Интервјуто со претседателот на Собранието, Трајко Вељановски, се наметна како потреба во момент на вкрстувања на два процесa: соодветните меѓународни оцени за македонската демократија на патот кон ЕУ и заложбата на претседателот Вељаноски за засилување на капацитетот на парламентот со враќање на неговата првична улога во демократското општество, какво што е македонското.
Според пролетниот, дополнителен извештај на Европската комисија, Македонија остварила напредок во сите области со што јасно и недвосмислено се укажува за потребата од почнување на преговорите за членство во Европската унија. Во еден таков момент на исполнување на сите меѓународни стандарди, пред државата како сенка се појавува т.н. мартовски договор и комисија што би направила увид во настаните на 24 декември.
Дали може мартовскиот договор да биде исполнет вон парламентот?
Вељановски: Секогаш кога нешто е договарано мора да помине низ парламентот и тоа не е прашање на желба бидејќи парламентот е централна, демократска и најважна институција во една држава. И без оглед на тоа дали и колку некој сака да го избегне парламентот, тоа не е можно бидејќи мора да се верификува договореното низ институцијата, која е најнепосредно избрана од граѓаните. Сите други власти се избрани од парламентот. По нашиот уставен систем, парламентот е најважна институција затоа што сме парламентарна демократија и треба да го почитуваме тоа. Затоа сметам дека кој било договор, за кое било прашање, мора да помине низ парламентот за преку народните избраници да се верификува дали тоа што е договорено е по волја на народот.
Јас сум со години во политиката. И Рамковниот договор беше направен надвор од парламентот, но потоа, откако се фотографираа по договорот, увидоа дека тој мора да помине низ парламентот. Така и се случи, помина со уставните измени и со други измени, кои се во надлежност на парламентот, за да се верификува тоа што е договорено, а беше израз на политичарите.
Всушност, уште од тој Рамковен договор се доби тој формат на лидерски средби, или други форми на дебата, односно договори што се надвор од парламентот.
Вељановски: Па, може и да се каже дека направениот преседан што се случи, повлече и други. Јас конкретно како претседател на Собранието повеќе пати им укажав на пратениците, па и на медиумите, дека лидерските средби што се одржуваат во Клубот на пратениците за кои било прашања не е добро што не го вклучуваат и парламентот затоа што договореното мора да помине низ парламентот. Јас и тогаш им кажав дека ние како парламент сме отворени за политички дијалог за кои било прашања, дека политичките партии, нивните лидери можат да разговараат за кои било прашања, но, сепак, најважната демократска институција не смее да се заобиколи. Не е добро кога се прави нешто што една институција треба да го спроведе, а нема нејзин претставник. Лошо е и како генерална лоша слика и како порака што се испраќа! Не е битно местото на разговор, но кога се разговара за некои прашања што го засегаат парламентот треба да има претставник од парламентот затоа што договореното треба да ја помине собраниската процедура. Без оглед на добрите намери и колку и да се сака да се направи нешто добро во процесот на договарање, без консултација и соодветни сугестии за можните недостатоци што би дошле од парламентот не може да се постигнат посакуваниот ефект и цел. Затоа, секогаш, без оглед кој е претседател на парламентот и без оглед на околностите или на темата за разговор, секогаш треба да има претставник од парламентот.
Во Вашите заложби да се врати улогата на парламентот, ќе имате ли моќ за такво нешто? Како би го извеле тоа со едно вакво непочитување на домот на демократијата преку негово напуштање, опструкции на неговата работа?
Вељановски: Лично како претседател на Собранието ќе ги преземам сите чекори да ја вратам моќта што му прилега и што треба да ја има. Сепак, свесен сум дека сам не можам да го направам тоа. Затоа и упатив апел на последната меѓународна конференција што се одржа во Собранието, посветена на улогата на парламентот во евроинтегративниот процес. Им благодарам и на амбасадорите на САД, на ЕУ и на Германија, кои дадоа поддршка дека Собранието е најважна институција, дека е централна институција на современото општество и дека преку еден силен парламент можат да се контролираат сите други власти. Значи, за да се има една добра контрола, како што треба да се има во согласност со уставната поставеност, треба да се има и силен парламент. Јас сум свесен дека не можам да го направам тоа сам, дека ми е потребна поддршката од колегите-пратеници во Собранието, но и од политичките партии.
Но, апелирам и за поддршка од јавноста. За жал, до овој момент можам да констатирам дека јавноста недоволно му дава поддршка на парламентот како централна демократска институција. Дури, можам да кажам дека прекршувањето на одредени лични фрустрации поврзани со други институции оди на сметка на парламентот. Како и да е, факт е дека парламентот е најотворената, најтранспарентна институција во државата, која им ги овозможува сите права на новинарите што известуваат од него. Мој став е дека испраќањето на една генерална порака, преку напади и искористување на парламентот, нема да придонесе за поголема демократска култура во земјава.
Исто така, би сакал да го реафирмирам барањето поддршка за парламентот, која недвосмислено треба да ја добиеме од меѓународните субјекти затоа што и тие се вклучени во процесот на градење силен парламент. Во овие пет години, откако сум претседател на Собранието, преку Фондацијата „Вестминстер“ и преку други меѓународни организации, амбасади и донатори, заеднички имаме многу направено за парламентот. Од нивна страна ни треба недвосмислена поддршка за силен парламент, без кој нема суштински реформи и нема ефикасна контрола на власта. Истовремено, би упатил апел до нив дека некогаш не треба да се прави одреден преседан на штета на парламентот, затоа што преседанот ако стане негативен може да се врати како бумеранг. Не знаеме кога ќе се врати, но негативниот преседан е лоша практика, која остава последици.
Во однос на препораките пренесени од Филе, покрај мартовскиот договор беше и Меморандумот за заедничките цели – интеграциите. Сметате ли дека и овој меморандум треба да биде завршен надвор, или ќе инсистирате да се потпише во парламентот?
Вељановски: Генерално, сите парламентарни партии, и од власта и од опозицијата, секогаш давале недвосмислена поддршка за евроинтеграцијата, без оглед на тоа кој бил на власт. На тоа силно нѐ обврзува постојано големата поддршка што граѓаните на Република Македонија им ја даваат на евроатланските интеграции. Ние до сега сме донеле повеќе резолуции и декларации со кои заеднички сакавме да ја изразиме поддршката и посветеноста на евроатланските интеграции и јасниот став за што побрзо интегрирање на Македонија. Сите овие парламентарни документи, изрази на заедничка волја, беа донесени едногласно. Последниот документ, меморандумот што го договориле, јас го разбирам како заеднички израз на политичка волја, документ што треба да го потпишат самите политички партии како субјекти во политичкиот процес и амбиент, односно како единки што треба да ја дадат таа заедничка поддршка. Мислам дека до сега требаше да се потпише тоа и да се достави до европските институции што го бараат. Не би требало да се условува со нешто друго. Ако си искрен во поддршката за евроинтегрирање, секогаш треба да ја дадеш таа поддршка, а не да ја условуваш со други прашања, особено што содржината на меморандумот е целосно усогласена. Така се покажува цврстината на секоја поддршка. И тоа важи за кое било прашање.
Да се вратиме на улогата на парламентот, тој стана место за себепромоција на политичките партии, особено кога наближува период на избори, потоа се напушта парламентот, а дебатата се води преку партиските штабови, преку медиумите. Како сега да се натераат партиите да ја вратат дебатата во парламентот?
Вељановски: Познат е фактот дека не поминува една, една и пол година, а некоја политичка партија да не го напушти парламентот. Некогаш и за прашање што не е поврзано со парламентот. Парламентот го користат за да станат „центар на внимание“ во јавноста. Јас сум петта година претседател на Собранието и досега, во овие пет години, имаше три бојкоти од СДСМ и два од ДПА. И претходно имаше такви бојкоти и тоа како да стана лоша навика.
Во последните една, една и пол година на овој парламентарен состав и, конкретно, на опозицијата, им ги овозможив сите услови за артикулација на ставовите за кои било прашања. Низ Собранието поминаа 50 закони што ги предложи опозицијата и за секој од нив се дебатираше. Дури за некои закони се водеше расправа и по два дена и тоа го сметам како добра работа. Парламентот е институција во која секој треба да ги артикулира своите ставови. Но, не очекувам некој, на кој му се овозможени сите услови за работа и за дебата, да го бојкотира самиот парламентот, па да излезе на улица и да ги бара правата што веќе ги има во парламентот.
Практично, тој што бојкотира прави лоша услуга за себе. По некое време сфаќа дека згрешил, па се враќа во парламентот. Второ, прави лоша слика за Македонија, и трето, лоша слика за самиот парламент како централна демократска институција. Жалам што преземањето на тој фамозен чекор на бојкотирање преминува во мошне лоша антиполитичка навика бидејќи тоа е непознато во демократските држави. Јас, како претседател на Собранието, по ова прашање секогаш сум имал поддршка од меѓународниот фактор, од сите амбасадори, за кое било време и за кое било оправдание поврзано за бојкотирањето. Секогаш велеле дека е недопустливо да се бојкотира парламентот.
За жал, одредени политички партии, не можејќи да дејствуваат на друг начин и да бидат во центарот на политичкото внимание, почнаа зачестено да го злоупотребуваат парламентот, односно преку своите пратеници да креираат кризни ситуации и да станат своевиден центар на вниманието. Но, сето тоа е привремено и со тоа не добиваат ништо. Граѓаните се политички зрели и тие не подлегнуваат на такви кризни ситуации, па креаторите на тие вештачки кризи повеќе губат отколку што добиваат. Пораката до нив е јасна: да не ги потценуваат граѓаните, тие многу добро знаат што е реално, а што е изнасилено и вештачки создадено. Вештачки создадената криза како бумеранг му се враќа на тој што ја прави.
Затоа јас сум, условно речено, спокоен. Верувам во зрелоста на македонските граѓани и во нивната оцена за последните месеци и за сите случувања низ кои поминавме. Затоа што знам дека тие знаат кој, зошто и со каква цел создаде одредена политичка криза. Резултатот од локалните избори јасно покажа кому му веруваат граѓаните, преку изборите го дадоа својот суд и оцена и за кризата и за секој политички субјект и за секој политички актер посебно.
„Европска интеграција низ соработката на парламентите, граѓанското општество и независните регулаторни тела во ЈИЕ”
„Засилувањето на парламентот е наша задача и мисија, нам, на пратениците, на политичките партии, на јавноста и, со оглед на стратегиските интеграциски процеси, на меѓународните претставници. Секоја држава поминува низ периоди на демократски искушенија, па затоа мораме да бидеме целосно јасни. Во тој момент кога парламентот ќе стане обична алатка за груба меѓусебна политичка пресметка, губи целата земја. Во тој тажен момент на поткопување на основниот столб на демократијата и на поредокот најмногу се изневеруваат граѓаните. Тогаш се доведува во прашање смислата и на изборната компетитивност и на политичката коректност, а конструктивноста станува апстрактна именка.“
Сега се поставуваат механизми за засилување на парламентот, кои се тие механизми?
Вељановски: Тие механизми ги воспоставуваме уште од 2009 година. Механизмите и засилувањето на капацитетот го договоривме заеднички на конференцијата во британскиот дебатен центар „Вилтон Парк“. Тогаш, како пратеници, како учесници во парламентарниот и политички живот си зедовме задача во нашето парламентарно работење да вградиме повеќе механизми и позитивна практика од западните демократии и парламенти. Со цел да има одржливост во практикувањето на овие механизми, процедури, алатки и добра практика, се договоривме да ги вградиме во посебен Закон за Собранието на Република Македонија. Тоа се координациите, односно водењето на парламентарниот политички дијалог, буџетскиот совет, надзорните расправи, Парламентарниот институт, е-парламентот, поддршката на пратеничките групи и неколку други механизми наведени во законот. Сето ова го направивме за да му се овозможи на парламентот да има поголема сила во дејствувањето и исполнувањето на уставните надлежности. Но, тоа не може да се случи преку ноќ. Треба време, треба да се воспостави една практика за да функционира независно од тоа кој би бил пратеник, кој е координатор, а кој претседател на Собранието. Треба време тие подлабоко да се спроведат за да дадат резултат.
Јас сум задоволен од воспоставувањето и од примената на механизмите, без оглед на ексцесот што се направи во парламeнтот лани во декември. Собранието во последните четири години секогаш е позитивно оценето во извештаите на ЕУ. Значи, без оглед на мојата перцепција, соодветна е оценката од ЕУ, а тоа се четири години позитивна оцена за Собранието на Република Македонија. И перцепцијата на граѓаните за работењето на Собранието во изминативе четири години е во постојан нагорен тренд. Тоа е и моја заслуга како претседател и на сите пратеници од која било политичка опција. Одредени случувања, нереди или моментни кризи се случуваат и во други држави и парламенти. Некогаш се со помал, некогаш со поголем размер, но треба да се има капацитет и вештина да се надминат ваквите немили епизоди, да се извлечат поуки и парламентот да продолжи со редовното работење. Тоа да биде како опомена како не треба нешто да се прави, а заедничка цел да ни биде градењето силен парламент, со силна контролна улога, каква што треба да има.
Добивате соодветни позитивни оцени и иако потекнувате од владејачката партија во чиишто раце е и извршната власт, Вие сте тој што бара и инсистира на цврст парламент како регулатор на извршната власт. Но, од опозицијата, место поддршка, се печатат црни книги за парламентот?
Вељановски: Ова што го велам го велам како претседател на парламент, а не како член на политичка партија. Затоа што сакам да имаме парламент што ќе ја има таа улога што треба да ја има во согласност со Уставот. И таа сила да ја има не само сега, туку и во следните парламентарни циклуси и состави. Никогаш не треба да се размислува од позиција на власт, „добро е, сега ни одговара“. Секогаш треба да гледаш како би влијаеле работите кога би бил од другата страна.
Видете го извештајот на Европската комисија, во делот на политиката прво го оценува Собранието, а потоа власта, па другите институции. Затоа сметам дека силата што треба да ја има парламентот треба да биде континуирана, треба да се води интензивен политички дијалог преку парламентарната говорница, будно да се следи примената на законите и да се контролира власта и на тој начин постепено да го исполниме уставниот потенцијал што ни е доверен.
Најискрено сметам дека тоа што последниот пат се злоупотреби парламентот, не се злоупотреби од пратениците, туку од некои субјекти однадвор, кои во своите партиски кабинети направија одредени сценарија преку кои, за жал, ги злоупотребија колегите пратеници тука во Собранието. Јас тоа најискрено го мислам. И потајно, да прашате некого од нив ќе ви го даде истиот одговор. Без да бидат прашани што и какви политички потези да се преземат, практично, им се наметна нешто за што и тие самите тогаш мислеле дека е добро, дека добро прават и за нив и за Македонија. Но, од оваа гледна точка, како што поминува времето, верувам дека некои од нив и искрено се срамат за работите што се случија. Од оваа дистанца, и тие се свесни дека така загубиле и како личности и како партија, а на штета на Собранието и на Република Македонија.
Во однос на скапите црни книги, јас би рекол дека тоа не се книги туку повеќе се памфлети. Тој што прави црни книги се чини дека има црни мисли во себе. Ако сакаш да направиш нешто добро, да кажеш од позитивен аспект за нешто, треба да ја гледаш белата страна, не црната, освен ако немаш црна мисла во себе.
Конференцијата на претседатели на парламентите на ЕУ
– Околу приближувањето на граѓаните кон ЕУ на колегите претседатели од членки на ЕУ им порачав дека во Р. Македонија граѓаните во континуитет даваат огромна поддршка кон нашето интегрирање во Европската унија. Сепак, постојаното одложување на почетокот на преговорите со Европската унија може да почне да ја ослабува огромната поддршка што ја даваат граѓаните. Дека дополнителните оптоварувања и неизбалансирани притисоци можат само да го намалат ентузијазмот и подготвеноста за реформи. Им порачав дека е крајно време сработеното да се валоризира и дека особено треба да се почитува парламентот, многу повеќе од досега, и да се вреднува сето тоа што го има постигнато досега. На крајот побарав да се направи неопходниот чекор и конечно да почнат преговорите за членство.
Пет години сте претседател на Собранието и велите дека сте спокојни. По професија сте адвокат. Добар тренинг ли е адвокатурата за ваква функција?
Вељановски: Пред политиката, 11 години бев активен адвокат. Адвокатурата е одличен тренинг. Во политиката, условно да кажам, има повеќе сопки отколку во адвокатурата. Како адвокат си меѓу тој што го браниш и другата страна. Цело време има борба за докажување на исправноста на твојот став, твојата страна. Истата работа ја има и во политиката. Бидејќи ние сме во еден транзициски период, таа борба е уште пожестока и побезмилосна. Гледате некого како најискрен пријател, а кога доаѓа ситуацијата се покажува вистинското лице.
Постои ли такво пријателство? Да речеме, имате колеги потпретседатели што тргнаа против вас?
Вељановски: Парламентот е централната институција во политичката арена. Во него постојано се спротивставуваат и судираат различните ставови, уверувања и интереси. Сепак, има демократски и човечки праг, кој не смее да се премине, без оглед на тоа колку се зовриени политичките страсти. Тој политичар и пратеник што ќе умее да се воздржи од пречекорување на тој фамозен праг на основна човечка коректност, уште долги години заслужено ќе учествува и ќе биде почитуван во политичкиот живот затоа што ја совладал основната човечка и политичка лекција. Како претседател на Собранието, сум сакал кон сите пратеници да покажам професионална блискост, без оглед на политичката опција.
Дури сум доаѓал во ситуации кога некои работи што натежнуваат на едната страна, колку што може, колку што налага ситуацијата, да направам да натежнат кон опозициската страна за да не се чувствуваат, условно да кажам, надвор од респектот што треба да го имаат.
Но, за жал, некој што реално ни најмалку не учествувал во парламентарниот живот, во парламентарната човечност што постои овде, некој што од својот кабинет седејќи размислува како да биде во центарот на вниманието, како да направи криза за да биде центар на сите случувања, ги злоупотреби и парламентот и пратениците, кои, реално, до тој момент беа со една човечка димензија, која треба да постои без оглед на политичката опција.
Во тој момент пратениците од опозицијата се најдоа под еден жесток притисок на својата партија, се случија немилите настани и се создаде негативна слика меѓу нас пратениците, еден јаз, кој сѐ уште постои. Се надевам дека тој јаз ќе се надмине и ќе продолжиме со нормалниот тек на работата на Собранието. Но, и како личности треба да се почитуваме.
Тоа што се случи треба да ни биде една опомена никој никогаш да не посегне кон институцијата парламент. Народот секогаш го дава последниот суд, казнува или наградува. Тој е многу позрел од нас, политичарите. Во конкретниот случај мислам дека тие што го направија тоа сценарио добија дебела казна. Треба да им биде поука дека треба да ги придобиваат граѓаните само со идеи, планови и со програми. Секој што ќе посегне по кризи, ќе му се врати како бумеранг.
Бевте напаѓани и професионално и приватно. Како личност, како се носевте со тоа?
Вељановски: Јас сум долго време во политиката и научен сум дека треба да бидам подложен на јавност. Ако имаме нешто директно кон некоја политичка личност, тоа треба да биде насочено директно кон неа, а не индиректно, преку други да наштетуваме. Треба да се држиме до семејните вредности, да не се чепка семејството, меѓусебно да се почитуваме и да настојуваме да бидеме политички коректни. Ние сме уште општество во кое владеат и се почитуваат одредени традиции и така треба да продолжиме.
Секоја личност, ако држи до своето семејство, најтешко му паѓа кога се напаѓаат членовите на неговото семејство. Тие се најмалку виновни што некој член од семејството е на јавна функција. За жал, имаше такви напади, кои, условно, се злоупотребија за политички цели, за нанесување штета. Јас би им препорачал секогаш да имаат предвид дека на тој начин не добиваат ништо, туку само наштетуваат на една личност што се гради. Непотребно е на тој начин да се добиваат поени. Доколку некој го цени семејството. Доколку не го ценат семејството, не размислуваат семејно, оваа порака, сепак, нема да продре до нив.
Имате успешна политичка кариера. Како се гледате во иднина, можеби како прв човек во државата?
Вељановски: Посветен на тоа што го вршам, претседател на Собранието. Целата моја енергија ја трошам на тоа. Позитивните случувања во Македонија директно зависат од тоа како работи Собранието на Република Македонија. Сакам да дадам еден позитивен тек на случувањата. Кај мене постои енергија за сѐ што е почнато да се заврши и да се остави позитивен траг во работењето. Сметам дека како претседател имам многу направено во овие пет години и ќе направам уште многу. Сепак, треба да се има предвид дека оваа функција е една од најтешките за менаџирање во државата. Парламентот е централната институција, каде што се води политичка борба меѓу сите соодветни политички опции од сите етнички заедници, институција што е најтранспарентна и најподложна на зборот на јавноста и сето тоа треба да се менаџира. Сметам дека мисијата да создадеме силен парламент е голем предизвик и ќе направам сѐ што е во моја моќ. За тоа е потребна енергија и мислам дека ја имам таа енергија да продолжиме и да направиме позитивни работи за државата.
Како се отпуштате по сето тоа?
Вељановски: Некои ми викаат „денеска немаше седница, полесно ти беше“. Но, секој ден носи своја тежина. Кога нема седница, се работи на подготовка на следните седници и на другите работи поврзани со раководењето на парламентот. Секој ден има своја тежина и оптоварување! За мене е најбитно да си заминам дома со чувство дека нешто се завршило. Особено ако се заврши една пленарна седница, значи имало резултати од работењето. Мене ме релаксира домашна атмосфера. Следам спортски натпревари на ТВ, најмногу фудбал. Порано бев аматерски фудбалер и знам како се ужива и играјќи и со гледање. Секако дека ги следам и другите спортови како кошарката, ракометот, кој отсекогаш кај нас бил високо ценет. Секогаш ги следам со задоволство македонските репрезентативни натпревари и се радувам на сите успеси. Добро е што Владата презеде напори и чекори да вложи во спортот, тоа се враќа. Можеби не веднаш, но по некое време за младите генерации што доаѓаат ќе има ефект. Затоа јас ја поддржувам таа политика за постојано вложување во спортот.
Разговараше: Наум Стоилковски
Фото: Ѓорѓи Личовски
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Поврзани вести
-
Членовите на ВМРО – ДПМНЕ ја напуштија седницата за одземање на мандатот на Груевски
-
Вељановски: Нема да учествуваме во менување на Уставот, немате двотретинско мнозинство
-
Вељаноски и Димитриев ќе ги контролираат УБК и прислушувањето
-
Вељановски: Тој ден пречувствував дека одредени работи ќе се случат, особено по најавите на Заев





