
Колумнист:
Адрапо Спараи
Во виорот на историските процеси на модерните времиња, ниеден општествено-политички поредок не предизвика таков масовен психолошки потрес како што направи нацизмот. Неговата генеза во одредените делови на стариот континент е прилично сложена, иако поствоената пропаганда на победничките сили се обиде да го симплифицира, притоа користејќи невообичаен арсенал на понижувачки, гротескни и карикатурални визури за да го сведе на минимум неговото, според нив – апсолутно негативно влијание. Само одреден број врвни европски интелектуалци како Ерих Фром или Хана Арент сериозно ја сфатија оваа неверојатна историско-политичка стихија и се нурнаа во длабинско испитување на целата комплексност на феноменот на нацизмот.
Инаку, самите зачетоци на оваа нацистичка идеологија се појавуваат во Англија и се базирани на компаративните искуства на супериорноста на расата, пред сè на Англичаните, кои, наводно, демонстрирале доминантност на сите полиња од животот што подразбираат интелигенција, организација, култура и воопшто цивилизација.
Подоцна оваа исклучително елитистичка, расистичка и дискриминирана идеологија се шири по европскиот континент наоѓајќи свои поддржувачи кај речиси сите народи, чиишто држави имале колонии. Сепак, нацизмот најмногу ќе процвета во Германија и како Феникс ќе блесне на светската политичка сцена низ Втората светска војна, за низ оваа фатална апокалиптична авантура да се претвори во пепел и, конечно, да исчезне за подолг период од политичката мапа на Европа.
Нацизмот како феномен е силно поврзан со ликот и делото на Адолф Хитлер, несуден уметник, но крајно опскурен карактер, кој уште пред да ја освои власта во неговата татковина (1933 година) ќе ја напише круцијалната книга „Мајн кампф“ (Мојата борба) во која опширно ги образложува постулатите на оваа во тоа време еуфорична и надежна идеологија за спасот на Германија обременета од тешки економски и социјални кризи, земја поразена и понижена во Првата светска војна.
Во „Мајн кампф“, Хитлер отворено ги поентира непријателите на Германија, во прв ред интернационалното еврејство, кое го контролира капиталот и ја манипулира светската економија, потоа комунистите и нивните симпатизери, кои за него се само проста маса диригирана од ционизмот, потоа лигавите либерали подготвени секогаш на предавство за одреден финансиски надомест, пацифистите што се петта колона во патриотските редови и во потконтекстот гледаме извесна закана кон одредени тајни друштва како што се масоните, на пример, кои за него се невидлива, но смртоносна болест за еден здрав државен поредок. Како непотребни се акцентираат и нижите раси како и дегенерираните поединци во вишата раса, хомосексуалци, разни ментално хендикепирани индивидуи итн. Нивното елиминирање од општествените структури е за доброто на здравата нација, која треба да процвета во просперитетот и сјајот на илјадагодишното царство.
Овој ригиден, но перфекционистички систем на темелно естетизирање на политиката, како со некој хипнотички механизам ги привлекло масите и, пред сè селаните и работниците, но не бил мал и бројот на германските интелектуалци, кои се пронашле себеси и своите афинитети во политичко-идеолошките стратегии на фирерот.
Често се говори дека нацизмот е банална и тривијална идеологија на „бургерите“ или ситната буржоазија, но овде има само половна веродостојност. Нацизмот, во суштина, е една прилично еклектичка идеологија, која однадвор проповеда рационалистички содржини како што се ред, економски просперитет, социјализација низ патриотизам, еколошка заштита на земјата, спорт и здравје, згрижување на сиромаштијата, засилување на самосвеста кај народот, поттикнување на наталитетот, одбрана на државата, негување на историските вредности на германскиот народ, развивање на науките и на убавите уметности и друго. Во овој контекст, оригиналниот назив на нацизмот – национал-социјализам, ги оправдува своите заложби. И самиот Адолф Хитлер, голем обожавател на Мусолини и на неговата политика во овој домен, се легитимира на европската политичка сцена како силен и енергичен водач на германскиот народ со цврста и јасна визија за една силна и просперитетна Германија. Но, во јадрото на национал-социјалистичкото движење се случувал еден сосема поинаков процес на дејствување. Тука, во таинствениот центар на навидум рационалната и просперитетна партија, биле собрани елитните милитаристи и опскурантисти, кои имале сосема друг поглед на нештата. Имено, овие посветеници и водачи на нацистичкото движење на себе гледале како на рицари и магови, кои требало да ја обезбедат секуларната и спиритуална доминација над светот од страна на супериорната раса, а тоа е германската раса и сличните раси на неа. Во самиот центар на оваа окултна секта бил сместен натчовекот (уберманш), кој преземен од ничеанската поетика и филозофија е суштество што по својата доблесност и перфекција ги надминува капацитети на обичниот човек, чијашто волја манипулирана од страстите како да не постои, или ако постои создава деградирачки и недостоинствени состојби. Во контекст на овој магиски култ создаден од нацистите, култ што се навраќа со речиси религиозна предаденост кон славната митологија на германските народи, почнувајќи од паганскиот пантеон на Один, Тор, Локи и божествените херои на Валахала, потоа на традицијата на тавтонските рицари, славниот период на Фридирих Барбароса, на германските ренесансни гении во уметноста и во теологијата, на класичните германски писатели и филозофи како Гете или Хегел и, сето тоа облагородено со возвишеноста на германските композитори и нивната музика од Бах и од Хендл, преку Бетовен и Брамс, па сѐ до Вагнер и Рихард Штраус, значи во контекст на ова културно и цивилизациско богатство се создавала самопочитта и гордоста на супериорниот и перфектен нов германски човек. Во врска со овој германски пантеон се создава и институтот Аненербе, кој требало да ги разјасни сите дотогаш необјаснети тајни на науките и спиритуалноста.
Сепак, кога оваа огромна потенција се придвижи во насока на остварување на нивниот идеал, се случи самиот „рагнорак“ (апокалипса во старогермаснката митологија). Едноставно, светот беше преголем и прекомплексен за доминација на само еден народ, на само една идеологија и на само една култура, па колку таа и да беше совршена и супериорна. Пустошот што остана зад овој лудачки проект нека биде опомена за сите преамбициозни зафати во областа на политиката.
*(Колумните на Адрапо Спараи ќе бидат објавувани секој петок)
Ставовите искажани во рубриката Колумни се лични ставови на авторите и не се автоматски и ставови на редакцијата на Republika.mk. Редакцијата на Republika.mk се оградува од ставовите во објавените колумни, а одговорноста за изнесеното во нив е исклучиво на авторот.
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.


