Се сретнавме на плоштадот во Скопје. Сосема случајно. А, и не може да биде поинаку бидејќи да ја сретнете Лилјана Стоилковска-Андовска, односно тетка Лиле, како што ја викавме во МРТВ кога заедно работевме во информативната програма, во последниве петнаесетина години е вистинска среќа бидејќи таа живее во Шведска. Откако си кажавме збор-два, се договоривме да се сретнеме следниот ден и да си поприкажеме за времињата минати и за овие сегашниве. Ја замолив да си понесе и неколку фотографии што ѝ се особено драги.
– Добро, но, за жал, повеќето ми се во Шведска, ама ќе најдам нешто – ми рече Стоилковска-Андовска.
Следниот ден, според договореното, се сместивме удобно во едно кафуле близу до нејзиниот дом во Карпош и почнавме да разговараме. Како што беше логично, прво ја прашав како ѝ минува животот во Шведска.
– Ех, не е Западот, па и Шведска во случајов, онака како што јас и повеќето луѓе од тука си замислуваме. Животот е сувопарен, без квалитетна содржина. За поголемиот број нашинци врвно достигнување е да им пее некоја пејачка по тамошните ресторани, а тие да ѝ ставаат пари во деколтето. Македонците таму тешко можете да ги сретнете во театар, опера или некоја квалитетна културна манифестација. Од 17 друштва, сега има 11. А, само во Малме живеат околу 4.000 Македонци. Но, за жал, слабо сме организирани. Имам впечаток дека сите други етнички заедници се подобро организирани од нас. Јас со години се обидувам да помогнам за да го организираме културното живеење на Македонците на едно повисоко ниво. Организирав театарски претстави, куклен театар, литературни средби, културни манифестации, но тешко оди. Треба многу повеќе да ни помогне и нашата држава. Во Шведска расте третата генерација Македонија. Сѐ помалку го говорат македонскиот јазик. Ги нема на предавањата по литературен македонски говор. Жално е. Ќе нѐ асимилираат. Ќе се загубиме – со огорченост и резигнираност ни раскажува Стоилковска-Андовска за животот во Шведска.
И ред беше да почнеме да зборуваме за нејзиниот животен и, пред сѐ, музички пат. На почетокот горделиво и низ насмевка потенцираше: „Јас сум стара скопјанка, родена на плоштадот „Слобода“, каде што беше нашиот дом, а моите потекнуваа од Мала Преспа”. Нејзиниот прв музички настап бил на осумгодишна возраст во 1954 година кога како најмлад учесник на манифестација организирана по повод Нова година, без придружба на оркестар, ги отпеала двете народни песни „Море сокол пие“ и „Јовано, Јованке“.
Во 1961 година се формирале младински групи „Црвени каранфили” од Македонија. Тоа биле групи формирани од таленти во сите области на уметноста и требало да гостуваат во Домот на синдикатите во Белград по повод роденденот на Маршалот. Стоилковска влегла во групата за интерпретација на македонски народни песни. Ја пеела „Куќа имам на Пелистер“ од Јонче Христовски. Имала 15 години и била во прва година учителска школа. Била член во хорот при учителската школа „Никола Карев“, под диригентска палка на Благоја Чешларов. Настапувала и на меѓународни натпревари во Целје и во Радгона. Стоилковска вели дека Васил Поп Дучев и Благоја Чешларов ја внеле во музиката.
На 21 декември 1962 година во емисијата „Вие пред микрофонот“, што се одржувала во Домот на армијата, настапила со една народна песна „Ја подај ми либе една чаша вино“, а била придружувана од оркестарот на Кочо Петровски. Во комисијата биле Димитар Масевски, Ѓаконовски Шпато и Ѓоко Георгиев. Ја добила првата награда за народна интерпретација, а Виолета Томовска за забавна. Наградата имала можност сама да си ја одбере, па одбрала поголема чинија со позлата, којашто, како што вели, преживеала земјотрес и три преселби. Следните денови маестро Кочо Петровски дошол во нејзиниот дом за да ги убеди родителите да ја пуштат Лилјана да настапува со неговиот оркестар. Татко ѝ не ни знаел дека таа почнала да се занимава со пеење и на Петровски му рекол тој своите деца да ги направи пејачи, а неговите да ги остави на мир. Петровски видно разочаран, си заминал, а Лилјана од тој момент била под поголема контрола, особено на татко ѝ. Во март следната година со драмската секција од учителската школа отишла на натпревар во Нови Сад со едночинка од Чехов и добила прва награда. Потоа се запишала во културно-уметничкото друштво „Орце Николов“, а настапувала и во „Кочо Рацин“, „Коста Абрашевиќ“, „Мирче Ацев“ и „Владо Тасевски“. После Нови Сад, тројца режисери дошле да ја бараат за на академија во Белград. Но, од нејзините родители го добивале истиот одговор, дека тие не сакаат да слушнат да биде нешто друго, освен учителка. Токму затоа Лилјана била принудена сите нејзини активности поврзани со музиката да ги крие од нејзините родители.
– Сите пари што ги добивав од вујко ми и од чичко ми му ги давав на помалиот брат да оди во кино, а јас истовремено одев на проба. Потоа заедно се враќавме накај дома, а брат ми не им кажуваше на родителите за моите активности – раскажува Стоилковска.
По скопскиот земјотрес во 1963 година Лилјана отишла да учи учителска школа во Битола, а живеела кај свои роднини. Но, меракот кај Лилјана за пеење бил многу голем, па таа и во Битола настапила на манифестацијата „Вие пред микрофонот”. Ја пеела песната „Цветини очи черешови” и ја добила втората награда. Потоа настапувала и на Радио Битола, каде што го запознала Пепи Бафтироски. Во Битола често настапувала со културно-уметничките друштва „Илинден“ и „Стив Наумов“.
Подоцна се вратила во Скопје и го продолжила образованието. По завршувањето на учителската школа, се појавил автор од Битола по име Ѓорѓи Белџигеровски, којшто инсистирал Лилјана да пее негови песни. При една средба со продуцентот од „Југотон“ со оркестарот на Радио Скопје, под раководство на Љупчо Пандиловски, побарале Стоилковска да сними сингл-плоча со четири новосоздадени песни од Ѓорѓи Белџигеровски. Бидејќи Битола се збратимила со Епинал од Франција, Стоилковска со културно-уметничкото друштво од Битола оди на десетдневна турнеја во Франција. Таму настапила како водител на програмата, а и како солист. Ја пеела „Кога падна на Пирина ранет Јане Сандански“.
Во 1964 година ансамблот „Танец“ објавил конкурс за нов член, а истовремено се објавил и конкурс за спикер во РТВ Скопје. И на двата конкурси единствено била примена Стоилковска. Таа прво отишла во „Танец“, но тогашниот директор на ансамблот родителски ја посоветувал: „Подобро е да одиш во РТВ како спикер, а тука јас да можам те викам кога ќе има потреба од тебе”.
По подолга пауза, во 1969 година почнала да работи во Радио Скопје, но со повторна аудиција. Паралелно студирала македонски и српски јазик, а потоа и педагогија. По 12 години, во 1981 година Матеја Матевски ѝ направил четири песни што ги отпеала во студиото во Радио Скопје. Тоа биле четири стари песни, а потоа уште четири препеани. Меѓу нив ги издвојуваме: „Ајде разболе се мојто либе“, „Нешо пиле“, „Еј славејче“, „Бучат ми силни ветрови“ и неколку подзаборавени комитски песни. Во 1982 година учествува на Валандовскиот фестивал со песната „Земи ја гитарата“. Во 1984 година, исто така, на Валандово ја отпеала „Две чаши вино“. Две години подоцна повторно настапила на Валандовскиот фестивал, каде што ја отпеала песната „Тивко виолино“ и добила награда за сценски настап. На домашните фестивали настапувала на „Цветници“ и на „Гоце-фест“. Настапувала и на меѓугранични средби, потоа на Илинденските денови, на средбите во Трново, а има и голем број турнеи по Европа и светот. Во нејзиниот театарски ангажман се забележливи настапи во монодрамата „Калуѓерка“ од Томе Илиевски, потоа „Госпоѓа Министерка“ работена од Снежана Коневска-Руси и изведена во Драмски театар во Скопје, како и драмата „Необична жена“ од Нина Садурн, играна со алтернативниот театар „Чекори“.
Стоилковска вели дека македонскиот јазик е како музика. И, верувајте дека е вистинско уживање да ја слушате додека зборува. Гласот ѝ е дар од бога, но ве плени и со нејзиниот правоговор, кој се должи на професионалниот ангажман како спикерка. Кога зборува, чиниш ја пее најубавата македонска мелодија. Таа е чувар на македонскиот литературен јазик, на македонската народна песна, македонската култура и македонската кауза далеку од својата родна земја. Таа е неуморен создател во уметноста. Во последниве години пишува и поезија, којашто е сместена во збирките „Аксиос“, „Разбудена биднина“, „Светлина врз трагите“ и последната е со работен наслов „Анатомија на чувствата“.
(Пишува: Тони Стојкоски | Фото: Игор Ангеловски и приватна архива
Текст објавен во 87. број на неделникот „Република“, 2.05.2014)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст