Професорот од Бугарија, Стефан Е. Николов е постар научен соработник во Институтот за социологија при Бугарската академија на науки. Во периодот од 2000 година до 2003 година предавал и на Универзитетот на Југоисточна Европа во Тетово. Автор е на повеќе научни трудови, а едно од неговите последни дела е „Перцепциите на етничката припадност во бугарската политичка култура: Недоразбирање и дисторзија“, кое е објавено во книгата на Виктор Рудометоф „Македонското прашање: култура, историографија и политика“.
Господин Николов, како ги оценувате македонско-бугарските односи и кој има корист од негативните трендови во целата оваа ситуација?
НИКОЛОВ: Вие сами претпоставувате негативна оценка за нив. Македонско–бугарските односи ми личат на затворениот железнички тунел кај Ѓуешево, кој седум децении го очекува возот од Скопје. Корист од тоа имаат само нашите политичари, кои живеат во еден измислен свет во коj тие се самодоволни и се мерат со колегите од светските главни градови, надвор од историјата и реалната политика, а притоа не се способни да видат колку се за жалење и колку балкански се однесуваат. Корист немаат сите тие што се принудени да патуваат пет часа за да поминат двесте километри од Софија до Скопје и тие што сакаат да живеат во Европа на 21 век, а не во акција на комунистичката интернационала.
Што мислите за условувањето на Бугарија со договор за добрососедство за да даде поддршка на евроатлантските интеграции на Македонија? Можно ли е добрососедство со употреба на уцени и на закани?
НИКОЛОВ: Сигурен сум дека работите изгледаат поинаку од Софија и од Скопје. Лично сметам дека во еден систем на добрососедство не се неопходни какви и да се предуслови за добри односи, но притоа мора да се каже дека и барањето за специјален статус на македонското малцинство во Бугарија е предуслов. Јас би ги нарекол работите поинаку, продолжување на стереотипите и на предрасудите. И тоа нема ништо заедничко со политичките игри и заговори. Јас се чувствувам одлично со моите македонски колеги и пријатели дури и кога имаме концепциски и идејни разлики, но сум крајно чувствителен кога некој ми наложува идентитет и начин на размислување.
Во договорот, Софија бара признавање на бугарското малцинство во Македонија, но не прифаќа реципроцитет, односно и македонското малцинство во Бугарија да ги добие истите права. Како е најправедно да се надмине оваа спорна точка од договорот?
НИКОЛОВ: Можеби затоа што сум социолог, а и граѓанскиот став ми е таков – сметам, сигурен сум дека треба да се прашуваат луѓето што мислат за идентитетот, а не од туѓи главни градови да се определува кој каков е од другата страна на границата. Дали ќе се случи социолошко истражување, спроведено од меѓународен тим во кое ќе учествуваат колеги од двете страни, Бугарија и Македонија, дали како прашање за населението – тоа е повеќе технички проблем. Јас сум посетил многу места во Пиринска Македонија (благоевградска област) од Благоевград, Петрич, Сандански и Банско до Игралиште, Катунци и Коларово, таа бугарска земја собрала население од различен етнос и самоопределување – Бугари, Турци, Роми, бугарски муслимани (Помаци), а по вероисповед православни , протестанти, муслимани. Да, има луѓе што се сметаат за Македонци, но тие не се многу. Според пописите на населението, каде што искажувањето на етничката припадност е доброволно и прашање на личен избор, нивниот број, цитирам, според сеќавање, достигна максимум 7.000, а при последново пребројување едвај 2.000-3.000 луѓе. Да, тоа е факт. Македонците во Бугарија се помалку од Русите, Ерменците, Евреите, Србите, Романците, дури, веројатно, и од Кинезите. Како познавач на односите во Бугарија, можам да потврдам извесна нерамноправност на етничките групи во Бугарија – додека кон Русите, Ерменците, Србите, Романците, донекаде и со Грците, се губат предрасудите и тие се прифаќаат како брачни партнери, соседи и колеги на работа, од различни причини не е така кај другите етнички групи. Кај Турците и другите муслимани поделбата се прави поради недоверба кон верата, кон Ромите поради крајно поинаквиот начин на живот и продлабочените стереотипи во последниве 20 години, а кај Македонците, Каракачаните и кај Власите, како и кај Помаците, проблемот е од наметнатото разбирање од националистите дека сите тие групи не се дел од бугарскиот народ, дека се заблудени од туѓа пропаганда и пари. Тоа не е пристап соодветен на денешното време.
Зошто бугарската страна во договорот бара заедно да прославуваме исти историски личности? Дали со тоа Бугарија сака да нагласи дека имаме иста историја, односно дека сме еден народ или, пак, заднината е сосема друга?
НИКОЛОВ: Го сакале тоа или не, ние имаме заеднички херои и историски празници. Нема сила што може да им забрани на Бугарите да го празнуваат Илинден или да ги слават како свои херои Гоце, Јане, Даме… Сигурен сум дека во Скопје не треба да се плашите од заедничка прослава. Само во заеднички дијалог, а не во налагање на императиви и табуа може да се достигне заемно разбирање. Не може да има само една општа вистина задолжителна за сите, ниту ќе ги делиме Климент, Наум, Крали Марко, Гоце и Јане да бидат само Бугари или само Македонци. Ете еден Крали Марко – претензии кон него имаат не само Бугарите и Македонците туку и Србите, а историските факти за него ни од далеку не го потврдуваат кодираното сеќавање во народната митологија. Но тој спокојно може да биде симбол на разбирањето и на заедничкото наспроти спротивставувањето.
Зошто Бугарија бара ваков договор со Македонија токму сега, а цели две децении не го отвори ова прашање?
НИКОЛОВ: Сметам дека е грешка, една од многуте на политичарите и на државниците, кои не ги искористија и не ги продолжија убавите моменти во односите меѓу двете страни. Бугарија прва ја призна Република Македонија и тоа под уставното име, отвори специјален коридор од пристаништето во Бургас за да не страда од економското ембарго, ѝ подари тенкови и друга воена опрема. За таков договор, пред речиси 15 години се согласија премиерите на двете земји Иван Костов и Љубчо Георгиевски, но владите што дојдоа подоцна не само што не ги направија следните чекори туку и изградија односи што можат да бидат карактеризирани како лицемерни, поврзани со заемно омаловажување и со недостиг од дијалог. Сега е јасно дека и самите Костов и Георгиевски поради таквите односи, но и поради други причини, беа напаѓани и демонизирани од нивните наследници.
Каква корист има Бугарија од сојузот со Грција во однос на блокирањето на евроинтеграциите на Македонија?
НИКОЛОВ: Не би го нарекол тоа сојуз. Бугарија и бугарските политичари долго време претпочитаа да бидат некритични или, поточно, пасивни набљудувачи на евроинтеграцијата на Македонија. Објаснувањето е, најверојатно, поради решавање на своите сопствени проблеми, вклучувањето во ЕУ, кое се покажа дека не поминува без проблеми. Дури кога од Скопје се слушнаа обиди и претензии, Софија гордо и игнорантски премолчи. Актуелната политика го прифати критичкиот однос како на националистичките партии така и на главните политичари, особено на поранешниот премиер Бојко Борисов и неговата партија ГЕРБ. Бугарија нема корист од блокадата на евроинтеграцијата на Македонија, ниту од целосното отсуство на став за прашањето за Македонија.
Како ги толкувате пораките од бугарскиот политички врв дека успехот во постигнувањето на заемноприфатливо решение зависи од „добрата волја на македонската страна“? Нели е тоа класична уцена и искористување на позицијата дека е членка на Европската унија?
НИКОЛОВ: Бугарија за првпат во поновата историја е во позиција да биде посилна во односите со Македонија. Претходно бугарската политика се базираше на потчинетоста кон Москва – таа не ѝ служеше на бугарските интереси колку на геополитичките планови на Кремљ кон Белград и кон Тито. Автентичните иницијативи како тие на Ѓорѓи Димитров и на Тодор Живков беа санкционирани од раководителите во Кремљ. Од друга страна, Тито се радуваше на комфорот што го имаше поради контактите со западните сили, но и како лидер на тогаш авторитетните неврзани земји. Затоа Бугарија никогаш не можеше да мечтае за соодветен статус во меѓународните односи. Но секое добро дело се постигнува не поради добрата волја на една страна – нужна е добра волја, разбирање и напор од сите страни. Така е и меѓу луѓето, а така е и во меѓународните односи.
МН: НЕМА ЕДНОСТАВЕН ОДГОВОР ЗА МАКЕДОНСКОТО ПРАШАЊЕ
Колку е Бугарија опседната со Македонија и со македонското прашање и на што се должи тоа?
НИКОЛОВ: Да, точниот збор е опседнатост од Македонија и од македонското прашање. И причината е историска. Во практика, не постои бугарско семејство што нема близок роднина што потекнува од Охрид, Кукуш, Солун… Тоа не може да се занемари или да се подели, независно од историските околности или политички промени. Нема како, не е возможно кој било Бугарин да ја почувствува Македонија како нешто туѓо и далечно – само како туристичка дестинација или природна убавина. Тоа, пак, е опседнатоста со Македонија – претензијата да се случи тоа, да биде заборавена емоцијата (или забранета), да се избришат редовите од историските ракописи, поезијата, литературата, каде што се искажани зборови што се неприфатливи од гледна точка на совермените политички доктрини. Македонското прашање ќе биде над нас уште долго време и нема наскоро да даде едноставен одговор. А дали воопшто и ни треба таков едноставен одговор, кој исклучува секаква друга алтернатива?
Колку се силни предрасудите во Бугарија кон Македонците, но и во Македонија кон Бугарите? Како може да се надмине тоа за двата народа да имаат реално добри односи, без потреба да се наметнува такво нешто со каков било договор?
НИКОЛОВ: Нема предрасуди што не можат да бидат надминати ако има желба за тоа. И нема таков меѓународен договор што со волшебно стапче ќе ги надмине сите противречности и недоразбирања. Европските народи надвор од Балканот го покажуваат тоа. Англичаните, Французите и Германците војувале со векови, мирните скандинавски народи, кои се пример за разбирање, во историјата имале жестоки заемни судири. Зошто да не се случи тоа на Балканот.Никој разумен човек не го очекуваше колежот во поранешна Југославија, но и многу аналитичари велеа дека треба да поминат десетлетија, дури и векови за да се установи доверба и разбирање. Работите и денес се далеку од идеални (што, во принцип, е недостижно) има многу сили и во Скопје и во Софија, како и во Белград и во Загреб, а и надвор од регионот, кои се заинтересирани да го поддржат огнот на спротивставувањето заради сопствените политички интереси и конјунктурни интереси. Работите не се толку сложени и невозможни – разумните луѓе од двете страни на границата треба да бдеат и да ги изолираат секогаш громогласните, а во исто време и неосновани обиди да се прикаже дека Бугарин е синоним за окупатор, фашист и Татарин, а Македонецот дека е Бугарин и тоа мора да се признае. Мечтаам за време кога ниту еден филм, роман или песна нема да биде предмет на анализа надвор од квалитетот на творбата и нема да се претвори во почеток на заемни напади и обвиненија.
Како гледате Вие на македонската историја и култура? Дали правите разлика меѓу македонската и бугарската историја?
НИКОЛОВ: Со ризик да не бидам добро разбран – јас го уважувам секое силно мислење за развој на македонската култура и историја. И не можам да прифатам дека нејзините корени се толку антички колку што тврдат, не толку сериозните историчари, колку политичарите. Барањето на пранароди меѓу Хунзите и меѓу Словените ми се гледа апсурдно и научно неосновано, како пародија. Не, овде не зборувам за вакви смешни претензии само кај вас, истите ги имаме и во Софија, но и во други блиски и подалечни држави. На времето тоа беше дел од апокрифната, најмногу усна верзија на историјата на Бугарија – реакција на наложувањето на Москва. Сега сѐ посериозни и научници и изданија ги повторуваат концептот на прабугарите, како народ што ја одредил судбината на светот. Кинезите го поставиле големиот Кинески ѕид за да се спасат од нападите на Бугарите, а петте императори во древна Кина биле од бугарско потекло. Се бараат докази за бугарско присуство во топонимијата во Централна Азија и во Тибет – Балхаш, Бактрија, наспроти Хан Тенгри и Бухара. Се говори за пет и повеќе држави пред населувањето на Балканскиот Полуостров. Тракијците, а не Словените биле основниот етнообразувачкиот елемент, а (пра) Бугарите, кои не биле темни, ниту со монголски црти, како што учевме пред педесет години во училиште, имале ариевско потекло како роднини на Персијците.
Да, правам разлика. Со таков аранжман кон секоја од историите пред 20 век, без разлика дали е бугарска, македонска, руска, француска или друга, се однесувам како лаик и повеќе ја прифаќам како литература. За ова кажав и погоре, разликата е во толкувањето, а не во целосното прочистување на македонското од бугарското и обратно. За мене тоа е неважно, но збор имаат специјалистите, политичарите, новинарите, да не говорам за тајните служби, кои имаат став по ова прашање.
Како ги коментирате обидот на некои бугарски политичари и историчари да ги претстават сите Македонци како Бугари, а со тоа и целата македонска историја дека е дел од бугарската историја?
НИКОЛОВ: Веќе сум кажал, не ги прифаќам тие тези, како претставувањето на сите Македонци како Бугари, ниту неосновано земање на страници од учебници по историја и нивно прикажување како бугарска, српска или македонска историја. Исто како едно решение донесено далеку од луѓето во зачадените политички кабинети – од таа линија на која сите без Турци и Ромите се Македонци. А во таа група влегуваат и руските емигранти.
Како ја оценувате одлуката на бугарските власти да не ги почитуваат препораките на ОН за воведување на македонскиот јазик во образовниот систем и на пресудата на Европскиот суд за човекови права, кој ѝ наложи на Софија да дозволи регистрација на македонската партија ОМО „Илинден“ – Пирин?
НИКОЛОВ: Не можам да проценам колку тие препораки се сериозни и што значи да се воведе македонскиот јазик во образовниот систем затоа што, според пописот, одвај го говорат 1.000-2000 луѓе. Како задолжителен или како изборен предмет? Кажуваат ли тие стручњаци дали секои илјада или две илјади луѓе што ќе посакаат да говорат на својот јазик ќе мора да добијат право да се изучува во образовниот систем? Полесно ми е да одговорам на вториот дел од прашањето. Веднаш по објавувањето на решението на Европскиот суд за човекови права, публикуван во еден од најтиражните весници „24 часа“, објавив статија во која изразив целосна согласност со тоа решение. Но само со ова решение за ОМО „Илинден“ – Пирин, а не и за претходните случаи, кои имаа нереални барања за повлекување на бугарската армија од Пирин (иако тоа, не по нивно барање, се реализира и сега таму има само гранична полиција – претпоставувам оваа информација не е издавање државна тајна) како и поповите на БПЦ да бидат заменети со попови од МПЦ (што е куриозитет ако се има предвид канонската позиција на МПЦ). Случајно или не, тоа беше мојата последна статија што била објавена во бугарските масовни медиуми. Бугарија со години наидува на проблеми при реализацијата на барањето на Бугарите во западните покраини (Босилеград – Србија и Струмица – Македонија) да имаат бугарски попови. Не гледам ниту една светска држава што би се согласила со очигледни сепаратистички барања –што мислите вие? Друг проблем што пречи на регистрација на таа партија е поврзан со изричната забрана за регистрација на партии и на невладини организации на етничка или на религиозна основа. Од таа гледна точка, оспорувано е и регистрирањето на силната Партија за права и за слободи (партија на Турците), која иако има електорат што го сочинуваат бугарски Турци и Роми муслимани, правно не може да се третира како „турска“. Бидејќи нема такво барање во Уставот, а и на сите нивоа во раководството, како и меѓу пратениците во парламентот има само етнички Бугари – за разлика од албанските партии во Македонија. По посебен модел беа регистрирани неколку ромски партии, кои немаат посебно силна улога во општествениот живот. Јас не сум правник, но ја прифаќам како шпекулација одлуката на бугарскиот суд по аналогија со цитираните и со други сепаратистички и антибугарски позиции да не ја регистрира ОМО „Илинден“ – Пирин. Сакам да кажам дека делегитимизирањето на партијата не доведе до објавување на листите на партијата во градовите Кресна и с. Мусомишта, како и на кметот во ова село, кои продолжија да функционираат како независни. Така што иако работите не се розови, сепак се далеку од репресија против политичките претставници на, инаку, непризнаеното македонско малцинство во Бугарија. Овде би поставил реторичко прашање, како би се впишала во македонската политичка мапа една партија што би се борела за правата на бугарското малцинство, кое е непризнаеното кај вас.
МН: НАУЧНИЦИТЕ СЕ СПОСОБНИ ДА ГО ОТФРЛАТ БРЕМЕТО НА СТЕРЕОТИПИ
Способни ли се македонските и бугарските научници и интелектуалци, без мешање на политиката и на политичарите, да ги надминат недоразбирањата од заедничкото минато за да им го олеснат животот на Македонците и на Бугарите во сегашноста?
НИКОЛОВ: Да, мислам дека се способни сами да го отфрлат бремето на стереотипите и на предрасудите од минатото. Сум учествувал на многу такви средби, формални и неформални, со македонските колеги и неретко сум имал поголемо разбирање отколку со некои колеги во Бугарија, независно дали сме говореле на уставните јазици на своите држави или на англиски или на други јазици. Тоа што се разбираме без преведувач е наша предност и не бива сосила да се претвора во пречка.
Како ја оценувате иницијативата на БАН и на МАНУ за соработка. Се чини, тоа дава надеж дека, сепак, и покрај лошите тонови има простор за двата народа, конечно, да станат братски и пријателски?
НИКОЛОВ: Тоа е добра иницијатива и дава надеж. Дојде време двете академии да ги заборават времињата кога беа идеолошки приврзоци на партиите на власт и да почнат да се држат до академските, а не до схоластичките критериуми. Некои имиња од бугарските учесници, додуша, не ми даваат за право да бидам полн со оптимизам. Впрочем, јас не учествувам во оваа иницијатива, но тоа е сосема друга тема.
(Интервјуто беше објавено во 61. број на неделникот Република)Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст