот закон во регионов, многу поконкурентен во смисла на привлекување странски продукции за разлика од другите држави. Со оглед на тоа што сѐ уште не е избран директорот на агенцијата за филм, која треба да го спроведе, се надевам дека и таму ќе дојдат компетентни и креативни луѓе кои ќе го спроведат професионално и практично. За странците е исклучително важно во агенцијата да препознаат партнер, кој креира услови тие да се чувствуваат сигурно, да го разбира нивниот начин на мислење и, во крајна сметка, да им го гарантира даночното олеснување за да се вратат со друг филм во Македонија.

Се најавува изградба на филмски град во Македонија. Која е придобивката од тоа? Ќе се крене ли нивото на професионалност во филмската продукција во Македонија?
Крстевски: Доколку се создадат и услови за изградба на филмски град во Скопје, тоа ќе биде уште подобро. Сметам дека со една паметна долгорочна стратегија, нудејќи го тоа што го нема во регионот, во рамките на некои 30 проценти од капацитетите на најблиското студио во Софија, „Ну имаге“, а со различни уникатни сетови од нивните, Македонија би можела навистина да се наметне како втора по важност во филмскиот сервис на Балканот. Како и да е, сето тоа неминовно ќе влијае и врз домашната продукциска сцена, но во секој случај позитивно, поголемо и поразлично искуство, нова поефикасна системска поставеност на филмските екипи, поголем и поотворен отчет, поефикасно планирање итн. Со други зборови, на долг рок импактот од филмскиот сервис во Македонија ќе доведе во прв план да се прават многу поквалитетни, побогати, а многу поевтини домашни филмови отколку досега. Се разбира дека поради тие причини не сите продуценти ќе бидат задоволни со измените, но тоа е очекувано и во крајна линија секоја промена е и болна до некаде.
Очекувате ли дека странски режисери би биле заинтересирани да снимаат во Македонија?
Крстевски: Македонија нуди прекрасни локации и разновидност, има фантастични актери, прекрасна храна. Можеби во овој момент инфраструктурно нема капацитет да понуди содржини во толкав број, како што има во Софија, на пример, а кој големите ѕвезди и режисери го очекуваат, но и тоа се развива со тек на време.
Вие ќе снимате филм во Македонија, насловен „Земјата на праските“. Што е тематиката на тој филм?
Крстевски: Филмот „Земја на праските“ е во режија на Јане Ќортошев и е филм за Егејска Македонија. Филмот ги преигрува денешницата и минатото, Граѓанската војна во Грција и модерните денешни времиња. Се работи за заветот на едно семејство да се врати на својата земја, на своите корени. Филмот е исполнет со силноемотивни сцени, посебно сцените од периодот на етничкото чистење на нашиот народ од тие краишта, разделбите на семејствата, егзодусот, напалм-бомбите итн. Филмот изобилува со масовки и ќе биде снимен на што е можно потрадиционален начин, со што е можно помалку ефекти, а вистински сетови за сметка на тоа. Сметам дека сценариото е многу интересно, што впрочем го докажува и досегашниот интерес на копродуцентите за учество во него. Добар пример како да снимите филм со сериозна национална тематика, а да привлечете странски копродуценти да ја поддржат вашата историска вистина.
Со колкав буџет располагате?
Крстевски: Буџетот на филмот е 2.500.000 евра, од кои Фондот учествува со 193.000 евра. Буџетот сѐ уште не е затворен, но интензивно работиме на негово затворање.
Со кого ќе соработувате при создавањето на тој филм?
Крстевски: Засега имаме четири потенцијални копродуценти, и тоа од Америка, Русија Италија и од Хрватска, со вкупно учество од 850.000 евра. Убаво е што, освен финансиското учество, еден дел од нив учествуваат и со креативен авторски потенцијал, па така, на пример, од италијанска страна беше понуден како косценарист Корбучи (Џанго). Таквите и слични познати авторски имиња многу помагаат во наоѓањето идни копродуценти.
(Пишува: Билјана Зафирова
Текст објавен во 84. број на неделникот „Република“, 11.04.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


