Поранешниот министер за надворешни работи Денко Малески смета дека излез од ќор-сокакот во кој се наоѓа Македонија во спорот за името со Грција е создавање нова надворешна политика на државата, која ќе биде производ на усогласени ставови на главните политички партии. Малески предлага oд тој договор да произлезат и црвените линии на македонската страна со кои ќе се направи дистанца од политичкиот поглед на една партија. Поранешниот шеф на македонската дипломатија не е оптимист дека работите одат во вистинска насока кога станува збор за потребата од цивилизиран дијалог меѓу политичките партии во земјава, а како резултат на тоа се оддалечуваме од решенија на клучните проблеми на државата, вклучувајќи го и проблемот со Грција. За него, спорот околу македонскиот идентитет е тема што не постои и смета дека проблем за ова прашање побрзо би имале со Бугарија, отколку со Грција
Професоре Малески, по говорот на премиерот на Генералното собрание во ОН, вие, како и многу други стручњаци (иако предлозите беа различни), рековте дека е дојден момент да се преземе некаква акција за да се промени ова статус кво, односно дека е потребно да се редефинира надворешната политика на државата. Како конкретно ја замислувате таа акција?
МАЛЕСКИ: На Македонија ѝ е потребна нова надворешна политика, која ќе биде производ на усогласените ставови на главните политички партии во земјата. Новата надворешна политика ќе произлезе од тоа што политичките партии ќе го формулираат како државен интерес. Така, преку демократскиот процес, од нашиот пат кон НАТО и кон ЕУ ќе го отстраниме митот дека државниот и национален интерес е нешто што е запишано во камен или е исковано во ѕвездите. Значи, првиот чекор кон едно прагматично поимање на надворешната политика во служба на безбедноста и на благосостојбата на граѓаните на Македонија е владејачките националности да се откажат, повикувајќи се на митовите и на историјата, од правото самите да го формулираат државниот и национален интерес. Само ваква стратегија, со која ќе се направи нужната дистанца од политичките погледи на една партија и од ставот на државата, земјата ќе може да излезе од ќор-сокакот во кој сме сега. Истата стратегија може да ја извлече од ќор-сокак и самата владејачка партија, која, со својата непопустливост, може да предизвика длабоки политички поделби и конфликти во домашната политика.
Колку јавните ставови на опозицијата за решение на спорот, кои од власта се оценети како истоветни со грчките ставови, можат да помогнат или да одмогнат во доаѓање до заемноприфатливо решение?
МАЛЕСКИ: Демократијата и дијалогот се синоними. Нашиот политички систем не е оспособен да функционира како дијалог на патриоти од двете страни на расправата, во кој надворешната политика ќе биде синтеза на сите интереси, аргументи и позиции и нема да биде идентична со ниту една партиска замисла. Значи, бидејќи нема дијалог дома и бидејќи се делиме на патриоти и на предавници, тогаш сето тоа што е блиско со ставовите на Грција ќе изгледа предавнички. Ние, всушност, имаме проблем со демократското живеење. Мислам дека една од причините за жестокиот анимозитет во домашната политика, кој нѐ парализира и во надворешната политика, се должи на фактот дека партиите во Македонија сѐ уште не ја апсолвирале лекцијата дека во услови на демократија, другата опција е тука, да се изразам така, засекогаш. Затоа суштинското прашање е како да коегзистираат во слобода националисти, либерали, социјалисти, па и фашисти… И како сите овие опции со толку неусогласени политички тонови да зборуваат со еден глас во меѓународните односи. Тоа е ѓаволски тешко и во најдобрите демократии, а не, пак, во Македонија, во која владее „македонскиот синдром на самоуништување“, или како веќе се викаше таа глупава клетва што не е ништо друго туку отсуство на „демократска состојба на умот“ меѓу нас Македонците.
Има ли шанси македонските партии да договорат единствена платформа, национална стратегија за спорот со Грција, кој нема да се менува со промената на секоја влада, како што направи Грција во 2009 година, кога прифати зборот Македонија да стои во евентуалното компромисно име и сега тоа го презентира како голем чекор напред во преговорите?
МАЛЕСКИ: Ако научиме да разговараме како патриоти од двете страни на расправата, има. Ако продолжиме да се делиме на патриоти и на предавници, нема. На Грција ѝ требаше прилично многу време за да ја напушти бруталната негаторска надворешна политика кон нас, од почетокот на деведесеттите години на минатиот век. Денес мнозинството во нивниот парламент е обединето околу ставот за компромис, и покрај силниот подем на екстремната десница, која обвинува за предавство. Се разбира, треба да се биде внимателен зашто едно е декларативното изјаснување на врвовите на партиите, а друго е да се стави на дебата и на гласање нашето прашање во грчкиот парламент. Што се однесува до нас, сѐ додека немаме цивилизиран дијалог меѓу партиите во Македонија, нема да има решение за крупните проблеми со кои се соочуваме, вклучувајќи го и проблемот со Грција. За жал, работите во домашната политика одат токму во спротивната насока, оддалечувајќи нѐ од решение.
Како го толкувате предлогот на професорот Љубомир Фрчкоски решението за спорот за името да биде Горна Македонија, за единствена употреба?
МАЛЕСКИ: Целиот настап на мојот колега го толкувам како дел од внатрешната партиска битка во која треба да му се зададе политичка болка на противникот. Во идеалниот свет, луѓето би се држеле до принципот ова тешко, емотивно, прашање за народот да не се употребува во партиските пресметки. Во реалниот свет на македонската политика тоа одамна не е така. Но, да бидеме праведни: тој се изјасни само за име за надворешна употреба.
Сметате ли дека со вакво решение ќе бидат загрозени македонскиот идентитет и јазикот?
МАЛЕСКИ: Во еден мој текст објавен и во виенски „Еврозин“ напишав дека ние дебатираме за непостоен спор. Бидејќи главниот елемент на дистинкција на идентитети во современиот свет е јазикот, а ние зборуваме словенски јазик, додека Грците модерна верзија на грчкиот, се прашувам – каде е спорот. Побргу би имале идентитетски спор со Бугарите поради блискоста на нашите јазици и поради периоди на заедничка историја. Значи, судирот со Грција е судир на национализмот на два народа на кој, како таков, не му е важна реалноста туку тоа што е запишано на небото. Либералните луѓе од двете страни на границата немаат проблем со името и со идентитетот – тие, од грчка страна, не ни го оспоруваат името, а тие од нашата страна не страдаат од балкански расизам и не се срамат од својот словенски јазик. Значи, не ставовите на либералните луѓе, туку ставовите на непомирливоста на национализмот упатуваат на нужноста од компромис, кој може да помине во парламентот на двете земји и кој ќе го отвори процесот на смирување на двата народа. Либералниот Грк или Македонец, работејќи во полза на смирување на двата народа, само ја земал на себе улогата на мост, свесен дека ќе го газат од двете страни.
Можеме ли да прифатиме промена на Уставот и на личните документи и слични решенија, кои се апсолутно дел од внатрешната политика на една држава?
МАЛЕСКИ: Многу работи ќе зависат од тоа колку успешно ќе ја разрешиме „непостојната“ идентитетска тема.
Ако во минатото тоа не беше случај, Грција во последно време сѐ поотворено признава дека името не е единствениот проблем и дека ќе бара промена на Уставот во кој треба да се предефинира „македонската нација“, а со тоа и идентитетот, но и историјата на еден народ. На што се должи тоа? Атина е похрабра поради поддршката од големите сили или станува збор за поголема нервоза кај јужниот сосед?
МАЛЕСКИ: Веќе реков дека сме сведоци на судир на национализмот на два народа. Знам дека мнозина дома негираат дека воопшто постои македонски национализам, но верувам дека толку разбираат дека таму каде што постои нација, мора да постои и национализам. Ако не се во состојба да го препознаат, еве обид да им помогнам: нашиот национализам е плод на националната имагинација дека некогаш постоела држава Македонија во современа смисла на зборот, имагинација дека таа била наша етничка територија, која нашите непријатели ја распарчиле на почетокот на дваесеттиот век. Всушност, ни се допаѓало тоа или не, концептот е идентичен со тој на другите видови балкански национализам – со грчката „мегали идеја“, со идејата за Сан Стефанска Бугарија, со идејата за Велика Србија или со таа за албанска Илирида, сите производ на соодветниот национален романтизам, кој, по дефиниција, е незаинтересиран за реалноста. Значи, исто така како што нас нѐ вознемирува национализмот на соседите и нашите соседи ги вознемирува нашиот национализам. Кога последниве години решивме да ги поставиме темелите на нашиот идентитет на историската почва на античка Македонија, која Грција ја смета за сопствена, а на своја страна ја има доминантната светска историографија, се доведовме во безизлезна ситуација. Зашто како да им го извадиме од главата универзитетското образование на светските политичари, ставете кое име сакате, дека античка Македонија е дел од хеленскиот свет, а нашиот основен идентитет е определен од словенскиот јазик.
Во некои јавни настапи знаете да кажете дека ние самите сме го искомпликувале спорот со идентитетското прашање. Не мислите ли дека идејата на Грција за бришење на македонската нација е многу постара од периодот на владеење на Никола Груевски и на ВМРО-ДПМНЕ?
МАЛЕСКИ: Во мојата последна книга „Бебето од катран“, посветена на Македонија во меѓународните односи во првите години на независноста, во издание на „Култура“, опишувам една епизода од поновата историја на грчко-македонските односи. Имено, во тоа време Грција беше во трескава потрага по непријател од нашата страна на границата. Со идеите што ги застапувавме претседателот Глигоров и јас, тие немаа случај за караница зашто за караница се потребни двајца. Си споменувам дека нивниот генерален конзул во Скопје ми ги потврди сомнежите дека неговата држава сака да испровоцира конфликт, кога немаше одговор на моето прашање што е тоа што може да ѝ се приговори на македонската политика. Кон кого е тогаш насочено непријателството, прашав. Кон другите луѓе, со поинакви идеи. Тие „другите“ што ги чекаше грчката држава беа претставниците на македонскиот национализам, ривалот на грчкиот. Чекаше да испливаат на површина идеите за обединета Македонија, ставени под контрола од претходниот комунистички режим, за тоа да биде доказ за нашиот иредентизам. Чекаше, провоцираше и дочека. Така, македонскиот национализам, таа моќна алатка за етничка мобилизација и за национална кохезија, и не помалку важно, за победа на избори, се институционализира во услови на демократија. Особено последниве седум години, со тоа што се нарекува „антиквизација“ на македонскиот идентитет. И повторно, во идеалниот свет, кога сите во Македонија би биле либерали како мене, одамна би биле во НАТО и во ЕУ и сѐ би било лесно, и јас не би се мачел дваесет години да докажувам сенешто… Во реална Македонија, либералните луѓе мораат да ги почитуваат убедувањата на националистите зашто токму демократијата, која на национализмот му дава да се изрази себеси, ми го гарантира и моето право да се изразам себеси. И да работам со упорност да престанеме да се тепаме, потоа да почнеме да се толерираме и, на крајот, да се почитуваме. Во надеж дека на крајот од овој процес ќе научиме дека во денешниов свет национализмот, едноставно, не е исплатлив како државна политика зашто неговата исклучителност и авторитарност перманентно предизвикува конфликти со другите политички опции дома и конфликти со другите држави. Па, белки не сме заборавиле дека двете светски војни, мноштвото војни во Африка и во Азија, како и југословенските војни од пред дваесет години се производ на екстремниот национализам.
На територијата на денешна Македонија се најдени многу археолошки и историски докази, кои потврдуваат дека оваа територија била дел од големата империја на Александар Македонски. Тогаш, зошто сметате дека немаме право на дел од античката историја?
МАЛЕСКИ: Не сум бил разбран: имаме право на сѐ што се случувало во историјата под земјата и над земјата македонска. Дури, ако сакате, во согласност со балканските сфаќања дека без три-четири илјади години континуитет не си нација, имаме право и темелите на нашиот идентитет да ги поставиме на историска почва, која грчкиот народ ја сметаат за своја, да речеме во античка Македонија. Национално самоопределување, би рекле нашите актуелни политичари. Но, проблемот е што меѓународните односи не почиваат врз археологија туку се производ на реални односи на сила и на интереси, па оттаму и нужноста од такт и од интелигенција. Преведено на обичен јазик: ако ги поставите темелите на вашиот идентитет на историска почва, која посилниот сосед ја смета за своја, тој нема да се смири додека не ви ги урне темелите. Зар го посакуваме тоа, да ни ја урнат куќата?
Што сакавте да кажете кога предложивте темелите на нашиот идентитет да го поставиме во 19 век?
МАЛЕСКИ: Сакав да кажам дека ни е потребна сопствена сигурна идентитетска почва, која соседот Грција и нивниот партнер и ривал Бугарија нема да ја уриваат. Почва што кореспондира со тоа што во науката се вика објективна историска вистина. И ова последново, „објективна историска вистина“, е тешко разбирливо на Балканот каде што, не само политичарите, туку и самите историчари не се во потрага по вистината туку се борци за националната кауза, нешто што е незамисливо на универзитетите и во политиката на демократскиот свет. Такви сигурни темели наоѓаме кај преродбениците од деветнаесеттиот век, кога покрај доминантната панбугарска идеја, се раѓала идејата за нашата посебност, па преку брилијантниот Мисирков и АСНОМ, до денес. Притоа, не мораме да се откажеме од пошироката историја на Македонија, вклучувајќи ја и антиката, која може да остане во нашите приказни, легенди и митови, но не како државна политика.
Според вас, која треба да биде црвената линија на Македонците? До која граница треба да ги исполнуваме желбите на соседите за да се смилуваат и да ги одблокираат нашите евроинтеграции?
МАЛЕСКИ: Прв чекор е да разбереме дека нема една вистина за Македонија: ние имаме своја вистина, Грците своја и Бугарите своја. Ако нашата наука и политика го апсолвираа тоа и ако тоа му се објаснеше на народот, ќе беше можен некаков компромис затоа што ете, има повеќе вистини. Ова што се прави во изминативе две децении од страна на македонската наука и политика е понижувачко за македонскиот човек: зборуваат и пеат дека „Има само една вистина…“, си играат со емоциите на луѓето за неправдите, кои како проклетство нѐ следеле низ историјата, иако нема народ на Балканот што нема да ви го каже истото, за сето тоа да биде проследено со катадневно информирање за „најновиот предлог на Нимиц“ за промена на името. Ако некаде во светот постои начин како да се предизвика колективна шизофренија, кај нас е патентот. Значи, сѐ зависи од кои позиции ја дефинирате својата црвена линија: националистите ќе ви речат едно, либералите и социјалистите друго, фашистите трето… Како до заеднички став? Дијалог, компромис, договор… сѐ што е суштина на демократијата. Сето тоа во што ние во Македонија речиси и го немаме и што, во Европа, во која демократијата е мерилото, нѐ прави „failed state“ (неуспешна држава). Зашто, веќе реков, ако сакате да ја сочувате целината на државата и таа да не ви се распадне однатре, сите поважни сегменти на македонското општество мораат да учествуваат во формулирањето на важната политика, па и на надворешната политика. Потоа, се разбира, мора да се почитува демократскиот договор. Ако договорот е „Македонија ерга омнес“, тогаш тоа е државната политика, ако не, тогаш тоа што е договорено. Договореното, пак, ќе ги ублажи сите екстремни ставови и автентично ќе го изрази државниот интерес. Ете, тоа би требало да бидат нашите црвени линии.
Во која мера решавањето на спорот зависи од Вашингтон и од Брисел, односно дали може реално да се очекува решение без реален притисок од овие сили кон Атина?
МАЛЕСКИ: Во Македонија доминира мислењето дека клучот на решението на проблемот е во Вашингтон. Имено, доколку сака Америка, ќе го реши проблемот. Доведено до апсурд, ова тврдење е точно – ако Америка ѝ се закани на Грција дека ќе фрли врз неа атомска бомба, сигурен сум дека Грција би го прифатила името на нашата држава. Но, во реалните меѓународни односи, каде што државите се раководат од своите интереси, нема причина Америка да фрли бомба врз својот партнер во НАТО со кој има размена од толку и толку милијарди долари, со така важна геостратегиска позиција и со бази на неколку острови. Најголемиот, повторувам, најголемиот притисок на Америка врз Грција е што, на почетокот од деведесеттите години на минатиот век ни помогна да опстанеме. Раководена од простото начело дека треба да му се помогне на послабиот, под услов да е разумен, Америка испрати контингент војници на аеродромот во Петровец како предупредување до околните земји. Со американска поддршка се конституиравме во независна држава, но нашето денешно поведение, нашиот отворен или прикриен антиамериканизам, е уште еден доказ дека краткото паметење и неблагодарноста нѐ красат и нас, Македонците. Секој тој што имал контакт со американската цивилизација знае дека откога Американецот ти помогнал да се спасиш, ако продолжиш да одиш по него, да плачеш и да се мрсулавиш, одбивајќи да преземеш одговорност за својата судбина, студено ќе бидеш турнат настрана. Тоа ѝ се случи на Македонија. Што се однесува до ефектот на ЕУ, тој е двостран: од една страна се работи за сојуз и тоа ѝ дава сила на Грција со ветото што го има при донесувањето одлуки, од друга страна, сојузот врши притисок врз оваа, да не речам, типично балканска земја да се однесува поевропски.
Каков е Вашиот став за договорот за пријателство на кој инсистира официјална Софија, како предуслов по кој Бугарија нема да нѐ блокира во Брисел?
МАЛЕСКИ: Ние сѐ уште не разбираме дека идентитетската тема со Бугарија, врзана за поновата историја, е посложена од таа со Грција. Договорот за пријателство е, всушност, еуфемизам за поставени услови. Бугарија, со интеграцијата во НАТО и во ЕУ, силно го зголеми своето влијание во меѓународната политика. Таа сега може да поставува услови за прием на нови членови. Повторно, нашата историографија и нашата политика не се подготвени да се соочат со овој проблем иако тој нема да исчезне. Во целото ова наше поведение има многу незнаење и одбивање да се учи, но и битка за позиции, за партии, за моќ и за влијание, плус сето тоа што оди со тоа. Зашто тој што ќе исчекори од маршот и од тактот на официјалната парада, била таа да е „научна“ или политичка, ризикува цел живот да се шутка сам по улици и да си свирка. Ако нашата политика и нашата интелигенција ја упропастат државата, нема да бидеме првата држава што пропаднала поради неодговорното поведение на елитата – па така пропаднало и Римското Царство. Значи, останувам на претходното објаснување за тоа каде треба да ги поставиме темелите на нашиот идентитет. Парадоксално, додека Грците нѐ бркаат од својата историја, Бугарите нѐ канат на заедничка прослава. Затоа е потребен напор (од кого, кога сите се на парада?!) да формулираме свој јасен став за прашањето на нашиот идентитет, да поведеме ( со кого, кога сите се на парада?!) стратегиски дијалог со самите себе. На крајот од тој дијалог можеме да ги поканиме соседите за да ја прославиме нашата посебност, а потоа тоа што ни е заедничко. Тоа е сигурниот пат. Во меѓувреме треба да се исчисти мувлата и да се крене пајажината од нашата научна мисла, особено од историографијата, која мора да стане дел од модерниот свет на науката. И повторно од кого кога сите се на парада?!
Ни одат ли на рака трендовите во глобалната и во регионалната политика? Големите сили како да подзаборавија на Балканот веднаш откако стана јасно дека овде сега е многу потешко да почне нова војна.
МАЛЕСКИ: Како никогаш порано во нашата историја, трендовите во глобалната и на регионалната политика ни одат на рака. Станувајќи членка на НАТО и на ЕУ, стануваме дел од глобалната политика, со рамноправен регионален статус. Тоа за Македонија е од животна важност затоа што регионалните орбити на интереси не се целосно поништени само затоа што нашите соседи се во евроатлантската орбита. Разумот би требало да ни каже дека наша задача е да се оттргнеме од балканската орбита создадена од партнерството и од ривалството меѓу Грција и Бугарија, но и од влијанијата на Србија и на Албанија, и брзо да влеземе во евро-атлантската орбита. Се разбира, ако решиме да седиме каде што сме и да чекаме да видиме што ќе ни донесе „судбината“, па, добро, нашите несудени западни партнери во НАТО и во ЕУ ќе го прифатат и тоа. Тоа што тие нема да прифатат е да ни ги решаваат проблемите. Велите војна? Да, потешко е да се почне војна на Балканот денес, но капацитетите на политичарите да предизвикаат крвави конфликти и натаму не се за потценување. За среќа, денес имаме Меѓународен кривичен суд, кој поднесува обвиненија против претседатели, премиери, министри и генерали, па нека му ја мислат.
Постои ли опасност од трендовите меѓу Албанците во регионот за формирање еден простор во кој ќе функционираат сите албански заедници. И стариот и новиот албански премиер ја користеа оваа реторика и на Косово, но и овде. Дел од политичарите не кријат дека етничка Албанија е логична последица на околностите?
МАЛЕСКИ: Албанците ја прифатија реалноста дека, во догледно време, нема да живеат во една држава. Европските процеси на интеграција се еден вид гаранција дека во еден Балкан без граници, по угледот на Унијата, никој, па ни Албанците, нема да се чувствува заробен на „непријателска територија“. Но, Европската унија не е замена за државите, што значи дека, што се однесува до Македонија, многу зависи од нас. Покрај вистинските, ако не почнеме да градиме културни, емоционални, хуманистички патишта и мостови со кои ќе почнеме да ги поврзуваме и премостуваме јазовите што ги издлабила историјата, релативизирајќи го така значењето на етничкиот елемент за сметка на општохуманистичкиот, нѐ чекаат неволји. Слободата, достоинството, рамноправноста, почитта, тоа, мислам, е патот за разрешување на дилемата како етничкиот Албанец да стане политички Македонец. Со смеење, раскажува еден мој постдипломец како на конференција во Тирана безуспешно ги опоменувал домаќините дека е Албанец, еден од нив. Тие упорно го именувале со „Македонецот“!
Колкава е опасноста за внатрешна криза на етничка линија доколку наскоро Македонија не влезе во ЕУ и, особено, во НАТО, што е главното ветување на ДУИ како дел од владината коалиција. Колку долго Албанците ќе бидат конструктивни при барањето решение за спорот со Грција?
МАЛЕСКИ: Опасноста е голема. ДУИ сѐ уште го троши капиталот од 2001 година, па, како што слушам, доволно е на избори да ги облечат униформите и ете ти победа. Но, тој капитал ќе се истроши, а ако на својот електорат не му испорачаат НАТО и ЕУ, тоа што објективно е замена за Голема Албанија, самата партија или некоја друга ќе изнедри нови радикали. Голема опасност лежи и во фактот дека новите генерации завршени албански студенти се соочуваат со затворено општество, кое не може да им даде работа. Иако проблемот е идентичен и кај Македонците, бесперспективноста кај албанската младина лесно може да се претвори во етнички бунт.
На Балканот во последниве години му се случија низа турбуленции, при што во двете најмоќни земји, Бугарија и Грција, на власт не се најголемите партии туку вештачки коалиции и, практично, техничка влада, во Србија, исто така, владее една претходно незамислива коалиција. Колку регионот е далеку од општа атмосфера во која прагматичноста, а не национализмот ќе ги турка работите?
МАЛЕСКИ: Подобро е да си вештачи жив отколку природно мртов. Но, шегата настрана, токму таквите „неприродни коалиции“ го потврдуваат фактот дека затоа што Грција и Бугарија се дел од НАТО и од ЕУ, тоа го модификува нивното националистичкото поведение. Имено, нивните политичари не се толку преокупирани со теми од минатото, туку гледаат да опстанат во модерната трка за безбедност и за благосостојба на своите народи, кои во протести палат или се самозапалуваат. Што се однесува до Србија, пред нашите очи српските националисти доживеаја фантастична трансформација, се ослободија од митот за Косово и тргнаа со големи чекори кон ЕУ.
Во дел од медиумските анализи Вашето име се споменува како еден од кандидатите за претседател на Р. Македонија. Имате ли такви амбиции?
МАЛЕСКИ: Што мислите, колкав процент од граѓаните на Македонија би застанале зад идеите што ви ги изложив?
(Интервјуто со професорот Денко Малески беше објавено во 59. број на неделникот Република)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст