Српскиот црковен аналитичар Живица Туциќ смета дека МПЦ ги исполнува условите за самостојност, но пречка се некои околности. Тој смета дека Македонија треба да има свое заслужно место во европската култура и цивилизација, како и во заедницата на христијански цркви, но во исто време и предупредува дека мора да сме подготвени на многу работи додека не влеземе во Европската унија, која ни е единствениот пат. Тој не е оптимист дека скоро ќе се решат големите поделби во православието затоа што оваа генерација поглавари немаат капацитет да ги решат. Во врска со несогласувањата меѓу рускиот патријарх Кирил и патријархот Вартоломеј, Туциќ вели дека тоа не е конфликт меѓу две личности, туку меѓу два концепта и две сфаќања на православието.
В година, најверојатно, ќе се одржи вселенскиот собор. Кои се главните прашања за кои ќе се разговара во Цариград? Всушност, кои се главните прашања на православниот свет денес?
Туциќ: Се работи за подготовка на сеправославен собор, а не на вселенски собор затоа што вселенскиот би бил заедно со Рим, а за такво нешто нема шанси. Главното прашање во православието денес е одржување на сеправославниот собор, на кој повика вселенскиот патријарх Вартоломеј на 9 март, на Неделата на православието. Грчкиот блок цркви го потврдија своето присуство, за другите засега не е јасно, но повеќето ќе дојдат. Русите не потврдиле официјално, не им се допаѓа што во тоа време е постот, наводно, во тоа време сите владици треба да се во своите епархии.
Со овој собир патријархот Вартоломеј ќе се обиде да утврди дали воопшто може да одржи сеправославен собор со некогашниот дневен ред од 10 точки. Подготовките траат со децении. Во последните години Москва го доведува во прашање соборот со нови и нови условувања. Можеби вие сте оптимисти, но јас не сум оптимист дека во 2015 година ќе се одржи тој собор затоа што деветтото прашање (утокефалија) и десеттото прашање (диптих) не се решени. Ако соборот се одржи само за првите осум прашања, тоа не би имало смисла затоа што тие две прашања и тоа како се важни (исто така, и за Скопје).
Кои се денес главните прашања на православието? Па, се собраа многу. Според мене, тоа се кревкото единство, меѓусебните конфликти, непризнавањето на реалноста поради етнофилетистички или геополитички причини. Се надевам дека ме разбирате и дека нема потреба да бидам попрецизен.
Колкав е конфликтот меѓу патријархот Вартоломеј и рускиот патријарх Кирил? Имаат ли тие сила да ги запрат поделбите во православието или можеме да очекуваме дека ќе се продлабочува јазот меѓу православната екумена?
Туциќ: Пред сѐ, тоа не е конфликт меѓу две личности, туку меѓу два концепта и две сфаќања на православието. Двајцата сегашни поглавари на овие две цркви ја немаат потребната сила, исто како и нивните претходници. Рускиот патријарх треба да си ги преиспита своите амбиции, а и рускиот сон за „трет Рим“. Пред неколку месеци Кирил и Вартоломеј се сретнаа во Подгорица, но не дојде до приближување на ставовите. Неодамна Москва објави официјално толкување на својата позиција во православието, на некој начин доведувајќи го Константинопол на прво место во православието. Исто така, Москва во последните години, на некој начин, се обидува да создаде нови поделби во православието, словенски блок наспроти елинистички.
Споровите на Москва со Цариград не се нови, тие траат со децении, само сега се отворени за јавноста. Некои цркви се доведуваат во непријатна ситуација да се определат за еден или за друг блок, како на пример Белград. Ете сега, со помош на Москва, неканонски е избран чешкиот поглавар Ростислав, на што се противи Цариград, кој има многу забелешки за него, особено од морална природа. Русија шири црковна јурисдикција во Азија (Кина, Индокина, Индија) иако тоа е простор на Цариград. Сите тие се нови и нови конфликти – старите не се решаваат, а се создаваат нови.
Може ли да се очекува дека прашањето за Македонската православна црква ќе се најде меѓу десетте точки што ќе се разгледуваат за време на соборот?
Туциќ: Кога се одржува големиот собор, кога ќе се одржи и ако се одржи, во принцип, тема е и начинот на кој е здобиена и прогласена автокефалноста. Старите принципи не се доведуваат во прашање, туку модалитетите. Тоа, секако, ја засега Македонија, тоа не може да се избегне, но засега и други простори. Се работи за тоа кој го има последниот збор во давањето автокефалност – „мајката“ од која се одделува, но и Цариград, кој го координира тоа и потпишува томос за автокефалност. Цариград сака да го прави тоа како општ центар, духовен центар на православието, што и е. Никој друг да не може да даде автокефалност без тоа да се заврши на Фанар. Тоа има логика. Се вели дека сите цркви се „сестри“, но Цариград, пред сѐ, е „мајка“ на Белград, Москва, Софија, Букурешт и на други (не на сите), и тоа мора да се почитува.

Проблем со канонско единство има МПЦ-ОА, но и црногорската црква, украинската православна црква, па и американската, која е признаена само од руската црква. Постои ли едно генерално решение за сите нив кое ќе спречи поголеми поделби во православниот свет?
Туциќ: Сите споменати цркви не можат да се споредуваат. Во Македонија, а особено во Украина, има градење црковна структура – епархија, парохија, школство, факултет, синод, собор – а тоа го нема во Црна Гора и затоа е верска организација, а не црква. Украина е посебно прашање, таму дејствуваат четири цркви со православна традиција (Московска црква, Киевска патријаршија, Автокефална црква и Грчкокатоличка црква). Американската црква, всушност, не е автокефална, таа е дел од руското православие. Барем според Фанар и елинистичкиот свет, таа не е ниту на белградскиот диптих. Македонската е најсредена и ги исполнува условите за самостојност, но пречка се некои околности – во неа и надвор од неа. Поделбите во православието се толку големи што не верувам дека оваа генерација поглавари можат да ги реши. Светскиот теолог Зизиулас со право констатира дека православието се турка во самомаргинализација.
Која е разликата меѓу Црногорската и Македонската православна црква според СПЦ?
Туциќ: Разликата е огромна, не се споредуваат. Тоа го сфаќа и македонската хиерархија и не негува посебни односи. Тоа е добро затоа што со тоа може да го иритира светското православие. Не знаеме дали за неколку децении ќе се создаде црногорската црква, но за Цетинската митрополија на СПЦ таа не е паралелна црква. Црногорската црква не е ни регистрирана како црква, туку како невладина организација. Таму не постои закон за верски заедници, колку што знаеме, тој е во процедура, но и не знаеме сѐ за состојбата таму. Немојте никако да се ставате во ист ред со Црногорската православна црква. Во православието вашиот епископат не се смета за неканонски хиротонисан, што значи и јасна одговорност.
Како го коментирате тоа што српскиот претседател, господин Николиќ, прво рече дека ќе се обиде да го реши спорот меѓу СПЦ и МПЦ, а потоа го стави во фиока?
Туциќ: Претседателот Николиќ искрено и добронамерно понуди услуга како државник кому му значат добрите односи меѓу двата народа. Тој може да го иницира тоа. Вие знаете дека односите меѓу Српската патријаршија и државата се прилично повеќеслојни, нема хармонија, ниту можност државата да бара нешто од црквата или да ѝ наметнува. Јас се плашам дека не се посвети доволно внимание на предлогот на Николиќ, ни во црквата ни во јавноста, дека тој мораше повеќе да инсистира на тоа, не да наметнува решение, туку да бара дијалог без условувања.
Претседателот Николиќ вели дека СПЦ, за разлика од Црногорската црква, треба да разговара со Синодот на МПЦ-ОА.
Туциќ: Да, дијалогот е незаменлив, тој мора да постои. Од СПЦ велат дека пречка е тоа што владиката Вранишковски е во затвор. Знаете, занимавањето на Македонија, на државата и на црквата со Вранишковски толку пати и толку години се покажа како контрапродуктивно, одмаздничко за Скопје. Зар кај вас не постои сила за да му се стави крај на тоа прашање и да се создаде подобра атмосфера за дијалог? Зар не гледате дека никаде во православието нема случај како Вранишковски, кој со таков третман е маченик, страдалник? Решете го тоа заради вас, пуштете го човекот. Иницијатор на тоа треба да биде самиот архиепископ Стефан. За независноста на судството во балканските земји подобро да не зборуваме.
Покрај канонските проблеми, имаат ли СПЦ и МПЦ-ОА други материјални проблеми? Некои српски владици, неофицијално, сметаат дека СПЦ има имотни права над српското културно наследство (цркви, манастири) во Македонија.
Туциќ: Мене тие проблеми не ми се познати. Според мене, тоа што е во Македонија е таму и тука не би смеело да постојат прашања и претензии.

Кои се главните прашања на православието денес?
– Па, се собраа многу. Според мене, тоа се кревкото единство, меѓусебните конфликти, непризнавањето на реалноста поради етнофилетистички или геополитички причини
Вие велите дека црковниот проблем не може да се реши пред да се реши проблемот за името меѓу Македонија и Грција. Зошто би требало да чекаме на решавање политички проблем за да се реши црковен? Зошто мислите дека придавката „македонски“ е неприфатлива за Грчката црква и зошто, како што тврдите, не е прифатлива и за половина од православните цркви?
Туциќ: Македонија е голема, богата, благословена земја, која е дел од четири држави – Албанија, Република Македонија, Бугарија и Грција. За жал, историјата не дозволи тоа да биде една држава, тоа отсекогаш било мултиетнички простор. Ете Цинцарите, вие ги викате Власи, немаа среќа, но имаат држава. Тие имаат многу придонесено за сите нас во многу области. Скопје е главен град на дел од Македонија, северниот, некој го вика централен, но не на цела. Затоа и постои источна и јужна Македонија. Грците се чувствителни, а често и пречувствителни. Тие мислат дека кога некој својот простор го нарекува само Македонија, тоа претставува претензија за сите други делови. Што би ви пречело вашата земја да се нарекува „Северна Македонија“, што е тука навредливо или неточно. Бидете прагматични. Грција е во поинаква положба, за разлика од вас – таа веќе одамна е дел од ЕУ и од НАТО, а таму секоја држава има право на вето. Во Грција кога ќе кажете „Македонија“, тие веднаш помислуваат на својот дел. Ни тие не велат јужна Македонија, но тоа е само еден дел од една држава. Нивната Македонија не е меѓународен субјект како Република Македонија. Што се однесува до името на црквата, погрешно е таа да се именува по етносот или по државата, таа треба да се именува по седиштето. Така, постојат Цариградска патријаршија, Александриска, Антихијска, Ерусалимска, Московска патријаршија, треба да се каже и белградска, софиска, букурешка. Не е неприфатливо скопска архиепископија затоа што Скопје е главен град на државата.
Кои други цркви не ја прифаќаат придавката „македонски“?
Туциќ: И самите знаете дека тоа се цркви од грчкиот блок, тие се многу солидарни и усогласени меѓу себе. Некои се двоумат, а на некои им е сеедно.
И Вие сте еден од тие што велат дека Скопје го монополизира терминот Македонија. Република Македонија досега не се противела на тоа Грција или некоја друга земја да го користи тоа име. Од каде е тој став дека Република Македонија го монополизира тој збор?
Туциќ: Не знам дали сум кажал така, но сметам дека никој нема исклучително право над тој израз, секако не и Грција. Не ја разбирам нивната пречувствителност, како ни честите неверојатни настапи на солунскиот митрополит Антим, кои се на граница на параноја. Емоциите на сите отидоа далеку, но прашање е како да се реши проблемот на Република Македонија, кој ја спречува нејзината европска интеграција, а и статусот на црквата. Не очекувајте магично решение од мене. Јас се грижам за тоа Македонија да напредува и да има етнички мир, да стане свесна за својата сила. Откако здоби независност, никако да добие цврста внатрешна стабилност и меѓународен статус каков што заслужува. Сите ние на Балканот знаеме да бидеме нереални. Кога сме такви, тогаш други ни ја кројат капата.
Сите православни цркви, со чест на исклучоците, немаат сила да ја променат јавната перцепција дека свештениците не се морални и духовни водачи на своето општество. Ретко може да се најде свештеник што има аура на вистински верски лидер, како на пример покојниот патријарх Павле, кој, за разлика од многу други, користеше јавен превоз место „мерцедес“.
Туциќ: Да, сега нема такви поглавари, со харизматична димензија и кои со лични примери покажуваат на кој начин да се живее како верник. Некои се цврсти водачи, мали папи (московски Кирил), а некои се слаби, па други им помагаат во водењето на црквата. Многумина се следбеници на конзерватизмот, кој ги оддалечува од сегашноста, а верниците, особено младите, ги оддалечува од црквата. Возниот парк на владиците во повеќето православни цркви е вистинска изложба за достигнувањата на автомобилската индустрија. Кога патува рускиот патријарх, го придружуваат десетина членови на обезбедувањето, а сообраќајот по руските градови запира. Кој верник во таков случај би можел да побара благослов? А за луксузот, златото, ткаенините, возилата и да не зборуваме. Треба да се замислат и да видат како се однесува и што зборува римскиот папа Франциск, кој за кратко време здоби голем број симпатизери и почитувачи, и тоа не само меѓу верниците. Нему не му се потребни раскош и голем простор, тој се откажа од официјалната резиденција и од многу други работи, што многу зборуваат за него. Меѓутоа, тоа не ѝ одговара на влијателната римска курија. Немој да мислите дека неговото однесување го одобруваат сите кардинали и бискупи. Да се надеваме дека ќе опстои во својот стил на живеење и на дејствување.
Како треба да одговори православниот свет на сѐ поагресивниот однос од другите религии?
Туциќ: Знаете и самите дека сите монотеистички религии тврдат дека само тие проповедаат вистина и дека само тие ги спасуваат луѓето. Со тоа верниците од другите религии се доведуваат во „невистина“, заблуда и пропаст, а тоа е извор на конфликт. Еден српски владика вели дека христијаните се како супермен. И во самото православие има екстремизам, фанатизам, проколнување, анатемисување, не само на другите христијани, туку и на „своите“.
Исламот стана предизвик, тој е политизиран, а тие што се за старите вредности и традиција се принудени да молчат и да не се противат затоа што не знаат како ќе поминат. Штета што исламот, барем формално, нема врховен поглавар како пред стотина години, за тој со својот авторитет да спречи да се создава страв од исламот кај другите религии. Исто така, исламот има голем потенцијал за мир и за почитување на човекот, но сега е доведен во ситуација да се брани дека не е извор на тероризам и на нетолеранција.
Јас многу го почитувам швајцарскиот католички теолог Ханс Кинг, кој сега е во пензија. Рим одамна му забрани да врши богослужба, но никогаш не го расчини. Се чини дека новиот папа ја сфати грешката. Кинг тврди дека не може да има мир во светот без да има мир меѓу религиите. Тие мора да го пронајдат тоа што ги поврзува и да не го забораваат тоа што ги оддалечува, но да не го ставаат во прв план. Зар не нѐ поврзува верата во Творецот, човековото достоинство, чувањето на природата, правото на живот, осудата на насилството и на војните итн. Што ги спречува балканските верски водачи, пред сѐ православни, католички и муслимански, да се состануваат одвреме-навреме?
Македонија треба да има свое заслужно место во европската култура и цивилизација, како и во заедницата на христијански цркви. Мора да сме подготвени на многу работи додека не влеземе во Европската унија, која ни е единствениот пат. Таму ќе видиме што им е задача и преокупација на црквите – човекот, верникот, негово морално усовршување на земјата и спасение, а не политиката и етнофилијата.
Разговараше: Горан Момироски
(Интервјуто со Живица Туциќ е објавено во 76. број на неделникот Република)
Republika.mk - содржините, графичките и техничките решенија се заштитени со издавачки и авторски права (copyright). Крадењето на авторски текстови е казниво со закон. Дозволено е делумно превземање на авторски содржини (текст и фотографии) со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.
Последни
-
Сензационално: Северина се разведува од Игор, поради познатата водителка!
-
Фатална сообраќајка кај Струмица: Со „Корса“ излетал од патот, загинал на лице место
-
Шон Пен во Истанбул: Ќе снима документарец за убиениот новинар Џамал Кашоги (видео)
-
Димитров: Зборовите „нација со комплекс“ се извадени од контекст


