Теодора Костовска, психолог по диплома, инаку учител по уметност на живеење, заедно со невропсихијатарот, професорот Методи Чепреганов, напишаа две книги „Стрес, несоница, анксиозност, депресија“ и „Стресот и ние“ и сега работат на третата книга во која ќе се зборува за агресијата и за љубовта.
Со професорот Методи Чепреганов подготвувате нова книга „Од агресијата до љубов“. До какви сознанија дојдовте додека работевте на оваа книга?
КОСТОВСКА: Тоа се акумулирани знаења или долго време набљудување во однос на сѐ она што се случува практично и прагматично во животот, сѐ она што ни го одзема трпението, ни ја стеснува свесноста, сѐ она што нѐ прави тоа што не сме, сѐ она што ни ја одзема нашата вистинска природа, а тоа е љубовта. Тоа го имаат и бебињата. Кога говориме за агресија, говориме од аспект на нагон. Во која насока тој ќе се развие, како ќе се управува со него, каде ќе се насочува, каде конструктивното ќе премине во деструктивно. Сите тие работи ни тежеа. Агресивни се децата во градинките, во училиштата, оној силен плач – не може да не вознемирува. Мојот аспект на гледање на човекот е холистички – неразделна заедница помеѓу телото, интелектот, умот и духот или душата. Таа е внатре во нас. Никој не може да зборува за агресијата надвор, ако не ја совладал сопствената агресија. Кои се тие ситуации што ќе го натераат да го зголеми тонот на гласот, дали тоа го прави сосема свесно, или тоа му доаѓа однатре. Човекот сам одлучува како ќе постапува, што ќе прави, како ќе се однесува во животот.
Може ли љубовта да ја победи агресијата?
КОСТОВСКА: Апсолутно да. Кога говорам за љубовта воопшто, не мислам на емоциите. Љубовта не е тоа. Не мислам на деловниот принцип „те сакам – ме сакаш“. Тоа е пазарење. Нереализирана љубов не е ништо друго освен агресија. Никој не може мирно да прифати дека дава толку многу љубов, а ништо не му се враќа. Кога човекот ќе го ситуира своето живеење внатре во себе, кога сите пориви, нагони, желби, потреби, сакања и посакувања ќе добијат вистинска форма, кога ќе имаме капацитет, флексибилност, кога ќе имаме контакт со себе – тоа е љубов. Љубовта е единствената сила која ѝ се спротивставува на ентропијата.
Живееме во општество чии слоеви почнуваат да кородираат. Од каде доаѓа сѐ поизразената агресивност, како во настапот на луѓето во секојдневната комуникација, така и кај децата?
КОСТОВСКА: Секој човек е даруван со нешто добро. Ако човекот не ги реализира своите потреби, еве ги нагоните. Ако не ги реализира своите дарби, дарови, таленти, тогаш природно се случува незадоволство. Штом човекот е незадоволен, штом има многу работи што ги голтнал, ги потиснал, работи кои не успеал да ги совлада, не успеал да ги сублимира, бидејќи животот е патување, тогаш се раѓа агресијата. Сликовито, тоа може да го опишеме како празни и полни садови. Кога еден сад ќе се наполни, неминовно треба да се испразни. Треба да знаеме како да го направиме тоа празнење. Тоа не треба да биде деструктивно. Ако не си го дадеме своето право да живееме во љубов, да го обезбедиме тоа врзно ткиво, тогаш стануваме отуѓени од себе. Отуѓеноста нѐ прави агресивни затоа што сме несигурни во себе. Конфузијата и незадоволството што родителите го носат со себе и не знаат што да прават со нив, автоматски им се пренесува на децата. Ако имаат лоши примери на идентификација, децата ги пресликуваат. Не смееме да се чудиме од каде се децата агресивни кога живееме во ера на компјутери. Каков е светот во кој тие живеат? Тоа е илузија на лошите момци кои се надвор на екранот и јас добриот, кој треба да ги убијам. Сето тоа прави децата емотивно да не созреваат добро. Тие својата емотивност не можат правилно добро да ја артикулираат. Секако дека не може да ги забраниме компјутерите, но мора да постои хармонија. Колку време поминуваат пред електронските уреди, толку време треба да бидат во природа. За жал, имаме адолесценти кои се емотивно дегенерирани, затоа што се уплашени од тоа да бидат емотивни.
Агресијата стана начин на комуникација меѓу луѓето. Како да го најдеме мирот во себе?
КОСТОВСКА: Тоа е пат. Кога ќе дојдеме до нешто што се вика полн сад, тој неминовно ќе побара да се испразни, го знаеле ние тоа рационално или не. Сѐ она што се вика агресивно е всушност празнење на полниот сад. Кога ќе си посветиме малку време на себе, односно кога ќе обезбедиме будно себенабљудување, какви се моите мисли, што е она што го јадам, тогаш ќе го најдеме мирот во себе.
Вие сте учител по уметност на живеење. Што ги учите Вашите ученици?
КОСТОВСКА: Постојат техники, постои знаење. Зошто сме агресивни? Затоа што немаме адекватно знаење, практично применливо знаење како да управуваме со себе. Само малку застани и види како дишеш. Здивот е врската меѓу нашиот емотивен и рационален состав. Во почетокот тоа е техника која ја совладуваме, а потоа станува начин на живеење. Ние имаме премногу информации, но тоа не е знаење. И едукацијата е процес. Маса од информации само прават конфузија во главата. Тие не ве прават емотивно интелигентен, нема да ви овозможат контакт со својата внатрешност, интуиција, внатрешни пориви. Интуицијата е неприкосновена и секој од нас ја има. Прашање е колку ја развива и колку умее да ја слуша и да ја користи. Еквивалетно, битно е да се развива и рационалната и емоционалната интелигенција. Потребен е баланс и само така ќе научиме да ја користиме и левата и десната хемисфера во мозокот. Непријателот не е надвор од нас, туку во нас. Човек прво треба да собере сила, да почне процес на интроспекција, за да дојде до себеобожавање.
За кој човек можеме да кажеме дека е среќен човек?
КОСТОВСКА: Тој момент е многу субјективен. За мене среќен човек е оној што успеал да го спознае својот непријател, мирно да се набљудува себеси, сите свои пориви, со сите свои негативни аспекти. Оној човек што успеал да се совлада стравот е среќен човек.
Целото интервју може да го погледнете на следниов линк.
Разговараше: Александра М. Бундалевска
Фото: Александар Ивановски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.