
Колумнист: Мојсо Мојсовски
Да ти бил у право мојот сосед кога велеше – шо ќе идам у кино, кога филмот кога-тога ќе се дава на телевизија. Најчесто тоа кога – тога доаѓаше по неколу децении, но „боље икад него никад“, ќе речевме ние у маало. А еве зошто ваков вовед! Со години моите сограѓани, па сѐ до членовите на најтесното семејство, идева на шопинг у Солун, односно,потоа и во неговите предградија во познатите шопинг-центри. Ја упорно, воден од некаков непознат инстинкт се инаетев, си седев дома и пазарев овде. Можеби бев сѐ уште под впечатокот на далечните 70-ти кога Скопје беше полно со Грци што ги празнеа рафтовите од „адидас“ патики, на пример, но и од прехранбени производи, иако го имаа солунскиот пазар, на кој ние пазаревме како луди, подзинати од богатиот избор.
Неисе,по долга низа години еве ти и у Скопје „Сити мол“ трговски, раскошно здание со светски марки. За пет дена од отворањето половина милион посетители, пазар милиони евра. Можам, шо се вика, со пантофли да одам на шопинг, толку ми е блиску, тукуречи у двор. А, не да се зезам по путишта и да ги трпам намуртените погледи на грчките цариници, кои со голем мерак нѐ дочекуваат (јој што те волим, да те видим на роштиљ). Ама имало и пазарџики со шамии, па не знам цела провинција била паркирана по околните улички околу Партизанска, па не е трговскиот напраен само за тафталиџанци (како талибанци – нели), не се фрлија толку инвестициски пари за локален трговски развој и просперитет! За толку разбирам економија, ако не и поише.
А, сѐ почна од маалските коперации! Не знам дали во нив имаше нешто друго освен кисело млеко што се мереше на вага, мармалад што продавачите го ставаа на кантар со дрвени лопатки, маст што ја црпеа од буриња со лопатки од подебел плех, газија што се претураше од канти, масло на литар (некои го викаа шарлаган),шеќер и брашно, газиени ламби и свеќи, а во преден план стаклени посатки со гумени бонбони. Е тоа беше врв на понудата! А, кога дојдоа наполитанки во вид на робот мини-пакување со сликички на разни непознати апарати-роботи и кога ќе собереш одреден број сликички по редослед до сто и два-триесет добиваш тротинет. Тоа ти беше врисак моде!
НАМА луѓе,тоа ти беше вселена. Па подовите измачкани со прегорено масло на кое секогаш си ги валкавме чорапите со звучно име спортски чорапи (доколенки) по што строгите мајки добиваа шанса за употреба на дрвената педагогија на Макаренко! Рафтови со по некој топ штоф од „Вартекс“, разни кујнски потрепштини од типот на ренде, голема аранија за ајвар и слатко од сезонски овоштија,тегли во различни големини, земјоделски алатки, батериски ламби како предвесник на последните изуми, радија „тесла“ и „космај“, а по некое време и транзистор. Едвај го сфативме радиото,а еве ти сега радивце без приклучок на струја. У НАМА се влага само со татко или мајка, никако сам.За да не се загубиш у тој голем простор.
А, кога ја залепија Стоковна одма до НАМА по углед на белградската „Робна куќа“, сфативме дека нема шега. Одиме со крупни чекори напред у нови работни победи. Ескалатори за на втори кат, па гондоли што тежеа од разни производи, главно словенечки (сега дури стана јасно зошто токму нивни, ама касно, они му ја збришаа у Европа, а ние малку пополека ама сигурно напред, да не згазнеме на трула штица). Стоковна имаше и употребна вредност за нас редовните корзаџии: влагавме по неколку пати на топлење од долгото дреждење и цупкање по тротоарите што ни оставаше трајни последици – еден мој другар тврди дека добил реума стоејќи пред Кооператива. Уште да побара инвалидска пензија, ебате беља!
Осамна и тој ден кога се отвори кратер на кој требаше да никне трговски. Ај што беше огромно градилиште,туку никако не можевме да го збариме фактот што место бетон и бетонски оплати за столбови никнаа железни грдосии што требаше да ги носат попречните бетонски плочи. Трговскиот центар не беше готов, но во подземните гаражи „Технометал“ и другите трговски гиганти отворија чудни продавници – огромен простор, студен и со ниски тавани преполн со технички чудесии. Пред влезовите амали, но со триколки на кои се излежуваа по цел ден чекајќи муштерија со електричен шпорет, фрижидер или телевизор „Риз“ или „Ер-Ер Ниш“ за транспорт, со антологискиот рекламен спот – ево носача, молим.
У трговски се искачаше навечер,тој беше хит кај младите. Бифето „Париз“ заедно со Васе Урдин и неговите гости од сите возрасти и од различна фела станаа синоним за животот, ко божем си у вистинскиот имењак покрај Сена, а не покрај Вардар (од извора дур до Солуна). Се почувствувавме по којзнае кој пат жители од повисок ранг, бегајте – што ќе речеа на подбив моите струмички другари. Продавници како у америчките филмови, светли и примамливи, а продавачките посебна приказна! Главно млади и убави. Море раскошни и предизвикувачки, да се изразам најправилно! Ништо не купувавме, само зјаевме по излози и тепавме време. Во џебовите промаја од сите страни, пари едвај за цигари на парче – нишка „Морава“ или „Вардар“. Но,што е тука е, одиме натаму.
Трговски центри и центарчиња добија сите населби, приградски и помалку приградски. Со пицерии и кафеанчиња на секој чекор, по неколку по глава на жител, промет позитивна нула, отвори, затвори, отиди у друг трговски и се така по ред. Тоа ти е пазар со своите строги закономерности.
„Веро“ и „Рамстор“ го затворија кругот пред да се дојде до горенаведениот „Сити мол“. Колку да се знае дека трговските центри у Скопје не се тиква без корен!Тие имаат своја историја, море и предисторија. Така и никако поинаку! Да се знае!
(објавено во 10. број на неделникот „Република“, 9.11.2012)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


