Харалд Шенкер е исклучително добар познавач на прашањата поврзани со регионот и особено со Македонија. Во земјава е често присутен од 1999 година, но сѐ до пред една недела, на различни начини беше вклучен во низа прашања со кои се соочува Македонија. Соработувал со тројцата високи комесари за национални малцинства при ОБСЕ и со невладини организации, чијашто цел била демократизација на македонското општество. Шенкер говори неколку јазици, меѓу кои и албанскиот, а македонскиот е еден од тие јазици што ги говори одлично.
Има ли иднина за грчко- македонските односи откако Самарас одби да се сретне со Груевски? Што е тоа што може да ја врати Грција на преговарачката маса?
Шенкер: Еден поглед кон граничните премини со Грција покажува дека има односи и дека има потреба од нормализирани односи. Не знам дали Груевски и Самарас се ликовите што ќе го решат тој спор, но се сомневам. Храброста, сигурно, нема да биде причината поради која двајцата ќе влезат во историјата на својата земји.
Грција нема голем интерес за преговарање за овој проблем и убеден сум дека само по притисок на ЕУ и на САД тој интерес би можел да биде стимулиран. Но, поголемото прашање овде е дали македонската влада е подготвена за сериозен чекор напред. Илузорно е да се мисли дека времето работи за Македонија имајќи ги предвид и регионалниот контекст и посебно внатрешната економска и финансиска состојба на Македонија. Последните изјави и на Груевски, а посебно на Иванов, се мошне загрижувачки во таа смисла.
Според Вас, во што е проблемот, зошто преговорите во ОН не донесоа резултат и по 18 години?
Шенкер: Проблемот се појави на вештачки начин и е базиран на хистерична реакција на една власт во Грција. Таа власт се соочи со можноста на имплозија на дел од националната митологија, врз која е создадена модерната грчка држава. Проблемот е дека сега се бара рационално решение на крајно нерационален проблем. Ако решението во деведесеттите години не беше неопходно, сега ситуацијата го бара. ЕУ нема да дозволи влез на земја што има нерешен проблем со друга земја-членка. Дали тој пристап е фер или не, за тоа може да се разговара уште со децении. Тој е реалност и тоа е тоа.
Истовремен проблем е дека во двете земји владее една национална митологија базирана на ексклузивност. Академските и политичко-општествените вообичаени текови во двете земји признаваат само една реалност, истовремено остро негирајќи ја туѓата. Сето тоа би можело да се реши ако во двете земји имаше политичка елита што е, навистина, заинтересирана за унапредување на својата земја. Да имаше во двете држави политички елити за кои општествениот интерес е поголем од личниот, тој вештачки проблем ќе се решеше одамна. Но, очигледно, одговорноста и храброста се застарени категории, како што се и моралното и етичкото однесување.
Има ли простор за булдожер-дипломатија каква што гледавме во деведесеттите години на минатиот век?
Шенкер: Дипломатските напори во деведесеттите години на минатиот век имаа како цел стабилизирање на една многу фрагилна структура, на една нова држава. Денес Македонија е сосема во можност да донесе свој одлуки. Тоа го вклучува и правото на грешење. Македонија не е во акутна криза за која се потребни меѓународни напори за решавање. Постојаната криза е домашен проблем, кој може да се реши на демократски начин. Значи, одговорот е: не.
Како независен аналитичар, кои се вашите сугестии за да се надмине спорот. Што предлагате конкретно?
Шенкер: Далеку од тоа дека имам конкретни сугестии. Мислам дека ова е работа на вашата влада. И одговорноста е нејзина. Јасно е дека таков спор мора да заврши со компромис или нема да заврши. Јасно е и дека одлагањето на ова решение ја уназадува Македонија и дека штетата е огромна. Сега, дали македонското општество е подготвено да трпи уште 20 години неактивност и манипулации на своите претставници, кои биле избрани токму за да го водат, тоа е сосема друго прашање.
Можат ли САД и ЕУ да имаат поголема улога во преговорите со Грција?
Шенкер: Да. Но прашањето е дали ќе го направат тоа. Да бидам искрен, за тоа да се случи мора да има јасни сигнали од македонската страна дека има подготвеност за решавање преку компромис. Конфронтативниот антизападен и антиевропски курс на властите на Македонија и националистичката реторика не помагаат. Не помага ни уназадувањето на демократските вредности, кое се случува во моментов во земјата. За инфантилната логика зад проектот „Скопје 2014“ не ни сакам да зборувам. За некој да ви помага мора да покажете дека таа помош е вистински добредојдена. Тука Македонија загуби голем дел од поддршката од европските земји и поединци во последните години. Ќе бидат потребни многу напори за да ја вратат ова поддршка.
Има ли вистина во тезата на Самарас дека „не Грција, туку ЕУ“ е таа што ја сопира Македонија?
Шенкер: Јас мислам дека неговата изјава се однесуваше на фактот дека реформите се забавени. И да, во тоа има вистина. Европска интеграција има само преку реформи и преку демократизација на општеството. Генералната оцена за Македонија може да се гледа во извештаите на ЕУ. Ако го отстраните владиниот филтер што е ставен на македонските медиуми и ги читате извештаите во целосност, ќе видите дека ова е реалноста. Сега дали Самарас е баш референтна точка за успешно уредување, тоа е друго прашање. Тешко е да очекувате продуктивен пристап од човек што си ја градеше политичката кариера на грбот на овој измислен конфликт.
Која е Вашата општа оцена за меѓуетничките односи во Македонија?
Шенкер: Меѓуетничките односи се празна фраза зад која се кријат јасни политички и деловни интереси. Кога некоја политичка, економска или криминална група (и тука ограничувањето меѓу нив е многу флуидно) гледа профит во тоа, како што се прави редовно пред избори, се стиснува копчето „влошени меѓуетнички односи“ во исто време со копчето „конфликтни ситуации“ и се пушти машинеријата да работи. Лажна политичка реторика и поткуп на луѓе заедно со притисоци за групна лојалност и послушност – тие се состојките на тој коктел.
До кога поличките партии во Македонија ќе продолжат да функционираат само според принципите на клиентелизмот и на патронажа, „меѓуетничките односи“ ќе бидат инструмент во рацете на неодговорни политичари. Тоа настрана, во Македонија се случуваат зближување и пораст на етничката дистанца во исто време, во зависност од локални состојби и лични интереси. Но, тоа што недостига, односно што политичките елити свесно и неодговорно го избегнуваат, тоа е еден огромен пакет-мерки и политика за интеграција на општеството во сите сфери. Но тоа би значело не само декларативно, туку реално надминување на концепти базирани на односи меѓу етничка нација и национални малцинства и фокусирање на реалните потреби на социо-економските и културни потреби на граѓаните на оваа држава. Проблемот е дека едно интегрирано општество, во кое поединецот е прво свесен граѓанин, а само потоа припадник на други групи, независно дали тие се етнички, религиозни, професионални или сексуални, би ставил крај на експлоатацијата на етникумот како главен извор на моќ и на средства на клиентелистичките групи што доминираат во општеството.
Дали е лекот во вистинско интегрирано образование?
Шенкер: Не. Интегрирано образование може да биде една, иако битна мерка, еден дел од поголем пакет, како што веќе споменав. Но, во сегашната политичка констелација нема ни доволно визија, знаење или разбирање, ниту храброст да се спроведува таа мерка. Напротив, отворено се оди кон сегрегација на образовниот систем знаејќи дека само на тој начин може да се осигури послушна клиентела. Цената ќе биде многу висока и никој нема да може да каже дека немаше предупредување. Не знам како очекувате едно општество да покаже каква била кохезија, кога вие го спречувате создавањето на лепакот, кој треба да го задржи целосен. Но еве, и тоа е прашање за граѓанска свест. Доколку луѓето дозволуваат да бидат изманипулирани и ги трпат таквите политички одлуки, до толку таа центрифугална спирала ќе продолжува.
Како го коментирате фактот што учениците Албанци од прво оддление немаат проблем да учат англиски јазик, но имаат одбивност за македонскиот јазик?
Шенкер: Учениците немаат никаква одбивност, таа доаѓа од нивните родители, наставници и политичари. Има тука многу работи. Прво на лично ниво. Јас пораснав речиси тријазично, а од осумгодишна возраст почнав со учење на два дополнителни странски јазика. Не само дека не се чувствувам многу оштетен, туку се гледам како привилегиран и вечно ќе им бидам благодарен на моите родители за ова поддршка и за нивната визија. Проблемот со одбивноста е токму во тоа дека тука вистинскиот конфликт во заднина е за територијална доминација, односно сопственост, односно за предмодерно сфаќање на државата како сопственост на земјиште. Сакам да споменам и уште еден проблем: многу добар политички капитал може да произлезе од улога на спасител на нацијата, на идентитетот. Ако граѓаните прифаќаат да доминира таков тип политичар, интегрираното општество ќе остане илузија.
Сѐ уште многу малку Македонци се подготвени да го учат албанскиот јазик.
Шенкер: Сѐ уште многу малку Македонци знаат дека има теоретска можност во секое училиште во Македонија да се бара факултативна настава за албански јазик. Зошто не го знаат тоа? Затоа што директорите им забрануваат на наставниците да ги информираат родителите и децата.
Расте бројот на Македонци што самоиницијативно учат албански јазик. Но, во отсуство на информации за можностите, не зачудува тоа што бројката е уште мала. Не би сакал да инспирирам уште една непотребна владина кампања, но јавните медиуми, како и властите, имаат обврска да ја информираат јавноста за сите активности финансирани со јавни пари. Настава е една од тие активности.
Има ли механизам за спроведување на Бадентеровиот принцип на локално ниво, а тој да не предизвика тензии?
Шенкер: Тензиите не ги предизвикуваат механизми, туку луѓе. Секој механизам, колку и да е совршен, може да биде саботиран. Во денешната состојба, во која владината политика промовира поделби и поларизирање и во која од локални политички актери се бара да бидат ништо повеќе од послушни партиски војници што ги спроведуваат одлуките на нивните патрони, ниеден механизам нема да профункционира. Демократскиот систем, посебно на локално ниво, бара постојано преговарање, постојано приспособување. Но, за да може тоа да профункционира, потребни се политички актери што го имаат на ум доброто на нивните граѓани, прво како поединци, а само потоа како дел од разни заедници. Како мала дигресија, и како заклучок од мојата работа со млади партиски кадри, мислам дека патот на политичките партии во Македонија до прифатливо ниво на внатрепартиската демократија е многу долг и дека во последните години има дури регресија и на тоа ниво.
Може ли да се очекуваат нови тензии во регионот или со договорот Белград – Приштина се затворени можностите за конфликт?
Шенкер: Договорот Белград – Приштина уште е далеку од функционален, но е голем чекор напред за двете земји. Што се однесува до тензии – додека спроведувањето на геополитичко-безбедносната архитектура на Балканот не е завршена, односно додека сите земји на регионот не се целосно влезени во евро-атлантските структури, ризикот ќе остане.
Неинспирирани чекори, какви што направија македонските власти, на пример, со непотребната поддршка на Ердоган и со флертувањето со Путин, само го зголемуваат ризикот. Илузија е дека држава со политичка и со економска сила на Македонија е во состојба да си ги избира пријателите. Евро-атлантската рака останува отворено подадена и покрај хистеричното однесување на Грција. Но не по секоја цена. Ова мора да стане јасно.
Како ги оценувате средбите на македонската влада со своите колеги во Белград и во Ќустендил. Може ли оваа проактивност да ги намали тензиите во регионот?
Шенкер: Тие средби имаат козметичка вредност, ништо друго. Само билатерален договор со Бугарија и решавање на спорот со МПЦ ќе можат да ги намалат тензиите.
Што може друго да направи Македонија за да ги среди односите со Софија и со Атина?
Шенкер: Во која смисла друго? Не гледам некои сериозни чекори што биле направени во последно време, ако ја отстраниме козметиката. Долго време веќе се обидувам да предложам еден храбар чекор: создавање заедничка комисија или комисии на академско ниво со соседните земји, преку која ќе се бара научен начин за решавање на историските дилеми, како прв и битен чекор за помирување. Втор чекор би било усогласување на содржините на наставните програми по историја и слични предмети со цел да се создаде заедничко гледање на заедничката историја. Не ме изненадува ставот дека за оваа власт такво нешто би било предавство, ако ништо друго, затоа што би го демаскирало проектот „Скопје 2014“ како тоа што е: едно многу скапо лудило. Ете затоа односите стагнираат или, во случајот со Грција, се влошуваат.
Може ли опозицијата да побара и да добие помош од странство во својата битка за симнување на Груевски затоа што е очигледно дека тешко се снаоѓа дури и по седум години владеење на ВМРО-ДПМНЕ?
Шенкер: Кој да ѝ забрани? Секоја политичка партија има сестрински партии и организации низ светот и има право да дејствува како што сака. И сосема е нормално дека опозицијата има цел да ја симне власта. Иако сум во искушение да прашам: која опозиција?
Има ли Македонија алтернатива на долг рок за ЕУ и за НАТО? Сите се колнат дека нема, но, сепак, ако ЕУ остане долгорочно затворена ќе мора да се бара начин како да преживее економијата?
Шенкер: Наивно и опасно е да се мисли во ова насока. ЕУ и НАТО се единствените структури што можат и имаат интерес да го гарантираат преживувањето на Македонија како држава. Секоја алтернатива би била суицидна. Но, на крај, ова е карактеристика на македонското општество. А за економијата – во моментот кога има доволно политичка стабилност и зрелост, како и прифатлива законска рамка и веродостојност во секојдневната работа на судскиот систем, тогаш и економијата ќе заздрави.
Но, не пред тоа.
Разговараше: Горан Момироски
Фото: Александар Ивановски
(Интервјуто со Хералд Шенкер беше објавено во 49. број на неделникот Република)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст