Секој скопјанец и дојденец во градот си има омилено место во чаршијата. Ова не сакам да звучи дека Старата скопска чаршија е само на скопјани, тоа, верувам, дека најмалку би сакале да го кажат тие што со децении секое утро го пијат чајот или кафето со соседот од дуќанот до нив, туку, едноставно, дека секој што со години живее во овој град има свои спомени за Старата скопска чаршија. Секој си има свое место за кое може со часови да зборува. Чаршијата во Скопје секогаш буди убави спомени.
Синоним за златарници и за слаткарници, за јоргани и за ќебиња, за убав накит од филигран, за конци и за волна за плетење, за кломпи и за опинци, кои во едно време беа многу модерни да се носат по Скопје, за крзна од лисици, кои нашите мајки ги носеа околу вратот и за бунди на кои беа горди дека се од чаршијата, а не купени од некое летување кај јужниот сосед. Материјали за шиење, басми, жерсе, жоржет… Кај ќе најдеш срма, ламе, кадифе, штрас, ако не во чаршијата? Ако нема во дуќанот каде што најчесто одиш, таму ќе ти помогнат и ќе те упатат на вистинското место.
Ти текнало да вариш ракија во казан? Оди кај ламаринарот Симо, таму ќе ти направат казан каков што сакаш. Сакаш да ја врамиш сликата или репродукцијата, можеби гобленот? Во стакларскиот дуќан „Огледало“ имаат секакви рамки и стакла, веднаш ќе бидеш услужен. Марина и Игор ќе прават крштенка за ќерката Илина? Се знае, се купува подарок од злато – обетки, алка, синџирче, прстен, во „Циркон“. Дошол празникот Благовец, на 7 април, тогаш се дупчат ушите на девојчињата. Златарниците во чаршијата се преполни со родители и со по малку расплакани девојчиња, кои ги носат првите обетки на ушите. По извршената „операција“, се знае, честење во слаткарница, на нешто благо.
За некого првата асоцијација за чаршијата е ќебапчилницата „Дестан“, која лани прослави 100 години од постоењето. Ако сакате ориентални слатки вистински избор е „Охрид“, која постои повеќе од 100 години и се наоѓа спроти поранешната стоковна куќа „Илинден“. Тука се јаде млечник, сутлијаш, казандибе, ашуре, кадаиф… Со убаво турско кафе, слатките, едноставно, се топат в уста.
Некому кога ќе му ја споменеш чаршија му текнува на златните деведесетти години од минатиот век кога во Скопје царуваше забавата. „Менада“, „Мондријан“, „Арарат“, „Џаџо“, „21“ беа омилените места за излегување на цела една генерација, која израсна во чаршијата. Никој со никого не се договараше, сите таму се наоѓаа. На свирки во „Џаџо“ и „21“, на големо пиво во „Арарат“ кај Сале и Лаци и на добра музика и уште подобро дружење. Се раѓаше љубов, се раскинуваа врски, се прославуваше запишување на факултет, а потоа и положување на некој испит. Оттаму се тргнуваше на концерти во „Куршумли-ан“, а потоа по завршување на забавата, пак на по едно пиво. Во јуни во „Сули-ан“ се одеше на годишната изложба на студентите од Факултетот за ликовни уметности, а во „Капан-ан“ на свирки на домашни групи.
Во последните неколку години „Куршумли-ан“ во септември или октомври стана центар на оние кој ги сакаат иновациите во дизајнот. Една седмица се одржува „Недела на дизајнот“ во Скопје, каде што слободно може да се преселите во „Курчумли-ан“. Има храна, пијалоци, одлична забава, изложби, концерти…
Тие што го сакаа мирисот и вкусот на чајот си го знаеја местото во „Безистен“. Чајот послужен во порцелански шолји и направен со многу љубов имаше единствен вкус.
Крзнарство и шапкарство – занаети што изумираат
Кога ќе го одминете новиот плоштад „Карпошово востание“, спроти црквата „Свети Димитрија“ и сега веќе поранешната стоковна куќа „Мост“, на влезот во чаршијата ве пречекува слаткарницата „Ригара“. Таму во лето жедта се гаси со неколку топки сладолед и со студена боза или лимонада, а во зима се јадат падобранци, еклери, тулумби, индијанки, трилече. Љубезниот Шенел ќе ве услужи без проблем.
– Слаткарницата постои од 1978 година. Ја основале браќата Мустафа и Нехат Хаџи. На почетокот работела одлично, но во еден период, кога замре животот во чаршијата, прометот беше послаб. Во последните години се вратија муштериите и мешаницата низ чаршијата. Странците кога шетаат низ чаршијата редовно се наши гости во слаткарницата. Ние имаме само традиционални слатки. Така сме почнале и така продолжуваме – вели Шенел.
По вкусните падобранци, ја продолжувате прошетката низ чаршијата. Патот ве води накај „Турист“ пред влезот на „Капан-ан“, а тука со децении е дуќанот „Крзнарство – Марија“. Бунди, капи, шубари, крзно од лисици за околу врат, куни, во поново време топлинки за бебиња и за деца, кожени мантили и јакни.
Во дуќанот го сретнавме Јове Кочов, кој ни раскажа за дуќанот, но и нешто и за крзнарскиот занает.
– Овој занает е 80 години во семејството. Прв почнал да го изучува дедото, како чирак и оттогаш е во семејството. Името на дуќанот е по бабата Марија, а мајсторот е Трајко. Фала богу, и двајцата – Трајко и Марија сѐ уште се живи и здрави. Од 1992 година продолжуваат да работат двете ќерки – Пандора и Оливера. Сега чекаме на подмладокот да го продолжи занаетот. Јас сум зет во семејството – ја почнува приказната Јове Кочов.
Крзнарството е занает во изумирање, тоа е сезонска работа.
– Со игла копаме бунар. Ние во зима треба да го извадиме лебот за цела година, за да може да живееме – вели мајстор Јове.
Во дуќанот се продаваат сите производи од крзно, а се врши и корекција на бунди, префазонирање на крзнени производи.
Кочов тврди дека чаршијата е многу побезбедна од другите населби и делови во Скопје.
– Фактот дека ниту една банка во чаршијата не беше ограбена говори многу за тоа како тече животот тука. И кога немаше посетители низ чаршијата во еден период, ние сите заедно, Турци, Албанци, Власи, Роми заедно пиеме кафе. Политичарите сакаа да нѐ поделат. Мислам дека вештачки се создава проблем таму каде што нема. Чаршијата е неделива. Таа е една од најубавите на Балканот и секој камен тука си има своја приказна. Чаршијата во Скопје е букет од различни рози. Тврдам дека нема проблеми во чаршијата. Ние дома за Велигден вапсаме по неколку табли јајца и ги делиме на сите во чаршијата. За Бајрам јадеме од најубавата баклава – вели Кочов.
Велат шапката ја чува главата, така што во овие студени зимски месеци капа, шапка, беретка се најбарани во дуќанот на Абдула Мустафа. Дуќанот на мајстор Абдула Шапкарот се вика „Квалитет“. Тој е мајсторот што го направи националниот македонски каскет и шие шапки и капи повеќе од 50 години. Кај него купуваат сите – од младо до старо. И летни и зимски капи, шапки, качкети…
– Државата мора да се заинтересира за старите занаети. Јас овој занает го работам преку 50 години и од него живеам и ја хранам фамилијата. Единствен сум со производите. Кај мене нема кинеска стока. Сѐ е рачно направено и сошиено. Дури и овие беретки што ги гледате овде жена ми ги плете додека седи тука во дуќанот – вели мајстор Абдула.
И знајни и незнајни купуваат од кај мајстор Абдула. Тие што сакаат да добијат квалитетни производи знаат каде да дојдат. Работи исклучително со природни материјали.
– Капите ги правам за глави, ама глави нема – вели мајстор Абдула.
Тој е револтиран од тоа што се случува, а, вели, и немаштијата си го прави своето.
– Никогаш јануари не бил олку слаб со муштерии. Јас си водам книга. Седум дена никој ми нема влезено во дуќанот. Политиката ги расипа односите. Велат има рација во Скопската чаршија. А рација имало на Бит-пазар и потоа никој не доаѓа. Тезгите на Бит-пазар направија промет. Таму царуваат капите и шапките од Кина. Трговците секогаш добро живеат. Шапкарството е занает што изумира и затоа велам дека државата мора да се грижи за нас занаетчиите – ја завршува својата приказна мајстор Абдула.
Чаршијата, без разлика каква ја знаеме, стара, турска или скопска, ја живее својата етимологија. Зборот „чаршија“, потекнува од персискиот збор „чар-су“, што значи „четири страни“. А скопската чаршија уште е место каде што се собираат луѓе од четирите страни на светот.
Пишува: Александра М. Бундалевска
Фото: Игор Ангеловски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.