Љубов е кога на симпатијата ќе му се извиниш и кога ќе му дадеш нешто што го сака – вели седумгодишната Ива.
Љубов е кога некого сакаш, а и тој те сака затоа што убаво читаш или си добар по математика или пееш убаво – објаснува деветгодишната Теа.
Што е љубов? Ова е најпоставуваното прашање на гугл (google) во текот на 2012 година, загатка на која нема еден одговор. Што е љубов прашувале во сите земји во светот, а во десет земји е на врвот. По сите актуелни случувања, озборувања, потраги по нови вести, интересот за човековите врски остана на врвот. Елин Пелин рекол: „Сè што ќе се каже за љубовта, сè е вистина“. И, веројатно, не згрешил.
Според Гете во љубовта сè е ризик, а Бранислав Нушиќ смета дека најопасното нешто за љубовта се отсуствата. Михаил Прашвин вели „Тој човек што го сакаш во мене природно е подобар од мене, јас не сум таков. Но, ти сакај ме, а јас ќе се потрудам да станам подобар од себе“. За Платон љубовта е радост за добрите, чудо за мудрите и восхит за боговите, а Балзак смета дека тоа што е недостижно за најголемиот ум, а е достапно за најмалото срце се вика љубов. Џон Ленон напишал: „Ја добиваме љубовта како дар, но љубовта е нежно растение. Не можеш само да го земеш и да го ставиш на врвот од некој шкаф со мисла дека тоа ќе цвета самото. Треба да го полеваш, да се грижиш за него, да го одгледуваш“, а Џонатан Свифт смета дека кај мажите желбата раѓа љубов, а кај жените љубовта раѓа желба.
И „Република“ праша што е љубов. Но, не „Гугл’. Ние „гуглавме“ кај нашите филозофи, психолози, социолози, претставници на верски заедници, поети… Кое е значењето на љубовта?
Оплотува, сплотува, усреќува
Д-р Татјана Стојаноска – Иванова,социолог од Институтот за социологија – Филозофски факултет смеат дека со правилно поимање на љубовта ќе нема лаги и манипулации:
Врвна вредност во хиерархијата на вредносната скала, вредност што треба да биде ѕвезда водилка и двигателен импулс во активностите и во дејствата на секој поединец. Љубовта како еден сеопфатен општествен дискурс, сфатена во една широка конотација, што подразбира во секоја комуникација, во секоја активност да се појде од основните постулати што ги содржи љубовта. Таа е суштествена и насушна потреба на секое општество бидејќи тоа треба да просперира и да доживува прогрес во секој општествен сегмент доколку сѐ се темели на љубовта. Љубовта тука е неограничувачка, безвременска, љубовта како основа на толеранцијата, како сопатник на чесноста и на почитта, како неоделив елемент од одговорноста, вистината и доблеста. Ако вака се поима љубовта тогаш ќе нема лаги, манипулации, секој општествен фактор ќе продуцира дејства што ќе значат позитивно и прогресно. Љубовта како основа за секоја човекова постапка значи доминација на доброто над лошото, правилното над погрешното, посакуваното над наметнатото. Љубовта ги опфаќа сите сфери, и суштината на човекот, на пријателството на патриотизмот. Да се сака, да се љуби искрено, да се постапува со љубов секаде и во секоја ситуација е привилегија на човекот. Општество во кое доминира љубов е среќно и просперитетно општество, а ние како негови градители ја имаме единствената можност да создаваме и да шириме љубов. Во овие времиња-невремиња во овој вредносен вакуум тоа што треба да се направи е да се настојува љубовта како врвна вредност да се етаблира во моралниот кодекс на сите луѓе. Љубовта оплотува, сплотува, вдахновува, усреќува, љубовта развива и напредува, љубовта облагородува и збогатува. Сите овие нешта се суштински и значајни за правилно и среќно насочување на луѓето во општеството во кое живеат и за нивно правилно и посакувано позиционирање. За да бидеме луѓе во вистинска смисла на зборот треба да ја ставиме љубовта на пиедестал и во секое наше дејствување да биде наш почетен импулс, само така ќе градиме среќа за себе и за другите.
Страст, интимност, посветеност
Професор д-р Николина Кениг од Институтот за психологија на Филозофскиот факултет:
Иако на прв поглед изгледа иронично тоа што одговорите на прашањата за едно од најкомплексните искуства, кое, по дефиниција, е во релација со други човечки суштества, се бараат токму во сферата на интернет, која, пак, по дефиниција ја исклучува непосредната поврзаност од психолошка гледна точка, воопшто не е чудно што најпребаруваниот термин во изминатава година е токму љубовта. Од една страна, љубовта, особено романтичната љубов е централна тема на животните наративи во речиси сите култури, а особено во западната, каде што, според некои аналитичари, дури и ја презема улогата на религијата во потрага по смислата на животот и станува еден вид „фундаментализам“ на современата доба. Од друга страна, пак, навистина е тешко да се одговори на прашањето што е љубов. Формулирањето на сеопфатна дефиниција за љубовта, па дури и кога тие обиди се прават во сферата на науката, изгледа како невозможен потфат. За многумина е разочарувачки, но, мистериозноста, комплексноста, па во крајна линија и возбудливоста на љубовта сосема исчезнуваат кога оваа појава од секојдневниот дискурс ќе се префрли на територијата на психологијата. Најчесто, методолошките барања за операционализација и во мерење на појавите резултираат со тоа работите што се изучуваат во врска со љубовта да изгледаат штуро, обезличено и далеку од тоа што претставува вивидно и автентично животно искуство. Така, во психологијата, романтичната љубов се сведува на важна, но, сепак, само биолошка потреба, или на социјална размена, или на продукт од раното врзување на детето со мајката и слични прилично демистифицирачки дефиниции, кои никако не соодветствуваат на возвишеноста на чувството што се доживува и опишува како љубов.
Иако бројот на емпириски истражувања во оваа област е нагласено мал ако се земе предвид интересот што го будат прашањата во врска со романтичната љубов кај најшироката популација, тие даваат значителен придонес во разбирањето на нејзината улога во функционирањето на врските, но и од аспект на генералната психо-физичка добросотојба. Така, една од најпопуларните концепции за љубовта на Стернберг (Sternberg), тврди дека стабилните љубовни врски се потпираат на три ортогонални димензии: страст или физичка привлечност, интимност и посветеност, односно лојалност. Различните квалитети на односот произлегуваат од различниот степен на застапеност на трите компоненти, а критично ниското ниво, или отсуството на една од нив ја прави врската неодржлива. Најновиот бран истражувања во врска со љубовта се фокусирани на квалитативниот аспект на доживувањето, односно на изворните животни искуства на луѓето и на плуралноста на личните дефиниции за тоа што е љубов и кога тие се чувствуваат сакани. Освен тоа, сѐ порелевантен истражувачки проблем стануваат ефектите на конструктот за романтична љубов врз двата пола, односно неговата улога во одржувањето на дебалансот на моќ меѓу мажите и жените што, според мое лично уверување, може да даде многу важни увиди и да придонесе во напорите да се унапреди родовата сензитивност, особено во сферата на психотераписките интервенции.
Треба да се знае да се дава
Од филозофите го прашавме професор Љубомир Цуцуловски, кој вели дека љубовта вклучува и грижа, но не како оптовареност, туку како нега на нешто или на некого:
Тешко е накусо, со само една дефиниција, да се каже што е љубовта бидејќи постојат различни видови љубов. Така, постои љубовта на мажот кон жената и на жената кон мажот. Оваа љубов не е нужно сексуална бидејќи во неа може да биде изразена припадноста на едно човечко суштество кон друго човечко суштество. Понатаму, постои љубовта на родителите кон своите чеда, како и љубовта на чедата кон тие што ги создале – родителите. Исто така, постои пријателската љубов, како и љубовта кон природата, кон таа наша општа мајка. Се разбира, нагласувам уште еднаш, дека се тоа различни видови љубов. Но, за да бидат тоа што се мора меѓу нив да постои нешто заедничко што ги чини да бидат тоа што се – љубов. Љубовта, меѓу другото, вклучува грижа. Меѓутоа, не станува збор за грижа како загриженост/оптовареност, како товар или бреме, туку за грижа како нега на нешто или некого. Меѓутоа, не нега сфатена како негување на болниот или на немоќниот, туку како грижа / негување / одгледување на љубеното суштество да му се даде тоа што е во согласност со неговата суштина. Ако сака да слуша музика или да чита книги, тогаш да му се овозможи тоа. Притоа, грижејќи се на љубеното суштество да му го дадеме тоа што му треба, не треба да му го дадеме тоа што нам ни треба, туку тоа што нему, како на индивидуално суштество, навистина, му треба. Тоа значи, не да му подариме книга или музички албум само затоа што нам ни се допаѓаат, туку затоа што се во согласност со вистинските потреби на љубеното суштество. Давајќи му го тоа што му треба, ние се грижиме за него, го негуваме тоа што во него постои и што вреди и понатаму да расте и да се развива. За да му се даде на љубеното суштество тоа што, навистина, му е потребно, потребно е да се знае неговата права, автентична, а не само претпоставена природа. Како што цвеќето не може да се одгледува без да се знае колку светлина и вода му требаат, кога треба да се изнесе покрај прозорецот или на терасата, така е и со љубеното суштество – тоа треба да се знае во неговата највнатрешна природа за да може да му се дари тоа што, навистина, му треба. Според тоа, со љубовта, покрај негата и грижата, оди и знаењето.
Притоа, не станува збор за давање или негување/одгледување како за економско-меркантилни вредности бидејќи љубовта не знае за егоизам, за принципот нати го дај ми го. Во љубовта се дава затоа што се сака да се дава/подарува нешто што во современата цивилизација – особено во западната цивилизација – целосно се заборавило. Се заборавила радоста, која произлегува од тоа некому нешто да му се дари, сеедно што ќе се дари. Место радоста на давањето, денес е на дело радоста на примањето, како израз на крајната човекова изолираност и отуѓеност, како резултат на несфатливата алчност да се зграпчи колку што е можно повеќе, сеедно дали тоа што го зграпчуваме ни е потребно. Битно е да се има, сеедно што се има. Ако нешто се дава, тогаш се дава со умисла: повторно да се врзе некој или нешто, за себе за да може повторно да се зграпчи нешто од него.
Затоа, љубовта постои само во тие случаи во кои постои грижата на љубеното суштество да му се аде тоа што, навистина, му е потребно. Тоа е можно, повторувам уште еднаш, само ако суштински се знае предметот на љубовта. Затоа, љубовта не е пасивен, туку е активен принцип: треба да се знае за да се дава, а се дава за да може да се негува тоа што се љуби.
Суштински двигател
Бог е љубов, од љубов нѐ создал, вели отец Сашо Николовски.
Љубовта наша е, пред сѐ, жртва. Животот го живееме кон Бога, тоа е нашата вертикална љубов, а хоризонтално ја споделуваме со верниците, со луѓето. Ако нема љубов кон Бога, нема ни љубов кон луѓето. Без љубовта на небото, нема љубов на земјата – отец Сашо Николовски.
Тој го посочува Првото послание, послание на светиот апостол Павле до Коринтјаните во кое стои:
-Да зборувам на сите човечки јазици, па дури и на ангелски, штом љубов немам, ќе бидам бакар, што ѕвони, или кимвал што ѕвечи. Да имам пророчки дар и да ги знам сите тајни, да ги имам сите знаења за сите работи, а и толку силна вера што и планини да преместувам – ако љубов немам, ништо не сум. И да го раздадам целиот свој имот, да позволам телото да ми изгори – штом љубов немам, ништо не ми користи. Љубовта е долготрпелива, полна со добрина, љубовта не завидува, љубовта не се превознесува, не се гордее, не прави што не е пристојно, не бара свое, не се срди, не мисли зло, на направда не се радува, а на вистина се радува, се извинува, во сѐ верува, на сѐ се надева, сѐ претрпува. Љубовта никогаш не престанува, а другото, ако се пророштва, ќе престанат; ако се јазици – ќе замолкнат; ако се знаења – ќе исчезнат. Оти по нешто знаеме и по нешто пророкуваме, а кога ќе дојде совршеното, тогаш ќе исчезне делумното. Кога бев дете, зборував како дете, како дете мислев, како дете размислував; а кога станав маж, го оставив детското. Сега гледам нејасно како во огледало, а тогаш – лице в лице; сега знам нешто, а тогаш ќе знам како што сум познат. А сега остануваат овие три работи: верата, надежта и љубовта. Најголема меѓу нив и љубовта.

Јакуп Селимовски од Исламската верска заедница смета дека љубовта е суштински двигател на човековиот ум
Љубовта е, пред сѐ, излезена од самиот креатор, Алах. Еден од неговите атрибути е токму љубовта. Можеме да му се обратиме со љубов во обредите, во молитвите. Љубовта произлегува од длабокото верување во вредностите на човековиот живот, неприкосновеноста на човекот. Сите се создадени од Бога да го сакаат како што се сакаат себеси. Љубовта е суштински двигател на човековиот ум, на човековата активност. Љубов е да му изразиш на човек пријателство, близина, поддршка. Љубовта е највозвишеното човечко чувство и одредената личност ја прави подобар човек и го буди во неа тоа најубавото. Љубовта нѐ опфаќа сите. Постои љубов кон другиот , љубов кон природата, љубов кон децата, љубов кон тоа што го работиме. Тогаш човек може да биде среќен и од Бога награден.
Фрагменти за љубовта и за уметноста
Поетот Владимир Мартиновски се фокусираше на три фрагменти на љубовта, кои ја објаснуваат врската меѓу љубовта и уметноста:
1. Уметноста се раѓа од љубов. Некои велат од стравот од смртта. Дури и да се во право, не е лошо да се додаде: од стравот да се замине без да се овоплоти љубовта во нешто опипливо, па макар и зачувано во фрагменти, како песните на Сапфо. Можеби, не е лошо и да се додаде: љубовта се раѓа од уметност.
2. И на уметноста и на љубовта, во принцип, им е туѓа омразата. Тој што пее, црта, пишува, свири…, или, слуша, гледа, чита, слуша уметнички творби – барем додека го прави тоа – зло не мисли. Како контрареплика го слушам вљубениот Катул, кој вели „ мразам и љубам (odi et amo)“.
Сепак, има една реплика од Софокле, на која се присетувам во миговите кога наоколу се сее омраза или кога сум во искушение да влезам во нејзините опасни витли. Во жарот на расправијата со вујко ѝ Креонт, Антигона сите нè потсетува: „За љубов, не за омраза, сум родена“.
3. И уметноста и љубовта можат да нè доведат до еден вид убав замор. По посетата на изложбите во музеите и во галериите, замелушен и затетеравен, повеќепати пред очи ми излага еден извонреден стих од Тагоре: „Нозете ми папсаа под товарот на моето срце“.
Пишува: Билјана Зафирова
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.




