Меѓу поголемите есенски празници што нашиот народ ги празнува со домашни служби е празникот Собор на свети Архангел Михаил, меѓу народот попознат како Арангел или Арангеловден. Црквата го определила овој ден за празник во чест на сите ангели, а најмногу на свети Архангел Михаил кого го смета за водач на сите небесни сили. Со овој празник им се оддава признание на ангелите, кои ги има безброј. Зошто токму на овој ден се празнува денот на ангелите? Според некои истражувачи, ноември е одбран поради тоа што, според поранешното сметање на времето кога годината почнувала од март, бил деветти месец, а во толкав број се и ангелските чинови.
„Свети Архангел Михаил“ е главната и единствена манастирска црква во Варошкиот манастир. Сместена во подножјето на Маркови кули, во населбата Варош, непосредно до Прилеп, уште кога наближувате по патот кој води до неа, зрачи со својата уникатност, смиреност и убавина. И прилепчани го знаат тоа. Љубезно ни го покажаа патот до таму и нѐ испратија со зборовите: „Господ е со вас“! Ја посетивме во пресрет на празникот Архангел Михаил. Во неа живеат пет монахињи, кои во исчекување на големиот празник беа зафатени со своите обврски и ги привршуваа последните подготовки пред големиот празник. Во 1998 година е обновен монашкиот живот во манастирот, а денес за него се грижи ова петчлено сестринство. Манастирот е масовно посетен од верниците бидејќи во него се чуваат дел од моштите на светите Козма и Дамјан, како и моштите на свети Стилијан. „Св. Архангел Михаил“ се вбројува меѓу најубавите и најзначајни културни споменици и религиозни центри во Македонија поради што е ставен под заштита на државата како споменик на културата. Уште пред влезот на црквата нѐ пресретна една од монахињите, која беше задолжена за хигиената. Со едноставни потези ги чистеше сувите лисје насобрани пред големата црковна порта, украсена со животопис. Нѐ замоли да ја почекаме сестра Варвара. Наскоро и таа пристигна, секако откако ги заврши обврските во градот, а мораше да им се посвети и на молитвите и на работата во манастирот.
– Сѐ што се прави овие денови е во чест на Архангел Михаил. Деновите се исполнети со молитви, вечерва е славата и многу народ ќе дојде во манастирот, а исто така и утре – ни рече сестра Варвара нагласувајќи дека станува збор за многу голем празник, за кој би зборувале со денови, но во моментов тие имаат многу обврски околу подготвувањето на славата.
– Молитвата ми е најважна – ни рече откако нѐ внесе во дворот на манастирот.
Во дворот владееше празнична атмосфера. Чисти и убаво уредени тревни површини, со засадени борчиња и цветни аранжмани со цвеќиња од секаков вид, а белото маче, очигледно љубимец на монахињите, постојано поттрчнуваше околу нас, но љубопитно ѕиркаше и во кошниците со свежо испечени лепчиња и во колачите кои во меѓувреме пристигнуваа во манастирот, а беа наменети за свечената трпеза. Конаците и црквата, завиени во гранитните карпи, како да чекаа да го примат народот, кој во овој крај масовно го празнува светецот.
Во црковните книги е забележано дека на денот на славата, кога се слави споменот на светителот, целото семејство треба да ја посети црквата и да присуствува на утринската света богослужба, како и внимателно да ја слуша целата. Не е убаво само да се влезе во црквата, да се запалат свеќи и веднаш да се излезе. На богослужба се присуствува цело време, сè до нејзиното завршување. Убаво е кога целото семејство на овој ден, преку претходна подготовка, ќе се причести со светите тајни, па на таков начин прославувањето на домашната слава ќе добие вистинско значење и смисла.
Во Прилеп половина град го слави Архангел Михаил, а половина Свети Никола, се шегуваат прилепчани, но додаваат дека тоа многу се почитува и редовно се посетуваат меѓусебно за време на славите.
Во градот секогаш е убаво да прошетате низ старите чисти улички, да седнете во некое од кафулињата или ќебапчилниците.
– Тука си се знае редот, сабота е пазарен ден – гужва, секаде луѓе, преполно; недела е ден за дома, за одморање, никаде никој, едвај човек да сретнеш по улица, ни бурекчилниците не работат. Убаво е во помалите места. Сите се познаваат, секој со секого се поздравува, секогаш ќе најдеш со кого да се напиеш кафе – велат прилепчани.
– Јас како мала одев на многу слави и имендени со баба ми. Се сеќавам дека во една вечер одевме на повеќе места, ќе нè послужеа со слатко и нешто слично, се каснуваше нешто малку, мислам дека задолжително имаше ситни колачи и се одеше понатаму. Е сега работите се изменети. Куќите не се отворени за секого, туку за конкретно друштво, па и менито е раз- лично. Но, во секој случај, и јас мислам дека тоа не треба да биде фешта – раскажува една постара прилепчанка.
Црквата „Архангел Михаил“ која денес ја гледаме пред нас е црква која спаѓа во редот на византиските цркви. Датира од 12 век, како еднокорабна црква. Комплексот што сега го гледаме, ваков каков што е, заедно со конаците и со западниот конак, е изграден во 1861 година. Во 1995 година беше почната реконструкцијата, но безуспешно поради небезбедно изведената статика. Ова што ние сега го правиме е сериозен проект. Се прави дупчење во гранитни карпи кои не може да се издлабат лесно. Оваа фаза ги опфаќа градежните работи над каменото приземје и првата бетонска плоча, како и изведбата на внатрешните преградни ѕидови и скали до втората бетонска плоча. Работите се одвиваат според предвидената динамика и покрај фактот дека станува збор за тешка пристапност на теренот, како и поради составот на карпите каде што се одвива градбата. Првата фаза, која веќе е реализирана, предвидуваше фундирање темели, ѕидање на носечките армиранобетонски столбови и прва армиранобетонска плоча со оградни ѕидови од камен. Работите во наредната година, што ќе значат и трета фаза од изградбата, опфаќаат подигнување на катот и покривот на конакот. Новиот источен конак се гради на вкупна површина од 292 квадратни метри и треба да биде завршен најдоцна до 2015 година – ни рече Гордана Данаиловска-Спирова, директорка на Завод и музеј – Прилеп.
Сепак, целиот град се собира во манастирот на овој ден.
Според легендата, тој потекнува од 10 век кога некој непознат ученик на свети Климент Охридски се населил во една од карпите, каде што водел осаменички живот.
Денес неговото име не е познато, но во прилог на легендата зборува фактот што местото каде што се наоѓа манастирот се вика Кај Светецот. Црквата е изградена на старо култно место за што сведочат античките мермерни столбови кои се употребени во нејзината изградба. Имено, пред црквата се поставени мермерни колони на некогашниот трем, на една од нив е сочуваниот запис со кирилско писмо, во кој се споменува смртта на Андреа. Овој запис е втор по старост словенски натпис со кирилски букви по натписот на надгробната плоча на Самуиловите родители од 993 година.
Меѓу 10 и 12 век црквата повеќепати била разурнувана и градена. Од тој период постои трага само од северниот ѕид на црквата, каде што сè уште постојат делови од фрески од 12 век. Исто така, од тоа време останале и фреските во подземјето на црквата кои образуваат тунел. Кон крајот на 13 век владетелот Јован повторно ја изградил црквата и ја посветил на свети Архангел Михаил. Имајќи предвид дека од претходната црква останал само мал дел, може да се заклучи дека црквата во целост е ктиторско дело на владетелот Јован. За тоа сведочи и фреската на западната страна на црквата, на која Јован е претставен како ктитор кој в раце го држи моделот на црквата. Притоа, тој е насликан како великосхиник, а натписот кажува дека тој се замонашил во манастирот. Подоцна, прилепските владетели Волкашин и крале Марко ја обновиле црквата за што сведочат двете фрески на влезот, на кои се претставени двајцата владетели.
Денес црквата има форма на еднокорабна градба со нагласен источен и западен дел. Јужната фасада на западниот дел од црквата е сочувана во својот првобитен изглед, додека источниот дел од фасадата претрпел преправки. Изворноста на западната фасада е сочувана во долните партии, додека во горните е извршена реконструкција.
Пишува: Невена Поповска
Фото: Ѓорѓи Личовски
(Текст објавен во 64. број на неделникот „Република“, 22.11.2013)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст